Holographic Audio PRE25 & AMP17 recension

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Laila

Re: Holographic Audio PRE25 & AMP17 recension

Inläggav Laila » 2015-06-21 00:23

AndreasArvidsson skrev:Nu är det ju inte fjärren i sig som kostar 2k utan det är också ett annat försteg som har stöd för fjärr, men ja priset är lite i brantaste laget.

Det är dock helt omöjligt för en liten svensk återförsäljare som säljer små volymer att komma i närheten av priserna för de stora internationella tillverkarna som massproducerar sina enheter. Att jämföra priset på HA produkter med en begagnad Denon receiver är inte speciellt relevant enligt mig.

Nä kanske inte, men vad jag försöker säga(möjligtvis lite kryptiskt), är att det nog kunde vara lite bättre för företaget att
i princip implementera fjärrisen som standard å lägga på typ en 5-hundring(som kanske innebär att man i praktiken kanske "ger bort" funktionen utan att tillämpa "gängse" marginaler). . . . typ.

Påslag i närheten av 2000:- gör iallafallen att min pluska snörpertillsä*. :evil: :wink:

*Ja, jag tror mig ha en något sånär koll på vad det kostar att köpa in de nödvändiga pryttlarna för en privatperson, styckevis.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-06-21 00:28

Laila skrev:Nä kanske inte, men vad jag försöker säga(möjligtvis lite kryptiskt), är att det nog kunde vara lite bättre för företaget att
i princip implementera fjärrisen som standard å lägga på typ en 5-hundring(som kanske innebär att man i praktiken kanske "ger bort" funktionen utan att tillämpa "gängse" marginaler). . . . typ.

Påslag i närheten av 2000:- gör iallafallen att min pluska snörpertillsä*. :evil: :wink:

*Ja, jag tror mig ha en något sånär koll på vad det kostar att köpa in de nödvändiga pryttlarna för en privatperson, styckevis.

Ja du är ganska bra på att uttrycka dig kryptiskt ;)

Jag håller med om att varianten utan fjärrmottagare känns lite onödig. Jag personligen tycker att ett försteg bör ha fjärrkontroll och det ser lite trist ut när man måste lägga så mycket pengar extra för det. Exakt varför Lars valt att göra på det sättet kan bara han svara på.
EDIT: Jag skall be honom ta en titt in här så kanske vi får ett svar :)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-06-21 01:56

FBK skrev:Pre 25 kunde kanske (om den låter bättre än Denon 2105 och eventuellt andra Denon bioförstärkare) ha varit en intressant produkt om den hade haft 2st pre-out och 1st HT Passthru ingång.
Och varför ha en strömförsörjning med en *sådan där* strömbula :? är det bättre än en riktig...

Finns för övrigt en tråd om försteget som självdog. viewtopic.php?t=45692 Lite konstigt då jag trodde att denna produkt skulle sälja som smör på forumet, kanske låter som Denon biostärkare = varför byta.

För mycket fikastämning? Några gamla ostar på lagring?

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-06-21 02:18

darkg skrev:Å andra sidan är det, om man oroar sig för den strömförsörjning som erbjuds, betydligt lättvindigare att byta ut den om den är extern.

Om man oroar sig för strömförsörjningen bör man inte köpa den alls. Det finns ingen anledning att tro att någon kan göra en bra förförstärkare om konstruktionen behöver en strömförsörjning som är lika stor som förstärkaren själv. Vill man strössla med kondingar av marknadsföringsskäl är det helt ok för min del, bara man inte tror att konstruktionen är beroende av dem. Visst, har man en krets med taskig PSRR så kan man behöva man biffa upp strömförsörjningen rejält men varför skulle man vilja köpa en sådan konstruktion? Bättre då att bygga en sådan själv, t.ex. någon av JLH:s förstegsvarianter på hans klass A-steg från 1969 eller liknande: åtta transistorer för 20 spänn och 500 kr i kondingar.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2015-06-21 02:42

DQ-20 skrev:
FBK skrev:Pre 25 kunde kanske (om den låter bättre än Denon 2105 och eventuellt andra Denon bioförstärkare) ha varit en intressant produkt om den hade haft 2st pre-out och 1st HT Passthru ingång.
Och varför ha en strömförsörjning med en *sådan där* strömbula :? är det bättre än en riktig...

Finns för övrigt en tråd om försteget som självdog. viewtopic.php?t=45692 Lite konstigt då jag trodde att denna produkt skulle sälja som smör på forumet, kanske låter som Denon biostärkare = varför byta.

För mycket fikastämning? Några gamla ostar på lagring?

/DQ-20

Testa att gå en lång promenad, du kanske mår bättre då.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2015-06-21 05:51

darkg skrev:Å andra sidan är det, om man oroar sig för den strömförsörjning som erbjuds, betydligt lättvindigare att byta ut den om den är extern.

Det är dock ganska begränsat vad man kan göra då det är en växelspänningsbula och hela nätdelen ju sitter på insidan. Att byta en trafo mot en annan torde göra liten skillnad i detta fall.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-06-21 09:29

Du menar "lättare"? ;)

Alltså Pre25s väggbula är ju bara en trafo, all elektronik som reglerar matningsspänningar etc sitter internt i lådan. Det finns en diskussion om andra apparater som har med väggbulor med likriktning och kanske switchning att göra och att det kan bli olika om man byter ut bulan. I fallet Pre25 kan knappast ett byte till en annan trafo göra någon skillnad alls, om man inte gör grovt fel. Det är ju bara en trafo. Och inte går det att byta den mot en bula med likriktning och stabilisering, Pre25 kräver just växelspänning för att få både positiv och negativ matningsspänning.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2015-06-21 09:46

FBK skrev:Pre 25 kunde kanske (om den låter bättre än Denon 2105 och eventuellt andra Denon bioförstärkare) ha varit en intressant produkt om den

Den är testad i mot Denon3806 Marantz 7005 nad 106.
Dom nämnda komponenterna klarar inte att spela lika starkt dist fritt som pre 25 klarar.
Personligen så skall man använda hemmabio recivers till det dom är tänkt till sitt användnings område BIo .
Sen använder man något annat till musik lyssning .
Och vill man ha ultra låg dist till sitt musik lyssnande så finns inga genvägar.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-06-21 10:30

FBK skrev:Testa att gå en lång promenad, du kanske mår bättre då.

Antyder du att jag skriver i affekt? Nåja, man känner andra genom sig själv. Vad jag dock lade märke till är att du tog första bästa chans att kacka i en tråd på samma sätt som du kritiserar andra för att göra när de inte kan låta bli att agera i en självpåtagen roll av "voice of reason" i de trådämnen som du själv tycker är meningsfulla. Du har i princip inte gjort annat än att klaga på detta beteende så länge som du varit på forumet. Men nu gör du likadant själv. Därav frågan.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-06-21 10:43

Svante skrev:I fallet Pre25 kan knappast ett byte till en annan trafo göra någon skillnad alls, om man inte gör grovt fel. Det är ju bara en trafo. Och inte går det att byta den mot en bula med likriktning och stabilisering, Pre25 kräver just växelspänning för att få både positiv och negativ matningsspänning.

Om en trafo bara vore en trafo, varför har då Naim större trafos i sina uppgraderade strömförsörjningar? Va? VA? VA??? SVARA!
Men allvarligt: det handlar nog inte så mycket om ljudet utan om vad köpare tror och känner. Strömförsörjningen är ju det första som moddare ger sig på när de skall ta fram lödkolven. Det tycker jag på sätt och vis är bra, eftersom det oftast inte gör någon skada. Värre hade varit om de gett sig på förstärkarkretsarna direkt. På det hela taget är jag ganska nöjd med inriktningen på "audio bling": de ger en känsla av välbefinnande utan att det går ut över ljudet särskilt mycket. Så uppfattar i alla fall jag det.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-06-21 10:45

boom skrev:
FBK skrev:Pre 25 kunde kanske (om den låter bättre än Denon 2105 och eventuellt andra Denon bioförstärkare) ha varit en intressant produkt om den

Dom nämnda komponenterna klarar inte att spela lika starkt dist fritt som pre 25 klarar.
Personligen så skall man använda hemmabio recivers till det dom är tänkt till sitt användnings område BIo .
Och vill man ha ultra låg dist till sitt musik lyssnande så finns inga genvägar.

Seriöst testande! Vilka slutsteg körde du med?

/DQ-20

Hattrick!
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2015-06-21 11:22

Jag läste i tråden en gämförelse om en Denon surroundreciver och Pre25 och varför då använda Pre25? Jo troligen så är felen från en Denon surroundreciver större än felen från Pre25. Av de anledningen att jag faktiskt vet att en Pre25 inte påverkar ljudet hörbart och att jag faktiskt inte vet om det påverkas eller inte genom en Denon surroundreciver gör valet lätt för mig.. sen att ha en passthrough genom en apparat som inte påverkar ljudet hörbart kan jag ställa mig lite frågande till.. Vad som möjligen behövs är ett märke på fronten vid volymratten där nivån är 0db förstärkning genom apparaten.. men visst en knapp som kopplar förbi allt i apparaten vore inte en fel funktion kan även jag tycka. Avslutningsvis så tycker jag att det skulle vara jätteintressant att se mätningar på förstegsdelen av en Denon el Marantz surroundreciver. Jag är tveksam att de skulle uppvisa lika fina mätvärden som tex Pre25. Själv så händer det att jag kopplar in SC9an från sovrumsstereon i storstereon för kritisk lyssning och jag upplever då liiiiite mer "löd" i ljudet för att använda min goda kamrat Gerts ord.. jag antar att det samma skulle upplevas med Pre25..

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2015-06-21 11:32

Rydberg skrev:Jag ser bara euro-priserna (kanske beroende på att jag befinner mig i Tyskland).

Vi har satt upp det så att svenskar skall få SEK och icke svenskar skall få Euro (så det pris du ser beror på vart du befinner dig).
För övrigt så är priserna enligt följande:
PRE TwentyFive 4995kr
Pre TwentyFive Remote 6995kr
Amp SevenTeen 6995kr.

Mvh,
Lars
Äger företaget INNOTEC som tillverkar audioprodukter med varumärket HOLOGRAPHIC AUDIO®.
http://www.holographicaudio.com
Pre Two>ULC>AMP Twentythree>Ino Audio Pi120s

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2015-06-21 11:37

ante_77 skrev:
AndreasArvidsson skrev:
Rydberg skrev:Vad kostar kombinationen i Sverige?

12kkr totalt. 5 för försteget och 7 för slutsteget.

Hade dom bara haft en Dac till detta.........

En DAC finns med på vår "önskelista" men vi kan inte säga när i tiden den kommer dock. 8)
Äger företaget INNOTEC som tillverkar audioprodukter med varumärket HOLOGRAPHIC AUDIO®.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2015-06-21 11:40

DQ-20 skrev:
boom skrev:

Seriöst testande! Vilka slutsteg körde du med?

/DQ-20

Hattrick!

Nad 208 Nad c272 Amp27

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2015-06-21 12:16

Laila skrev:
AndreasArvidsson skrev:Nu är det ju inte fjärren i sig som kostar 2k utan det är också ett annat försteg som har stöd för fjärr, men ja priset är lite i brantaste laget.

Det är dock helt omöjligt för en liten svensk återförsäljare som säljer små volymer att komma i närheten av priserna för de stora internationella tillverkarna som massproducerar sina enheter. Att jämföra priset på HA produkter med en begagnad Denon receiver är inte speciellt relevant enligt mig.

Nä kanske inte, men vad jag försöker säga(möjligtvis lite kryptiskt), är att det nog kunde vara lite bättre för företaget att

Det som skiljer mellan Pre TwentyFive och Pre TwentyFive Remote är nog lite mer än vad man tror vid första anblicken.
Den fjädrade versionen har ett helt annat kretskort med extra komponenter för att ombesörja volymkontrollen (IR-mottagare, microkontroller, drivsteg samt motoriserad potentiometer).
Fjärrkontrollen är tillverkad av massiv aluminium, tryckknappar med den rätta "klickkänslan" mm.
Vi kunde ha valt en billigare lösning med standardfjärr i plast, med det kändes inte som om det skulle göra produktens övriga prestanda rättvisa.

När jag såhär i efterhand summerar de tillkommande kostnaderna för den fjädrade versionen så ser jag att vi med dagens prissättning faktiskt "ger bort" funktionen. Någon prisjustering är därför inte aktuell.

Mvh,
Lars

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2015-06-21 12:27

Svante skrev:

Du menar "lättare"? ;)

Alltså Pre25s väggbula är ju bara en trafo, all elektronik som reglerar matningsspänningar etc sitter internt i lådan. Det finns en diskussion om andra apparater som har med väggbulor med likriktning och kanske switchning att göra och att det kan bli olika om man byter ut bulan. I fallet Pre25 kan knappast ett byte till en annan trafo göra någon skillnad alls, om man inte gör grovt fel. Det är ju bara en trafo. Och inte går det att byta den mot en bula med likriktning och stabilisering, Pre25 kräver just växelspänning för att få både positiv och negativ matningsspänning.

Helt rätt Svante!
Det blir inte bättre ljud genom att byta transformatorn, den trafo som följer med Pre TwentyFive gör jobbet galant.
Det finns säkert de som tycker att det ser för enkelt ut med en extern transformator, men faktum är att de finns många fördelar med att inte ha 230V i lådan.
Hade det funnits nåt sätt att göra Pre TwentyFive till en ännu bättre återgivare, så hade vi gjort det från början. 8)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2015-06-21 15:01

Rille skrev:Jag läste i tråden en gämförelse om en Denon surroundreciver och Pre25 och varför då använda Pre25? Jo troligen så är felen från en Denon surroundreciver större än felen från Pre25. Av de anledningen att jag faktiskt vet att en Pre25 inte påverkar ljudet hörbart och att jag faktiskt inte vet om det påverkas eller inte genom en Denon surroundreciver gör valet lätt för mig.. sen att ha en passthrough genom en apparat som inte påverkar ljudet hörbart kan jag ställa mig lite frågande till.. Vad som möjligen behövs är ett märke på fronten vid volymratten där nivån är 0db förstärkning genom apparaten.. men visst en knapp som kopplar förbi allt i apparaten vore inte en fel funktion kan även jag tycka. Avslutningsvis så tycker jag att det skulle vara jätteintressant att se mätningar på förstegsdelen av en Denon el Marantz surroundreciver. Jag är tveksam att de skulle uppvisa lika fina mätvärden som tex Pre25. Själv så händer det att jag kopplar in SC9an från sovrumsstereon i storstereon för kritisk lyssning och jag upplever då liiiiite mer "löd" i ljudet för att använda min goda kamrat Gerts ord.. jag antar att det samma skulle upplevas med Pre25..

Jag tror att försäljningen skulle öka markant om det fanns *som tillval* att få en av de ingångar som redan finns med knapp för passthrough. Hur många sitter med surroundrecivers här ? *många* och en Pre25 med den funktionen skulle nog locka en hel del.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-06-21 15:13

Jag förstår fortfarande inte riktigt vad den passthrough ingången skall användas till. Hur skall man koppla och varför? Det finns ju redan en passthrough utgång som alltid är aktiv. Varför duger inte den?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2015-06-21 15:36

AndreasArvidsson skrev:Jag förstår fortfarande inte riktigt vad den passthrough ingången skall användas till. Hur skall man koppla och varför? Det finns ju redan en passthrough utgång som alltid är aktiv. Varför duger inte den?
För att du inte ständigt vill koppla om kabeln till slutsteget naturligtvis. Håller med FBK att en unity-gain-ingång skulle ha varit smutt.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-06-21 15:43

Rydberg skrev:För att du inte ständigt vill koppla om kabeln till slutsteget naturligtvis. Håller med FBK att en unity-gain-ingång skulle ha varit smutt.

Ok. Jag antar då att ni menar att man skall man sätta ett stereo försteg i serie efter ett flerkanalsförsteg? Iom att ingen talat om syftet med denna koppling så är det inte helt uppenbart hur man skall koppla. Jag antar att ni vill använda ett stereoförsteg till musik och ett flerkanals till film? Hur kopplar man då in gemensamma källor. Eller det kanske man inte gör?

EDIT: Ursäkta mig om jag är trög, men denna typ av koppling är inget som jag någonsin reflekterat över eller kommit i kontakt med tidigare så det är inte självklart för mig.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-06-21 16:43

boom skrev:
DQ-20 skrev:Seriöst testande! Vilka slutsteg körde du med?

/DQ-20

Hattrick!

Nad 208 Nad c272 Amp27

Låter som kul! (Om man bortser från själva kopplandet hit och dit)

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-06-21 16:47

AndreasArvidsson skrev:EDIT: Ursäkta mig om jag är trög, men denna typ av koppling är inget som jag någonsin reflekterat över eller kommit i kontakt med tidigare så det är inte självklart för mig.

Äh, DU behöver inte be om ursäkt. Själv fattar jag ingenting och jag har ändå papper på att jag inte är trög. :D

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2015-06-21 16:48

Lite dyrare 2-kanals integrerade förstärkare eller förförstärkare har ofta denna ingången (hembioingång eller Home Theatre Pass Through) för att enkelt kunna kombinera 2-kanals lyssning med Hemmabio.
Exempel ifrån google. One audio input which functions as a “pass-through”, bypassing the gain stage to accommodate a component such as a home-theater processor, whose own volume control is used instead.
På denna tilltalande rörstärkare finns en vippa för funktionen, *Processor* Man kopplar Hemmabiostärkarens preout (frontarna) till HT pass trough-ingången på 2-kanals förstärkaren eller förförstärkaren och vips så kan man se på film med en knapptryckning och utan att tumma på kvaliteten för något.
Bild

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-06-21 16:52

Det låter ju enkelt, men man kan inte ha gemensamma källor då antar jag? Dvs vissa källor koppas till receivern och andra till stereoförsteget. Är det korrekt?
I mitt huvud så försökte jag få ihop det med samma källa till bägge förstegen och jag förstod bara inte hur man skulle få till det med en unity gain ingång. Nu är jag dock med...tror jag.

Behöver väl inte heller vara en vippa som kopplar förbi volymkontrollen. Bör räcka med att en av ingångarna på baksidan permanent har unity gain?
Är ju inte speciellt svårt att implementera så om ni snällt ber Lars så kanske han kan fixa det ;)

Personligen så vill jag ha så få apparater som möjligt så jag suktar efter ett riktigt bra flerkanalsförsteg.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2015-06-21 17:25

AndreasArvidsson skrev:
Rydberg skrev:För att du inte ständigt vill koppla om kabeln till slutsteget naturligtvis. Håller med FBK att en unity-gain-ingång skulle ha varit smutt.

Ok. Jag antar då att ni menar att man skall man sätta ett stereo försteg i serie efter ett flerkanalsförsteg? Iom att ingen talat om syftet med denna koppling så är det inte helt uppenbart hur man skall koppla. Jag antar att ni vill använda ett stereoförsteg till musik och ett flerkanals till film? Hur kopplar man då in gemensamma källor. Eller det kanske man inte gör?

EDIT: Ursäkta mig om jag är trög, men denna typ av koppling är inget som jag någonsin reflekterat över eller kommit i kontakt med tidigare så det är inte självklart för mig.

Precis, du har ju andra ingångar till hemmabioförsteget/förstärkaren via hdmi. För mina stereokällor (RIAA, D/A-vandlare etc) vill jag gå direkt via mitt stereoförsteg och inte genom någon simpel hembioförstärkare. Jag löste det hela innan genom att köra stereoförsteget via XLR och pre-out från min Denon via RCA in till mina slutsteg och sedan switchade jag mellan källorna på baksidan av mina slutsteg. Känns dock som en lite bökig lösning, jag hade mycket hellre velat ha en HT-passthrough implementerad på mitt försteg.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2015-06-21 20:34

FBK skrev:
Rille skrev:Jag läste i tråden en gämförelse om en Denon surroundreciver och Pre25 och varför då använda Pre25? Jo troligen så är felen från en Denon surroundreciver större än felen från Pre25. Av de anledningen att jag faktiskt vet att en Pre25 inte påverkar ljudet hörbart och att jag faktiskt inte vet om det påverkas eller inte genom en Denon surroundreciver gör valet lätt för mig.. sen att ha en passthrough genom en apparat som inte påverkar ljudet hörbart kan jag ställa mig lite frågande till.. Vad som möjligen behövs är ett märke på fronten vid volymratten där nivån är 0db förstärkning genom apparaten.. men visst en knapp som kopplar förbi allt i apparaten vore inte en fel funktion kan även jag tycka. Avslutningsvis så tycker jag att det skulle vara jätteintressant att se mätningar på förstegsdelen av en Denon el Marantz surroundreciver. Jag är tveksam att de skulle uppvisa lika fina mätvärden som tex Pre25. Själv så händer det att jag kopplar in SC9an från sovrumsstereon i storstereon för kritisk lyssning och jag upplever då liiiiite mer "löd" i ljudet för att använda min goda kamrat Gerts ord.. jag antar att det samma skulle upplevas med Pre25..

Jag tror att försäljningen skulle öka markant om det fanns *som tillval* att få en av de ingångar som redan finns med knapp för passthrough. Hur många sitter med surroundrecivers här ? *många* och en Pre25 med den funktionen skulle nog locka en hel del.

Jo, ett antal kunder har hört av sig och önskat detta. Vi har även erbjudit oss att modda försteget enligt detta önskemål. Vi skall överväga att införa detta som standard framöver.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2015-06-21 22:47

HolographicAudio™ skrev:
FBK skrev:

Jo, ett antal kunder har hört av sig och önskat detta. Vi har även erbjudit oss att modda försteget enligt detta önskemål. Vi skall överväga att införa detta som standard framöver.

Mycket bra :!: :)

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-06-22 05:45

HolographicAudio skrev:Jo, ett antal kunder har hört av sig och önskat detta. Vi har även erbjudit oss att modda försteget enligt detta önskemål. Vi skall överväga att införa detta som standard framöver.

Kanon! Och bara så att jag fattar ordentligt; då skulle en av ingångarna på PRE25 vara kopplad till förstegets pre out utan att gå genom volymkontrollen?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-06-22 10:57

DQ-20 skrev:

Om man oroar sig för strömförsörjningen bör man inte köpa den alls. Det finns ingen anledning att tro att någon kan göra en bra förförstärkare om konstruktionen behöver en strömförsörjning som är lika stor som förstärkaren själv. Vill man strössla med kondingar av marknadsföringsskäl är det helt ok för min del, bara man inte tror att konstruktionen är beroende av dem. Visst, har man en krets med taskig PSRR så kan man behöva man biffa upp strömförsörjningen rejält men varför skulle man vilja köpa en sådan konstruktion? Bättre då att bygga en sådan själv, t.ex. någon av JLH:s förstegsvarianter på hans klass A-steg från 1969 eller liknande: åtta transistorer för 20 spänn och 500 kr i kondingar.

/DQ-20

Jag håller inte med. Om man tror att det är en bra apparat med dålig strömförsörjning är det helt rationellt att byta den. Jag menar inte att det brukar vara fallet, eller att det är det i detta fall.

Anledningarna till att köpa istället för att bygga är givetvis många.
Don’t just do something, sit there.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi