AndreasArvidsson skrev:Perfector skrev:Det beror allt på hur det faller sig
om du bygger upp en rogressiv luftfjäder i röret (det går för jag har alltid gjort det) så blir belastningen till slut oändlig och konen bromsas upp istället för att fladdra okontrollerat.
Men jag tänker inte gå in i nån längre diskussion om det.
Jag nöjer mig med att det är gjort av mig 25 år och det funkar klockrent.
Det betyder INTE att det är enda sättet att räkna på röret, men förklarar att det går att göra.
Det där måste du förklara närmare om vi skall förstå vad du menar.
Du får gärna göra exakt som du vill, men jag köper inte dina förklaringar. Ledsen.
ok, en gång till då. Se'n för det vara bra för mig.
Rörets diameter så stort att det inte uppstår blåsljud a' la cykelpump, då är diametern rätt.
2 i varandra skjutbara rör som dras i längd med elementets lägsta angivna frekvens och en amplitud på 3 till 4 mm åt varje håll tills konen stannar upp så mycket som möjligt.
Då är belastningen på konen via den progressiva luftfjädern absolut och elementet kommer inte att fladdra under någon hypotetisk frekvens.
Med en sådan styrning genom belastning kommer dessutom elementet att tåla högre mekanisk effekt än annars och börja närma sig den elektriska effekttåligheten som är mycket större än den mekaniska.
Prov har visat på nästan 3 ggr effekten angiven för elementet (Sveriges radios teknikerutbildning i Kramfors) där man pulsade elementet 8 pulser på 2 av för att det skulle få som man sa "vila lite"
Elementet var Monacor SPP-200 på 60 watt där man sköt in 160 watt och elementet flinade åt dom, (deras ord, inte mina).
Av det kommer att jag är trygg i mina beräkningar om att man kan belasta ett element till bättre styrning hellre än avstämma till en egen önskad frekvens.
Men som jag sa förut så tänker jag inte gå in i en onödigt ordfläta om det.
Alla måste få bli saliga efter sin egen fason.
Allt jag bidragit med är baserat på mina egna erfarenheter i fält under 25 år, sedan får TS skapa sig en uppfattning om vad han vill och vem han vill lyssna på.
Jag har nu sagt allt som behövs och kommer inte att fortsätta den här duvningen för den ger inte TS nånting vettigt.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.