WAF-godkända högtalare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: WAF-godkända högtalare

Inläggav Perfector » 2015-06-17 21:15

boom skrev:Toffelhjältar som är rädda för lilla frun hu vad hemskt byt ut hon om hon gnäller eller börja gnälla på hennes skit som hon hänger upp .
Jag har gjort klart för min sambo att gnäller hon så åker hon ut.

Det är äkta kärlek det.
krånglar hon, ge henne en unge.
Krånglar hon igen, ge henne en unge till.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2015-06-17 21:17

Nattlorden skrev:
bootstrap skrev:Min sambo tyckte inte dessa var snygga.
[ Bild ]

Men hon sa också att en väldigt snygg och snäll pojkvän får ha fula högtalare :)

Nästan för snäll... Det var säkert att de inte stod på SD-fötter hon reagerade på och så kan man ju inte ha det. :mrgreen:

Hon anmärkte faktiskt de fula fötterna, som en insekt

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-06-17 21:24

bootstrap skrev:
Nattlorden skrev:
bootstrap skrev:Min sambo tyckte inte dessa var snygga.
[ Bild ]

Men hon sa också att en väldigt snygg och snäll pojkvän får ha fula högtalare :)

Nästan för snäll... Det var säkert att de inte stod på SD-fötter hon reagerade på och så kan man ju inte ha det. :mrgreen:

Hon anmärkte faktiskt de fula fötterna, som en insekt

Tänkte det. Hon har mer hifi-intuition, hon. :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2015-06-17 21:34

Nattlorden skrev:
matssvensson skrev:Frugan delaktig i formgivningen. Det funkar, men komplicerade byggandet.

[ Bild ] [ Bild ]

/mats

Är de bara de på golvet, eller är det blå spöket med öppen mun en baslåda måntro?

Eva Löfdahl, utan bas. 8)
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-06-17 21:36

matssvensson skrev:
Nattlorden skrev:
matssvensson skrev:Frugan delaktig i formgivningen. Det funkar, men komplicerade byggandet.

[ Bild ] [ Bild ]

/mats

Är de bara de på golvet, eller är det blå spöket med öppen mun en baslåda måntro?

Eva Löfdahl, utan bas. 8)

Jaha... Hon glömde det viktigaste?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-06-17 21:37

Guru QM10 i icke standardkulör fick väl ok i princip, preliminärt, det föll på min jättebra idé om stativ :(

OA51LE2 i förhastad nyans fick med tiden OK, men då var det jag som av någon anledning satte mig på min egen tvär tror jag.

Grå Larsen 6.2 verkar få stå kvar. Vi var inne på valnöt eller körsbär först.

Bild
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Micke65

Inläggav Micke65 » 2015-06-17 22:48

WAF godkända, men min bättre hälft är generellt generös....
Bild

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2015-06-17 23:39

Nattlorden skrev:Jaha... Hon glömde det viktigaste?

283 l outnyttjad volym, med tre naturliga högtalarmynningar. Det skulle kunna bli nåt.
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Eargasm

Inläggav Eargasm » 2015-06-18 17:51

Hon såg i det närmaste chockad ut när vi bar in lik-kistorna som dom var förpackade i, men likt glaciärerna så smälte hon och idag tror jag faktiskt hon tycker dom är ganska läckra, men det är nog kanske tur vi båda älskar vitt :D

Bild

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-06-19 00:33

Eargasm skrev:Hon såg i det närmaste chockad ut när vi bar in lik-kistorna som dom var förpackade i, men likt glaciärerna så smälte hon och idag tror jag faktiskt hon tycker dom är ganska läckra, men det är nog kanske tur vi båda älskar vitt :D

[ Bild ]

Schnöggt! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2015-06-19 00:49

sprudel skrev:
Eargasm skrev:Hon såg i det närmaste chockad ut när vi bar in lik-kistorna som dom var förpackade i, men likt glaciärerna så smälte hon och idag tror jag faktiskt hon tycker dom är ganska läckra, men det är nog kanske tur vi båda älskar vitt :D

[ Bild ]

Schnöggt! :)

+1 :mrgreen:

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-06-19 21:51

ESL63 med och utan Gradient SW63 är "godkända", likaså byte till 989.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Andersss

Inläggav Andersss » 2015-06-19 23:43

Mina Vita Tandberg Fasett (den senare modellen) är det flera stycken kvinnor som gillar. :)

adagio

Inläggav adagio » 2015-06-20 09:22

Bild
När dessa ställdes upp fick jag kommentaren "dom kunde varit lite större, hade varit snyggt om de gick hela vägen till taket." Håller inte riktigt med, men nu har de gradvis flyttats fram ännu längre från väggen.
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-06-20 09:24

Stilrent om inte annat.
Tom. Mycket stilrent.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-06-20 10:45

adagio skrev:[ Bild ]
När dessa ställdes upp fick jag kommentaren "dom kunde varit lite större, hade varit snyggt om de gick hela vägen till taket." Håller inte riktigt med, men nu har de gradvis flyttats fram ännu längre från väggen.

