Moderator: Redaktörer
Almen skrev:Eldfågeln på Operan, dansföreställning med 1910 års version. Bra, men inte oundgängligt.
Almen skrev:Alltså musikverket Eldfågeln är ju fantastiskt! Men själva uppsättningen var kanske mer skojig och kul att ha sett än enastående gripande.
HenrikTornquist skrev:Haken och Neal Morse på KB ikväll. Speciellt Haken var grymt bra.
HenrikTornquist skrev:Gillar du prog så gör det.
Dartman skrev:Var på samma konsert som data_foggen ovan.
Haken var riktigt bra! De hade gärna fått dubbla speltiden. Rejält häv mellan varven, en bra frontare i sångaren som samtidigt lät övriga få plats. Goda sånginsatser överlag (det är ju en del både tre- och fyrstämmiga snuttar där man även "sjunger i munnen på varandra". En stark fyra från Dartman med dam (kunde byggt upp mot en femma, men speltiden var för kort).
Neil Morse band med Mike Portnoy då?
Ääh, det var rätt tråkigt faktiskt. Kanske var vi på fel humör? Jag tyckte det blev lite som nidbilden av progressiv rock kan vara ibland. Perfekt framfört, tillrättalagt, lite "Las Vegas-feeling", uddlöst. Huvudmannen är inte särskilt karismatisk heller, så det kunde jag inte hänga upp det kring heller. Efter en dryg timme blev det dags för ensam-man-med-gitarr-som-sjunger-att-gud-räddar-oss-alla med uppmaning till allsång. Sen blev det fyra man på barpallar med fler akustiska gitarrer. Då gick vi hem.
Sammantaget; var Haken värd två biljetter, en femhundring utmärkt thaimat och 40 mil i bilen?
Ja!
Vi hittade dessutom en klockren gratisparkering på Åsögatan direkt intill Götgatan, trots att vi kom kvart i sex.![]()
/Jonas
HenrikTornquist skrev:Dartman skrev:Var på samma konsert som data_foggen ovan.
Haken var riktigt bra! De hade gärna fått dubbla speltiden. Rejält häv mellan varven, en bra frontare i sångaren som samtidigt lät övriga få plats. Goda sånginsatser överlag (det är ju en del både tre- och fyrstämmiga snuttar där man även "sjunger i munnen på varandra". En stark fyra från Dartman med dam (kunde byggt upp mot en femma, men speltiden var för kort).
Neil Morse band med Mike Portnoy då?
Ääh, det var rätt tråkigt faktiskt. Kanske var vi på fel humör? Jag tyckte det blev lite som nidbilden av progressiv rock kan vara ibland. Perfekt framfört, tillrättalagt, lite "Las Vegas-feeling", uddlöst. Huvudmannen är inte särskilt karismatisk heller, så det kunde jag inte hänga upp det kring heller. Efter en dryg timme blev det dags för ensam-man-med-gitarr-som-sjunger-att-gud-räddar-oss-alla med uppmaning till allsång. Sen blev det fyra man på barpallar med fler akustiska gitarrer. Då gick vi hem.
Sammantaget; var Haken värd två biljetter, en femhundring utmärkt thaimat och 40 mil i bilen?
Ja!
Vi hittade dessutom en klockren gratisparkering på Åsögatan direkt intill Götgatan, trots att vi kom kvart i sex.![]()
/Jonas
Så gott som exakt mitt intryck av det hela (på KB). Haken är grymma, och utstrålar mera "känsla" än Neal Morse Band gör. Sistnämda tycker jag blir sterila och tråkiga, och jesusgrejen blir jobbig ganska fort.
Grattis till "en fet spelning"!
ps Haken kommer tillbaka, turne med Between The Buried And Me. Fryshuset 6/10. ds
data_foggen skrev:[ Bild ]
Neal rockar fett!
Dartman skrev::D
Vad kul att du hade en så positiv upplevelse!
Och vad härligt det är att vi är olika, att det finns utrymme för det. Vi fick ju - både du och jag - en god upplevelse, men med olika band. Jag lutar mer mot den lite hårdare/riffigare progen (det är svårt att skriva det i bestämd form), och har svårare för det som är mer tillrättalagt (läs som Kaipa, Transatlantic mm). Samtidigt gillar jag exempelvis både Gazpacho och Moon Safari, inga direkta riffprofessorer.
Ha en fin helg. Jag tror jag drämmer på en platta med Zappa till matlagningen!
/Jonas
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster