Högtalare är snygga!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ljungberg_Sthlm

Re: Högtalare är snygga!

Inläggav ljungberg_Sthlm » 2015-06-16 11:30

Det finns faktiskt 2 högtalare som man skulle komma undan med när det gäller frun.

Focal och MBL. Snyggare högtalare får man leta efter..

banner_start02.jpg
Mbl
banner_start02.jpg (216.37 KiB) Visad 5148 gånger

Focal-Grande-Utopia_10-497x600.jpg
Focal
Focal-Grande-Utopia_10-497x600.jpg (62.4 KiB) Visad 5148 gånger

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-06-16 11:51

ljungberg_Sthlm skrev:Snyggare högtalare får man leta efter..

Inte speciellt långt. :wink:
Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
ljungberg_Sthlm

Inläggav ljungberg_Sthlm » 2015-06-16 11:55

Nattlorden skrev:
ljungberg_Sthlm skrev:Snyggare högtalare får man leta efter..

Inte speciellt långt. :wink:
[ Bild ]

Är det B&O? Måste nog springa på toa ;-) inte i positiv bemärkelse....

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-06-16 12:02

"hihi hörnan"...... 8) 8O
Bild
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-06-16 12:11

ljungberg_Sthlm skrev:Det finns faktiskt 2 högtalare som man skulle komma undan med när det gäller frun.

Focal och MBL. Snyggare högtalare får man leta efter.

Tycker du ja :-)

Och jag. Men jag känner massor av folk, både män och kvinnor, som aldrig skulle släppa in sådana högtalare i hemmet. Även om dom fick dem gratis. Att behöva inteckna huset för att ha råd med dem skulle inte komma på fråga i denna värld, möjligen i en parallell sådan. Men eftersom vi ännu inte lärt oss att hoppa mellan dessa parallella världar så är även den vägen stängd.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2015-06-16 13:30

ljungberg_Sthlm skrev:Det finns faktiskt 2 högtalare som man skulle komma undan med när det gäller frun.

Focal och MBL. Snyggare högtalare får man leta efter..

banner_start02.jpg

Focal-Grande-Utopia_10-497x600.jpg

Smaken är verkligen delad. Jag gillar verkligen inte någon av dessa högtalare :)
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-06-16 13:38

Eget intryck av högtalare.
Om högtalaren låter riktigt, riktigt bra är det lättare att stå ut med utseendet än om den är aldrig så vacker men inte kan ge det ljud man vill ha.
Därför blir en högtalare en fest för båda öra och öga.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-06-16 14:00

Hm, manligt och kvinnligt... jag tänker att högtalare på flera sätt är stereotypt maskulina enheter. De är tekniska, representerar investeringar, låter/tar plats och utstrålar i regel någon form av hårdhet, stramhet eller tvärhet. Den stereotypt feminina motpolen blir en icke-högtalare. Det finns knappt en högtalare som ser ut som en högtalare och är stereotypt feminin.

I inredningssammanhang ses det ibland som givet att "tekniken" är ful och ska gömmas, glömmas och kompromissas bort. Oklart varför, egentligen, för annat som i grunden är praktiska anordningar (skåp, belysning) betraktas inte på samma sätt.

Och audiotekniken finns ju i många olika stilar. Det borde strängt taget inredningsmänniskor ta fasta på! Men, för att sluta cirkeln, så är kanske faktiskt variationerna i design och uttryck ändå begränsande - antingen tydligt oblygt och stereotypt maskulint, och i så fall endera pojkrum eller italiensk miljardär, eller gömma-maskera se-inte-ut-som.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2015-06-16 14:18

Bild

Dessa tycker jag är väldigt snygga.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-06-16 14:24

darkg skrev:Hm, manligt och kvinnligt... jag tänker att högtalare på flera sätt är stereotypt maskulina enheter. De är tekniska, representerar investeringar, låter/tar plats och utstrålar i regel någon form av hårdhet, stramhet eller tvärhet. Den stereotypt feminina motpolen blir en icke-högtalare. Det finns knappt en högtalare som ser ut som en högtalare och är stereotypt feminin.

I inredningssammanhang ses det ibland som givet att "tekniken" är ful och ska gömmas, glömmas och kompromissas bort. Oklart varför, egentligen, för annat som i grunden är praktiska anordningar (skåp, belysning) betraktas inte på samma sätt.

Och audiotekniken finns ju i många olika stilar. Det borde strängt taget inredningsmänniskor ta fasta på! Men, för att sluta cirkeln, så är kanske faktiskt variationerna i design och uttryck ändå begränsande - antingen tydligt oblygt och stereotypt maskulint, och i så fall endera pojkrum eller italiensk miljardär, eller gömma-maskera se-inte-ut-som.

Dessa då?
Bild

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2015-06-16 14:47

Personligen tycker jag att det i det här sammanhanget är ganska ointressant vilka högtalare som är snygga eller fula enl. faktiskt-preferenser. Utan snarare varför de flesta högtalare anses fula och inte hör hemma i ett modernt hem...
Iofs kan det vara så att det senaste som Nattlorden visade skulle kunna godkännas av de flesta!?

Edit: Lade till faktiskt-preferenser

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2015-06-16 15:06

Håller med kodapa här, det är ju mycket intressantare att försöka komma underfund med varför en "normal" högtalare inte längre är godkänd i hemmet. Att de manshöga rymdskapelser som visats hitills inte får komma in i några hem förvånar mig föga…

----------

Försöker lite långsamt hjälpa mina föräldrar hitta ett par högtalare och det är banne mig inte lätt. De ska vara bra, inte kosta så mycket (1500-3000 kr) och inte få plats någonstans. Ja, det sista gör det till en omöjlig uppgift. I deras fall så ville de ha högtalarna, men jag inte hitta en plats de kan ställas på som ens gör de en uns av rättvisa. De ska helst stå mitt på ett skrivbord som står mitt i rummet där de sitter mittemot varandra. :roll:

Har ännu inte lyckats rekommendera något - alls.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-06-16 15:11

shifts skrev:Håller med kodapa här, det är ju mycket intressantare att försöka komma underfund med varför en "normal" högtalare inte längre är godkänd i hemmet. Att de manshöga rymdskapelser som visats hitills inte får komma in i några hem förvånar mig föga…

----------

Försöker lite långsamt hjälpa mina föräldrar hitta ett par högtalare och det är banne mig inte lätt. De ska vara bra, inte kosta så mycket (1500-3000 kr) och inte få plats någonstans. Ja, det sista gör det till en omöjlig uppgift. I deras fall så ville de ha högtalarna, men jag inte hitta en plats de kan ställas på som ens gör de en uns av rättvisa. De ska helst stå mitt på ett skrivbord som står mitt i rummet där de sitter mittemot varandra. :roll:

Har ännu inte lyckats rekommendera något - alls.

Stryker de priskravet - så ta German Physiks TROUBADOUR 40. :mrgreen:
Bild

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2015-06-16 15:33

dom flesta högtalare ser rent ut sagt anskrämliga ut, dom är mer dekorerade än formgivna, detta kombinerat med en produktion som är inställt på att spara pengar så blir det riktigt illa

om tillverkarna kunde fatta att ta hjälp att riktiga formgivare med gedigen kunskap och känsla, jag kallar dom konstnärer, så skulle vi slippa se så här mycket skit
Bikinitider

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-06-16 18:46

celef skrev:dom flesta högtalare ser rent ut sagt anskrämliga ut, dom är mer dekorerade än formgivna, detta kombinerat med en produktion som är inställt på att spara pengar så blir det riktigt illa

om tillverkarna kunde fatta att ta hjälp att riktiga formgivare med gedigen kunskap och känsla, jag kallar dom konstnärer, så skulle vi slippa se så här mycket skit

Åter en punkt Stig hade full koll på. :D

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2015-06-16 19:12

Jag gillar designen på gamla Snell, tex AIII, men de måste vara välvårdade i fanéren.
Bild

Användarvisningsbild
ljungberg_Sthlm

Inläggav ljungberg_Sthlm » 2015-06-16 19:52

Goldfinger skrev:Jag gillar designen på gamla Snell, tex AIII, men de måste vara välvårdade i fanéren.
[ Bild ]

Mäktig förstärkare i bakgrunden ;-)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-06-16 22:32

Nu tjatar jag om Linn igen :-)

Men, (de aktiva) högtalarna Akudorik och tillhörande försteg/streamer är snygga tycker jag. Minimalt med grejor, ett otroligt bra ljud - borde platsa nästan var som helst. Eftersom det är digital överföring till högtalarna handlar det bara om en enkel nätverkskabel. Systemet kostar knappt 200 tusen.

Bild

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-06-16 23:03

Nattlorden skrev:
darkg skrev:.. Det finns knappt en högtalare som ser ut som en högtalare och är stereotypt feminin. ..

Dessa då?
[ Bild ]

Ser inte ut som högtalare juh!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-06-16 23:14

darkg skrev:
Nattlorden skrev:
darkg skrev:.. Det finns knappt en högtalare som ser ut som en högtalare och är stereotypt feminin. ..

Dessa då?
[ Bild ]

Ser inte ut som högtalare juh!

Nej, de ser ut som konstföremål... och med matchande väggdekoration. Men högtalare är det - och långt från de sämsta även om det kan bli bättre om det är ljudet som skall optimeras snarare än WAF.

Men det är också en limiterad serie med konstnärssignatur det är frågan om (tyvärr) /Antar det är damen på bilden som är den 'ansvariga'/

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2015-06-16 23:31

Bill50x skrev:Nu tjatar jag om Linn igen :-)

Men, (de aktiva) högtalarna Akudorik och tillhörande försteg/streamer är snygga tycker jag. Minimalt med grejor, ett otroligt bra ljud - borde platsa nästan var som helst. Eftersom det är digital överföring till högtalarna handlar det bara om en enkel nätverkskabel. Systemet kostar knappt 200 tusen.

[ Bild ]

/ B

Bild
:wink:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-06-16 23:48

Johan_Lindroos skrev:

[ Bild ]

/ B

[ Bild ]

Du med? :lol:

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-06-16 23:50

Jag tycker att de linnarna ser ganska plastiga ut på bild. Själv så föredrar jag ganska enkla och raka designer. Carlsson och Ino har en del snygga modeller(och en del mindre snygga).

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-06-17 00:05

Infinity Cascade 9. De har något, jag vet inte vad. Det är inte lågbas.

Bild

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-06-17 00:35

Nattlorden skrev:
Johan_Lindroos skrev:

[ Bild ]

/ B

[ Bild ]

Du med? :lol:

Ha, numero tre här* . . . typ. :D

*På gränsen till rent plagiat på min ära. :roll: :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-06-17 07:05

darkg skrev:Infinity Cascade 9. De har något, jag vet inte vad. Det är inte lågbas.

[ Bild ]

Sådana har jag haft (5.1).
Godkända av frun och placerade i hemmet.

Ganska kasst ljud utan sub, då dom bara gick ner till 80Hz

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2015-06-17 09:24

Imho så blir en sån här diskussion ofta lite snedvriden då vi är hifi-nötter som diskuterar. Vi gillar våra hifi-prylar och är ofta stolta över dem. Klart man vill visa upp sina skatter då...
Jag skulle föreslå att man börjar i en annan ända, hur högtalare smälter in i resten av bohaget. Är de möblerbara? Blir det ett hifi-altare där rummets fokus blir högtalarna? Är de så stora att hela rummet tippar mot dem? Hur passar de in färgmässigt?
Högtalare som dominerar rummet blir nog ofta mötta med viss skepsis.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-06-17 09:38

markusA skrev:Imho så blir en sån här diskussion ofta lite snedvriden då vi är hifi-nötter som diskuterar. Vi gillar våra hifi-prylar och är ofta stolta över dem. Klart man vill visa upp sina skatter då...
Jag skulle föreslå att man börjar i en annan ända, hur högtalare smälter in i resten av bohaget. Är de möblerbara? Blir det ett hifi-altare där rummets fokus blir högtalarna? Är de så stora att hela rummet tippar mot dem? Hur passar de in färgmässigt?
Högtalare som dominerar rummet blir nog ofta mötta med viss skepsis.

Jag tror att om man möts av en "herrejössesupplevelse" när man spelar musik så spelar storleken ingen roll.
Då platsar dom överallt.
Jag byggde 160 liter med 15" bas och motorola ksn1086-drivern med ett enormt horn som inte egentligen platsade någonstans men det var ingen i familjen som hade negativa synpunkter då dom lät underbart.
Så det är verkligen både ögat och örat som delar upplevelsen.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2015-06-17 09:57

Jag tror att man börjar med ett handikapp om högtalarna är för dominerande i rummet. Sedan kommer det väl an på hur ljudintresserad partnern är. Ofta är tjejer långt mer intresserad av skor, kläder och inredning är tekniska prylar. Då blir det tufft oavsett hur bra grejerna låter...
Sen finns det ju tjejer som är lika teknikgalna som vilken annan hifi-nöt som helst men de är nog i en klar minoritet.
Alla är vi individer och man kan nog bara generalisera statistiskt sett.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2015-06-17 12:18

Nattlorden skrev:
celef skrev:dom flesta högtalare ser rent ut sagt anskrämliga ut, dom är mer dekorerade än formgivna, detta kombinerat med en produktion som är inställt på att spara pengar så blir det riktigt illa

Åter en punkt Stig hade full koll på. :D

Hipster eller nörd?

Bild

Geometriska figurer, trianglar, rektanglar och cirkel i svart-vitt - stelt eller estetiskt?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi