Tittar man på antagandena om cabin gain på denna sidan så kan man räkna med +15dB, vid vilken frekvens beror på längd av kupén:
http://www.caraudioclassifieds.org/foru ... inisd.html
Och här är det någon som skriver
På en kombi, bil alltså, så är det vanligt att man placerar basarna så att det blir så långt avstånd som möjligt till lyssningsplatsen. Där jag kan placera dom i ruffen så kommer det alltså vara i aktra delen, spela frammåt mot fören och sen har man öppet ut mot sittbrunnen.
Är det korrekt alltså att jag ska jag tolka ditt svar Perfector som att den cabin gain man eventuellt tjänar på att ha i subben i ruffen mister man mer av på dom tre meterna akterut i båten så att resultatet blir negativt? Hoppades att man kanske skulle kunna få en jämnare fördelning av basen i båten på detta sättet annars

Läste lite här... viewtopic.php?t=11454
Som exempel, om man spelar 130 dB på en meter avstånd, med en minskning på 6 dB per dubblering av avståndet så blir det 124 dB på 2 meter. Från ingången till ruffen är det 2-3 meter beroende på var man sitter. Om det stämmer så gör jag ju en vinst på att ha subben i ruffen med den cabin gain som då sker i ruffen. Eller har jag fel? Mycket möjligt

Bättre att jag tar dessa frågorna nu innan jag börjar kapa till MDF...