OA - 12 Nu med förstärkarfråga!

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Gnibur

OA - 12 Nu med förstärkarfråga!

Inläggav Gnibur » 2015-04-27 23:06

Hej!

Är mitt första inlägg här. Så kan börja med att presentera mig snabbt. Växte upp i Umeå og byggde ett par högtalare med hjälp av Hifikits återförsäljare i Umeå för nästan 20 år sedan.

Har flyttat rundt i många år och bor nu i Bergen i Norge. Nu har jag levt med en liten Denon-set under hela mitt studentliv og första år i jobb men har lust att få några bra och fina högtalare igjen. Jag har väldig lust att finna ett par OA-12 och bygga om med Satori och T-22er a la carlssonkult men det svåraste att få tag i i Norge är lådorna til ett par OA-12.

Så jag har börjat tänka att då man ändå skall byta elementer så kan man kanskje bygga en låda mer anpassad satori. Som jag ser det er det svåra kanskje att få inn sådana ting som en gummiupphängd BAS och en nog stiv låda samt få ett bra utblås mot golvet från en ny basreflex, men en låda för en bas med upphöjd lutande platta før basen borde ju gå bra. Lite som upphöjningen i OA-5 MMX.

Vad tror ni, är det någon väg att gå. Eller har någon ett par OA-12 lådor som de kan tänka sig göra sig av med och skicka till Norge. :)

Tack för all eventuell innput och för ett fantas/ktiskt forum.

Anders
Senast redigerad av Gnibur 2015-06-13 11:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
rampitsch

Re: OA - 12 bygga variant själv.

Inläggav rampitsch » 2015-04-29 06:20

Hej Anders

Välkommen till forumet!

Jag tror absolut att det går att bygga egna lådor som man ser till att dem blir rejält stabila och stagade.

Det svåraste med att försöka kopiera 70-talarna är att få till topp-baffeln. Men om man kan tvärställa en plan skiva så det blir "rätt" lutning kan det fungera. Vet att en del har försökt med stora papprör för att sätta bas/mellanregistret i.

Ingenting är omöjligt, bara olika svårt ;)

//Rampitsch

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-04-29 09:10

Här finns ett par till salu (vet dock inte om annonsen fortfarande är aktuell):
http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... sID=121677

Priset är dock för högt om basarna är kass!

Gnibur

Inläggav Gnibur » 2015-04-30 09:21

Første steget, bestilt 2 basar. 2700 for to stykken från Falcon Aucustics i England.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2015-04-30 13:18

Bergen er en nydelig by :) og så OA-12.
De bästa OA-12 jag hört är de med T22-diskanter och b65-bas.
Det finns ju en variant med T22 och Sartori-bas också men den har jag inte lyssnat på.
Men Sartorin är ju ett väldigt fint element så är nyfiken på den.
Har själv hållt på med just att få till en toppbaffel för OA-projekt och det går ju säkert men kräver nog lite avancerad fräsning och pillande :)
Jag använde gjutrör för mitt projekt men det finns definitivt bättre sätt än det.
Ta gärna lite bilder på hur projektet framskriver.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-04-30 22:51

Varför inte bygga något OA-52-liknande i stället?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Gnibur

OA - 12 bygga variant själv.

Inläggav Gnibur » 2015-05-01 07:22

paa skrev:Varför inte bygga något OA-52-liknande i stället?

Av estetiske skäl.

Är viktig för att få ha sånna här Prosjekt hemma då man är gift med en konstnär.

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2015-05-01 12:40

Lite off topic, men jag skulle själv gärna bygga ett par OA52, men får hålla med om att ett par hela och rena OA12 kan vara bland det snyggaste som finns i ett vardagsrum :-D

//Rampitsch

Gnibur

Inläggav Gnibur » 2015-05-11 16:14

Bild satori hjemme

Gnibur

Re: OA - 12 Nu med förstärkarfråga!

Inläggav Gnibur » 2015-06-13 11:29

Nu har jag ett par oa12 väntande på mig i Sthlm och två satori här i Bergen. Så är det bara förstärkare kvar. Kör nu via AirPlay AppleTv och billig kinadac til mitt kompaktanlägg. Har börjat se på digitalsystem och värderar både Nad d3020 och Denon HEOS. Någon med erfarenhet av någon av dessa? Några andra förslag? Rekommendationer? Tack för alla svar

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2015-06-15 08:31

Vad gäller Denonstärkaren så har jag ingen erfarenhet. Däremot kopplade jag i helgen in mina OA 12 (med Satori och T 22) till min NAD D 3020. Jag blev inte besviken. Tidigare hade jag erfarit en viss "murrighet" med B 65 OA II i basen. Den var nu borta. Dessutom blev det, trots den svagare motorn i Satori, bättre bas. I alla fall subjektivt upplevt (rummet ganska stort, 10x 5 meter, limträväggar). Det magnifika mellanregistret och den detaljrika öronvänliga diskanten som jag upplevt tidigare med NAD D 3020, blev nu ännu mer accentuerad. Nu lät vinyl såpass bra att jag inte kommer att byta min Shure M 95 HE mot en nyare Ortofonpuppa. Spelade en del gammal 60-talsvinyl (Verve, Bluenote) och det lät extremt nära och musikaliskt med OA 12 Satori och NAD D 3020 (Cambridge RIAA och Thorens TD 150). Den största skillnaden är att någon form av distorsion som fanns i B 65 OA II (som jag inte noterat tidigare) nu var borta. Ljudet upplevdes renare och basen mer markerad och djupare. Bluetooth anslöt direkt utan problem.

Observera att jag inte har bytt filter i mina OA 12:or, så frekvenskurvan kan säkert förbättras. Däremot upplever jag en renhet med Satori som jag inte tidigare hört med B 65 OA II. Notera också att det inte går att fästa anslutningskablarna från filtret direkt till Satori. Måste lödas. Anslutningsblecken på Satori är behandlade med något som gör det svårt att få lödtennet att "rinna ut". Tog lång tid för mig att löda. Plusmarkeringen på Satori indikeras med en liten vit tejpbit med ett rött plusmärke fastklistrat runt yttersidan av magnetgapet. Notera också att falsen runt högtalarkonen på Satori är mycket tjockare än den på B 65. Men det fungerar med originalclipsen även om det ser en aning mer "vingligt" ut.

Gnibur

Inläggav Gnibur » 2015-06-15 11:28

momus skrev:Vad gäller Denonstärkaren så har jag ingen erfarenhet. Däremot kopplade jag i helgen in mina OA 12 (med Satori och T 22) till min NAD D 3020. Jag blev inte besviken. Tidigare hade jag erfarit en viss "murrighet" med B 65 OA II i basen. Den var nu borta. Dessutom blev det, trots den svagare motorn i Satori, bättre bas. I alla fall subjektivt upplevt (rummet ganska stort, 10x 5 meter, limträväggar). Det magnifika mellanregistret och den detaljrika öronvänliga diskanten som jag upplevt tidigare med NAD D 3020, blev nu ännu mer accentuerad. Nu lät vinyl såpass bra att jag inte kommer att byta min Shure M 95 HE mot en nyare Ortofonpuppa. Spelade en del gammal 60-talsvinyl (Verve, Bluenote) och det lät extremt nära och musikaliskt med OA 12 Satori och NAD D 3020 (Cambridge RIAA och Thorens TD 150). Den största skillnaden är att någon form av distorsion som fanns i B 65 OA II (som jag inte noterat tidigare) nu var borta. Ljudet upplevdes renare och basen mer markerad och djupare. Bluetooth anslöt direkt utan problem.

Observera att jag inte har bytt filter i mina OA 12:or, så frekvenskurvan kan säkert förbättras. Däremot upplever jag en renhet med Satori som jag inte tidigare hört med B 65 OA II. Notera också att det inte går att fästa anslutningskablarna från filtret direkt till Satori. Måste lödas. Anslutningsblecken på Satori är behandlade med något som gör det svårt att få lödtennet att "rinna ut". Tog lång tid för mig att löda. Plusmarkeringen på Satori indikeras med en liten vit tejpbit med ett rött plusmärke fastklistrat runt yttersidan av magnetgapet. Notera också att falsen runt högtalarkonen på Satori är mycket tjockare än den på B 65. Men det fungerar med originalclipsen även om det ser en aning mer "vingligt" ut.

Takk momus för väldigt bra svar, då blir det inkøp av en D 3020 och till att börja öva med lödkolven.

Anders J

Inläggav Anders J » 2015-08-26 09:40

Eftersom anslutningarna sitter mitt emot varandra på Satori så var jag tvungen att förlänga kablar.

Men om man nu vill "klona" en OA12, borde det vara enklast att använda en "platt" baffel upptill och så spruta upp en lutande förlängsdel med 3D-printern för att få rätt lutning. Man skulle kunna göra samma sak med tunnelmynningen.

Användarvisningsbild
Manni76

Inläggav Manni76 » 2015-08-26 11:22

Gnibur skrev:Første steget, bestilt 2 basar. 2700 for to stykken från Falcon Aucustics i England.

Lite nyfiken! Är det samma data på dessa från Falcon som det är på dem från Hifikit?

Gnibur

Inläggav Gnibur » 2015-08-26 12:28

Manni76 skrev:
Gnibur skrev:Første steget, bestilt 2 basar. 2700 for to stykken från Falcon Aucustics i England.

Lite nyfiken! Är det samma data på dessa från Falcon som det är på dem från Hifikit?

Det var det då jag köpte.

Anders J skrev:Eftersom anslutningarna sitter mitt emot varandra på Satori så var jag tvungen att förlänga kablar.

Men om man nu vill "klona" en OA12, borde det vara enklast att använda en "platt" baffel upptill och så spruta upp en lutande förlängsdel med 3D-printern för att få rätt lutning. Man skulle kunna göra samma sak med tunnelmynningen.

Har också fått ett par OA12 nu, så behøver inte klona. Bara nya filter och satori.

Återgå till Carlsson Illuminati