Får inte ut högtalarkabeln. Jag har lyckats, I am happy

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-12-18 00:02

Vee-Eight skrev:Håller med föregående skribent. 8)

Förstår inte det roliga, men jag är väl korkad. 8)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-12-18 01:22

Mats:

Illustrationen var en motorsåg i min högra högtalare. Därav det avr7000 skrev att allt till slut handlar om bra verktyg och rätt verktyg. En motorsåg är varken eller. :wink: Iaf inte till att pilla loss högtalarkablar.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2005-12-18 01:27

Vee-Eight skrev:Mats:

Illustrationen var en motorsåg i min högra högtalare. Därav det avr7000 skrev att allt till slut handlar om bra verktyg och rätt verktyg. En motorsåg är varken eller. :wink: Iaf inte till att pilla loss högtalarkablar.

klart det är...en motorsåg är mycket bra verktyg!....men inte alltid rätt verktyg :wink:

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2005-12-19 10:59

har du inte fått ut den där dj...a kontaktsatan ännu så julfriden kan lägra sig???

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-12-19 12:58

OlA-68 skrev:har du inte fått ut den där dj...a kontaktsatan ännu så julfriden kan lägra sig???

Ola, har tyvärr inte hunnit tänka på att testa (tack alla för råden), har varit upptagen med min Prinsessa och min boss (fru). Fast julfriden kommer, var inte orolig :D

ot vem är det på din avatar, är det någon känd moderat. Tycker känner igen honom.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2005-12-19 13:12

ahh det e faktiskt jag själv på den bilden jag såg till att skaffa den av. efter att jag reagerat negativt på den där slynan som var grundav. hon kan bara rätta till sina misstag genom att Beeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeepppppp(censur)

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2005-12-19 13:20

Du mats hur e det kommer du åt något när det gäller hylsan jag tänker närmast på om du kommer åt vid den ihopklämbara biten tex med en kabelskotång eller ngt liknande medurtag som e något rundat alternativet e om kabeln e bortskruvad så kanske du kunde prova att knacka lite nätt med en liten hammare på den och hoppas på att ev. oxider släpper

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-12-19 14:03

OlA-68 skrev:Du mats hur e det kommer du åt något när det gäller hylsan jag tänker närmast på om du kommer åt vid den ihopklämbara biten tex med en kabelskotång eller ngt liknande medurtag som e något rundat alternativet e om kabeln e bortskruvad så kanske du kunde prova att knacka lite nätt med en liten hammare på den och hoppas på att ev. oxider släpper

om jag har förstått dig rätt, så gör jag inte det. Här är länkar till både kabel och Arcam 100, så att du kan se hur det ligger till.

Arcam 100

Bild

banankontakt som har fastnat i högtalarinkoppling på Arcam

Bild

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2005-12-19 14:46

kommer du åt att knacka lite på den då???

Användarvisningsbild
Hubba

Inläggav Hubba » 2005-12-19 14:57

Hallå Mats.

Om terminal kontakterna är inskruvade så testa med att skruva ut dem och på så sätt "tvinga" ut kontakten.

Häpp

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-12-19 15:01

Att kalla en högtalarkabel/banankontakt-kombination för bra, när den inte ens håller för sin egen tyngd verkar minst sagt... originellt. :lol:

Eller vem har satt dit kontakten?

Lösningen tror jag hur som helst är att ta till mer våld. Om Arcamen är vettigare konstruerad än kabeln lär den inte kunna gå sönder av de kraft som uppstår om du drar en hylsa rakt ut, även om den går trögt på grund av deformationen.

Fast det är förstås på ditt eget ansvar.

Vh, iö

- - - - -

PS. Jag har bett dig många gånger förut Mats, att upphöra med att komma med en massa påståenden om vad du tror (felaktigt för det mesta) att jag tycker.

Jag har mig veterligt aldrig gjort reklam för att man skall använda lampsladd som högtalarkabel, ej heller har jag, så vitt jag kan minnas, någonsin själv använt det.

Du har däremot upprepeda gånger spytt galla över en rad apparater som du upplever som "LTS-omtyckta", trots att du inte ens lyssnat på dem själv. Dessutom sjunger du med i kören som hela tiden förolämpar folk och påstår att de inte kan tänka själv, utan bara gör som sin herre.

Varför är du så otrevlig? Är det inte dags att du sansar dig?
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2005-12-19 15:29

IngOehman skrev: Om Arcamen är vettigare konstruerad än kabeln lär den inte kunna gå sönder av de kraft som uppstår om du drar en hylsa rakt ut, även om den går trögt på grund av deformationen.

Ungefär hur stor del av alla förstärkare är vettigt konstruerade ur det här perspektivet?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-12-19 15:33

Mina damer och herrar - lösningen på problemet är såklart att smörja upp kontaktdonen en smula:

Bild
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-12-19 15:34

IngOehman skrev:Att kalla en högtalarkabel/banankontakt-kombination för bra, när den inte ens håller för sin egen tyngd verkar minst sagt... originellt. :lol:

Eller vem har satt dit kontakten?

Lösningen tror jag hur som helst är att ta till mer våld. Om Arcamen är vettigare konstruerad än kabeln lär den inte kunna gå sönder av de kraft som uppstår om du drar en hylsa rakt ut, även om den går trögt på grund av deformationen.

Fast det är förstås på ditt eget ansvar.

Vh, iö

- - - - -

PS. Jag har bett dig många gånger förut Mats, att upphöra med att komma med en massa påståenden om vad du tror (felaktigt för det mesta) att jag tycker.

Jag har mig veterligt aldrig gjort reklam för att man skall använda lampsladd som högtalarkabel, ej heller har jag, så vitt jag kan minnas, någonsin själv använt det.

Du har däremot upprepeda gånger spytt galla över en rad apparater som du upplever som "LTS-omtyckta", trots att du inte ens lyssnat på dem själv. Dessutom sjunger du med i kören som hela tiden förolämpar folk och påstår att de inte kan tänka själv, utan bara gör som sin herre.

Varför är du så otrevlig? Är det inte dags att du sansar dig?

Hello IÖ, nu skall vi inte tjata om dig som herre, för vi vet att många följer dig :lol: Men nog tjatat om det, förstått!!

Nu över till själva ämnet. Nu är det så att ingenting är sönder, var har du fått det ifrån

Nej kabeln har fastnat i Arcamen(fastna och sönder är inte samma sak). Kontakten är sådan att man skruvar på Swordkabeln, den är således vettigt konstruerad.

Om du har några bra tips så är det väkommet, men har du några spydiga så vill jag inte ha. Vidare är det länge sedan nu, jag har spridit någon gala över apparater.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-12-19 15:39

Frutti skrev:
IngOehman skrev: Om Arcamen är vettigare konstruerad än kabeln lär den inte kunna gå sönder av de kraft som uppstår om du drar en hylsa rakt ut, även om den går trögt på grund av deformationen.

Ungefär hur stor del av alla förstärkare är vettigt konstruerade ur det här perspektivet?

I runda slängar 23,492 % 8)

Skämt åsido, här tror jag ultradyr-apparaterna står sig bättre i kraft i kraftiga 8O kontaktdon. Tex. WBT.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-12-19 15:39

Sedan kan du IÖ sluta upp med flinet, men det får dig känna dig överlägsendå. Hatar överlägsna människor. Herregud inget är sönder, varken Arcams kontakt, Swords banankontakt,eller kabeln.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-12-19 15:42

Faktum är att mina bananer (Deltron) ibland/ofta fastnar i såväl högtalare som slutsteg. Tricket är våld, men det kräver att kontaktdonen är av bättre kvalitet. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-12-19 18:30

Morello skrev:Faktum är att mina bananer (Deltron) ibland/ofta fastnar i såväl högtalare som slutsteg. Tricket är våld, men det kräver att kontaktdonen är av bättre kvalitet. 8)

Tja det är ju Arcam, så kanske

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-12-19 18:53

Mats - fram med hovtången nu och ryck ut den onda tanden... du gör oss ju till nervvrak över allt detta väntande!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-12-19 19:32

Nattlorden skrev:Mats - fram med hovtången nu och ryck ut den onda tanden... du gör oss ju till nervvrak över allt detta väntande!

