Moderator: Redaktörer
ljungberg_Sthlm skrev:Snyggare högtalare får man leta efter..
Nattlorden skrev:ljungberg_Sthlm skrev:Snyggare högtalare får man leta efter..
Inte speciellt långt.![]()
[ Bild ]
ljungberg_Sthlm skrev:Det finns faktiskt 2 högtalare som man skulle komma undan med när det gäller frun.
Focal och MBL. Snyggare högtalare får man leta efter.
ljungberg_Sthlm skrev:Det finns faktiskt 2 högtalare som man skulle komma undan med när det gäller frun.
Focal och MBL. Snyggare högtalare får man leta efter..
darkg skrev:Hm, manligt och kvinnligt... jag tänker att högtalare på flera sätt är stereotypt maskulina enheter. De är tekniska, representerar investeringar, låter/tar plats och utstrålar i regel någon form av hårdhet, stramhet eller tvärhet. Den stereotypt feminina motpolen blir en icke-högtalare. Det finns knappt en högtalare som ser ut som en högtalare och är stereotypt feminin.
I inredningssammanhang ses det ibland som givet att "tekniken" är ful och ska gömmas, glömmas och kompromissas bort. Oklart varför, egentligen, för annat som i grunden är praktiska anordningar (skåp, belysning) betraktas inte på samma sätt.
Och audiotekniken finns ju i många olika stilar. Det borde strängt taget inredningsmänniskor ta fasta på! Men, för att sluta cirkeln, så är kanske faktiskt variationerna i design och uttryck ändå begränsande - antingen tydligt oblygt och stereotypt maskulint, och i så fall endera pojkrum eller italiensk miljardär, eller gömma-maskera se-inte-ut-som.
shifts skrev:Håller med kodapa här, det är ju mycket intressantare att försöka komma underfund med varför en "normal" högtalare inte längre är godkänd i hemmet. Att de manshöga rymdskapelser som visats hitills inte får komma in i några hem förvånar mig föga…
----------
Försöker lite långsamt hjälpa mina föräldrar hitta ett par högtalare och det är banne mig inte lätt. De ska vara bra, inte kosta så mycket (1500-3000 kr) och inte få plats någonstans. Ja, det sista gör det till en omöjlig uppgift. I deras fall så ville de ha högtalarna, men jag inte hitta en plats de kan ställas på som ens gör de en uns av rättvisa. De ska helst stå mitt på ett skrivbord som står mitt i rummet där de sitter mittemot varandra.![]()
Har ännu inte lyckats rekommendera något - alls.
celef skrev:dom flesta högtalare ser rent ut sagt anskrämliga ut, dom är mer dekorerade än formgivna, detta kombinerat med en produktion som är inställt på att spara pengar så blir det riktigt illa
om tillverkarna kunde fatta att ta hjälp att riktiga formgivare med gedigen kunskap och känsla, jag kallar dom konstnärer, så skulle vi slippa se så här mycket skit
Goldfinger skrev:Jag gillar designen på gamla Snell, tex AIII, men de måste vara välvårdade i fanéren.
[ Bild ]
Nattlorden skrev:darkg skrev:.. Det finns knappt en högtalare som ser ut som en högtalare och är stereotypt feminin. ..
Dessa då?
[ Bild ]
darkg skrev:Nattlorden skrev:darkg skrev:.. Det finns knappt en högtalare som ser ut som en högtalare och är stereotypt feminin. ..
Dessa då?
[ Bild ]
Ser inte ut som högtalare juh!
Bill50x skrev:Nu tjatar jag om Linn igen
Men, (de aktiva) högtalarna Akudorik och tillhörande försteg/streamer är snygga tycker jag. Minimalt med grejor, ett otroligt bra ljud - borde platsa nästan var som helst. Eftersom det är digital överföring till högtalarna handlar det bara om en enkel nätverkskabel. Systemet kostar knappt 200 tusen.
[ Bild ]
/ B
Johan_Lindroos skrev:Bill50x skrev:Nu tjatar jag om Linn igen
Men, (de aktiva) högtalarna Akudorik och tillhörande försteg/streamer är snygga tycker jag. Minimalt med grejor, ett otroligt bra ljud - borde platsa nästan var som helst. Eftersom det är digital överföring till högtalarna handlar det bara om en enkel nätverkskabel. Systemet kostar knappt 200 tusen.
[ Bild ]
/ B
[ Bild ]
Nattlorden skrev:Johan_Lindroos skrev:Bill50x skrev:Nu tjatar jag om Linn igen
[ Bild ]
/ B
[ Bild ]
Du med?
markusA skrev:Imho så blir en sån här diskussion ofta lite snedvriden då vi är hifi-nötter som diskuterar. Vi gillar våra hifi-prylar och är ofta stolta över dem. Klart man vill visa upp sina skatter då...
Jag skulle föreslå att man börjar i en annan ända, hur högtalare smälter in i resten av bohaget. Är de möblerbara? Blir det ett hifi-altare där rummets fokus blir högtalarna? Är de så stora att hela rummet tippar mot dem? Hur passar de in färgmässigt?
Högtalare som dominerar rummet blir nog ofta mötta med viss skepsis.
Nattlorden skrev:celef skrev:dom flesta högtalare ser rent ut sagt anskrämliga ut, dom är mer dekorerade än formgivna, detta kombinerat med en produktion som är inställt på att spara pengar så blir det riktigt illa
om tillverkarna kunde fatta att ta hjälp att riktiga formgivare med gedigen kunskap och känsla, jag kallar dom konstnärer, så skulle vi slippa se så här mycket skit
Åter en punkt Stig hade full koll på.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 17 gäster