adagio skrev:Tack JM och Perfector! Visst är det charmigt med 1800-tal, inte en rät vinkel någonstans, det var nog bara golvläggaren som inte var full. Att han trollat fram ett perfekt golv trots sneda vinklar överallt är imponerande.
På ont och gott har jag och sambon länge funderat på några snygga gardiner.....Bra för akustiken men min sambo, hon tycker att fönstren är för snygga för att döljas. Jag tror dock det kan bli riktigt bra med tjocka gråa gardiner. Ev kommer det någon form av akustikförbättring också. Har lite lång efterklang i 400Hz-4000Hz i övrigt ser vattenfallsmättningarna riktigt bra ur. Inga problem i basen, lite vågigt bara, men det är charmigt.
(Vi letar efter "rätt" lampa, det får inte bli kitschigt jag ser gärna en modern klassiker)
Området 400 - 4000 är relativt lätt att jobba med akustiskt.
Trots att du har dipolhögtalare som delvis fungerar som linjehögtalare ger de kala väggarna/taket/golvet en relativ hög andel reflexljud.
Enklaste sättet är enligt min erfarenhet att vid aktivt lyssnande flytta högtalarna närmare lyssningspositionen. Då blir sidoreflexerna ytterligare fördröja o inte så dominerande relativt reflexljudet.
Misstänker att du har inte så mycket absorberande material bakom lyssningspositionen. Några snygga tjocka väggbonader ger sannolikt det som fattas för att ytterligare förbättra ljudet.
Ljudabsorberande lampa vore pricken över it. Men du får nog bygga ngt själv.
https://www.google.se/search?q=sound+ab ... 41&bih=627JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.