Senaste konserten

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Re: Senaste konserten

Inläggav Almen » 2015-06-05 07:34

Eldfågeln på Operan, dansföreställning med 1910 års version. Bra, men inte oundgängligt.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-06-05 08:58

Almen skrev:Eldfågeln på Operan, dansföreställning med 1910 års version. Bra, men inte oundgängligt.

Ska det vara den ryssen, så är det ju Våroffret som inte går att vara utan för min del. Jag har sett den några gånger på Operan, men skulle inte ha något emot den en massa gånger mer! Gärna modernt, freakigt, om det finns tillgängligt! :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-06-05 09:22

Alltså musikverket Eldfågeln är ju fantastiskt! Men själva uppsättningen var kanske mer skojig och kul att ha sett än enastående gripande.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-06-05 09:53

Almen skrev:Alltså musikverket Eldfågeln är ju fantastiskt! Men själva uppsättningen var kanske mer skojig och kul att ha sett än enastående gripande.

Jo, men jag har ett speciellt rum i mitt hjärta för Våroffer.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
data_foggen

Inläggav data_foggen » 2015-06-06 12:41

Kite på Debaser Medis 29/5.
Kort men intensiv konsert. Mycket bra oxå. Karismatisk sångare.
Det finns ingen planet B.

Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Jonas » 2015-06-17 08:22

Jackson Browne på Liseberg i går kväll, lite småmysigt med många gitarrbyten bra band och helt ok ljud.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-07-05 18:55

En väldans massa på Roskilde.

Den klart bästa var Die Antwoord. Dom lyckades få orangea scenen att verka liten trots att dom bara var två rappare, en dj och två (?) dansare. Helheten var näst intill perfekt. Det bjöds på mellansnack som inte drog ut onödigt mycket på tiden, var lagom humoristiska, var anpassade till publikens energinivå, dom kändes spontana utom då det var tydligt underförstått vilken låt mellansnacket skulle resultera i ... Konserten höll ett jävla tempo som aldrig kom av sig. Inget jobbigt "nu kommer en låt från vår nya skiva" (som ingen hunnit lära sig tycka om än). DJn fick lagom med utrymme att gå ifrån låtarna så som man känner igen dom från skivorna.

Die Antwoords grej är ju att vara provocerande, och det lyckas dom med utan att bara bli löjliga så som det lätt kan bli. Dom är så icke PK-iga det bara går (gällande sexism och rasism i alla fall) men det blir bara roligt för att dom förmedlar på något sätt att dom är medvetna om det och gör det medvetet, lite som Borat kanske? Man kanske också skulle kunna likna det lite vid det Simon Gärdenfors håller på med, fast jag tycker Die Antwoord lyckas bättre (och är bättre rappare).

Ljudet var för högt för att inte ha öronproppar, och vips blev det lite mer bastungt än vad ljudteknikern ville. Men det kanske är omöjligt att få till lagom nivå till alla ställen i publiken.

Annars blev jag positivt överraskad över hur mycket man brytt sig om akustiken på scenerna. Bäst var Gloria, den minsta scenen, inne i någon stor lagerlokal.

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2015-07-07 11:52

Sir Paul Mc Cartney på Roskilde tillsammans med 70.000 andra och ändå kände jag mig så otroligt ensam när han spelade long and Winding road
fantastisk konsert helt klart in på min top 10-lista.
Dagen innan såg jag Einsturtzeende neubauten som dock ovanligt nog på Roskilde var försenade pga tekniska problem 1 timme.... men när det väl började var det fantastiskt
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-07-07 12:11

Såg Moraträsk -84 på Folkan i Haparanda.

Jävlar vad aktiv publik

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2015-07-12 15:06

Carmen med Skånska Operan spelades igår på Hovdala slott. Det är första gången jag blivit besviken på dem, och nu blev jag det rejält. Alla i sällskapet upplevde samma sak, och övrig publik gäspade mer än lovligt.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2015-07-20 00:00

Haken och Neal Morse på KB ikväll. Speciellt Haken var grymt bra.

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2015-07-20 07:32

HenrikTornquist skrev:Haken och Neal Morse på KB ikväll. Speciellt Haken var grymt bra.

Då är det kanske värt att ta en sväng till Sthlm på onsdag. Får fundera på det. :)

/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2015-07-20 09:32

Gillar du prog så gör det.

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2015-07-21 19:48

HenrikTornquist skrev:Gillar du prog så gör det.

Vi åker. Köpte just biljetter till damen och mig. Om någon vill hänga med på lite käk innan, kom då till Orkidé på Medborgarplatsen vid sextiden. Det är en riktigt bra thairestaurang.

/Jonas

Användarvisningsbild
data_foggen

Inläggav data_foggen » 2015-07-22 20:23

Bild

Debaser. Nu.

Användarvisningsbild
data_foggen

Inläggav data_foggen » 2015-07-22 21:58

Bild
Neal rockar fett!

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2015-07-23 19:00

Var på samma konsert som data_foggen ovan.

Haken var riktigt bra! De hade gärna fått dubbla speltiden. Rejält häv mellan varven, en bra frontare i sångaren som samtidigt lät övriga få plats. Goda sånginsatser överlag (det är ju en del både tre- och fyrstämmiga snuttar där man även "sjunger i munnen på varandra". En stark fyra från Dartman med dam (kunde byggt upp mot en femma, men speltiden var för kort).

Neil Morse band med Mike Portnoy då?

Ääh, det var rätt tråkigt faktiskt. Kanske var vi på fel humör? Jag tyckte det blev lite som nidbilden av progressiv rock kan vara ibland. Perfekt framfört, tillrättalagt, lite "Las Vegas-feeling", uddlöst. Huvudmannen är inte särskilt karismatisk heller, så det kunde jag inte hänga upp det kring heller. Efter en dryg timme blev det dags för ensam-man-med-gitarr-som-sjunger-att-gud-räddar-oss-alla med uppmaning till allsång. Sen blev det fyra man på barpallar med fler akustiska gitarrer. Då gick vi hem.

Sammantaget; var Haken värd två biljetter, en femhundring utmärkt thaimat och 40 mil i bilen?

Ja!

Vi hittade dessutom en klockren gratisparkering på Åsögatan direkt intill Götgatan, trots att vi kom kvart i sex. :)

/Jonas

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2015-07-23 19:10

Dartman skrev:Var på samma konsert som data_foggen ovan.

Haken var riktigt bra! De hade gärna fått dubbla speltiden. Rejält häv mellan varven, en bra frontare i sångaren som samtidigt lät övriga få plats. Goda sånginsatser överlag (det är ju en del både tre- och fyrstämmiga snuttar där man även "sjunger i munnen på varandra". En stark fyra från Dartman med dam (kunde byggt upp mot en femma, men speltiden var för kort).

Ääh, det var rätt tråkigt faktiskt. Kanske var vi på fel humör? Jag tyckte det blev lite som nidbilden av progressiv rock kan vara ibland. Perfekt framfört, tillrättalagt, lite "Las Vegas-feeling", uddlöst. Huvudmannen är inte särskilt karismatisk heller, så det kunde jag inte hänga upp det kring heller. Efter en dryg timme blev det dags för ensam-man-med-gitarr-som-sjunger-att-gud-räddar-oss-alla med uppmaning till allsång. Sen blev det fyra man på barpallar med fler akustiska gitarrer. Då gick vi hem.

Sammantaget; var Haken värd två biljetter, en femhundring utmärkt thaimat och 40 mil i bilen?

Ja!

Vi hittade dessutom en klockren gratisparkering på Åsögatan direkt intill Götgatan, trots att vi kom kvart i sex. :)

/Jonas

Så gott som exakt mitt intryck av det hela (på KB). Haken är grymma, och utstrålar mera "känsla" än Neal Morse Band gör. Sistnämda tycker jag blir sterila och tråkiga, och jesusgrejen blir jobbig ganska fort.
Grattis till "en fet spelning"!
ps Haken kommer tillbaka, turne med Between The Buried And Me. Fryshuset 6/10. ds

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-07-23 19:41

Hasse Andersson & Kvinnaböske Band - teaterparken i Landskrona alldeles nyss. Lika bra som för 32-33 år sedan - eller bättre.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2015-07-23 23:09

HenrikTornquist skrev:
Dartman skrev:Var på samma konsert som data_foggen ovan.

Ja!

/Jonas

Så gott som exakt mitt intryck av det hela (på KB). Haken är grymma, och utstrålar mera "känsla" än Neal Morse Band gör. Sistnämda tycker jag blir sterila och tråkiga, och jesusgrejen blir jobbig ganska fort.
Grattis till "en fet spelning"!
ps Haken kommer tillbaka, turne med Between The Buried And Me. Fryshuset 6/10. ds

Ni sammanfattar mina intryck från "Night Of The Progfestival" alldeles lysande!
Haken va grymma där. Neal Morse med Portnoy var på nått vis för mycket uppstyrt av Portnoy (vad jag tror), för mycket fokus på dubbelkaggar och trumspel överlag.

Användarvisningsbild
data_foggen

Inläggav data_foggen » 2015-07-24 15:50

data_foggen skrev:[ Bild ]
Neal rockar fett!

Och det gjorde han verkligen.
Har inte haft någon koll på honom eller Haken förut. Portnoy gjorde att jag blev dragen i armarna till konserten av min Portnoy-diggande kompisar.
Det är rätt kul att gå på konserter utan att ha någon relation till artisten/gruppen, man har inga förväntningar på dem.
Haken övertygade mycket positivt och gav mersmak för fortsatt lyssnande, kul att höra lite Marillion influenser i deras musik.

Men kvällens stora behållning var Neal Morse Band. Det var något av det bästa jag sett och hört på många år.
De drog igång konserten med en rivstart och publiken var härligt hängiven från första stund. Det roliga med Portnoy på trummorna gör att medmusikanterna inte får vara slapp och slö, det är fullt fokus och ös hela tiden.
Neal spelade en massa härliga progressiva låtar som slog an en sträng i mig och mina kamrater.
Men när Neal avslutade sitt akustiska parti hände det något som både bekräftade och kompletterade hela tillställningen. Taket lyfte minsann. Missade man det för en tidig hemmakväll så är det bara att beklaga.
Hela föreställningen med NMB var mycket spelglad och lekfull, i extra nummret hoppade han ner till publiken och trashade loss på guran.
När konserten var över var vi (5st) eniga om NMB:s otroliga konsert och det verkade de flesta omkring oss tycka oxå.
:D
//H

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2015-07-24 17:24

:D

Vad kul att du hade en så positiv upplevelse!

Och vad härligt det är att vi är olika, att det finns utrymme för det. Vi fick ju - både du och jag - en god upplevelse, men med olika band. Jag lutar mer mot den lite hårdare/riffigare progen (det är svårt att skriva det i bestämd form), och har svårare för det som är mer tillrättalagt (läs som Kaipa, Transatlantic mm). Samtidigt gillar jag exempelvis både Gazpacho och Moon Safari, inga direkta riffprofessorer.

Ha en fin helg. Jag tror jag drämmer på en platta med Zappa till matlagningen!

/Jonas

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2015-07-24 22:47

Dartman skrev::D

Vad kul att du hade en så positiv upplevelse!

Och vad härligt det är att vi är olika, att det finns utrymme för det. Vi fick ju - både du och jag - en god upplevelse, men med olika band. Jag lutar mer mot den lite hårdare/riffigare progen (det är svårt att skriva det i bestämd form), och har svårare för det som är mer tillrättalagt (läs som Kaipa, Transatlantic mm). Samtidigt gillar jag exempelvis både Gazpacho och Moon Safari, inga direkta riffprofessorer.

Ha en fin helg. Jag tror jag drämmer på en platta med Zappa till matlagningen!

/Jonas

Får man föreslå Magic Pie, från Norge? Spelar i Gbg i sommar, kommer att bli vanvettigt bra.

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2015-07-25 01:02

Ja det får man..

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2015-07-25 08:32

Det går bra! Slottskogsspelningen är inprickad i kalendern. Jag gillar nya plattan, men även de två innan. Första skivan har jag inte hört. Än.

Hur fungerar det förresten med SGP? Är det inomhus/utomhus? Finns det bra med plats, eller ska man vara där tidigt?

/Jonas

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2015-07-25 08:35

Utomhus under tak. Servering i anslutning, men medhavt går utmärkt. Hyfsat med plats, åtminstone lite tidigare på kvällen. Paus mellan banden, och då brukar folk röra på sig lite.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-07-25 14:39

General Knas och Etzia (med Partillo som DJ) på Majas vid havet, Varberg. (spelade samtidigt som Ledin och Zelmerlöv 2 km bort)

Skön dancehall. Etzia var en trevlig överraskning som förband som inte överträffade, men var på helt klart samma nivå som huvudattraktionen.

Alldeles lagom ljudnivå :)

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2015-07-26 09:24

Tog sista (?) chansen och såg Sven-Ingvars i Sunne i torsdags. Trevlig upplevelse trots det trista vädret och Sven-Erik Magnusson var i fin form. Andra halvan av konserten sågs på distans eftersom det intressanta materialet då var avklarat. På samma resa besöktes Selma Lagerlöfs Mårbacka samt Gustaf Frödings Alsters herrgård som båda bjöd på fin kulturhistoria och intressanta visningar.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-08-01 10:54

Tuteli-tut! Konsertdax:

Bild

Sommarvädret har väl inte inbjudit till så många konserter, men igår kväll drog jag iväg helt spontant, dels för konserten, men också för att testa lite actionfoto med senaste långgluggen (Tamron 150-600). Det blir några bilder, men det bjuder jag på...
Först lite för-stärkning så man står stadigt med kameran :) :

Bild

Men vad är det vi väntar på?

Bild

Security redo:

Bild

Kamera redo:

Bild

Då kör vi! Exakt 20.00 entrar Rossi scenen med sin gröna Telecaster. Fråga mig inte vad öppningslåten hette, för det minns jag inte - alla låter ju likadant och är lika bra. Och dom körde alla låtarna 8) . GP gav fyra fyrar i betyg och jag håller nog med. Vad kan man förvänta sig av dessa mogna gossar? Dom gungar kanske inte lika djupt längre, men spela kan dom! För ca 20.000 besökare (enligt GP). Några nostalgibilder:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2015-08-04 11:57

Cannibal Corpse. Gick lite trögt i början, både på scen och i publik. Ljudet var också under all kritik. Men sen så vände det och blev det bättre på alla fronter när bandet började mata på med låtarna. Gubbarna kan fortfarande mangla, var så säkra.

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan