DP-322 - dipol i alla register

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
nuffe

Re: DP-222 - dipol i alla register

Inläggav nuffe » 2015-05-29 12:45

Det hoppas vi :D

Henrik

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-06-16 09:48

Hej,

Semestern närmar sig med stormsteg. Och jag är väldigt nyfiken på hur det går.

Får du någon tid över?

Henrik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-06-16 16:49

Projektet lever i mitt undermedvetna! Häromdagen kom jag på mig själv att sitta i andra tankar mitt under ett pågående affärsmöte med fem andra personer runt ett bord. Jag var i full färd att visualisera nya bafflar till detta projekt, samtidigt som jag engagerat deltog i mötet. Hoppas inte jag sa några tokigheter :oops: .

Jag hoppas också på en lång och ledig semester, men oddsen minskar för varje dag; huset skall målas om, en tur till Norge för vandring/foto samt bröllop första veckan i augusti (min dotter...). Tar en dag i taget. Men visst är jag rastlöst ivrig att komma till skott!

Ett steg framåt kan man väl säga att projektet tagit iom att jag i helgen sålde mina Scanspeak 18W/8530, så nu är det spikat att det blir 2x15W i mellanregistret :) (ihop med banddiskanten).

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-06-17 10:58

Jag känner igen mig..... :lol:

Henrik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-06-18 09:32

Just nu funderar jag en del över den fysiska formen på högtalaren och har snöat in på en modell som smalnar av uppåt. Hur tror ni ljudet påverkas av att utforma Ripol-basen som till höger nedan? Modellen till vänster är enligt Ridtahlers patent, men vad kan hända om man lutar sidorna lite? Öppningen framåt håller fortfarande rekommenderad yta, motsvarande ca 1/3 av elementens Sd.

Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-06-18 10:47

Du borde introducera vibrationer i vertikalled. Möjligen högre dist.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-06-18 12:14

Ok. Vibrationer är kanske inget problem då hela högtalaren tillsammans med subbotten och toppbaffel blir ganska stor och kommer att väga >20kg. Dist är ju mindre kul, men frågan är hur mycket man kan räkna med. Är det hörbart? Jag hade helst velat slippa bygga en ny testbaffel bara för detta. Ibland får man skjuta lite från höften 8) .

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-06-22 08:25

Bara du får in tillräkligt med glasull i hålet ser jag inte varför du inte ska prova, ullen minskar de dist problem
som kan uppstå. Eller bygger du en provlåda i spån så kan du spela i 1 år och göra en ny fin låda när tid finns.

Ser väldigt elegant ut, passar nog bra till dina toppar.

Henrik

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-06-22 08:32

Sen har Nattlorden rätt i att det blir lite mer vibrationer. I och med att du lutat elementen så tar
inte krafterna ut varandra helt, men det blir så lite krafter att det inte märks. Kommer du att ha
SD kuddar så är du helt försäkrad.

Vid höga ljudtryck, o låga frekenser, så kommer det ändå en del vibrationer här hemma.
Måste skaffa SD kuddar. (mina 8 basar är vinkelrätt mot varandra)

Henrik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-06-22 10:03

Bilden ovan var bara en illustration till min undran över vinklad konstruktion. Projektet avser fortfarande en integrerad enhet med alla register i samma "låda". Så här går mina tankar just nu:

Bild

Någon prototyp i spån lär det inte bli - däremot är jag mer än sugen på att komma till skott med the real thing.
Enda sättet att hålla hoppet vid liv är att låta projektet leva mentalt, att lura på tekniska detaljer och design.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-06-22 14:52

Det där kan bli riktigt bra!

Henrik

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2015-07-14 23:34

Kalejdokom skrev:Ett steg framåt kan man väl säga att projektet tagit iom att jag i helgen sålde mina Scanspeak 18W/8530, så nu är det spikat att det blir 2x15W i mellanregistret :) (ihop med banddiskanten).

Blir det en MTM lösning likt ditt "timglas" ? Viken SS 15W modell är det du tänkt använda?

Måste säga att det är ett roligt projekt att följa :!:
Även jag har planer på en Dipol... Har ägt ett par Dali Skyline 1000 som jag tyckte mycket om och nu har jag beställt ett par AE speakers dipol 12" basar som kommer vilket år som helst... :lol: Har även Hypex moduler med inbyggd DSP som skulle kunna driva det hela.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-07-15 10:21

Hej hi_pot och välkommen in i tråden!

Jag har kanske varit lite yvig med modellbeteckningarna, men det handlar om den basen som jag visar i första posten; 15S/8530K01, en skärmad och coatad variant av 15W (nästan samma t/s som motsvarande 15W). Diskanten blir banddiskanten från Fountek NeoCD2.0. Om det blir MTM vet jag inte riktigt ännu, men jag hoppas det - den får inte bli för hög, då skymmer den filmduken om man sitter långt ut på sidan vid biotittande.

Bottendelen kommer att bli annorlunda än det jag skissat på tidigare i tråden. Har lite semester nu, men återkommer förhoppningsvis under de närmsta veckorna.

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2015-07-15 22:19

Kalejdokom skrev:Hej hi_pot och välkommen in i tråden!

Jag har kanske varit lite yvig med modellbeteckningarna, men det handlar om den basen som jag visar i första posten; 15S/8530K01, en skärmad och coatad variant av 15W (nästan samma t/s som motsvarande 15W). Diskanten blir banddiskanten från Fountek NeoCD2.0. Om det blir MTM vet jag inte riktigt ännu, men jag hoppas det - den får inte bli för hög, då skymmer den filmduken om man sitter långt ut på sidan vid biotittande.

Bottendelen kommer att bli annorlunda än det jag skissat på tidigare i tråden. Har lite semester nu, men återkommer förhoppningsvis under de närmsta veckorna.

Tackar tackar! Vilken trådvärd! :D

Ska bli kul o höra hur det kommer att bli. Jag har för tillfället ett par Totem Hawk som har en variant av 15W8530K00 som jag tycker levererar otroligt bra fast att den inte är så stor. Bra med detaljer och bra botten.

Skulle mycket väl kunna tänka mig att göra en liknande topp som du har i tankarna. Annars kanske jag provar någon bredbanadare som jag redan har...
Men det här är ju din tråd så jag ..... det ska bli spännande att se vad det blir av ditt projekt!

Känner igen det där med att att man inte får eller tar sig tid till det som man själv känner är roligt. Kalla det verklighetsflykt om man vill. :lol: Man har ju så mycket man måste göra för att få vardagen att funka med. Man kan trösta sig med att man inte gör något förhastat när det går långsamt! 8)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-10-31 11:28

Hej igen... Tänkte bara flika in ett livstecken och meddela att tråden på intet sätt är död, bara i viloläge :) .
Jag jobbar med förberedelserna och slipar på design och konstruktion. Just nu har jag lite bryderier om hur själva dipolbasen skall implementeras. Jag har sökt på nätet men inte funnit något svar på följande fundering. Troligen för att idén är helt förkastlig, men innan jag snickrar till en testbaffel vore det intressant att höra era synpunkter.

Tänk er en vanlig dipolbas i en U-frame (figuren t.v.); elementet riktat framåt och en öppning bakåt (ja,ja, med dämpning bakom elementet förstås).
Vad händer om kaviteten bakom elementet smalnar av eller ändrar form/snittarea som t.ex. på figurerna till höger?

Bild

Basen är bara tänkt att användas under ca 100Hz. Blir det problem, även om man dämpar ordentligt?

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-11-01 22:56

Det jag testat så får jag sämst resultat med "lådan" bakom elementet, U-baffel. En plan baffel
eller en H-baffel är att föredra. Även W-baffel är bra om det är mycket dämpning (fluff).

Jag är tveksam till om minskande area kommer att funka. Kanske med mycket fluff som dämpar
resonanser.

Henrik

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2015-11-01 23:13

nuffe skrev:Det jag testat så får jag sämst resultat med "lådan" bakom elementet, U-baffel. En plan baffel
eller en H-baffel är att föredra. Även W-baffel är bra om det är mycket dämpning (fluff).

Jag är tveksam till om minskande area kommer att funka. Kanske med mycket fluff som dämpar
resonanser.

Henrik

Låter U H och plan baffel lika bra? Eller finns det för och nackdelar mellan dom om man inte ser till utformning?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-11-02 16:27

Den mest påtagliga skillnaden är väl spridningsmönstret. Sen blir det en del skillnader i resonanser och dist antar jag. Jag har inte riktigt koll själv. Däremot finns det många bra sajter med jämförelser och mätningar som man kan läsa och dra egna slutsatser :) . Sök t.ex. på "U-frame vs H-frame" så får du många träffar.

Jag har gjort lite tester sedan jag la upp senaste posten. Det är nog inte aktuellt att strypa baksidan på en U-frame. Anledningen att jag frågar om råd är att jag ständigt återkommer till den kompromiss jag måste förhålla mig till. Jag vill prompt ha in separata subbar i samma kabinett som dipolbasarna för att spara plats i mitt vardags-/biorum. Samtidigt vill jag inte ha för stort fotavtryck på lådorna och de bör inte bli mer än 1 meter höga för då skymmer de filmduken om man sitter lite vid sidan om och tittar.

Jag är nog tillbaka till den tidigare lanserade Ripol-basen med två XLS-basar som dipolbas. Men just nu provar jag (i min provlåda :) ) att ha en bas i vardera ändan av en kub och låta dem spela ur fas. Då blir det en dipol med ett membran framåt och ett bakåt. Verkar funka riktigt bra. Här finns en webbsida som förklarar hur det funkar:
http://edsaudiopages.blogspot.se/2012/1 ... stasy.html

Story continuous...

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-11-02 17:14

hi_pot skrev:Låter U H och plan baffel lika bra? Eller finns det för och nackdelar mellan dom om man inte ser till utformning?

Om du inte vill ha något fluff är helt plan baffel absolut bäst, då återstår bara frågan
att få den tillräckligt stabil. Kan vara svårt att få djup bas också.

H eller W baffel blir oftast väldigt bra även ur lågbas synpunkt om man dämpar hålrummen
med fluff. W har fördelen att krafterna tar ut varann, elementen spelar mot varandra.

Många provar även med V-baffel, ex Linkwitz senaste, själv har jag inte testat denna utformning.

U baffel blir sämst ur ljud synpunkt i mina tester, jag upplever basen som felaktig.

Henrik

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-11-02 17:21

Kalejdokom, varför provar du inte utan lådbas i botten (Hz). I mina har jag output
ner till 16Hz, mät med roomanalyser. Tvärtom tycker jag att de är för bas-tunga ibland,
beroende på rum.

Henrik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-11-02 21:44

Jo, jag sitter just och skissar på att skrota slavbasen i botten och istället "bara" köra med 4 XLS-10 i varje "låda".
Jag har ju min testlåda med två XLS-10 i ripol och bara den är ju magiskt bra :) .

Med denna lösning får jag något mindre yttermått och en mer symmetriskt tilltalande design. Jag är dock lite förvirrad kring hur jag bör montera basarna för att få "force cancellation" och minimerad andratonsdist. I en ripol jobbar ju inte basarna i push-pull och då får man väl ingen minskad dist?

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-11-02 22:08

Jag tror 4st XLS 10or i varje låda blir väldigt bra, jag har bara "SLS 12or".

Du hittar hur jag monterat mina här,
viewtopic.php?f=3&t=53838

Jag har utgått ifrån Linkwitz Phoenix woofer 3. De är monterade så att krafterna tar ut varann.
Som du ser i min tråd missade jag det med 2a tons dist först men fixade till det också.

Men trots montering så kan jag känna små rörelser i kabinettet så nästa mod blir SD fötter.

Kör hårt med fulldipol :!:

Henrik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-11-02 22:57

Jo, jag har följt din resa med itusågade bafflar och växlad polaritet. Been there & done it! 8)
Jag skissar på motsvarande, men mer inspirerad av Ripol-designen. Det är väl i praktiken en Linkwitz Woofer 3 men med lite smalare portar. Jag är ialla fall mycket nöjd med min testlåda, så det blir det nog två sådana stackade på varandra men den ena roterad 180 grader och fasvänd :) .

Sista nöten att knäcka är toppbaffeln som oundvikligen blir (för) hög med 2x15 cm midbasar och 165 mm banddiskant. Måste hitta något sätt att komprimera detta...
Undrar vad som händer om jag placerar dom bredvid varandra, som en MTM center. Jag har en ganska smal sweetspot så jag tror inte att jag får problem med fasfel i sidled med en sådan placering. Fast då blir baffeln förstås för bred :evil: .

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-11-03 08:29

Varför gör du inte en stående MTM? Diskanten borde hamna på rimlig höjd och så jag förståt det
blir MTMn då riktigt bra. Liggande MTM är ju bland det sämsta man ha....

Henrik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-11-03 11:09

Jo, jag vet. Det går bort...

En idé att testa är väl denna då. Eftersom jag har fyra midbasar, och gärna vill använda alla, skulle man kunna sätta två mot varandra och låta dem spela i motfas för dipolverkan. Jag har sett sådana konstruktioner på bild, men har ingen aning om hur det påverkar ljudet - bättre/sämre eller lika bra som ett enda element? Det löser ju också montaget av den bakåtriktade diskanten som kan sättas i den bakre baffeln. Givetvis är det helt öppet mellan bafflarna.

Nu hamnar centrum på diskanten 850 mm över golv och det är ju ganska optimalt. Totalhöjden stannar på 107 cm inkl fundament. En snabb koll med Edge ger att jag behöver kompensera midbasarna ca +12dB vid 100Hz för att möta lågbasarna och diskantplaceringen ger ett baffelsvar på +/- 1dB över 3kHz. Jag tror att det kan funka...

Gällande basdelen tänker jag mig en heltäckande front med urfrästa hål för öppningarna till elementen, helt täckta sidor och helt öppet bakstycke med heltäckande, infälld tygram. Bafflarna med de fyra basarna skjuter jag in bakifrån och fixerar mot fronten från insidan (så att man kan komma åt att få ur basarna utan att yxa sönder lådan).
Bilagor
4xls-dipol.jpg
4xls-dipol.jpg (134.89 KiB) Visad 15426 gånger

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-11-03 19:51

Kan nog funka, men då tar jag till min käpphäst igen, dämpning! Fyll med fluff mellan främre och bakre baffel.
Lös det estesiska med tyg på nåt sätt. Utan dämpning kan det nog bli fula ringningar mellan bafflarna.

Smart det med löstagbara element i basen, jag blir ju tvungen att ta fram yxan när jag ska ändra något!

Henrik

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2015-11-03 20:01

Varför penistopp?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-11-03 20:15

Dina fantasier. Jag tänker mer gammalt bordsur med termometer/barometer, typ :) .
Självklart kan man bara ta en vanlig enkel planka rakt upp i vädret, men varför göra något enkelt?
Sen är ju hela grejen med högtalare att det är en sak för oss män och att de alltid haft fallosliknande former, med olika lutning och vinklar :oops: .
Bilagor
bordsur.jpg
bordsur.jpg (43.97 KiB) Visad 15387 gånger

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-11-03 20:20

nuffe skrev:...dämpning, tyg...

Ja, ja, allt framgår inte av mina skisser :) , men som framgår av mina tidigare poster har även jag den positiva erfarenheten av dämpning i min testbaffel. Och tygramen tyckte jag nog att jag fick med i förra posten...

Två rätt :D !

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2015-11-03 21:39

Jag tycker att den rundade formen rimmar dåligt med övrig formgivning, just my two cents. Du har haft lite djärvare former innan?

Förresten, hur är det med diffraktion mot den formen, är det inte ganska ogynnsamt?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum