Bilstereobygge, val av element. Nu drar det igång !

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Doofus
 
Inlägg: 915
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Bilstereobygge, val av element. Nu drar det igång !

Inläggav Doofus » 2015-06-30 12:55

Jag har en Peugeot 206 RC från 2006 som jag planerar bygga ljud i, och söker nu hjälp med elementval m.m.

Edit: Nedanstående frågor är inte längre relevanta, bygget startar på sida 3. Både slutsteg, midbasar och subbasar har inte valts än !

Jag vill inte förstöra inredningen och planerar att ha allt så undangömt som möjligt. Mekanismen till dom elektriskt styrda backspeglarna har ett skydd där originaldiskanterna satt, detta skyddet kan utan större åverkan husera större diskanter upp till 8 cm diameter frontplatt och 4 cm djup.

Dörrarnas originaluttag rymmer en 6.5 tums högtalare och har c.a 17-18 liter volym bakom sig. De är täta och har dämpats med dynomat 2mm (någon typ blymatta resonansdämpande) samt silent coat sound absorber (inoljad vattenavstötande absorbent i stil med ino-ACO). Midbasen kommer delas vid 80hz med 24 eller 36 dB / oktav mot subwoofer i bagaget.

Framsystemet delas aktivt digitalt och jag har c.a 2x60w i 4 ohm för diskanter samt 2x180w 4ohm för midbasar.

Målet är att ur originaluttagen som sitter c.a 40 cm ifrån varandra få så trevligt ljud som möjigt vid ganska höga volymer.
Just nu sitter detta kit i bilen: http://dls.se/sv/car/prod.html?produkt=sv_1094
Men det orkar inte med alls så fort jag vill spela på lite... speciellt så går jag förbi midbasarnas x-max väldigt tidigt, dom kan inte slå mer än 3 mm.
Diskanterna gillar jag inte alls, oavsett volym.

Har ni några förslag på element och delningsfrekvens skulle det vara mycket uppskattat !
Senast redigerad av Doofus 2015-07-05 13:11, redigerad totalt 1 gång.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav Perfector » 2015-06-30 13:49

Doofus skrev:Jag har en Peugeot 206 RC från 2006 som jag planerar bygga ljud i, och söker nu hjälp med elementval m.m.

Jag vill inte förstöra inredningen och planerar att ha allt så undangömt som möjligt. Mekanismen till dom elektriskt styrda backspeglarna har ett skydd där originaldiskanterna satt, detta skyddet kan utan större åverkan husera större diskanter upp till 8 cm diameter frontplatt och 4 cm djup.

Dörrarnas originaluttag rymmer en 6.5 tums högtalare och har c.a 17-18 liter volym bakom sig. De är täta och har dämpats med dynomat 2mm (någon typ blymatta resonansdämpande) samt silent coat sound absorber (inoljad vattenavstötande absorbent i stil med ino-ACO). Midbasen kommer delas vid 80hz med 24 eller 36 dB / oktav mot subwoofer i bagaget.

Framsystemet delas aktivt digitalt och jag har c.a 2x60w i 4 ohm för diskanter samt 2x180w 4ohm för midbasar.

Målet är att ur originaluttagen som sitter c.a 40 cm ifrån varandra få så trevligt ljud som möjigt vid ganska höga volymer.
Just nu sitter detta kit i bilen: http://dls.se/sv/car/prod.html?produkt=sv_1094
Men det orkar inte med alls så fort jag vill spela på lite... speciellt så går jag förbi midbasarnas x-max väldigt tidigt, dom kan inte slå mer än 3 mm.
Diskanterna gillar jag inte alls, oavsett volym.

Har ni några förslag på element och delningsfrekvens skulle det vara mycket uppskattat !

Kan varmt rekommendera www.Monacor.se och vidare till bilhögtalare.
Se'n kan jag föreslå att du istället för att byta skaffar en Subba som monteras mot ryggstödet i baksätet ihop med ett litet slutsteg som då får ta de lägsta frekvenserna upp till 80 Hz.
Det blir billigare och minst lika bra.
Det finns element som inte ska ha låda till följd av det höga totalQ dom har.
En annan väg är att använda reservhjulsbaljan om du har en sådan och lägga 16mm plyfa på platsen med hål för 10 eller 12" bas. Det spelar ingen roll om du fyller hela skuffen med väskor så hörs basen i hela bilen i alla fall.
Men Peugeot har väl reservhjulet under utifrån? Då försvinner den optionen.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Doofus
 
Inlägg: 915
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav Doofus » 2015-06-30 14:02

Tack för svar, dock har jag redan subwoofer för avlastningen under 80 hz.
Det jag söker är förslag på element till framsystemet.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

ante_77
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 2014-08-19

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav ante_77 » 2015-06-30 14:12

Doofus skrev:Tack för svar, dock har jag redan subwoofer för avlastningen under 80 hz.
Det jag söker är förslag på element till framsystemet.


U-serien till DLS?
Kan det vara något?

Doofus
 
Inlägg: 915
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav Doofus » 2015-06-30 14:46

ante_77 skrev:
Doofus skrev:Tack för svar, dock har jag redan subwoofer för avlastningen under 80 hz.
Det jag söker är förslag på element till framsystemet.


U-serien till DLS?
Kan det vara något?


Det fanns tre olika 6.5" Gothia, Nordica och UPi6 , vilket element menar du och av vilken anledning ? Jag har ju DLS reference element som slår i botten väldigt fort.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav Cortado » 2015-06-30 14:59

Kanske något PA-element med hög känslighet?

Doofus
 
Inlägg: 915
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav Doofus » 2015-06-30 15:55

Jag tycker mig inte hitta några PA-element på 6.5" som skulle fungera för min applikation med delning vid 80hz.
Ge gärna exempel !
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

ante_77
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 2014-08-19

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav ante_77 » 2015-06-30 17:03

Doofus skrev:
ante_77 skrev:
Doofus skrev:Tack för svar, dock har jag redan subwoofer för avlastningen under 80 hz.
Det jag söker är förslag på element till framsystemet.


U-serien till DLS?
Kan det vara något?


Det fanns tre olika 6.5" Gothia, Nordica och UPi6 , vilket element menar du och av vilken anledning ? Jag har ju DLS reference element som slår i botten väldigt fort.


Nu är det så längesedan jag har hållt på med bilstereo, så jag drog bara till med en lätt gissning med att gå "upp en klass".
När jag ser på känsligheten så verkar Reference vara bättre än U-serien.

Så kanske du behöver en mindre volym för att kontrollera konutslaget.
Med runt 89dB känslighet och 120Wrms så verkar det annars vara ett ok element.
Då gäller det förstås att övriga parametrar är ok i förhållande till "lådvolymen" som du har.

Doofus
 
Inlägg: 915
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav Doofus » 2015-06-30 17:27

Jag kan tycka att det jag har är högtalare lämpat för att sitta i en bildörr, sen kan man ju gissa sig till att hela "lådan" flexar ganska mycket. Dessutom är den inte helt tät och kan nog aldrig bli. Lite därför jag söker hjälp.

Var bör jag försöka dela för att få minst problem med avståndet mellan diskant och midbas ? Jag förstår att det antagligen kommer låta ganska dåligt hur jag än gör, men finns det något som vi kan kalla "minst dåligt".

Dom kit-system jag hört delar ganska högt och lyssningsintrycket blir att musikerna springer runt på golvet i bilen.. förutom lite pling-plong som ligger ungeför i höjd med ratten.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
Zeeall
 
Inlägg: 1553
Blev medlem: 2007-11-29
Ort: Arboga

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav Zeeall » 2015-06-30 17:27

Doofus skrev:Jag tycker mig inte hitta några PA-element på 6.5" som skulle fungera för min applikation med delning vid 80hz.
Ge gärna exempel !



http://www.hifikit.se/hogtalarelement/p ... tum/6fe200
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Doofus
 
Inlägg: 915
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav Doofus » 2015-06-30 17:41

Man tackar!

Hmmm Fs ligger lite högt (120), kan man gissa sig till hur det kommer fungera vid delning under Fs ?
Den dalen vid 1.5kHz är också lite oroväckande.

I övrigt ser det ju lysande ut, bra x-max, rätt känslighet, rätt effekttålighet.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

ante_77
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 2014-08-19

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav ante_77 » 2015-06-30 17:44

Doofus skrev:Jag kan tycka att det jag har är högtalare lämpat för att sitta i en bildörr, sen kan man ju gissa sig till att hela "lådan" flexar ganska mycket. Dessutom är den inte helt tät och kan nog aldrig bli. Lite därför jag söker hjälp.

Var bör jag försöka dela för att få minst problem med avståndet mellan diskant och midbas ? Jag förstår att det antagligen kommer låta ganska dåligt hur jag än gör, men finns det något som vi kan kalla "minst dåligt".

Dom kit-system jag hört delar ganska högt och lyssningsintrycket blir att musikerna springer runt på golvet i bilen.. förutom lite pling-plong som ligger ungeför i höjd med ratten.


Det är en ogynnsam miljö om man ska ha välljud i en bil.
Testa med en mindre låda till midbasen till en början.

Kanske ett 3-vägssystem där du har midbas, mellanreg. och diskant är bättre.
Dock blir det att ta fram sågen eller köra mellanregistret där mekanismen för backspeglarna sitter.

DLS UP36i kanske passar?

Doofus
 
Inlägg: 915
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav Doofus » 2015-06-30 18:07

Vid en snabbkoll så klarar min huvudenhet inte mer än 3 kanalar, 4 hade vart smutt.
Om jag inte delar mellanregister och diskant passivt. Men då åker vi på nästa patrull, delning är låst till vad pioneer tyckte var vettigt...

enligt manualen:

Low LPF: 25- 31,5- 40- 50- 63- 80- 100- 125- 160- 200- 250 Hz med 36/30/24/18/12 dB/oktav.

Mid HPF: 25- 31,5- 40- 50- 63- 80- 100- 125- 160- 200- 250 Hz med 24/18/12/6 dB/oktav.

Mid LPF: 1,25- 1,6- 2- 2,5- 3,15- 4- 5- 6,3- 8- 10- 12,5 kHz med 24/18/12/6 dB/oktav.

High HPF: 1,25- 1,6- 2- 2,5- 3,15- 4- 5- 6,3- 8- 10- 12,5 kHz med 24/18/12/6 dB/oktav.

Det är därför jag försöker göra det minst dåliga av originaluttagen, kanske en delning så lågt som 1,25 till 1,6 kHz kan vara fördelaktig ? Men vilken diskant vill vara med på det :P
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

ante_77
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 2014-08-19

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav ante_77 » 2015-06-30 18:24

Doofus skrev:Vid en snabbkoll så klarar min huvudenhet inte mer än 3 kanalar, 4 hade vart smutt.
Om jag inte delar mellanregister och diskant passivt. Men då åker vi på nästa patrull, delning är låst till vad pioneer tyckte var vettigt...

enligt manualen:

Low LPF: 25- 31,5- 40- 50- 63- 80- 100- 125- 160- 200- 250 Hz med 36/30/24/18/12 dB/oktav.

Mid HPF: 25- 31,5- 40- 50- 63- 80- 100- 125- 160- 200- 250 Hz med 24/18/12/6 dB/oktav.

Mid LPF: 1,25- 1,6- 2- 2,5- 3,15- 4- 5- 6,3- 8- 10- 12,5 kHz med 24/18/12/6 dB/oktav.

High HPF: 1,25- 1,6- 2- 2,5- 3,15- 4- 5- 6,3- 8- 10- 12,5 kHz med 24/18/12/6 dB/oktav.

Det är därför jag försöker göra det minst dåliga av originaluttagen, kanske en delning så lågt som 1,25 till 1,6 kHz kan vara fördelaktig ? Men vilken diskant vill vara med på det :P


Nu är jag inte riktigt med.

Kan du inte köra passiv delning för trevägskit och Mid HPF i tillägg till det samma systemet på t.ex 80Hz?

Kan du lista upp vad du har för prylar så som slutsteg och andra saker?

Doofus
 
Inlägg: 915
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav Doofus » 2015-06-30 18:42

Givetvis går det att köra passivt, men då tappar jag ju tidskompenseringen. Och jag får dessutom börja skära i inredningen för att husera mellanregistret.

Jag har just nu
Huvudenhet: Pioneer DEH80PRS

Framsystem: DLS reference RSC6.2
Baksystem: DLS performance 425 (urkopplat, finner ingen nytta av baksystem)
Bas: DD 6,5 SW (uppgradera efter jag är nöjd med framsystemet)

Diskanterna drivs av huvudenheten och midbasarna fram av ett litet class-d steg från biltema på 2x100w. Jag har fler slutsteg liggandes, därav effektangivelsen i första posten dom åker in så fort jag hittar rätt högtalare !
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

ante_77
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 2014-08-19

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav ante_77 » 2015-06-30 20:16

Doofus skrev:Givetvis går det att köra passivt, men då tappar jag ju tidskompenseringen. Och jag får dessutom börja skära i inredningen för att husera mellanregistret.

Jag har just nu
Huvudenhet: Pioneer DEH80PRS

Framsystem: DLS reference RSC6.2
Baksystem: DLS performance 425 (urkopplat, finner ingen nytta av baksystem)
Bas: DD 6,5 SW (uppgradera efter jag är nöjd med framsystemet)

Diskanterna drivs av huvudenheten och midbasarna fram av ett litet class-d steg från biltema på 2x100w. Jag har fler slutsteg liggandes, därav effektangivelsen i första posten dom åker in så fort jag hittar rätt högtalare !


DLS mellanreg låg väl på Ø82mm och 25mm djup.

Nåja, kanske tidskompenseringen är fixat i filtret. Något grovt kanske när placering av element är olika beroende på installation.

Doofus
 
Inlägg: 915
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav Doofus » 2015-06-30 20:42

Jag var inne i dom tankebanorna också, men det börjar dra iväg så inåt tusan i pengar och arbete med att såga i dörrarna.

Även om jag hittade ett mellanregister och diskant som passar rent fysiskt återstår att lägsta delning jag får med tidskomp är alltså 1,25 khz.

Förhoppning jag hade var att med lite hjälp hitta en diskant och en midbas som klarar mina SPL-krav men också låter -så bra som det går- just i detta förhållandet.
Midbasen sitter inte längst ner på dörren utan en bit upp på mitten se bild här:
Bild
Där ni ser kabelgenomföringen mot backspegeln sitter alltså diskanten.

Jag är helt enkelt inte nöjd och har inte kunskap att få ihop det :)
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

ante_77
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 2014-08-19

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav ante_77 » 2015-06-30 21:09

Doofus skrev:Jag var inne i dom tankebanorna också, men det börjar dra iväg så inåt tusan i pengar och arbete med att såga i dörrarna.

Även om jag hittade ett mellanregister och diskant som passar rent fysiskt återstår att lägsta delning jag får med tidskomp är alltså 1,25 khz.

Förhoppning jag hade var att med lite hjälp hitta en diskant och en midbas som klarar mina SPL-krav men också låter -så bra som det går- just i detta förhållandet.
Midbasen sitter inte längst ner på dörren utan en bit upp på mitten se bild här:
[ Bild ]
Där ni ser kabelgenomföringen mot backspegeln sitter alltså diskanten.

Jag är helt enkelt inte nöjd och har inte kunskap att få ihop det :)


Billjud och ekonomi är en knepigare ekvation än 2ch i vardagsrummet.
Dessutom så krävs det ofta en hel del ingrepp i inredningen.

Ett alternativ är att hitta ett par dörrsidor och andra detaljer på skroten.

"Kick panels" var väldigt populärt förr. Gjorde själv en del sådana med hjälp av 4" PVC rör, bara för att det var kul att bygga.
Största problemet var att man förköpet sig på högtalarelement och slutstegen blev alltid den svagaste länken. Slutsteg kostade fläsk och man var student, så jag lade allt på hyllan.
Det var inga problem att låta högt, men det var nog aldrig så bra ljud.

Doofus
 
Inlägg: 915
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav Doofus » 2015-06-30 21:32

Jo visst är det så man kan kasta pengar på det tills problemen nästan försvinner, men om vi faller vidare på min frågeställning.
Hur får jag till det minst dåligt med nuvarande förhållande mellan diskant och midbas med det avståndet jag har mellan dessa.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
t0mas
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2013-02-07

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav t0mas » 2015-06-30 21:40

Gå till www.bilstereoforum.se där finns hjälp att hämta.

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav boom » 2015-07-01 06:27

Doofus skrev:
ante_77 skrev:
Doofus skrev:Tack för svar, dock har jag redan subwoofer för avlastningen under 80 hz.
Det jag söker är förslag på element till framsystemet.


U-serien till DLS?
Kan det vara något?


Det fanns tre olika 6.5" Gothia, Nordica och UPi6 , vilket element menar du och av vilken anledning ? Jag har ju DLS reference element som slår i botten väldigt fort.

Dela framsystemet högre det får spela för mycket bas och det vill man inte ha utan dela det runt 70hz så det bara spelar midbas ordinal filtret delar lägre .

Doofus
 
Inlägg: 915
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav Doofus » 2015-07-01 07:58

Framsystemet spelar ingenting under 80hz, det tar alltså slut på slaglängd för midbasarna över 80 hz.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav boom » 2015-07-01 08:37

Doofus skrev:Framsystemet spelar ingenting under 80hz, det tar alltså slut på slaglängd för midbasarna över 80 hz.

Använder du någon typ av basboost då slår det igenom oavsett.

Doofus
 
Inlägg: 915
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav Doofus » 2015-07-01 08:51

Nope ingen bassboost, ingenting extra. Dom tröttnar bara när jag spelar på lite.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav boom » 2015-07-01 09:01

Doofus skrev:Nope ingen bassboost, ingenting extra. Dom tröttnar bara när jag spelar på lite.

Hur mycket effekt får dom .

Doofus
 
Inlägg: 915
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav Doofus » 2015-07-01 09:07

100w i 4 ohm / bas.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav boom » 2015-07-01 12:03

Doofus skrev:100w i 4 ohm / bas.

Det var inte så mycket.Jag kör med 150watt utan problem.

Doofus
 
Inlägg: 915
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav Doofus » 2015-07-01 12:24

Öhm, ok..... Det var ju bra information...

Vi får väl helt enkelt göra en byggtråd av detta så får jag lära mig den hårda vägen, det verkar inte gå att få till det om jag inte går på ett 4-vägssystem.. A-stolparna offras till förmån för mellanregister och det här är vad jag planerat i systemväg. Är nyfiken på Dayton´s element så vi testar med en uppsättning.

Diskant: Dayton AMT Mini-8, delas med HPF vid 6-8 khz i huvudenheten.
Mellanregister: Dayton RS100P-4, delas LPF vid 6-8khz i huvudenheten, HPF 300-500hz i slutsteget.
Midbasar: Dayton RS180-4, delas LPF vid 300-500 hz i slutsteget, HPF vid 60-80hz i huvudenheten.

Lågbasar: Delas i huvudenheten med LPF vid 60-80hz samt HPF vid 10-20hz. Element har jag inte valt än.

Mvh Doof
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav boom » 2015-07-01 13:40

Doofus skrev:Öhm, ok..... Det var ju bra information...

Vi får väl helt enkelt göra en byggtråd av detta så får jag lära mig den hårda vägen, det verkar inte gå att få till det om jag inte går på ett 4-vägssystem.. A-stolparna offras till förmån för mellanregister och det här är vad jag planerat i systemväg. Är nyfiken på Dayton´s element så vi testar med en uppsättning.

Diskant: Dayton AMT Mini-8, delas med HPF vid 6-8 khz i huvudenheten.
Mellanregister: Dayton RS100P-4, delas LPF vid 6-8khz i huvudenheten, HPF 300-500hz i slutsteget.
Midbasar: Dayton RS180-4, delas LPF vid 300-500 hz i slutsteget, HPF vid 60-80hz i huvudenheten.

Lågbasar: Delas i huvudenheten med LPF vid 60-80hz samt HPF vid 10-20hz. Element har jag inte valt än.

Mvh Doof

Tror nästan att du skall titta på andra element och ha lite mera val möjligheter.

Doofus
 
Inlägg: 915
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav Doofus » 2015-07-01 14:10

Jag har tittat på massor av element, men nu har jag fastnat för dessa och blir det illa så gör det inte så mycket.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster