Dålig bas i sweetspot! Finns lösning?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BPM

Dålig bas i sweetspot! Finns lösning?

Inläggav BPM » 2015-06-15 11:10

Börjar bli jäkligt uppgiven.. Jag har under de senaste åren testat en del olika konstellationer, både stora golvare, små stativare och delade system, men jag kommer oavsett inte tillrätta med min bas. Jag har inga störande renonanser i basen men rummets layout är sådan att jag är lite bakbunden när det kommer till möblering och ställer härmed frågan om det finns grejer att testa som kan avhjälpa problemet.
Gjorde en snabbritning som inte är helt skalenlig såklart. Golvet är parkett, väggar och tak gips. Måtten är HxLxB 240x670x370cm.

Ser ut ungefär såhär:

Bild

1: Baslådor med nedåtriktade 2x8" i varje (inte för att grejerna har med problemet att göra. Fenomenet finns oavsett vad jag spelar på).
2: Frontar placerade på baslådorna
3: Tv/stereo-bänk
4: Tjocka mattor
5: Ett ganska brett valv som vetter mot hallen och som ej går att stänga
6: Fönster
7: Altandörr
Bakom lyssningsplats (som är placerad enligt 68% av rumslängden-principen vilket passar bra rent möbleringsmässigt) finns bokhylla med böcker och stora växter. Framväggen (bakom högtalarna) är täckt av tjockt tyg mellan tak och golv och bakom tyget sitter mellan 5 och 10cm äggkartongsskum över hela väggen. Jag har inga klagomål på registren ovanför basen.
Basarna spelar med centrum mellan dem vid 1/4 av rumsbredden (men har även testat med basarna i hörnen).

Nu till problemet. Platserna 8-9-10 är 3-soffan där jag normalt befinner mig, och plats nr. 9 är alltså sweetspot. Problemet är att vad jag än gör så försvinner en otrolig nivå i basen där. På plats nr. 8 är basen full och rik, med fint kött men fortfarande bra definition. På plats 10 funkar midbasen men utan det kött i botten jag upplever på plats 8. Plats 9 är alltså galet bastunn.

Märkligt då skillnaderna i placering mellan de respektive platserna kanske handlar om 60-70cm...

Jag vill såklart kunna sitta i sweetspot och lyssna, men tunnheten gör att jag idag mest lyssnar i plats 8 och alltså inte får det perspektiv jag vill ha.
Jag har testat att flytta soffan i längsled och anpassa bredden mellan frontarna motsvarande men även om det påverkar basen lite så är förhållandet mellan de tre platserna i soffan detsamma.
Jag har begränsade möjligheter att möblera om. Har ju tv mellan högtalarna så kortväggarna är alternativet. Kan inte heller flytta högtalarna längre ifrån soffan då de är placerade 10cm ifrån vägg och soffan kan inte stå i entrén till rummet. Vidare strävar jag efter 1:18 i förhållandet bredd mellan högtalare/avstånd till sweetspot och större än dagens dryga 3m till högtalarna skulle resultera i att de hamnar för nära hörnen.

Börjar bli rätt irriterad på detta. Kan det åtgärdas?
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Dålig bas i sweetspot! Finns lösning?

Inläggav Bill50x » 2015-06-15 11:26

Jag har inget riktigt bra svar förutom att jag skulle jobba mer med högtalarplaceringen. Och det handlar om små förflyttningar (jag pratar här om halva centimetrar och enskilda grader i invinkling) så det kommer inte att påverka utseendet speciellt mycket. Jag tror baslådorna är nyckeln här även topparna betyder mycket för hur man upplever attacken på bastonerna.

I mitt förra boende fick jag betydligt bredare sweet spot och mycket jämnare basåtergivning genom att testa med små förändringar av högtalarplaceringen. Men det kan ta en dag eller två att fixa detta. Har man möjlighet att mäta och kunskapen att tolka det man mäter kanske det går att snabba upp processen. Själv har jag "kompletta" högtalare (dvs ingen separat bas/sub) och det gör ju att jag har en viss låsning och behöver hitta kompromisser mellan tex sweet spot och jämnheten i (bas-)återgivningen.

Det finns de som hävdar att små justeringar i högtalarplacering inte har så stor betydelse eftersom man ju själv flyttar sig mycket mer under lyssning, eller så finns det andra argument emot. Lyssna inte på dessa invändningar, testa själv. Det kostar bara tid.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2015-06-15 12:10

Bill50x skrev:Jag har inget riktigt bra svar förutom att jag skulle jobba mer med högtalarplaceringen. Och det handlar om små förflyttningar (jag pratar här om halva centimetrar och enskilda grader i invinkling) så det kommer inte att påverka utseendet speciellt mycket. Jag tror baslådorna är nyckeln här även topparna betyder mycket för hur man upplever attacken på bastonerna.

I mitt förra boende fick jag betydligt bredare sweet spot och mycket jämnare basåtergivning genom att testa med små förändringar av högtalarplaceringen. Men det kan ta en dag eller två att fixa detta. Har man möjlighet att mäta och kunskapen att tolka det man mäter kanske det går att snabba upp processen. Själv har jag "kompletta" högtalare (dvs ingen separat bas/sub) och det gör ju att jag har en viss låsning och behöver hitta kompromisser mellan tex sweet spot och jämnheten i (bas-)återgivningen.

Det finns de som hävdar att små justeringar i högtalarplacering inte har så stor betydelse eftersom man ju själv flyttar sig mycket mer under lyssning, eller så finns det andra argument emot. Lyssna inte på dessa invändningar, testa själv. Det kostar bara tid.

/ B

Jag har faktiskt labbat en del med högtalarplaceringen, och konstigt nog så verkar rummet snarare än vilka högtalare jag använder ha en optimal plats att ställa högtalare på. Med golvhögtalare så hamnar jag på samma ställe i rummet oavsett vilka högtalarna är, och med stativare är det samma visa. Med delade toppar så hamnar jag nära väggen, men i så små högtalare uppskattar jag stödet i värmeområdet och väggen bakom högtalarna är dämpad, i alla fall ifrån övre mellanregistret och uppåt, så några större problem med att ha högtalare väggnära upplever jag inte. Alla högtalare jag någonsin haft har också fungerat bäst kraftigt invinklade, så att axis korsar runt 80cm framför lyssningsplats. Detta gäller även golvare som står längre ifrån väggen, och därmed får en ännu kraftigare invinkling. Har väl att göra med att rummet är ganska långsmalt.
Det för även med sig en fördel vid tv och film. Jag sitter alltså oftast till höger i soffan när jag lyssnar (alltid på film och tv, och beroende på basen även för det mesta (men inte alltid) när jag lyssnar till musik) och invinklingen gör att röster och händelser låser till skärmen på ett fint sätt utan att tippa över i den högtalare som står närmast.

Den stora skillnaden mellan platserna är dock i området (nu gissar jag) 100Hz och nedåt, och kanske mest markant ännu djupare än så (skillnaden mellan 20-40Hz mellan sweetspot och högerplatsen i soffan är så stor som mellan bra nivå och ingen alls. Zip, nada, zilch...)..
Det gör att små omplaceringar av högtalarnas placering blir ganska verkningslösa. Ljudbilden är jag alltså nöjd med.

Konstigt att fenomenet yttrar sig så djupt i frekvens. Jag trodde, våglängder och det där, att det blir mindre och mindre känsligt ju djupare i basen man kommer.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-06-15 12:30

Har du provat att ställa baslådorna på helt andra ställen i rummet och osymmetriskt? (Sorry, jag försökte utläsa det men blev inte 100% klok på om du menade så eller ej)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-06-15 12:39

Bill50x skrev:Jag har inget riktigt bra svar förutom att jag skulle jobba mer med högtalarplaceringen. Och det handlar om små förflyttningar (jag pratar här om halva centimetrar och enskilda grader i invinkling) så det kommer inte att påverka utseendet speciellt mycket. Jag tror baslådorna är nyckeln här även topparna betyder mycket för hur man upplever attacken på bastonerna.

Jag tror tvärtom att eftersom det handlar om basutsläckningar så behövs rätt stora förflyttningar av saker om det ska göra nytta.

I lågmidden kan bakväggen vara ett stort problem, ljudet studsar i väggen och när det anländer samtidigt som direktljudet så uppstår utsläckningar beroende på avståndet mid/baselement-vägg (x2 ungefär). Sitter topparnas bas/midelement en halv meter ut från väggen bakom, så blir det gärna en djup svacka vid ca 170Hz och ev. oroligheter ovanför. Rejäla dämpskivor bakom högtalarna kan lösa detta. Sen tillkommer utsläckningar när ljudet studsat i sidoväggarna, taket och väggen bakom lyssningsplats och detta kommer att variera mer beroende på var man sitter.

I sweetspot:
Vad gäller basen så samverkar en soppa av väggstöd, takreflex, reflexer från väggen bakom lyssningsplats osv.
Bakväggen ligger på ett avstånd som kan ge utsläckning vid ca 30Hz, 60Hz osv (om jag räknat rätt)
Takreflexen lägger utsläckningarna vid grov kanske 125-150Hz, 250-300Hz osv
(om jag räknat rätt).
Det kan vara så att takreflex och väggen bakom lyssningsplats samverkar olyckligt vad gäller basen i just sweetspot och släcker ut denna extra brett just där.
Sidoväggen är nog inte så giftig vad gäller just basutsläckningarna, men kan ge andra svackor och förstärkningar (tillsammans med golvreflexen) som gör att basutsläckningarna upplevs vara än värre.

När du sätter dig bredvid sweetspot, så hamnar inte bakväggsreflexen, takreflexen (och andra ytor) symmetriskt och då blir svackorna mer utspridda, vilket sprider problemen så att de inte blir så djupa. Dessutom får man generellt ett väggstöd som gör basen starkare.

Vad göra? Ja fråga någon som vet, som kan "se" problemet bättre än jag, eller prova flytta på basarna och se om skillnaderna blir mindre utpräglade och du flyttar båda eller bara en av dem t ex mot mitten. Eller skaffa fler basar.
Dämpskivor bakom topparna skulle jag nog börjat med, för det blir inte roligare om fyllnadsregistret dyker och blir rörigt. Det är enkelt att prova och se vad du tycker att det ger. Ett par gamla madrasser duger för att prova och se om reflexen från väggen bakom högtalarna har med saken att göra. Att släcka motstående kortvägg och annat lär bli betydligt större projekt...

Av erfarenhet vet jag att sitta mitt i ett rum med högtalarna på ena kortväggen brukar blir problematiskt. Väggavstånd och annat blir oftast allt för symmetriskt vilket ger "djupa" problem. Jag undviker det rent reflexmässigt. Inte helt osannolikt är din sweetspot sämsta platsen i rummet just nu vad gäller basregistret, alltså inte mycket till sweetspot...

Själv sitter jag i vardagsrummet assymmetriskt med ryggen nära en långsida, med alla problem det ger, dock inte så mycket i basregistret. Både jag och stereon (motstående långvägg) utnyttjar väggstödet effektivt och det behövs inte så starka högtalare och förstärkare får att få stark, ren och fyllig bas och jag slipper den tråkiga känslan av att högtalarna jobbar för högtryck i vakuum, typ.
-På självvald "semester".

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-06-15 12:52

Personligen hade jag nog vela prova att vrida hela soffguppen, ställa den (och sweetspot) hyggligt nära ena långväggen och satt stereon nära motsatt långvägg. Assymmetrin kan visserligen ge bieffekter, men man slipper i alla fall mycket av de problemen du har nu och du slipper att sitta med ryggen mot resten av rummet (vilket i och för sig kan vara något du föredrar).

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-06-15 15:46

Nu ser det ut som om basarna står i hörnen. Har du testat med 1/4 in i från väggen? Med tanke på att rummet är såpass smalt tycker jag dom borde hamna tillräckligt nära varandra för att bilda en vågfront i alla fall ganska lång upp i frekvens.

Sen är det ju det här med att du sitter mitt i rummet. Då blir resonansen på längden en utsläckning, dess första överton blir en förstärkning, andra en utsläckning osv. Mitten är alltså tråkig att sitta i. Bästa kompromiss hade kanske varit 1/4 in i rummet från någon vägg på längden, men det ser ut att bli lite svårt att få till.

Det där med att det blir lite mer bas i dom andra platserna lite närmre väggarna beskriver Roger bra.

Eftersom jag blev så nöjd med min bas efter att ha skaffat fasvända, tidsförskjutna basar bakom mig tänker jag rekommendera det sättet. Det går ut på att man släcker ut ljudvågen som studsar i väggen bakom en. (Ljudvågen färdas från dom främre basarna och när den kommer till bakre väggen spelar dom bakre en ljudvåg i motfas som då kancellerar ljudvågen innan den hinner studsa tillbaka. Man tar liksom bort bakväggsreflektionen för låga frekvenser. På så vis är det tänkt att man ska undvika resonanser i registret som spelas av bashögtalarna.)

Det är förstås inte en perfekt metod. Ljudet som topparna alstrar under delningen kompenseras till exempel inte för och problem i övre basen påverkas inte heller. Vill man komma åt problem där finns nog ingen annan utväg än att bygga någon enorm basfälla på något lämpligt ställe.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2015-06-16 01:14

"Nattis"
Nej.. Det har jag inte testat. Nu används basarna även som "stativ" åt frontarna med men något annat att ställa dem på är ju inte så knöligt att lösa.

"Roger"
Informationsrikt svar. Just det där med dämp bakom frontarna har jag löst rätt bra som det är. Som skrivet i förstainlägget finns tjock tyg och 10cm äggkartongsskum över hela väggen. Jag tror dock inte att de påverkar frekvenser under 200Hz du nämnde..
Ditt förslag på lösning tror jag skulle hjälpa ljudet (att möblera så att högtalarna istället hamnar på en långvägg) men tyvärr funkar det inte hos mig. Den ena av långväggarna har stora fönster och att placera antingen en stor TV eller soffan framför dem är tyvärr inget alternativ. Dels är utsikten fantastisk, men framförallt så bor jag inte ensam..

"Tarzan"
Basarna är just nu placerade vid just 1/4 av väggen. Eller så nära jag kommer.. Det sitter 2st element i varje baslåda och 1/4 infaller precis mittemellan elementen och bättre än så kan jag inte hamna. Jag har dock testat med basarna mer ute i hörnen och även om nivån då ökar lite så är förhållandet mellan sittplatserna i 3-soffan desamma.
En lösning med flera, fasvända och tidsförskjutna basar bakom lyssningsplats låter sig nog inte göras tyvärr.. Plats finns förvisso, men inte ekonomin.. Det skulle kräva inte bara basar utan även slutsteg och en mer avancerad dsp-lösning än jag har tillgång till idag och det ger sig iväg.. Jag har iofs ett par halvkralliga XTZ vanliga aktiva basar som inte används för stunden och jag ska testa att ställa dem utmed väggen bakom lyssningsplats imorgon fasvända och se vad som händer. Jag har dock inte möjlighet att tidsjustera dem separat ifrån de främre basarna, men om jag ställer dem i hörnen bakom mig så skiljer avståndet inte så mycket ifrån de främre och med lägsta möjliga delning till dem (runt 40Hz) så kanske det blir försumbart.
Spännande..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2015-06-16 09:53

Blir det inte lätt för svag bas i mitten av ett rum? Går de alltså att flytta soffan framåt, eller bakåt? Har du provat kraftig invinkling av högtalarna? Det löser inte ditt problem, men det bidrar till bättre ljudbild från de platser i soffan som ger bättre ljud.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-06-16 10:18

BPM skrev:"Nattis"
Nej.. Det har jag inte testat. Nu används basarna även som "stativ" åt frontarna med men något annat att ställa dem på är ju inte så knöligt att lösa.

"Roger"
Informationsrikt svar. Just det där med dämp bakom frontarna har jag löst rätt bra som det är. Som skrivet i förstainlägget finns tjock tyg och 10cm äggkartongsskum över hela väggen. Jag tror dock inte att de påverkar frekvenser under 200Hz du nämnde..

Ja, jag missade att du redan hade skum bakom högtalarna. Det verkar nog en del även under 200Hz, men det hjälper nog inte mycket mot problem med reflexer som släcker ut basen ändå, eftersom de ju uppenbarligen når sweertspot via andra väggar!

Om du kan få en extrasub att bete sig fasmässigt som de andra fast i motfas, så kanske en sådan eller flera kan göra nytta, men det är nog inte helt lätt att få till det utan att andra frekvenser tar skada. Lycka till i alla fall.

Det här kunde man verkligen tänkt på när man byggde och/eller köpte huset! :evil: :twisted: :lol:

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2015-06-16 11:55

"MichaelG"

Just nu är inte soffan helt i mitten av rummet, även om jag inser att det kan verka så av bilden att döma.. :oops:
Den är placerad ganska exakt vid 68% av rumslängden (kan inte hela teorin bakom, men just 68% ska vara fördelaktigt när det kommer till bekämpning av utsläckningsfenomen) och tack och lov så passar det utmärkt även möbleringsmässigt. Jag har ett område på ca 150cm i längsled inom vilket soffan kan flyttas framåt och bakåt och detta har labbats med. Det påverkar basåtergivningen såklart, men tyvärr inte dess förhållande mellan de olika platserna i soffan.
Lite begränsad blir jag av rummets form. Ska jag kunna hålla ett bra förhållande när det gäller bredd mellan högtalarna och lyssningsavstånd så kan inte soffan hamna för långt bak. Då kommer högtalarna att stå för nära sidoväggarna. Samtidigt kan inte soffan hamna så långt bak att den står i entrén till rummet. Just 68% passar turligt perfekt när det kommer till att få till ett 1:18-förhållande mellan bredd och avstånd utan att högtalarna hamnar för nära sidovägg.

Högtalarna ÄR kraftigt invinklade. Axis korsar knappt en meter framför lyssningsposition.

"Roger"
Jo, man tycker att ett krav för att få bli arkitekt borde vara att man även är audiofil och akustiker.

Jag håller faktiskt på att labba en del med basar bakom lyssningspositionen just nu. Tveksamma resultat så här långt, gungor och karuseller du vet, men jag har bara börjat än..
Mycket trevlig!

JM

Inläggav JM » 2015-06-16 13:02

Vid de lägre frekvenserna är det rummet som bestämmer var du får tryckmin resp tryckmax.
Därefter är det bara att gilla läget. Dvs du har nu sannolikt lyssningspositionen i tryckmin.
Oberoende av var du har högarna så är det rummet som bestämmer var tryckmax o min kommer för de lägre frekvenserna.
Enklast är att ta din telefon med nåt gratis ljutrycksprogram o knalla runt i rummet samtidigt som du kör en bredbandig testsignal i högtalarna.
Snabbt får du en rumsspecfik ljudtryckkarta över rummet. Placera dina subbasar i ljudtrycksmin o lyssningspositionen mellan max o min.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2015-06-16 13:17

JM skrev:Vid de lägre frekvenserna är det rummet som bestämmer var du får tryckmin resp tryckmax.
Därefter är det bara att gilla läget. Dvs du har nu sannolikt lyssningspositionen i tryckmin.
Oberoende av var du har högarna så är det rummet som bestämmer var tryckmax o min kommer för de lägre frekvenserna.
Enklast är att ta din telefon med nåt gratis ljutrycksprogram o knalla runt i rummet samtidigt som du kör en bredbandig testsignal i högtalarna.
Snabbt får du en rumsspecfik ljudtryckkarta över rummet. Placera dina subbasar i ljudtrycksmin o lyssningspositionen mellan max o min.

JM

Teori och praktik går inte hand i hand här.. Om tryckmin hamnar vid lyssningspositionen så blir det ett visst möbleringstekniskt aber att placera subborna där..
Märkligt ändå så små områden det handlar om. Sitter jag till höger i soffan har jag alltså en full och rik bas, men nästan ingen alls i mittenpositionen. Skillnaden mellan vänsterörat i högra positionen och högerörat i mittenpositionen handlar om någon halvmeter om ens det. Ändå är skillnaden enorm.
Det verkar nästan som att fenomenet rör just någon knapp meter i bredd utmed hela rumslängden. Jag har alltså labbat med att flytta soffan framåt och bakåt i rummet knappt 1.5m totalt och även om basen påverkas så är det i alla lägen jäkligt basfattigt i "mitten" oavsett var soffan står i längsled. Skitkonstigt.
Problemet är för all del alltid mer uttalat när jag använder delade system. Den position som fungerat bäst är faktiskt en ensam bas i det främre, vänstra hörnet. Då blir basen ganska ok även i sweetspot men det medför andra problem jämfört med multipla basar.

Snart semester. Det känns som att det är dags att lägga ett par dagar på att verkligen testa allt möjligt och se vad som går att göra. Jag hoppades lite på att någon skickligare än jag kunde se på bilden direkt var problemet ligger men jag borde såklart begripa att verkligheten inte är så enkel..
Mycket trevlig!

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-06-16 13:29

BPM skrev:
JM skrev:Vid de lägre frekvenserna är det rummet som bestämmer var du får tryckmin resp tryckmax.

JM

Teori och praktik går inte hand i hand här.. Om tryckmin hamnar vid lyssningspositionen så blir det ett visst möbleringstekniskt aber att placera subborna där..
Märkligt ändå så små områden det handlar om. Sitter jag till höger i soffan har jag alltså en full och rik bas, men nästan ingen alls i mittenpositionen. Skillnaden mellan vänsterörat i högra positionen och högerörat i mittenpositionen handlar om någon halvmeter om ens det. Ändå är skillnaden enorm.
Det verkar nästan som att fenomenet rör just någon knapp meter i bredd utmed hela rumslängden. Jag har alltså labbat med att flytta soffan framåt och bakåt i rummet knappt 1.5m totalt och även om basen påverkas så är det i alla lägen jäkligt basfattigt i "mitten" oavsett var soffan står i längsled. Skitkonstigt.
Problemet är för all del alltid mer uttalat när jag använder delade system. Den position som fungerat bäst är faktiskt en ensam bas i det främre, vänstra hörnet. Då blir basen ganska ok även i sweetspot men det medför andra problem jämfört med multipla basar.

Snart semester. Det känns som att det är dags att lägga ett par dagar på att verkligen testa allt möjligt och se vad som går att göra. Jag hoppades lite på att någon skickligare än jag kunde se på bilden direkt var problemet ligger men jag borde såklart begripa att verkligheten inte är så enkel..

Hur blir det om du kopplar ut vänster bas eller höger bas.
Blir det någon skillnad?

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2015-06-16 13:54

ante_77 skrev:Hur blir det om du kopplar ut vänster bas eller höger bas.
Blir det någon skillnad?

Ja, detta har jag testat innan. Med bara vänster bas spelande så kommer lite lågbas i sweetspot (inte i närheten av vad jag får till höger om den dock) och med bara den högra så får jag konstigt nog mindre bas i rummet totalt sett än med vänster och större problem i sweetspot. Det finns ingen skillnad mellan basarna. Experimenten har även utförts med vanliga, aktiva subbasar. Bäst blir det alltså med bara 1st bas upptryckt i princip så långt det går i det främre, vänstra hörnet (med avséende på lågbas i sweetspot). Med golvare så brukar jag faktiskt just därför använda bara 1st bas i det hörnet. Då funkar delningar runt 35-40Hz och jag har märkt att vid så låga delningar spelar antalet basar mindre roll.
Mina nuvarande toppar är förvisso välljudande men små (dubbla 3"-element) så jag behöver dela vid 120Hz för att de ska orka ordentligt. Då fungerar tyvärr en ensam bas betydligt sämre.

Märk väl, även om en ensam bas i främre vänstra hörnet förmår att ge ett välkommet tillskott i lågbasen även i sweetspot så är det ingenting i jämförelse med vad det ger en halvmeter till höger om den..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-06-16 13:58

Om du trycker upp båda i det hörnet då?

JM

Inläggav JM » 2015-06-16 14:22

BPM skrev:

JM

Du har flera frekvensberoende tryckmax/min i rummet. Utan mer frekvensrelaterade mätningar blir dina försök bara "trail and error".
Genom ett systematiskt mätmaffia beteende kan du komma rätt.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2015-06-16 15:25

Du skrev att du hade gipsväggar runtom och även i gipsat tak samt att du inte hade några störande resonanser. Det låter ju som ett rum som låter basen passera bort och inte reflekteras tillbaks inom rummet. Är det tunna enkelgipsväggar? I så fall kan dom fungera dels som membranabsorbenter, dels släppa igenom lågbas. (Någonstans har jag stött på en uppgift om att att enkelgipsväggar kan ha resonanfrekvens kring 70-talet Hz.) Låga basfrekvenser kanske går tämligen obehindrat genom gipsväggarna och reflekteras tillbaks först vid en stabilare vägg i ett närliggande rum? I så fall spelar det mindre roll hur du mäter upp fysiskt var du placerat basarna och sweetspotplatsen i "gipsskiverummet" mot dess dimensioner.

%-siffran för (ofta) lämplig placering modmässigt i ett rum med stabila och reflekterande väggar och som brukar figurera är 38% från reflekterande vägg (eller 62% hur man nu vill se det).

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2015-06-16 15:56

Adhoc skrev:Du skrev att du hade gipsväggar runtom och även i gipsat tak samt att du inte hade några störande resonanser. Det låter ju som ett rum som låter basen passera bort och inte reflekteras tillbaks inom rummet. Är det tunna enkelgipsväggar? I så fall kan dom fungera dels som membranabsorbenter, dels släppa igenom lågbas. (Någonstans har jag stött på en uppgift om att att enkelgipsväggar kan ha resonanfrekvens kring 70-talet Hz.) Låga basfrekvenser kanske går tämligen obehindrat genom gipsväggarna och reflekteras tillbaks först vid en stabilare vägg i ett närliggande rum? I så fall spelar det mindre roll hur du mäter upp fysiskt var du placerat basarna och sweetspotplatsen i "gipsskiverummet" mot dess dimensioner.

%-siffran för (ofta) lämplig placering modmässigt i ett rum med stabila och reflekterande väggar och som brukar figurera är 38% från reflekterande vägg (eller 62% hur man nu vill se det).

Ah fanken.. 62%.. Lär väl inte vara så stor skillnad men ska testa. Och jupp.. Enkelgips inåt men två av väggarna (högtalarväggen och fönster väggen) är yttre väggar och alltså stabilare.

Nattis:
Har inte testat men delar alltså vid 120Hz och det blir problematiskt. Tycker mig höra var de står ibland med en ensam bas i det hörnet och två på samma ställe blir väl samma sak är jag rädd..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-06-16 18:45

BPM skrev:Nattis:
Har inte testat men delar alltså vid 120Hz och det blir problematiskt. Tycker mig höra var de står ibland med en ensam bas i det hörnet och två på samma ställe blir väl samma sak är jag rädd..

Kan du inte ändra det medan du testar? Jag tror inte dina problem ligger i området 80-120 i vilket fall som.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2015-06-16 21:22

Med två flexande gipsväggar och mycket fönster på ytterväggen försvinner mycket av basen från rummet när den inte reflekteras av stabila väggar. Man kan nog se rummet som ”akustiskt större” än dom fysiska måtten mellan väggarna och att det är därför som tänkta sweetspotplatsen i soffan inte funkar bra.

Tanka ned en tongenerator, Svantes Tone tex och stega upp / ned samtidigt som du mäter på olika ställen i rummet. Saknar du mätutrustning finns det mobilappar för dB-mätning. Anslut en bas längst in i hörnet med stabilast väggar. 1:a längdmoden har ett minimum vid ”akustiska längdmitten”, 2:a ett maximum, min /max ska inte förändras när du flyttar dig i sidled. Lättast är nog att hitta minimum. Kör du mobilapp kanske micken är mindre duglig vid låga basfrekvenser, kanske funkar bättre att hitta mitten med 4:e längdmoden som också har minimum på samma ställe som 1:a. (Iofs börjar gipsväggarna bli mer reflekterande med ökande frekvens, så det kanske inte sammanfaller helt.)

Med 6,7 m i längd och stabila väggar skulle 1:a moden ligga vid 25,6 Hz, 4:e vid ca 103 Hz. En gissning är att 1:a och 4:e har ett minimum som är lägre än 26 / 103 Hz. Du får pröva dig fram med tongeneratorn. Om du kan fnula fram akustiska längden och bredden, kan du få bättre kläm på placeringen av basar och soffa. Du har ställt upp basarna symmetrisk i rummet men väggarna är inte lika, och då bör nog basarna ställas annorlunda än vid fysiska 1/4 av rumsbredden. Har du prövat att ställa ena basen längst in stabilaste hörnet hörn och varierat placeringen av den andra?

Jens Eklund som några här på forumet har anlitat för byggen av sina bio/lyssningsrum, har skrivit en kort och bra sammanfattning om rumsmoder: https://www.gearslutz.com/board/8672631-post329.html Näst sista stycket ger en del vibbar angående ditt rum …

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2015-06-16 22:59

BPM skrev:Börjar bli jäkligt uppgiven.. Jag har under de senaste åren testat en del olika konstellationer, både stora golvare, små stativare och delade system, men jag kommer oavsett inte tillrätta med min bas. Jag har inga störande renonanser i basen men rummets layout är sådan att jag är lite bakbunden när det kommer till möblering och ställer härmed frågan om det finns grejer att testa som kan avhjälpa problemet.
Gjorde en snabbritning som inte är helt skalenlig såklart. Golvet är parkett, väggar och tak gips. Måtten är HxLxB 240x670x370cm.

Ser ut ungefär såhär:

[ Bild ]

1: Baslådor med nedåtriktade 2x8" i varje (inte för att grejerna har med problemet att göra. Fenomenet finns oavsett vad jag spelar på).
2: Frontar placerade på baslådorna
3: Tv/stereo-bänk
4: Tjocka mattor
5: Ett ganska brett valv som vetter mot hallen och som ej går att stänga
6: Fönster
7: Altandörr
Bakom lyssningsplats (som är placerad enligt 68% av rumslängden-principen vilket passar bra rent möbleringsmässigt) finns bokhylla med böcker och stora växter. Framväggen (bakom högtalarna) är täckt av tjockt tyg mellan tak och golv och bakom tyget sitter mellan 5 och 10cm äggkartongsskum över hela väggen. Jag har inga klagomål på registren ovanför basen.
Basarna spelar med centrum mellan dem vid 1/4 av rumsbredden (men har även testat med basarna i hörnen).

Nu till problemet. Platserna 8-9-10 är 3-soffan där jag normalt befinner mig, och plats nr. 9 är alltså sweetspot. Problemet är att vad jag än gör så försvinner en otrolig nivå i basen där. På plats nr. 8 är basen full och rik, med fint kött men fortfarande bra definition. På plats 10 funkar midbasen men utan det kött i botten jag upplever på plats 8. Plats 9 är alltså galet bastunn.

Märkligt då skillnaderna i placering mellan de respektive platserna kanske handlar om 60-70cm...

Jag vill såklart kunna sitta i sweetspot och lyssna, men tunnheten gör att jag idag mest lyssnar i plats 8 och alltså inte får det perspektiv jag vill ha.
Jag har testat att flytta soffan i längsled och anpassa bredden mellan frontarna motsvarande men även om det påverkar basen lite så är förhållandet mellan de tre platserna i soffan detsamma.
Jag har begränsade möjligheter att möblera om. Har ju tv mellan högtalarna så kortväggarna är alternativet. Kan inte heller flytta högtalarna längre ifrån soffan då de är placerade 10cm ifrån vägg och soffan kan inte stå i entrén till rummet. Vidare strävar jag efter 1:18 i förhållandet bredd mellan högtalare/avstånd till sweetspot och större än dagens dryga 3m till högtalarna skulle resultera i att de hamnar för nära hörnen.

Börjar bli rätt irriterad på detta. Kan det åtgärdas?

Problemet är klassiskt. Att ha lyssningsposition i centrala delarna av ett rum brukar vara olämpligt på grund av att många av resonansfrekvenserna i rum har sina nodpunkter där. Du får helt enkelt en mindre medelenergi vid låga (modala) frekvenser i rummet.

Problemet kan avhjälpas på rumsakustisk väg med en jättestor basabsorbent till "höger" i rummet på ritningen. Eller så kan problemet avhjälpas hjälpligt på elektroakustisk väg men som kan innebära att det låter lite som att du sitter "mitt i" basljudet med basmoduler bade framtill och bakom lyssningsplats. Du skulle kunna experimentera genom att ställa en basmodul mitt på väggen fram, och en basmodul mitt på väggen baktill. Eventuellt kan man skjuta dem något till vänster eller höger, olika fram och bak. Även "mitt på" väggen i höjdledd. En annan variant är med aktiva basabsorbenter.

En annan variant är att vrida på setupen 90 grader, men då kan en resonans kring 45 Hz spöka. Men med fyra basmoduler går det att placera dem bra och då få jättejämn frekvensgång och ändå få det att låta subjektivt väldigt bra.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2015-06-17 13:03

Jag har nu hunnit testa en del av de tips som givits i tråden.

Nattis:
Med båda basarna i vänster hörn staplade på varandra (jobbigt.. De är stoora och tunga..) så blir faktiskt responsen lite jämnare än med bara den ena av basarna trots att de står på mer eller mindre samma plats (inte i höjdled dock, och formen på lådorna ger att staplade på varandra så spelar de framåt och inte nedåt som annars).
Själva problemet med sweetspot kvarstår dock. Nästan ingen djupbas och problemet följer längden av rummet (inom de möjliga möbleringarna).

"Adhoc"
Tackar för dina uträkningar. Jag har länge sagt att jag ska skaffa mätutrustning men det har inte blivit av, så jag har tyvärr ingen annan möjlighet än att med öronen testa hur mitt rums verkliga värden ser ut jämfört med teorin.
Tone har jag redan i datorn, och jag testade lite med djupa toner och det gav dels det väntade men också en överraskning..
Nivån under 40Hz är klen i sweetspot (men bra till höger om den) och under 30 så hör jag konfladdret snarare än någon ton. Däremot så fick jag bevisat att jag faktiskt inte har några störande resonanser i basområdet. Jag märker inte av att det s.a.s sjunger till i rummet som vid vissa frekvenser på det vis jag upplevt på andra ställen.
Med bara en bas i vänstra högra hörnet så kommer nivå i sweetspot men inte alls i paritet med vad som finns i den högra av sittplatserna. Med två basar i varsitt främre hörn låter basen snorbra i högerplatsen, faktiskt bättre än då de står vid 1/4 även om nivån får justeras ner lite, men fortfarande med svag djupbas i sweetspot. Jag har även testat med basarna i fas och i motfas (de spelar normalt i motfas relativt topparna) och det påverkar såklart klangen en hel del men inte så mycket i problemområdet utan högre upp.

Jag upptäckte däremot något märkligt.. Om jag INTE delar frontarna neråt så kommer en klart bättre nivå i sweetspot jämfört med då de delas. Frontarna är små och klarar inga större ljudtryck då de spelar fullrange men de spelar hälsosamt ner mot 40Hz i rummet och med basar i de främre hörnen så kommer fin nivå både då jag delar vid 40Hz och om jag testar med högre delningar (som då skapar andra problem men som kanske är lättare att komma till tals med). Fortfarande finns en skillnad mellan sweetspot och högerplatsen men inte alls så uttalad som innan.
Börjar känna att jag är något på spåren här..men jag är inte fanken att tänka ut en förklaring. Att det funkar sämre med delade frontar säger väl fasfel, men den problematiken borde väl i så fall ligga betydligt högre i frekvens än de vi talar om här?
Kanske är inte basarna problemet så mycket som att topparna helt enkelt är för små.. Jag har precis dragit igång ett bygge med Seas FA22rcz som kommer att klara de krav jag har på ljudtryck odelade (även om planen var att dela även dem) och det kanske kommer att fungera bättre. Det verkar ju så, i alla fall.
Tycker ändå att det är ett konstigt fenomen.
Tyvärr har jag inga tillräckligt långa rca-kablar hemma för stunden för att kunna testa med bas ända borta vid bakre väggen, men nästa grej att kolla blir att köra med odelade frontar, två st basar i de främre hörnen och sedan två stycken i de bakre hörnen varvid det blir enkelt att flytta respektive par mellan hörn och 1/4 (eller..det blir knöligt bak. Bokhyllan tar en för stor del av väggen för det men de kan ju placeras olika i djupled utmed sidoväggarna i alla fall). Ett par större frontar och fler basar varsamt utplacerade kanske är vad som krävs. Det ska även byggas större basar men en sak i taget..
Intressant länk. Jag begriper det mesta men inte allt..men det blir klarare för varje genomläsning.

"Johan_Lindroos"

Tyvärr så är jag alltså ganska begränsad när det kommer till ommöbleringar. En jättestor basabsorbent skulle iofs kunna gå att få till i det bakre, högra hörnet men jag har ingen aning om hur en sådan skulle kunna tänkas se ut. Även detta med basar placerade på mitten i höjdled blir svårt. Enkelgipsväggar och tunga bashögtalare blir inte så bra.. Även om de skulle gå att få dit om man drar i reglar osv så kommer hela väggen sjunga med när man drar på lite..

Jag är inte säker på vad du menar med "elektroakustisk" men jag misstänker att du menar någon form av DSP-lösning? Problemet blir väl då att även om jag kan få upp nivån i sweetspot hjälpligt så blir nivån då istället alldeles för hög på andra ställen i rummet. Jag kan ha missförstått vad du menar kapitalt, för all del..

Som avslutning på inlägget nämner jag återigen att jag är fundersam över hur det kan komma sig att problemet blir större när jag använder mig av delade toppar jämfört med sådana som spelar fullrange. En fasproblematik borde väl i det läget strula till just det område som alltså förbättras..(20-40Hz nånstans..)?
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-06-17 14:07

BPM skrev:Jag upptäckte däremot något märkligt.. Om jag INTE delar frontarna neråt så kommer en klart bättre nivå i sweetspot jämfört med då de delas. Frontarna är små och klarar inga större ljudtryck då de spelar fullrange men de spelar hälsosamt ner mot 40Hz i rummet och med basar i de främre hörnen så kommer fin nivå både då jag delar vid 40Hz och om jag testar med högre delningar (som då skapar andra problem men som kanske är lättare att komma till tals med). Fortfarande finns en skillnad mellan sweetspot och högerplatsen men inte alls så uttalad som innan.

Läge för fyra bejsers då. :wink:

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2015-06-17 21:04

Nattlorden skrev:
BPM skrev:Jag upptäckte däremot något märkligt.. Om jag INTE delar frontarna neråt så kommer en klart bättre nivå i sweetspot jämfört med då de delas. Frontarna är små och klarar inga större ljudtryck då de spelar fullrange men de spelar hälsosamt ner mot 40Hz i rummet och med basar i de främre hörnen så kommer fin nivå både då jag delar vid 40Hz och om jag testar med högre delningar (som då skapar andra problem men som kanske är lättare att komma till tals med). Fortfarande finns en skillnad mellan sweetspot och högerplatsen men inte alls så uttalad som innan.

Har fyra bejsers.. Men två av dem är visserligen välrenommerade men ändå rätt billiga aktiva xtz-konstruktioner och jag känner att de kvalitativt inte håller hela vägen till musik. En av dem, grå bredvid 2-soffan på ritningen, får stå och mullra lite till film. Det sköts med den äran dock.
De blir däremot rätt nyttiga när det ska labbas bas bakom lyssningsplatsen. Har inga tillräckligt långa rca-kablar än bara.
Nya basar, och fyra av dem, ska byggas men frontarna ska bli färdiga först.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-06-17 21:36

BPM skrev:
Nattlorden skrev:

Har fyra bejsers.. Men två av dem är visserligen välrenommerade men ändå rätt billiga aktiva xtz-konstruktioner och jag känner att de kvalitativt inte håller hela vägen till musik. En av dem, grå bredvid 2-soffan på ritningen, får stå och mullra lite till film. Det sköts med den äran dock.
De blir däremot rätt nyttiga när det ska labbas bas bakom lyssningsplatsen. Har inga tillräckligt långa rca-kablar än bara.
Nya basar, och fyra av dem, ska byggas men frontarna ska bli färdiga först.

Ok... Din högre delning kanske skjuter dem i foten, de kanske hade funkat utmärkt vid lägre delning, så i så fall är vi tillbaka på dina större toppar (också).

Tiometers rca för testbruk är inte så dyra på Kjelle, man kanske vill ha något bättre permanent dock.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2015-06-17 22:06

Nä.. Får bli Kjelles. Tror inte att jag hör någon skillnad.. Första testet blir med främre delade vid 120 och bakre vid 40. Kan ju funka.. Är ju bara lågbasen jag behöver åtgärda i rappet.
Mycket trevlig!

Återgå till Teknikforum