Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:Vad är det för högtalare? Och vilka subbar hade du tänkt dig?
Helmut skrev:När jag jobbade som biografmaskinist fick jag veta att villkoret för att man skulle få en bra bas var att salongen var så lång att bastonerna kunde klinga ut. Tydligen skall det finnas en matematisk formel för att beräkna salongens längd för att återge toner ner till 20 hz. I en vanlig lägenhet skulle det vara omöjligt att få till det med en ren baston.
Almen skrev:Helmut skrev:När jag jobbade som biografmaskinist fick jag veta att villkoret för att man skulle få en bra bas var att salongen var så lång att bastonerna kunde klinga ut. Tydligen skall det finnas en matematisk formel för att beräkna salongens längd för att återge toner ner till 20 hz. I en vanlig lägenhet skulle det vara omöjligt att få till det med en ren baston.
Skrock och vanföreställningar.
mangs skrev:Kraniet skrev:Vad är det för högtalare? Och vilka subbar hade du tänkt dig?
Frontarna är Martin Logan Montis och subbarna Martin Logan Depth. Båda presterar en bra bas där Montis är distinktare medan Depth går djupare. Provade att köra Montis rakt nedåt och delade Depth vid 30Hz, mätte fram en ok kurva men jag upplevde basgången som lite långsammare än när jag kör Montis ensamma. Dessutom känns det lite som slöseri att ha två stycken Depth som i den mesta musik inte generar någon som helst ljudnivå eller känsla så min tanke var att låta dem få spela lite högre upp i frekvens 60-80Hz men då känns det på ett sätt som att frontarna är överdimensionerade.
En kompromiss som skulle kunna fungera är då mitt 3e alternativ när jag får lite av varje men då med en risk att det blir oro pga fasskiftningar i hela det överlappande området mellan 25-80Hz.
Beakungen skrev:Almen skrev:Helmut skrev:När jag jobbade som biografmaskinist fick jag veta att villkoret för att man skulle få en bra bas var att salongen var så lång att bastonerna kunde klinga ut. Tydligen skall det finnas en matematisk formel för att beräkna salongens längd för att återge toner ner till 20 hz. I en vanlig lägenhet skulle det vara omöjligt att få till det med en ren baston.
Skrock och vanföreställningar.
Fast ligger det inte något alls i det? Min upplevelse (och det jag fått lära mig) är att för att få bäst bas bör man ha ett stort och långt rum för det hjälper då djupbasen bättre än ett litet rum som gärna boostar basen bra mycket högre upp?
mangs skrev:Om man har ett par nästan fullregisterfrontar med sluten låda som presterar bra ned till 25Hz och fortfarande i det aktuella rummet har en ok output vid 20Hz, vinner man då totalt sett på att lägga till låt säga två stycken subbar och hur bör man då tänka gällande delning och integrering för at tdet inte skall bli pannkaka?
Almen skrev:Beakungen skrev:Almen skrev:Skrock och vanföreställningar.
Fast ligger det inte något alls i det? Min upplevelse (och det jag fått lära mig) är att för att få bäst bas bör man ha ett stort och långt rum för det hjälper då djupbasen bättre än ett litet rum som gärna boostar basen bra mycket högre upp?
Det är lite olika saker - att ett rums problematiska frekvenser har med storleken på rummet att göra är ingen som argumenterar emot, men att förmågan att återge djupa frekvenser kräver ett stort rum kan enklast emotsägas med ett exempel: slutna hörlurar.
Förutom att man kan åka och och lyssna hos någon i lägenhet med återgivning ned till 10 Hz.
Martin skrev:mangs skrev:Om man har ett par nästan fullregisterfrontar med sluten låda som presterar bra ned till 25Hz och fortfarande i det aktuella rummet har en ok output vid 20Hz, vinner man då totalt sett på att lägga till låt säga två stycken subbar och hur bör man då tänka gällande delning och integrering för at tdet inte skall bli pannkaka?
Låter som riktigt bra fronthögtalare med sluten låda och ok output ner till 20Hz. Jag skulle inte tycka att de blir kompletterade av någon sub. Troligare att subbasarna inte går lika djupt eller ställer till med oljud och lever sitt eget liv.
philipbtz skrev:Bra frontar och bra basar tycker jag. Hade testat att dela så brant som det går vid 80Hz och se hur det låter. Se till att det verkligen delar och spelar dubbelbas. Hur är subbarna placerade i dagsläget? Testa olika placeringar av dom och mixtra med volymen. Vet inte hur du undviker fasfel men testa att ändra fas på subbarna om du har möjligheten och se om det låter bättre.
Eargasm skrev:Det går att få till riktigt bra, men risken att du ska dit och skruva på nivån på baslådan mellan var och varannan skiva är överhängande, så prova kan du alltid men med så pass potenta frontar hade jag inte orkat lägga ned energin till att få det lika tajt som du har det nu.
Eargasm skrev:Jag skrev ett bra inlägg men skiten försvann, faan.
Eargasm skrev:Det kräver endel självdisiplin att låta bli rattarna..(ja ja jag vet vad ni pervs tänker på:)
Men det är fullt möjligt, men det gäller att acceptera vissa skivors brister och inte ständigt försöka göra det "så bra som möjligt", jag blev då less, kunde gå bra nån period men sedan kom man in i justerar-läget då man aldrig riktigt, i längden kunde känna sig nöjd, bara små justeringar osv....
Botemedlet var ett par riktigt potenta högtalare med finslipad placering, och ut med bassystem, never looked back
Ps. Jo en gång, men rejectade den iden ganska omg när jag började trassla med sladdarna..
philipbtz skrev:Jag menade bara att du borde undvika att både basar och toppar spelar samma frekvens.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster