Sagt och gjort, jag köpte den billigaste hemmabioreceivern jag kunde hitta med 7.1 samt pre out och det vart en Yamaha RX-V775 på elgiganten till fyndpriset 2 997 riksdaler (modellen är från 2013/2014 och det var ett skyltex). Men man måste ju ta reda på hur bra den låter också så vi åkte hem med den till mig och kopplade sen in den här uppställningen:
Läge 1: Oppo analogt ut RCA -> försteg H/K Sig ingång "CD" -> slutsteg & högtalare
Läge 2: Oppo digitalt ut HDMI -> Yamaha RX-V775 (DAC i receivern) ut via "pre out front" (via volymratten) -> försteg H/K Sig ingång "Tuner" -> slutsteg & högtalare
Så genom att växla mellan "CD" och "Tuner" på HK-försteget kunde vi nu matcha med volymratten på Yamaha-stärkaren så att det lät lika högt. Och det är väl lika bra att säga som det är på en gång: när nivån väl var tillräckligt väl matchad hörde vi ingen skillnad!
Digitalomvandlingen borde ju rimligen vara bättre i Oppon och förstegsdelen i Yamaha-receivern kanske också borde påverka en del. Men vi lyssnade på en mängd olika musikstycken och omkopplingen i HK-försteget gör att det inte ens knäpper till eller bryts när det byts ingång. Musiken fortsätter utan någon som helst (för oss där & då) hörbar skillnad. Vi hörde initialt en skillnad till Yamahans nackdel men när vi sen valde läget "Pure Direct" på receivern försvann skillnaderna helt. Det kan ju ha varit en del processning som låg på i receivern för vi spelade den direkt från butiken.
Jaha vad betyder det här då? Ja jag behöver ju inte längre köpa ett analogt stereoförsteg för att det ska bli "audiofilt & bra" - förstegsdelen i Yamaha-receivern är med största sannolikhet tillräckligt bra för alla mina behov. Så sagt & gjort: jag avbeställde det försteg som var på gång och nu kör jag bara med Yamahan (pre out + det separata stereo-slutsteget) och det låter kanon. På samma gång behöver jag ju inte koppla in Oppon analogt längre utan det räcker med samma HDMI-sladd som används för filmer.
Med den ljudmässiga nöten knäckt kan jag ju sen bara imponeras av anslutningsmöjligheterna på receivern! Air Play, Spotify Connect och ARC (audio return channel) från TV:n kommer att underlätta en hel del. Så vad säger ni? Är det så här en audiofil slipsten ska dras med hemmabio-stärkare för under tretusingen?