Val av element till max 90L vol.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nautikern

Re: Val av element till max 90L vol.

Inläggav Nautikern » 2015-06-08 16:42

Jag vet inte, det är precis det som är min fråga, hur mycket av basen kommer ut i sittbrunnen?

Tittar man på antagandena om cabin gain på denna sidan så kan man räkna med +15dB, vid vilken frekvens beror på längd av kupén:
http://www.caraudioclassifieds.org/foru ... inisd.html

Och här är det någon som skriver

På en kombi, bil alltså, så är det vanligt att man placerar basarna så att det blir så långt avstånd som möjligt till lyssningsplatsen. Där jag kan placera dom i ruffen så kommer det alltså vara i aktra delen, spela frammåt mot fören och sen har man öppet ut mot sittbrunnen.

Är det korrekt alltså att jag ska jag tolka ditt svar Perfector som att den cabin gain man eventuellt tjänar på att ha i subben i ruffen mister man mer av på dom tre meterna akterut i båten så att resultatet blir negativt? Hoppades att man kanske skulle kunna få en jämnare fördelning av basen i båten på detta sättet annars :)

Läste lite här... viewtopic.php?t=11454
Som exempel, om man spelar 130 dB på en meter avstånd, med en minskning på 6 dB per dubblering av avståndet så blir det 124 dB på 2 meter. Från ingången till ruffen är det 2-3 meter beroende på var man sitter. Om det stämmer så gör jag ju en vinst på att ha subben i ruffen med den cabin gain som då sker i ruffen. Eller har jag fel? Mycket möjligt :)

Bättre att jag tar dessa frågorna nu innan jag börjar kapa till MDF... :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-06-08 17:02

Nautikern skrev:Jag vet inte, det är precis det som är min fråga, hur mycket av basen kommer ut i sittbrunnen?

Tittar man på antagandena om cabin gain på denna sidan så kan man räkna med +15dB, vid vilken frekvens beror på längd av kupén:
http://www.caraudioclassifieds.org/foru ... inisd.html

Och här är det någon som skriver

På en kombi, bil alltså, så är det vanligt att man placerar basarna så att det blir så långt avstånd som möjligt till lyssningsplatsen. Där jag kan placera dom i ruffen så kommer det alltså vara i aktra delen, spela frammåt mot fören och sen har man öppet ut mot sittbrunnen.

Är det korrekt alltså att jag ska jag tolka ditt svar Perfector som att den cabin gain man eventuellt tjänar på att ha i subben i ruffen mister man mer av på dom tre meterna akterut i båten så att resultatet blir negativt? Hoppades att man kanske skulle kunna få en jämnare fördelning av basen i båten på detta sättet annars :)

Läste lite här... viewtopic.php?t=11454
Som exempel, om man spelar 130 dB på en meter avstånd, med en minskning på 6 dB per dubblering av avståndet så blir det 124 dB på 2 meter. Från ingången till ruffen är det 2-3 meter beroende på var man sitter. Om det stämmer så gör jag ju en vinst på att ha subben i ruffen med den cabin gain som då sker i ruffen. Eller har jag fel? Mycket möjligt :)

Bättre att jag tar dessa frågorna nu innan jag börjar kapa till MDF... :)

Min omedelbara känsla är att avståndet från ljud till sittplats, speciellt som sittplatsen är ute kommer att käka upp vinster av förstärkningen. Om det blåser så blåser ljudet bort, det har jag hört med stora konsertanläggningar på flygets dag på Bromma.
Det lutar åt att du nog bör göra lådan enligt plan A och bli så nöjd det går med den lösningen.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Nautikern

Inläggav Nautikern » 2015-06-08 17:20

Det är bra, då vet jag! :) Måste ju fråga annars så lär man sig inte!

Sitter och leker lite med ett program på surfplattan som heter Woofer Box Calculator. Där kan man ange kupéns längd och så räknar den ut resonansfrekvensen utifrån det. Knappar jag in att ruffen är 2 meter (lågt räknat) så får jag en resonansfrekvens på 85 Hz och enligt programmet så ger detta en gain vid 80 Hz med 18 dB och vid 20 Hz hela 23 dB! Om det stämmer så tänkte jag att det maximala ljudtrycket längst akter i båten borde bli större med subben i ruffen trots dom förlorade 6 dB per dubblering av avståndet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-06-08 19:49

Men nu gäller rumsgainen bara om utrymmet är stängt/tätt. Öppnar du och släpper ut ljudet blir det inte mycket tillskott, framförallt inte utanför ruffen.

Användarvisningsbild
Nautikern

Inläggav Nautikern » 2015-06-09 06:23

Okej då vet jag, den eventuella gain jag får av tak, väggar osv i ruffen är mindre än förlusten av ljudtryck på 3 meter. Då var det avklarat iaf :)

Basta rekomenderar en lådvolym på 40 liter avstämd till 26 Hz, ska jag följa den rekomendationen eller bör jag gå upp eller ner något i volym?
Elementets värden finns på: http://manuals.harman.com/JBL/CAR/Boxes ... 1014TD.pdf

JBL har enligt databladet även som förslag att bygga en bandpasslåda, det blir en något större konstruktion i så fall. Om jag får plats med det skulle det då vara en fördel att bygga en bandpasslåda i stället för en basreflex? Enligt "cone excursion"-diagrammet så ger det mycket bättre kontroll över konen vid lägre frekvenser..

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-06-09 08:29

Nautikern skrev:Okej då vet jag, den eventuella gain jag får av tak, väggar osv i ruffen är mindre än förlusten av ljudtryck på 3 meter. Då var det avklarat iaf :)

Basta rekomenderar en lådvolym på 40 liter avstämd till 26 Hz, ska jag följa den rekomendationen eller bör jag gå upp eller ner något i volym?
Elementets värden finns på: http://manuals.harman.com/JBL/CAR/Boxes ... 1014TD.pdf

JBL har enligt databladet även som förslag att bygga en bandpasslåda, det blir en något större konstruktion i så fall. Om jag får plats med det skulle det då vara en fördel att bygga en bandpasslåda i stället för en basreflex? Enligt "cone excursion"-diagrammet så ger det mycket bättre kontroll över konen vid lägre frekvenser..

Hur kan programmet räkna på rör med lägre frekvens än volymens egen resonansbegivenhet?
40 Liter volym har en egenresons på Ca: 40 Hz.
Kontrollen av konen i de lägre frekvenserna får du om du använder mitt förslag på diameter x 2,36, eller intonerar längden tills konen stannar nästan helt med en frekvens nära elementets lägsta och en effekt ut där konen först rör sig 3mm åt varje håll och sedan allt mindre tills den stannar upp och trycket ligger kvar.
Då har du belastat konen och kontrollen är absolut.
Men om basta är det som gäller så bygger du efter det.
Du kan alltid göra om beräkningen med det jag föreslagit om det inte blir bra med basta.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-06-09 10:47

Perfector, hur har du kommit fram till att en låda på 40L har en egenresonans på 40Hz?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-06-09 11:06

Cortado skrev:Perfector, hur har du kommit fram till att en låda på 40L har en egenresonans på 40Hz?

prova en tongenerator i den volymen så kommer du åxå fram till att det är ungeär där den hamnar.
60 liter ger 33 Hz
90-100 liter 23-25 Hz
Det är då det bildas en stående våg som förstärker sig själv.

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2015-06-09 11:46

Det svaret avslöjar en stor brist inom teoretisk akustik. Jag säger inte emot att du har mätt på lådor och fått fram dessa siffror. Resonansfrekvenserna beror på möjliga våglängder i en volym men primärt inte på volymens storlek. Sekundärt gör den det genom att volymen sätter gränser för inom vilket spann man kan få resonanser (=möjliga dimensioner på lådan) och det är långt ifrån så snävt som du anger.
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2015-06-09 11:53

Hmm undrar om det är viktigt med måtten på en kvartvågspipa eller var elementen sitter. Nä det är nog ok att bygga den i vilken form som helst bara den har rätt volym! ;-)

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-06-09 11:59

Om vi nu antar att 40Hz har en våglängd på ca 8,6m så blir jag nyfiken på vad du har för mått på den där 40L lådan.

Har du testat din teori med flera 40L lådor med olika dimensioner?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-06-09 13:57

Cortado skrev:Om vi nu antar att 40Hz har en våglängd på ca 8,6m så blir jag nyfiken på vad du har för mått på den där 40L lådan.

Den vinkeln är intressant.
Det är inte våglängder jag talar om, utan resonansbegivenhet.
Luftmassans egenresonans mao.
Ta en högtalare som basen är urplockad på och Säg >Ooooooooooooo i sjunkande ton till du får en resonant återton så märker du att resonansen inte har direkt med våglängden av lådans dimensioner att göra.
Du kommer också att märka att du får flera resonanser med olika styrka i lådan på olika frekvenser.
Om jag inte missminner mig helt ligger dom oktavvis isär.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-06-09 14:07

Cortado skrev:Om vi nu antar att 40Hz har en våglängd på ca 8,6m så blir jag nyfiken på vad du har för mått på den där 40L lådan.

Då bör väl lådan ha ett mått på 4.3 m på någon led?

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-06-09 14:26

Perfector skrev:

Ta en högtalare som basen är urplockad på och Säg >Ooooooooooooo i sjunkande ton till du får en resonant återton så märker du att resonansen inte har direkt med våglängden av lådans dimensioner att göra.
Du kommer också att märka att du får flera resonanser med olika styrka i lådan på olika frekvenser.

Helmholtz?

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-06-09 15:21

RogerGustavsson skrev:
Cortado skrev:
Då bör väl lådan ha ett mått på 4.3 m på någon led?

Det är jag benägen att hålla med om. :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2015-06-09 15:43

Nautikern, mitt förslag är att du bortser från allt som Perfectors skriver i denna tråden. Det är nämligen så många faktafel i det Perfector att det därför är bättre om du bortser helt från hans uttalanden. Jag försökte tidigare i tråden att reda ut dessa felaktigheter, men hade uppenbarligen svårt att hantera kritik som gäller fakta. Alltså, Perfector har helt uppåt väggarna fel i nästan allt han skrivit i denna tråd.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-06-09 15:43

Perfector skrev:

Fast det testet håller endast så länge du får munnen att täcka och sluta hålet där basen satt helt tätt, vilket nog är svårt även på mindre baslådor.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-06-09 15:45

Cortado skrev:
Perfector skrev:

Fast det testet håller endast så länge du får munnen att täcka och sluta hålet där basen satt helt tätt, vilket nog är svårt även på mindre baslådor.

tvärtom, du behöver hålet för att släppa ut ljudet, annars hör du inte hur det låter

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-06-09 16:23

......

Du är medveten att du jämför en sluten låda mot en helmholtzlåda?

Dessutom undrar jag hur lågt ner i frekvens du kommer med din röst. C2 verkar vara ett lågt botten för manliga basröster. Det är 65.4Hz.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-06-09 16:26

Cortado skrev:......

Dessutom undrar jag hur lågt ner i frekvens du kommer med din röst. C2 verkar vara ett lågt botten för manliga basröster. Det är 65.4Hz.

Jag jämför inte mot nånting och min röst är inte så hemskans djup.
Men principen är densamma.
Och jag vidhåller att man kan belasta ett element mot en basreflexkanal så man får belastning mot konen som förhindrar fladder som kan förstöra elementet.
Men jag låter TS avgöra vad han ska göra till slut och nöjer mig med att bidra med ide'er och uppslag.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-06-09 16:45

Perfector skrev:

Men jag låter TS avgöra vad han ska göra till slut och nöjer mig med att bidra med ide'er och uppslag.

Nu börjar det bli OT igen..

Jag har aldrig tvekat på att du har gott uppsåt. Det är fint att människor kan mötas på ett forum och dela med sig av kunskap och idéer. Dock ska man inte sprida felaktigheter, åtminstone inte medvetet. Blir man ifrågasatt bör man vara objektiv och byta ut felaktig kunskap mot rätt. Det gäller alla.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-06-09 16:48

Cortado skrev:
Perfector skrev:

Nu börjar det bli OT igen..

Jag har aldrig tvekat på att du har gott uppsåt. Det är fint att människor kan mötas på ett forum och dela med sig av kunskap och idéer. Dock ska man inte sprida felaktigheter, åtminstone inte medvetet. Blir man ifrågasatt bör man vara objektiv och byta ut felaktig kunskap mot rätt. Det gäller alla.

Men, min kunskap har funkat i 25 år och då ser jag ingen anledning att byta åsikt bara för att någon annan inte instämmer.
Det är också en del av kommunikationen, att olika erfarenheter kan leda till samma mål.
Jag har inte förnekat att andra kan ha olika åsikt med samma slutmål.

Användarvisningsbild
Nautikern

Inläggav Nautikern » 2015-06-09 17:17

Hej alla....

Jag är tacksam för alla svar jag får! Det är genom att diskutera man lär sig. Själv kommer jag säkert med galenhet efter galenhet, tänker tex på min tanke om att montera subben i ruffen och hoppades på att jag skulle kunna tillgodoräkna mig en del av cabin gainen då.. Men ack så fel man kan ha :)

Dock så efterlyser jag något mer konkret gällande dimensionering av lådan. Ska jag köra på Bastas rekomendation på 40 liter avstämt till 26 Hz? Egentligen så behöver den väll inte gå så djupt, den djupaste basen försvinner väll ändå bort då det inte finns något rumsstöd? Mer lämpligt kanske skulle vara att ha mest energi mellan 40 och 80 Hz? Hittar dock ingen funktion i Basta för att välja detta..

Hur skulle en bandpasslåda fungera? Jag kanske uttrycker mig tokigt men ni kanske förstår mig ändå.. Så som jag förstått det så filtrerar en bandpasslåda själv bort de högsta och lägsta frekvenserna, skulle inte en sån konstruktion vara lämplig i en båt för att hålla konutslaget i schackt och även få mest energi i basen i det området som är brukbart och man har något nytta av "utomhus".. ?

Kul med diskussionerna iaf! :)

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-06-09 18:12

Nautikern skrev:Hej alla....

Jag är tacksam för alla svar jag får! Det är genom att diskutera man lär sig. Själv kommer jag säkert med galenhet efter galenhet, tänker tex på min tanke om att montera subben i ruffen och hoppades på att jag skulle kunna tillgodoräkna mig en del av cabin gainen då.. Men ack så fel man kan ha :)

Dock så efterlyser jag något mer konkret gällande dimensionering av lådan. Ska jag köra på Bastas rekomendation på 40 liter avstämt till 26 Hz? Egentligen så behöver den väll inte gå så djupt, den djupaste basen försvinner väll ändå bort då det inte finns något rumsstöd? Mer lämpligt kanske skulle vara att ha mest energi mellan 40 och 80 Hz? Hittar dock ingen funktion i Basta för att välja detta..

Hur skulle en bandpasslåda fungera? Jag kanske uttrycker mig tokigt men ni kanske förstår mig ändå.. Så som jag förstått det så filtrerar en bandpasslåda själv bort de högsta och lägsta frekvenserna, skulle inte en sån konstruktion vara lämplig i en båt för att hålla konutslaget i schackt och även få mest energi i basen i det området som är brukbart och man har något nytta av "utomhus".. ?

Tror bandpass blir onödigt komplicerat. Basen kommer att i en sluten falla av naturligt nedåt, det bestäms av lådstorleken (och elementets egenskaper). Den övre gränsen kommer du antagligen att bestämma med delningen.

I en portad låda kan det finnas skäl att skära den nedre gränsen för att inte få för stora konutslag under avstämningsfrekvensen.

Känslighetvinsten med en portad låda kan ju vara intressant, dock är det ju svårare att få det riktigt bra.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-06-09 19:05

Cortado skrev:
Nautikern skrev:Hej alla....

Tror bandpass blir onödigt komplicerat. Basen kommer att i en sluten falla av naturligt nedåt, det bestäms av lådstorleken (och elementets egenskaper). Den övre gränsen kommer du antagligen att bestämma med delningen.

I en portad låda kan det finnas skäl att skära den nedre gränsen för att inte få för stora konutslag under avstämningsfrekvensen.

Känslighetvinsten med en portad låda kan ju vara intressant, dock är det ju svårare att få det riktigt bra.

Det blir inga stora konutslag om man räknar belastningen istället för avstämningen.
25 års användning av principen talar sitt tydliga språk

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-06-09 19:09

Det blir alltid stora konutslag om man spelar frekvenser en bit under avstämningen på portade lådor då verkningsgraden avtar kraftigt.

Jag måste nog lite försiktigt instämma på Johans linje i denna tråd.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-06-09 19:14

AndreasArvidsson skrev:Det blir alltid stora konutslag om man spelar frekvenser en bit under avstämningen på portade lådor då verkningsgraden avtar kraftigt.

Jag måste nog lite försiktigt instämma på Johans linje i denna tråd.

Jag belastar konen med reflexröret så det blir inga stora konutslag under elementets inbyggda kapacitet.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-06-09 19:22

En portad högtalare faller med 24dB/oktav under avstämningen. Spelar man då ljud som ligger under avstämningen så får man stora konutslag.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-06-09 19:26

AndreasArvidsson skrev:En portad högtalare faller med 24dB/oktav under avstämningen. Spelar man då ljud som ligger under avstämningen så får man stora konutslag.

Det beror allt på hur det faller sig
om du bygger upp en rogressiv luftfjäder i röret (det går för jag har alltid gjort det) så blir belastningen till slut oändlig och konen bromsas upp istället för att fladdra okontrollerat.
Men jag tänker inte gå in i nån längre diskussion om det.
Jag nöjer mig med att det är gjort av mig 25 år och det funkar klockrent.
Det betyder INTE att det är enda sättet att räkna på röret, men förklarar att det går att göra.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-06-09 19:31

Perfector skrev:Men, min kunskap har funkat i 25 år och då ser jag ingen anledning att byta åsikt bara för att någon annan inte instämmer.

Du behöver inte byta åsikt, du behöver bara byta ut kunskapen. Orden är inte kongruenta. :)

Min åsikt är att du bör objektifiera och ha lite distans till din kunskap, låt dig själv ifrågasätta den. Det tycker jag för att du ju faktiskt hamnar i dessa debatter titt som tätt i forumet och det är antal medlemmar som ifrågasätter det du skriver. Jag har svårt att tro att du trivs med att bli ifrågasatt och kritiserad för det du skriver. Speciellt inte när du försöker hjälpa folk.

Det betyder inte att jag säger att du skall hålla med massan och att du inte få ha en avvikande idé om varför något fungerar på ett visst sätt. Dock är det så att om den idén eller teorin inte stämmer med vad andra är överens om då kommer du bli ifrågasatt.

Att köra medurs i en rondell fungerar nog alldeles utmärkt så länge ingen annan är i rondellen men det kan bli väldigt tokigt också. Att det "fungerar" betyder inte att det är rätt..

Perfector skrev:Jag har inte förnekat att andra kan ha olika åsikt med samma slutmål.

Det tror jag ingen förnekar, så länge man talar om just åsikter.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum