Komplettera nästan fullregisterfrontar med subbar (musik)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

mangs

Komplettera nästan fullregisterfrontar med subbar (musik)

Inläggav mangs » 2015-06-10 14:09

Om man har ett par nästan fullregisterfrontar med sluten låda som presterar bra ned till 25Hz och fortfarande i det aktuella rummet har en ok output vid 20Hz, vinner man då totalt sett på att lägga till låt säga två stycken subbar och hur bör man då tänka gällande delning och integrering för at tdet inte skall bli pannkaka?

Spontant är jag lite kluven då frontarna i sig presterar så bra och jag slipper oroa mig för delning och taskig integrering pga fasfel men om man skulle kunna få till det finns det kanske välljud, högre och jämnare ljudtryck runt om i rummet att uppnå vid frekvenser under 100Hz? Eftersom jag då även har utrustningen hemma är jag sugen på att testa men vill gärna först få lite rådgörande till hur jag använder de bäst.

1. Köra på enbart frontarna fullregister och låta subbarna vila
2. Låta frontarna vara fullregister och komplettera under 25Hz med de två subbarna med 24dB/delning
3.Dela frontarna med ett HP-shelve-filter för ca 6dBs avlastning och sedan låta subbarna spela uppemot 80Hz, På detta sätt kommer du kunna få ut mest ljudtryck i hela basområdet utan att frontarna blir maximalt belastade men hur stor är risken för fasfel? Hur undviker man problem?
4. Eftersträva att få till en symmetrisk delning vid 80Hz som faller ca 24dB/oktav för både frontar/subbar.
5. Någon helt annan lösning som jag inte tänkt på.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Komplettera nästan fullregisterfrontar med subbar (musik

Inläggav paa » 2015-06-10 14:29

Jag tror du hittar en del svar i denna tråd:
viewtopic.php?p=625073
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2015-06-10 15:14

Vad är det för högtalare? Och vilka subbar hade du tänkt dig?
Mvh
Magnus

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2015-06-10 17:32

Jag kör själv med fullregisterhögtalare tillsammans med 2 st subbar. Jag har testat alla möjliga konfigurationer. Jag har delat högt och lågt, och odelat.

Det som har fungerat bäst för mig är låg delning vid runt 50 Hz, Och helt odelat... Beroende lite på vad jag spelar... ;)

Just nu kör jag subborna upp till ca 50 Hz, och mina golvare odelade. Fungerar utmärkt !

Mvh/Janne
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2015-06-10 19:31

dela som vilka toppar som helst vid 70-110 Hz med den delningstyp som passar dig bäst

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2015-06-10 21:03

När jag jobbade som biografmaskinist fick jag veta att villkoret för att man skulle få en bra bas var att salongen var så lång att bastonerna kunde klinga ut. Tydligen skall det finnas en matematisk formel för att beräkna salongens längd för att återge toner ner till 20 hz. I en vanlig lägenhet skulle det vara omöjligt att få till det med en ren baston.
Ett annat fenomen som jag och några vänner diskuterat. Om man sitter i hemabiografen och plötsligt blir kissnödig och efter vc besöket går ner för källartrappen samtidigt då en rejäl dunderbas klämmer i så låter basen i det angränsande rummet betydligt mycket bättre än den låter i biosalongen.
Skulle man kanske laborera med att placera basarna i ett angränsande rum. Funderar om det angränsande rummet kommer att fungera som något slags basreflexhögtalare och att dörrhålet kommer att fungera som en basreflexport?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-06-10 21:22

Att basen skulle låta mycket bättre i angränsande rum är inte ett fenomen som jag känner igen. Finns säkerligen, men det är inte min erfarenhet att så brukar vara fallet.

mangs

Inläggav mangs » 2015-06-10 23:47

Kraniet skrev:Vad är det för högtalare? Och vilka subbar hade du tänkt dig?

Frontarna är Martin Logan Montis och subbarna Martin Logan Depth. Båda presterar en bra bas där Montis är distinktare medan Depth går djupare. Provade att köra Montis rakt nedåt och delade Depth vid 30Hz, mätte fram en ok kurva men jag upplevde basgången som lite långsammare än när jag kör Montis ensamma. Dessutom känns det lite som slöseri att ha två stycken Depth som i den mesta musik inte generar någon som helst ljudnivå eller känsla så min tanke var att låta dem få spela lite högre upp i frekvens 60-80Hz men då känns det på ett sätt som att frontarna är överdimensionerade.
En kompromiss som skulle kunna fungera är då mitt 3e alternativ när jag får lite av varje men då med en risk att det blir oro pga fasskiftningar i hela det överlappande området mellan 25-80Hz.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2015-06-11 09:03

Kan nog vara värt att prova att dela vid 80 Hz. Men för optimalt resultat bör du köra två baslådor som ställs på rätt ställe i rummet (vilket förmodligen inte är på samma ställe/i närheten av frontarna).
Att köra frontar odelat är ju nåt som rekommenderas lite var stans, jag tror dock att chansen att det ska fungera bra är försvinnande liten.
Nej en delning vid 80 Hz i så falll.

Ser att Depth har delningsfrekvenser vid 65 och 80Hz för LP och 70 Hz för HP. Så jag antar att det bättre valet blir 65/70 Hz i det fallet.

Kvalitetsförbättringen i att gå från ett par frontar till minst två subar som är korrekt placerade och injusterade är större än man kan tro. Du har inte enbart möjlighet till djupare bas och avlastning av frontarna utan även undertryckning av rumsresonanser så helheten kan lätt blir mer än summan av delarna.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-06-11 09:07

Helmut skrev:När jag jobbade som biografmaskinist fick jag veta att villkoret för att man skulle få en bra bas var att salongen var så lång att bastonerna kunde klinga ut. Tydligen skall det finnas en matematisk formel för att beräkna salongens längd för att återge toner ner till 20 hz. I en vanlig lägenhet skulle det vara omöjligt att få till det med en ren baston.

Skrock och vanföreställningar. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2015-06-11 09:15

Almen skrev:
Helmut skrev:När jag jobbade som biografmaskinist fick jag veta att villkoret för att man skulle få en bra bas var att salongen var så lång att bastonerna kunde klinga ut. Tydligen skall det finnas en matematisk formel för att beräkna salongens längd för att återge toner ner till 20 hz. I en vanlig lägenhet skulle det vara omöjligt att få till det med en ren baston.

Fast ligger det inte något alls i det? Min upplevelse (och det jag fått lära mig) är att för att få bäst bas bör man ha ett stort och långt rum för det hjälper då djupbasen bättre än ett litet rum som gärna boostar basen bra mycket högre upp?

Sen kan man ju (som jag då gör) tvinga basarna i en sluten låda att göra 15hz men då på bekostnad av slaglängd och effekt :)

Men kanske har jag fått lära mig fel? :)

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2015-06-11 09:18

mangs skrev:
Kraniet skrev:Vad är det för högtalare? Och vilka subbar hade du tänkt dig?

Frontarna är Martin Logan Montis och subbarna Martin Logan Depth. Båda presterar en bra bas där Montis är distinktare medan Depth går djupare. Provade att köra Montis rakt nedåt och delade Depth vid 30Hz, mätte fram en ok kurva men jag upplevde basgången som lite långsammare än när jag kör Montis ensamma. Dessutom känns det lite som slöseri att ha två stycken Depth som i den mesta musik inte generar någon som helst ljudnivå eller känsla så min tanke var att låta dem få spela lite högre upp i frekvens 60-80Hz men då känns det på ett sätt som att frontarna är överdimensionerade.
En kompromiss som skulle kunna fungera är då mitt 3e alternativ när jag får lite av varje men då med en risk att det blir oro pga fasskiftningar i hela det överlappande området mellan 25-80Hz.

Prova en antimode på basarna? Den stora dualcore två gör susen hos mig! Basen blir sjukt mkt renare djupare och mer distinkt! :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-06-11 09:35

Beakungen skrev:
Almen skrev:

Fast ligger det inte något alls i det? Min upplevelse (och det jag fått lära mig) är att för att få bäst bas bör man ha ett stort och långt rum för det hjälper då djupbasen bättre än ett litet rum som gärna boostar basen bra mycket högre upp?

Det är lite olika saker - att ett rums problematiska frekvenser har med storleken på rummet att göra är ingen som argumenterar emot, men att förmågan att återge djupa frekvenser kräver ett stort rum kan enklast emotsägas med ett exempel: slutna hörlurar.

Förutom att man kan åka och och lyssna hos någon i lägenhet med återgivning ned till 10 Hz. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2015-06-11 10:46

mangs skrev:Om man har ett par nästan fullregisterfrontar med sluten låda som presterar bra ned till 25Hz och fortfarande i det aktuella rummet har en ok output vid 20Hz, vinner man då totalt sett på att lägga till låt säga två stycken subbar och hur bör man då tänka gällande delning och integrering för at tdet inte skall bli pannkaka?

Låter som riktigt bra fronthögtalare med sluten låda och ok output ner till 20Hz. Jag skulle inte tycka att de blir kompletterade av någon sub. Troligare att subbasarna inte går lika djupt eller ställer till med oljud och lever sitt eget liv.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2015-06-11 10:56

Almen skrev:
Beakungen skrev:
Almen skrev:Skrock och vanföreställningar. :)

Det är lite olika saker - att ett rums problematiska frekvenser har med storleken på rummet att göra är ingen som argumenterar emot, men att förmågan att återge djupa frekvenser kräver ett stort rum kan enklast emotsägas med ett exempel: slutna hörlurar.

Förutom att man kan åka och och lyssna hos någon i lägenhet med återgivning ned till 10 Hz. :)

aha så sant nu när du säger det! Det är trots allt ganska logiskt :oops:

Jag har nog aldrig fått uppleva 10hz med nivå så jag har ingen aning. Basarna jag har ska klara 10hz om jag lägger lite boost i botten men jag känner inget. Ser bara rutan vobbla en massa så jag skippar det under 15hz just nu. :)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2015-06-11 11:18

Martin skrev:
mangs skrev:Om man har ett par nästan fullregisterfrontar med sluten låda som presterar bra ned till 25Hz och fortfarande i det aktuella rummet har en ok output vid 20Hz, vinner man då totalt sett på att lägga till låt säga två stycken subbar och hur bör man då tänka gällande delning och integrering för at tdet inte skall bli pannkaka?

Låter som riktigt bra fronthögtalare med sluten låda och ok output ner till 20Hz. Jag skulle inte tycka att de blir kompletterade av någon sub. Troligare att subbasarna inte går lika djupt eller ställer till med oljud och lever sitt eget liv.

ja jag vet inte jag. de verkar vara rätt fina baslådor det där http://www.stereophile.com/subwoofers/804ml/index.html
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2015-06-11 12:48

Något att klura på kanske? En asymmetrisk placering av subbar för att minimera problem med stående vågor? Dvs placera dem så du minskar fenomen med förstärkningar/utsläckningar? Få ut en jämnare bas?
Gissningsvis delar du in subbarna där du börjar uppleva såna problem? Har aldrig haft möjlighet att prova det själv men det kanske kan vara kul att experimentera med?

mangs

Inläggav mangs » 2015-06-11 13:25

Yepp, har funderat i just de banorna, Frontarna står där de står men med två extra subbar kan jag ju lättare justera in en jämnare kurva och då kanske med fördel placera dessa asymmetriskt. Har räknat lite på fas och sett att jag kommer få en ganska bra fas om jag placerar en sub i höger hörn bakom den fronthögtalaren medan den andra är placerad på vänster sidovägg antingen precis framför lyssningsposition eller precis bakom. Snittet av dessa båda subbar kommer då hamna på ungefär samma position som mina frontar gör. Problemet med nuvarande setup är att jag inte kan kompensera för olika avstånd utan bara ändra delningsfrekvenser och fas. Sedan har jag EQ både på subbar och frontar samt tillgång till en Ultradrive 24/96 men jag skulle helst hålla det hela så minimalistiskt som möjligt och inte behöva slå på 14 apparater varje gång jag skall lyssna på musik.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2015-06-11 13:52

Jag har ett par "nästan fullregisterfrontar" som jag kompletterar med en rejäl sub. Jag delar vid 40 Hz i bioreceivern och det fungerar alldeles utomordentligt. När jag spelar musik "normalt" hör jag överhuvudtaget ingen skillnad jämfört med att köra utan sub. Vad jag vill ha sagt emellertid är att det är EXTREMT noga att jag har rätt ljudnivå på subben i förhållande till frontarna. Vid viss musik räcker det att subben bara är aningens för starkt inställd för att den ska låta långsam och inte hänga ihop med resten av frekvensregistret. Och så sänker jag någon dB - och då plötsligt stämmer allt!

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2015-06-11 15:01

Bra frontar och bra basar tycker jag. Hade testat att dela så brant som det går vid 80Hz och se hur det låter. Se till att det verkligen delar och spelar dubbelbas. Hur är subbarna placerade i dagsläget? Testa olika placeringar av dom och mixtra med volymen. Vet inte hur du undviker fasfel men testa att ändra fas på subbarna om du har möjligheten och se om det låter bättre.

mangs

Inläggav mangs » 2015-06-11 15:59

philipbtz skrev:Bra frontar och bra basar tycker jag. Hade testat att dela så brant som det går vid 80Hz och se hur det låter. Se till att det verkligen delar och spelar dubbelbas. Hur är subbarna placerade i dagsläget? Testa olika placeringar av dom och mixtra med volymen. Vet inte hur du undviker fasfel men testa att ändra fas på subbarna om du har möjligheten och se om det låter bättre.

Tack, jodå, de låter helt förträffligt var för sig. Så pass bra att jag inte känt något behov att koppla in Subbarna ännu mer än för ett snabbt test som då gav långsammare bas men jag vet sedan tidigare att även dessa presterar väldigt bra om de integreras rätt. Det kanske är rätt att dela av Montis vid 80Hz men då den presterar såpass bra vid även lägre frekvenser känns det lite som ett slöseri att skära bort detta. Min grundtanke vara att ha ljudet från Montis men att utöka frekvensgången nedåt med kanske ytterligare 10Hz genom att koppla in Depth. Jag skulle även kunna utjämna området mellan 30-80Hz som idag är lite upp och ned pga Montis placering i rummet.

I grundutförandet hade jag subbarna placerade i varsin hörna bakom resp högtalare.

Vad menar du med dubbelbas? Stereokoppling eller har du missat ett inte och menar att jag skall undvika att låta både subbar och fronta spela samma frekvenser?

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2015-06-11 17:01

Jag menade bara att du borde undvika att både basar och toppar spelar samma frekvens. Att basen låter långsammare kan också bero på att det är djupare bastoner som låter långsammare helt enkelt.

Du kan testa att flytta basarna från hörnen in mot framväggen. Tror regeln är 1/4 av väggens längd. Så att de står mot framväggen men en 1/4 av väggens längd inåt så att säga. I hörnen blir det väldigt kraftig basförstärkning som kan vara bra i vissa situationer men inte alltid.

Eargasm

Inläggav Eargasm » 2015-06-11 18:22

Det går att få till riktigt bra, men risken att du ska dit och skruva på nivån på baslådan mellan var och varannan skiva är överhängande, så prova kan du alltid men med så pass potenta frontar hade jag inte orkat lägga ned energin till att få det lika tajt som du har det nu.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2015-06-11 19:20

Eargasm skrev:Det går att få till riktigt bra, men risken att du ska dit och skruva på nivån på baslådan mellan var och varannan skiva är överhängande, så prova kan du alltid men med så pass potenta frontar hade jag inte orkat lägga ned energin till att få det lika tajt som du har det nu.

Personligen har jag aldrig känt något sådant behov. gör det rätt från början bara. Jag har ställt in mitt filter och EQ mha mätningar och mina öron. Har inte rört inställningarna sedan dess.
Det verkar som att TS redan har baslådorna dessutom, då känns det ju dumt att inte använda dom.
Mvh
Magnus

Eargasm

Inläggav Eargasm » 2015-06-11 20:14

Jag skrev ett bra inlägg men skiten försvann, faan.

Aja, självdisiplin, låta skit låta skit, kan väl göra det till en bra ide, ingen ide att försöka kompensera..

Jag sade tillslut upp affären, bytte till ett par rejält potenta golvare och never looked back, förutom en gång men sket i det efter att jag började trassla med sladdarna.. :mrgreen:

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-06-11 20:16

Eargasm skrev:Jag skrev ett bra inlägg men skiten försvann, faan.

Kan det vara denna mån tro?
Eargasm skrev:Det kräver endel självdisiplin att låta bli rattarna..(ja ja jag vet vad ni pervs tänker på:)

Men det är fullt möjligt, men det gäller att acceptera vissa skivors brister och inte ständigt försöka göra det "så bra som möjligt", jag blev då less, kunde gå bra nån period men sedan kom man in i justerar-läget då man aldrig riktigt, i längden kunde känna sig nöjd, bara små justeringar osv....

Botemedlet var ett par riktigt potenta högtalare med finslipad placering, och ut med bassystem, never looked back :)

Ps. Jo en gång, men rejectade den iden ganska omg när jag började trassla med sladdarna..

Eargasm

Inläggav Eargasm » 2015-06-11 20:23

Nej nej, den var 11568 tecken lång! :mrgreen:

Jag skulle nog blivi författare ;)

mangs

Inläggav mangs » 2015-06-12 10:39

philipbtz skrev:Jag menade bara att du borde undvika att både basar och toppar spelar samma frekvens.

Tack för ditt svar, kommer laborera med placeringen men gällande stycket ovan så undrar jag om det verkligen är nödvändigt? För att få till en jämn basutbredning har vi i många trådar och studier kommit fram till att det är en fördel med flera källor för att kompensera för ojämn frekvensgång orsakad av rummet. Genom att använda 2 subbar får man större möjligheter men resultatet blir oftast ännu bättre med 3 eller 4.

Eftersom frontarna i detta fallet är tämligen kapabla att leverera såväl ljudtryck som lågbas så kanske det skulle finnas en poäng att försöka få till så att alla fyra spelar de frekvenser som i mitt rum är besvärliga mellan 30-80Hz.

Ungefär så här:
15-25Hz 2st subbar med EQ vid de lägre frekvenserna
25-80Hz 2st subbar + 2st frontar med en aning sänkt nivå (-3-6dB)
Över 80Hz 2st frontar

Vinsten är att jag dels lastar av frontarna något men framför allt att basljudet kommer från fyra olika placeringar i rummet. Jag kommer även nyttja alla högtalare ungefär så som de är avsedda. Nackdelarna är som jag ser det att det kommer bli oerhört mycket mer komplext att få till integreringen jämfört med att bara köra frontarna själva och att jag säkerligen kommer hamna i någon form av fasproblem. Teorin säger ju att man vill dela symmetriskt kring 80Hz men då brukar man ju prata om frontar som kanske bara kan spela ned till 50Hz eller så. Nu spelar de ju nästan hela vägen ned för musikbruk för sig själva. hade jag inte redan haft mina subbar hade jag nog inte funderat över att köpa några men nu när de står där så vill jag ju gärna se hur bra jag kan få till det. Egentligen är det väl bara att prova sig fram och se vad jag uppskattar mest.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2015-06-12 15:04

Du kommer aldrig kunna integrera det bra om du kör dubbelbas. Inte enligt mina egna erfarenheter iaf :) Bättre att köpa två till subbar i så fall ;) Men med två så går det ju att få till ett hyfsat resultat. Om man tänker så här: Med två fullrange-frontar får du ju också bara två källor och det brukar gå att få bra återgivning. Jag tycker det är bättre att få en bra integration mellan subbar/toppar genom att skära vid 80Hz sen kan du EQ:a subbarna eller eventuellt fixa basabsorbenter till rummet för jämnare återgivning. Ja det eller att köpa fler subbar...eller båda :D

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-06-15 18:39

Om det är bra basmoduler man har så kan jag inte se hur det inte kan bli bättre med två basmoduler, så länge man placerar och ställer in dem rätt.

Återgå till Generellt om hifi