Gjorde en snabbritning som inte är helt skalenlig såklart. Golvet är parkett, väggar och tak gips. Måtten är HxLxB 240x670x370cm.
Ser ut ungefär såhär:

1: Baslådor med nedåtriktade 2x8" i varje (inte för att grejerna har med problemet att göra. Fenomenet finns oavsett vad jag spelar på).
2: Frontar placerade på baslådorna
3: Tv/stereo-bänk
4: Tjocka mattor
5: Ett ganska brett valv som vetter mot hallen och som ej går att stänga
6: Fönster
7: Altandörr
Bakom lyssningsplats (som är placerad enligt 68% av rumslängden-principen vilket passar bra rent möbleringsmässigt) finns bokhylla med böcker och stora växter. Framväggen (bakom högtalarna) är täckt av tjockt tyg mellan tak och golv och bakom tyget sitter mellan 5 och 10cm äggkartongsskum över hela väggen. Jag har inga klagomål på registren ovanför basen.
Basarna spelar med centrum mellan dem vid 1/4 av rumsbredden (men har även testat med basarna i hörnen).
Nu till problemet. Platserna 8-9-10 är 3-soffan där jag normalt befinner mig, och plats nr. 9 är alltså sweetspot. Problemet är att vad jag än gör så försvinner en otrolig nivå i basen där. På plats nr. 8 är basen full och rik, med fint kött men fortfarande bra definition. På plats 10 funkar midbasen men utan det kött i botten jag upplever på plats 8. Plats 9 är alltså galet bastunn.
Märkligt då skillnaderna i placering mellan de respektive platserna kanske handlar om 60-70cm...
Jag vill såklart kunna sitta i sweetspot och lyssna, men tunnheten gör att jag idag mest lyssnar i plats 8 och alltså inte får det perspektiv jag vill ha.
Jag har testat att flytta soffan i längsled och anpassa bredden mellan frontarna motsvarande men även om det påverkar basen lite så är förhållandet mellan de tre platserna i soffan detsamma.
Jag har begränsade möjligheter att möblera om. Har ju tv mellan högtalarna så kortväggarna är alternativet. Kan inte heller flytta högtalarna längre ifrån soffan då de är placerade 10cm ifrån vägg och soffan kan inte stå i entrén till rummet. Vidare strävar jag efter 1:18 i förhållandet bredd mellan högtalare/avstånd till sweetspot och större än dagens dryga 3m till högtalarna skulle resultera i att de hamnar för nära hörnen.
Börjar bli rätt irriterad på detta. Kan det åtgärdas?