Antar att det är 3.7 eller 3.7i du har. 20-serien fyller på i höjd och bredd... Tympani kan vara ända upp till 325 cm breda.

Bild

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2015-06-20 10:53

Roger: Har sett att du fått kommentaren om att dina Magnepan var rumsavdelare, men det där ÄR ju rumsavdelare samt högtalare i ett. Kan säkert även fungera som torkställning om det kniper.
2021 maj på Spotify

JM

Inläggav JM » 2015-06-20 10:54

Wow adagio - den perfekta mixen!
Rosa lakelugn, mahognyinläggningar runt rummet i parketten, väggpaneler, takstuckaturer, snygga dubbeldörrar med äkta träspeglar, riktiga voluminösa vattenradiatorer och små diskreta högtalare!
Möjligen saknas kristallkronan?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-06-20 11:08

shifts skrev:Roger: Har sett att du fått kommentaren om att dina Magnepan var rumsavdelare, men det där ÄR ju rumsavdelare samt högtalare i ett. Kan säkert även fungera som torkställning om det kniper.

Finns en sådan "rumsdelare" på tyska ebay inkl. ett aktivt delningsfilter från Audio Research (som var distributör för Magnepan förr), 5250 Euro. På tok för mycket...

adagio

Inläggav adagio » 2015-06-20 11:24

Tack JM och Perfector! Visst är det charmigt med 1800-tal, inte en rät vinkel någonstans, det var nog bara golvläggaren som inte var full. Att han trollat fram ett perfekt golv trots sneda vinklar överallt är imponerande.
På ont och gott har jag och sambon länge funderat på några snygga gardiner.....Bra för akustiken men min sambo, hon tycker att fönstren är för snygga för att döljas. Jag tror dock det kan bli riktigt bra med tjocka gråa gardiner. Ev kommer det någon form av akustikförbättring också. Har lite lång efterklang i 400Hz-4000Hz i övrigt ser vattenfallsmättningarna riktigt bra ur. Inga problem i basen, lite vågigt bara, men det är charmigt.
(Vi letar efter "rätt" lampa, det får inte bli kitschigt jag ser gärna en modern klassiker)

adagio

Inläggav adagio » 2015-06-20 11:30

Roger det stämmer, 3.7. Visst skulle 20 ,7 vara häftigt men det skulle blåsa ett häftigt hål på mitt konto också :)
Tympani, där snackar vi verkligen rumsdelare, skulle vara kul att höra någon gång.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-06-20 11:41

Tror en Sarfatti passat perpekt adagio

Bild

JM

Inläggav JM » 2015-06-20 12:29

adagio skrev:Tack JM och Perfector! Visst är det charmigt med 1800-tal, inte en rät vinkel någonstans, det var nog bara golvläggaren som inte var full. Att han trollat fram ett perfekt golv trots sneda vinklar överallt är imponerande.
På ont och gott har jag och sambon länge funderat på några snygga gardiner.....Bra för akustiken men min sambo, hon tycker att fönstren är för snygga för att döljas. Jag tror dock det kan bli riktigt bra med tjocka gråa gardiner. Ev kommer det någon form av akustikförbättring också. Har lite lång efterklang i 400Hz-4000Hz i övrigt ser vattenfallsmättningarna riktigt bra ur. Inga problem i basen, lite vågigt bara, men det är charmigt.
(Vi letar efter "rätt" lampa, det får inte bli kitschigt jag ser gärna en modern klassiker)

Området 400 - 4000 är relativt lätt att jobba med akustiskt.
Trots att du har dipolhögtalare som delvis fungerar som linjehögtalare ger de kala väggarna/taket/golvet en relativ hög andel reflexljud.
Enklaste sättet är enligt min erfarenhet att vid aktivt lyssnande flytta högtalarna närmare lyssningspositionen. Då blir sidoreflexerna ytterligare fördröja o inte så dominerande relativt reflexljudet.
Misstänker att du har inte så mycket absorberande material bakom lyssningspositionen. Några snygga tjocka väggbonader ger sannolikt det som fattas för att ytterligare förbättra ljudet.
Ljudabsorberande lampa vore pricken över it. Men du får nog bygga ngt själv.
https://www.google.se/search?q=sound+ab ... 41&bih=627

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-06-20 12:48

JM skrev:
adagio skrev:Tack JM och Perfector! Visst är det charmigt med 1800-tal, inte en rät vinkel någonstans, det var nog bara golvläggaren som inte var full. Att han trollat fram ett perfekt golv trots sneda vinklar överallt är imponerande.

Området 400 - 4000 är relativt lätt att jobba med akustiskt.
Trots att du har dipolhögtalare som delvis fungerar som linjehögtalare ger de kala väggarna/taket/golvet en relativ hög andel reflexljud.
Enklaste sättet är enligt min erfarenhet att vid aktivt lyssnande flytta högtalarna närmare lyssningspositionen. Då blir sidoreflexerna ytterligare fördröja o inte så dominerande relativt reflexljudet.
Misstänker att du har inte så mycket absorberande material bakom lyssningspositionen. Några snygga tjocka väggbonader ger sannolikt det som fattas för att ytterligare förbättra ljudet.
Ljudabsorberande lampa vore pricken över it. Men du får nog bygga ngt själv.
https://www.google.se/search?q=sound+ab ... 41&bih=627

JM

Funderar på dipol.
Om man tar en 50x100 cm profilskumskiva och sätter på väggen bakom högtalaren du visar på bilden kanske det blir bättre?
Frågan är om WAF tillåter det ;-)

adagio

Inläggav adagio » 2015-06-20 20:18

BORIS> Klockrent! Gino Sarfatti+Kuzma sogiS=sant.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2015-06-20 22:01

Min fru sa när jag frågade om I28 och Y4,
-dom är perfekta! Låter jättebra, är snygga och gör så jag lyssnar på och upptäcker ny musik.
Tja jag tyckte jag valde en bra kvinna då vi gifte oss och detta är ju ett litet bevis tycker jag..
Lika kär då som nu! :-)

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2015-06-22 19:50

Det här gillas av både utflyttad dam (dotter) och inflyttande dam (blivande sambo):
Bild

/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-06-22 19:54

Dartman skrev:Det här gillas av både utflyttad dam (dotter) och inflyttande dam (blivande sambo):
[ Bild ]

/Jonas

Dom långa smala bredvid baslådorna är märkligt lika det jag gjorde för många år sedan åt monacor.
20 st. Sp-45 i 2 meter låda.
Det måste låta fantastiskt, för det gjorde de jag byggde
Du är en lycklig människa som har plats för sådant i hemmet.

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2015-06-23 19:48

Perfector skrev:
Dartman skrev:Det här gillas av både utflyttad dam (dotter) och inflyttande dam (blivande sambo):
[ Bild ]

/Jonas

Dom långa smala bredvid baslådorna är märkligt lika det jag gjorde för många år sedan åt monacor.

Du har rätt på alla punkter, tror jag. Mina första linjekällor byggde jag efter att ha läst om ett par med just 20 SP-45 per låda. Det kan mycket väl vara de du hade byggt. Jag byggde ett par något lägre (minimerade elementavstånd men adderade också en diskant på mitten så det blev 10+10 på var sida). Jag gillade ljudet, men det var verkligen lång inspelningstid innan det släppte. Sen kom jag på att jag ju har knappt 250 cm i takhöjd, och 28 element kan man klämma in på 239 cm (framtidssäkrat vid eventuell flytt till lägenhet), så jag byggde nya som är närmare idealet golv till tak. Det är tolv CT-62 per diskantarray på sidan om.

/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-06-23 19:53

Dartman skrev:
Perfector skrev:
[ Bild ]

/Jonas

Du har rätt på alla punkter, tror jag. Mina första linjekällor byggde jag efter att ha läst om ett par med just 20 SP-45 per låda. Det kan mycket väl vara de du hade byggt. Jag byggde ett par något lägre (minimerade elementavstånd men adderade också en diskant på mitten så det blev 10+10 på var sida). Jag gillade ljudet, men det var verkligen lång inspelningstid innan det släppte. Sen kom jag på att jag ju har knappt 250 cm i takhöjd, och 28 element kan man klämma in på 239 cm (framtidssäkrat vid eventuell flytt till lägenhet), så jag byggde nya som är närmare idealet golv till tak. Det är tolv CT-62 per diskantarray på sidan om.

/Jonas

Där ser man.
Då har jag inte levt förgäves om någon tagit till sig nå't jag gjort och sedan förbättrat det.
Nu smakade plötsligt kaffet godare.
Stort tack.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi