Moderator: Redaktörer
Doofus skrev:Jag har en Peugeot 206 RC från 2006 som jag planerar bygga ljud i, och söker nu hjälp med elementval m.m.
Jag vill inte förstöra inredningen och planerar att ha allt så undangömt som möjligt. Mekanismen till dom elektriskt styrda backspeglarna har ett skydd där originaldiskanterna satt, detta skyddet kan utan större åverkan husera större diskanter upp till 8 cm diameter frontplatt och 4 cm djup.
Dörrarnas originaluttag rymmer en 6.5 tums högtalare och har c.a 17-18 liter volym bakom sig. De är täta och har dämpats med dynomat 2mm (någon typ blymatta resonansdämpande) samt silent coat sound absorber (inoljad vattenavstötande absorbent i stil med ino-ACO). Midbasen kommer delas vid 80hz med 24 eller 36 dB / oktav mot subwoofer i bagaget.
Framsystemet delas aktivt digitalt och jag har c.a 2x60w i 4 ohm för diskanter samt 2x180w 4ohm för midbasar.
Målet är att ur originaluttagen som sitter c.a 40 cm ifrån varandra få så trevligt ljud som möjigt vid ganska höga volymer.
Just nu sitter detta kit i bilen: http://dls.se/sv/car/prod.html?produkt=sv_1094
Men det orkar inte med alls så fort jag vill spela på lite... speciellt så går jag förbi midbasarnas x-max väldigt tidigt, dom kan inte slå mer än 3 mm.
Diskanterna gillar jag inte alls, oavsett volym.
Har ni några förslag på element och delningsfrekvens skulle det vara mycket uppskattat !
Doofus skrev:Tack för svar, dock har jag redan subwoofer för avlastningen under 80 hz.
Det jag söker är förslag på element till framsystemet.
ante_77 skrev:Doofus skrev:Tack för svar, dock har jag redan subwoofer för avlastningen under 80 hz.
U-serien till DLS?
Kan det vara något?
Doofus skrev:ante_77 skrev:Doofus skrev:Tack för svar, dock har jag redan subwoofer för avlastningen under 80 hz.
U-serien till DLS?
Kan det vara något?
Det fanns tre olika 6.5" Gothia, Nordica och UPi6 , vilket element menar du och av vilken anledning ? Jag har ju DLS reference element som slår i botten väldigt fort.
Doofus skrev:Jag tycker mig inte hitta några PA-element på 6.5" som skulle fungera för min applikation med delning vid 80hz.
Ge gärna exempel !
Doofus skrev:Jag kan tycka att det jag har är högtalare lämpat för att sitta i en bildörr, sen kan man ju gissa sig till att hela "lådan" flexar ganska mycket. Dessutom är den inte helt tät och kan nog aldrig bli. Lite därför jag söker hjälp.
Var bör jag försöka dela för att få minst problem med avståndet mellan diskant och midbas ? Jag förstår att det antagligen kommer låta ganska dåligt hur jag än gör, men finns det något som vi kan kalla "minst dåligt".
Dom kit-system jag hört delar ganska högt och lyssningsintrycket blir att musikerna springer runt på golvet i bilen.. förutom lite pling-plong som ligger ungeför i höjd med ratten.
Doofus skrev:Vid en snabbkoll så klarar min huvudenhet inte mer än 3 kanalar, 4 hade vart smutt.
Om jag inte delar mellanregister och diskant passivt. Men då åker vi på nästa patrull, delning är låst till vad pioneer tyckte var vettigt...
enligt manualen:
Low LPF: 25- 31,5- 40- 50- 63- 80- 100- 125- 160- 200- 250 Hz med 36/30/24/18/12 dB/oktav.
Mid HPF: 25- 31,5- 40- 50- 63- 80- 100- 125- 160- 200- 250 Hz med 24/18/12/6 dB/oktav.
Mid LPF: 1,25- 1,6- 2- 2,5- 3,15- 4- 5- 6,3- 8- 10- 12,5 kHz med 24/18/12/6 dB/oktav.
High HPF: 1,25- 1,6- 2- 2,5- 3,15- 4- 5- 6,3- 8- 10- 12,5 kHz med 24/18/12/6 dB/oktav.
Det är därför jag försöker göra det minst dåliga av originaluttagen, kanske en delning så lågt som 1,25 till 1,6 kHz kan vara fördelaktig ? Men vilken diskant vill vara med på det
Doofus skrev:Givetvis går det att köra passivt, men då tappar jag ju tidskompenseringen. Och jag får dessutom börja skära i inredningen för att husera mellanregistret.
Jag har just nu
Huvudenhet: Pioneer DEH80PRS
Framsystem: DLS reference RSC6.2
Baksystem: DLS performance 425 (urkopplat, finner ingen nytta av baksystem)
Bas: DD 6,5 SW (uppgradera efter jag är nöjd med framsystemet)
Diskanterna drivs av huvudenheten och midbasarna fram av ett litet class-d steg från biltema på 2x100w. Jag har fler slutsteg liggandes, därav effektangivelsen i första posten dom åker in så fort jag hittar rätt högtalare !
Doofus skrev:Jag var inne i dom tankebanorna också, men det börjar dra iväg så inåt tusan i pengar och arbete med att såga i dörrarna.
Även om jag hittade ett mellanregister och diskant som passar rent fysiskt återstår att lägsta delning jag får med tidskomp är alltså 1,25 khz.
Förhoppning jag hade var att med lite hjälp hitta en diskant och en midbas som klarar mina SPL-krav men också låter -så bra som det går- just i detta förhållandet.
Midbasen sitter inte längst ner på dörren utan en bit upp på mitten se bild här:
[ Bild ]
Där ni ser kabelgenomföringen mot backspegeln sitter alltså diskanten.
Jag är helt enkelt inte nöjd och har inte kunskap att få ihop det
Doofus skrev:ante_77 skrev:Doofus skrev:Tack för svar, dock har jag redan subwoofer för avlastningen under 80 hz.
U-serien till DLS?
Kan det vara något?
Det fanns tre olika 6.5" Gothia, Nordica och UPi6 , vilket element menar du och av vilken anledning ? Jag har ju DLS reference element som slår i botten väldigt fort.
Doofus skrev:Framsystemet spelar ingenting under 80hz, det tar alltså slut på slaglängd för midbasarna över 80 hz.
Doofus skrev:Nope ingen bassboost, ingenting extra. Dom tröttnar bara när jag spelar på lite.
Doofus skrev:100w i 4 ohm / bas.
Doofus skrev:Öhm, ok..... Det var ju bra information...
Vi får väl helt enkelt göra en byggtråd av detta så får jag lära mig den hårda vägen, det verkar inte gå att få till det om jag inte går på ett 4-vägssystem.. A-stolparna offras till förmån för mellanregister och det här är vad jag planerat i systemväg. Är nyfiken på Dayton´s element så vi testar med en uppsättning.
Diskant: Dayton AMT Mini-8, delas med HPF vid 6-8 khz i huvudenheten.
Mellanregister: Dayton RS100P-4, delas LPF vid 6-8khz i huvudenheten, HPF 300-500hz i slutsteget.
Midbasar: Dayton RS180-4, delas LPF vid 300-500 hz i slutsteget, HPF vid 60-80hz i huvudenheten.
Lågbasar: Delas i huvudenheten med LPF vid 60-80hz samt HPF vid 10-20hz. Element har jag inte valt än.
Mvh Doof
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 11 gäster