XBOX som mediaspelare

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
lilltroll

XBOX som mediaspelare

Inläggav lilltroll » 2005-12-18 22:26

Jag fick tipset om att köpa en XBOX nu rea:ndes för 995 kr. Modda den med chip, och vips har jag en mediaspelare med DVD och hårddisk för lite pengar som läser det mesta.
Fläktljudet behöver dock åtgärdas.

Någon som har erfarenheter av moddade XBOXs?
Har den USB? I så fall, vad är kompatibelt? USB hårddisk?

Finns det någon som satt allt i ett metall chassi som passar till övrig stereo utrustning?

Användarvisningsbild
RAL

Inläggav RAL » 2005-12-18 22:31

ett flertal kamrater har en. den tar det mesta . i deras fall är den kopplad till pc via nätverk.
Då tilldelas det man delar ut till boxen.
den har vissa problem med oset när man kombinerar datorspel och media ibland behöver den botas om.
usb skall den ha men jag är inte säker.
bilden blir utmärkt för pengarna och har du bredband på pc får du en massa radiokanaler och tv kanaler via den. Kan nog se den som optimal fast ljudkvaliten vet jag inte om man skal överaskas över.
chip och os är det som gäller
personligen har jag vanlig pc.

det fins fjärrtillbehör så man slipper kabeln.

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2005-12-18 22:34

ingen usb, utan bara nätverkskontakt, men du har en hårddisk i boxen(som du man kan byta till en större, original är 10gb tror jag)går aven att streama media från en dator om man vill, finns nytt skal så man kan ha upp till 3st hårddiskar om man tycker 1 är för lite....sen om du kör med inte altför gammal programvara i så kan du justera fläkthastigheten(mellan 10%-100%), fjärrkontroll eller trådlös joystick är också ett bra tillbehör, och ett av-kit(kablar) med digital utgång....då har du en bra(mycket bra) mediaspelare som du även kan spela roliga spel på........ :lol:

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2005-12-18 23:03

Personligen tycker jag att man skall överväga vad det är för format man tänker spela och välja nåt annat än XBOX. Den låter som sagt en del och det är allt för mycket jobb att installera och underhålla.

Det finns massor av kapabla mediaspelare på marknaden som är ungefär lika billiga, tysta och lätthanterliga.

nijo

Inläggav nijo » 2005-12-18 23:15

Jag har en xbox med media center på och det fungerar bra. Jag har bara ett egentligt klagomål, och det är fläktljudet. Blir man av med det så har man en hyfsat kompetent multimediamaskin.

USB hårddisk fungerar mig veterligen inte (om det inte kommit ut något nytt de senaste halvåret eller så). Jag accessar filer från min "vanliga" dator över nätverket.

Den osamplar förvisso allt till 48 Khz, men det kan åtminstone jag leva med om det handlar om avspelning etc av MP3.

/Jonas

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2005-12-19 00:42

som jag skrev tidigare...fläkten kan man dra ner hastigheten på, och även byta....då blir den bra mycket tystare än en dator, men det finns bättre mediaspelare, men tror inte man hittar en till samma pengar som är bättre(kanske bättre ljud)..dessutom så får man inte glömma bort att det även går spela på den :wink: ..ett chip är inte så dyrt och hårddisk kostar inte heller en förmögenhet, och har man av-kit till så fungerar den bra som en komplett dvd också...ingen high-end, men den kostar inte som det heller

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-12-19 08:25

Xbox som mediespelare tycker jag fungerar jättebra faktiskt.

Vilken annan mediespelare kan streama film från datorer i ett lan?
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2005-12-19 08:32

det kan väl alla mediaspelare.....det är väl det som är mening med dom, men som du sa xboxen fungerar bra som mediaspelare

Användarvisningsbild
Mad

Inläggav Mad » 2005-12-19 10:55

USB har den, om den har stöd för UMS-enheter låter jag dock vara osagt.

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2005-12-19 11:02

Mad skrev:USB har den, om den har stöd för UMS-enheter låter jag dock vara osagt.

vart sitter usb kontakten då?...jag har då inte sett nån på min

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-12-19 11:05

Handkontrollerna är USB... fast M$ har valt en annorlunda kontakt så man inte kan använda dem någon annanstans. Finns säkert kontaktkonverters att hitta på nätet. Sök efter kontaktannonser. :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2005-12-19 11:13

Nattlorden skrev:Handkontrollerna är USB... fast M$ har valt en annorlunda kontakt så man inte kan använda dem någon annanstans. Finns säkert kontaktkonverters att hitta på nätet. Sök efter kontaktannonser. :wink:

mm visserligen sant, men xboxen usb är inte kompatibel med en dator....finns adapter så man köra tangentbord och mus, men överföringshastigheten är lika snabb som en snigel, så tyvärr funkar det inte så bra med hårddisk och andra produkter...

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2005-12-22 01:05

UrSv skrev:Personligen tycker jag att man skall överväga vad det är för format man tänker spela och välja nåt annat än XBOX. Den låter som sagt en del och det är allt för mycket jobb att installera och underhålla.

Det finns massor av kapabla mediaspelare på marknaden som är ungefär lika billiga, tysta och lätthanterliga.

Exempel

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2005-12-22 10:47

lilltroll skrev:
UrSv skrev:Personligen tycker jag att man skall överväga vad det är för format man tänker spela och välja nåt annat än XBOX. Den låter som sagt en del och det är allt för mycket jobb att installera och underhålla.

Exempel

Tja, själv spelar jag endast MP3, WAV samt MPEG-?. Det betyder att jag inte har något bruk för OGG, FLAC, DivX Discrete ES 12.2 eller nåt annat obskyrt format. Detta betyder därmed att jag skaffat D-Link DSM-320 vilken under gynnsamma förhållanden fås för SEK 650 på rätt ställe (svårt...men SEK 1200 borde gå). Den är helt tyst och har "HD-Video" ut, digitalt ut både coax och optiskt, inbyggt trådlöst nätverkskort och trådbundet likaså, komposit, komponent, inbyggd volym av hyggligt fungerade typ dvs direkt till stärkare funkar bra. Dessutom slår man ju av och på den med fjärren vilket man måste chippa en XBox till med specialprylar såvitt jag vet.

XBoxen måste ju chippas och de nyaste är gjorda så att det faktiskt inte är så där trivialt längre och till inköpspriset skall läggas ett chip , ca SEK 200-900 beroende på chip, fjärrkontroll SEK 200-300, fjärrchip SEK 100, ny fläkt SEK 100 samt kanske lite mer prylar. Beslutet var lätt...

I posten ligger också en Squeezebox 3 trådlös som skall användas till musik endast och webradio.

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2005-12-22 10:50

Jag har en d-link 320 och även en chipad xbox med hårddisk, d-linken har fördelen att den är helt tyst och billigare, men sen så är xboxen bättre på allt med ett av-kit och fjärrkontroll, dessutom går det ju spela spel :wink:
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
americantabloid

Inläggav americantabloid » 2005-12-22 19:16

Hej!!!

Jag har en xbox som jag har chippat själv...visst är det lite bökigt, men så svårt är det ändå inte.

Har 4 polare som också har chippade xboxar och vi brukar säga att det är den bästa prylen som vi skaffat oss.

Dock tror jag det är en viss fördel om har en viss databakgrund om man skall fullt uttnyttja en chippad xbox.

Men som sagt den är verkligen klockren!!!

Med vänlig hälsning
at

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2005-12-23 14:52

UrSv skrev:
lilltroll skrev:

Exempel

Tja, själv spelar jag endast MP3, WAV samt MPEG-?. Det betyder att jag inte har något bruk för OGG, FLAC, DivX Discrete ES 12.2 eller nåt annat obskyrt format. Detta betyder därmed att jag skaffat D-Link DSM-320 vilken under gynnsamma förhållanden fås för SEK 650 på rätt ställe (svårt...men SEK 1200 borde gå). Den är helt tyst och har "HD-Video" ut, digitalt ut både coax och optiskt, inbyggt trådlöst nätverkskort och trådbundet likaså, komposit, komponent, inbyggd volym av hyggligt fungerade typ dvs direkt till stärkare funkar bra. Dessutom slår man ju av och på den med fjärren vilket man måste chippa en XBox till med specialprylar såvitt jag vet.

XBoxen måste ju chippas och de nyaste är gjorda så att det faktiskt inte är så där trivialt längre och till inköpspriset skall läggas ett chip , ca SEK 200-900 beroende på chip, fjärrkontroll SEK 200-300, fjärrchip SEK 100, ny fläkt SEK 100 samt kanske lite mer prylar. Beslutet var lätt...

I posten ligger också en Squeezebox 3 trådlös som skall användas till musik endast och webradio.

Jag har inte 9 datorer hemma + 4 servrar som står och går.

Media spelaren måste kunna klara sig stand alone läsandes från HD, och inte enbart kunna streama. Alternativt om man kan köpa en billig ethernet till 3.5" HDD konverter. Har LAN och WLAN hemma.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-12-23 15:04

skulle nog hellre köpa en xbox 360 istället. tre processorer plus en grafikprocessor, rejäl prestanda kapabel till HD och allt. lär väl komma chippning och grejjer där också.
om man inte vill ha en dator alltså.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2005-12-23 23:04

lilltroll skrev:
UrSv skrev:
lilltroll skrev:

Exempel

-- snip --

Jag har inte 9 datorer hemma + 4 servrar som står och går.

Media spelaren måste kunna klara sig stand alone läsandes från HD, och inte enbart kunna streama. Alternativt om man kan köpa en billig ethernet till 3.5" HDD konverter. Har LAN och WLAN hemma.

Då hade jag nog satsat på en KiSS DVD med hårddisk.

Användarvisningsbild
americantabloid

Inläggav americantabloid » 2005-12-23 23:08

Budget

Xbox 995 kr
Excuter 3 chip £33.49
Hårddisk ca 1000 kr 250 GB

Tog ett dyrare chip för den förenklar en del i den dagliga användningen...inbyggd ftpserver i bios.

Kanske lite mycket pengar 2500 kr plus arbete...

Men jag lovar att du bli nöjd.

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2005-12-24 15:46

americantabloid skrev:Budget

Xbox 995 kr
Excuter 3 chip £33.49
Hårddisk ca 1000 kr 250 GB

Tog ett dyrare chip för den förenklar en del i den dagliga användningen...inbyggd ftpserver i bios.

Kanske lite mycket pengar 2500 kr plus arbete...

Men jag lovar att du bli nöjd.

Jag har redan en 3.5" HDD som jag gärna använder till systemet.

Användarvisningsbild
americantabloid

Inläggav americantabloid » 2005-12-24 21:31

Hej!!
Köpt mitt excuter3 chip här.
http://www.mrmodchips.co.uk/catalog/

Inga bekymmer med frakt och pengar.

Ca 3-400 kr mindre än i Sverige.

Mvh
at

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2005-12-25 16:58

americantabloid skrev:Hej!!
Köpt mitt excuter3 chip här.
http://www.mrmodchips.co.uk/catalog/

Inga bekymmer med frakt och pengar.

Ca 3-400 kr mindre än i Sverige.

Mvh
at

Man kan alltså använda en X-box som ftp fil server om man vill 8O

Går det att köra en ftp server i bakgrunden samtidigt som man kör mediaspelaren ? I så fall behöver inte USB fungera. Bara motera in hårddiskar, och så kommer man åt dem från hela världen??? Samtidigt som man har en mediaspelare. Hur är ljudkvaliten från ljudkortet ???

Får man in 3.5" i X-boxen.

Jag är inte rädd för att löda 8)

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2005-12-25 17:16

Om Xboxen ensam ska kunna läsa och spela DVD film, då behövs ett kit till???

nijo

Inläggav nijo » 2005-12-25 18:53

Några svar:

Ja, man kan köra ftp server samtigt som man kör mediaspelaren.

Ja, 3,5" går bra... det sitter en 3,5" hårddisk från fabrik.

Har man modchip behöver man inte dvd kiten.

Ljudkortet är väl ok. Jag kör digital ut (toslink), fast det omsamplar allt till 48 kHz.

/jonas

Återgå till Köpråd