Skall försöka i kväll när Sessan sussar. Men jag vågar nog inte gå ut i förrådet o hämta hovtång. Dels ser det ut som gud hjälpe mig och jag hatar verktygsjobb och dessutom kan det finnas spöken.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-12-19 21:33

va sjutton så cool jag är. Jag är bäst, vackrast. Jag the massa, gud har lyckats få ut en högtalarkabel. Jag provade först att skruva lite men det lyckades inte, sedan drog jag kontakten till högtalarkablen neråt och använde lite våld (IÖs rekommendation) och si det lyckades. Imorgon skall jag prova den andra, eftersom det är bara dom två nedersta (av frontkontakterna) som har fastnat,

För sjutton gubbar här har ni en happy man :o :o :o :o

Komihåg det är sällan jag är dum mot någon. Ok någon gång men det händer en gång per tionde år. Jag kan som ni vet inte bli så himla arg.

Leve faktiskt.se och hififorum

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2005-12-20 00:16

mycket skrik för lite ull sa gumman som klipte grisen :lol:
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-12-20 01:46

Mats skrev:Hello IÖ, nu skall vi inte tjata om dig som herre, för vi vet att många följer dig :lol: Men nog tjatat om det, förstått!!

Vad i helsike är det med dig??? Fattar du inte när jag ber dig sluta? Tror du på allvar att Svante och Morello är oförmögna att tänka själv? Vad är svårt att förstå i det jag berättade för dig avseende lampsladd - Jag har aldrig någonsin rekommenderat någon att använda lampsladd och har heller aldrig själv gjort det! Varför måste du hela tiden förolämpa folk och påstå att de följer mig? Till och med när de rekommenderar lampsladd!

Mats skrev:Nu över till själva ämnet. Nu är det så att ingenting är sönder, var har du fått det ifrån

Du skrev (om dig själv): "...klantar sig o glömmer häva upp kablarna så att tyngden böjer ner kontakterna."
En böjd kontakt är gissingsvis en plastiskt deformerad kontakt = en trasig kontakt, som inte längre passar som den skall i sitt uttag. Är den illa böj-defomerad av kabelns tyngd kan den tydligen fastna till och med.

Mats skrev:Om du har några bra tips så är det väkommet, men har du några spydiga så vill jag inte ha. Vidare är det länge sedan nu, jag har spridit någon gala över apparater.

Struntprat. jag behöver inte ens gå utanför denna tråd för att hitta exempel.

Du har exempelvis skrivit:
Mats skrev:...sedan kommer du väl med det ännu mer dumma förslaget att jag skall köpa Denon 2105 eller vad den heter som din herre har sagt att ni skall göra.

Du har (enligt egen utsago) inte hört apparaten, ändå ältar du vidare att det är dumt att köpa den, och även att jag har påstått att någon skall köpa den (vilket är lögn!), och ännu en gång ältar du skitsnacket vidare att folk inte kan tänka själv utan "lyder sin herre".

Lite senare i tråden skriver du:
Mats skrev:Ok, men jag gillar inte lampsladd, men jag vet att du och din herre IÖ tillber det.

KAN DU VÄNLIGEN SLUTA MED DETTA SKITSNACK?

Det är INTE roligt att vara utsatt för det. Vad vill du med dina trakasserier egentligen?

Är glad att problemet med dina banankontakter löste sig dock. Ställer gärna upp med tips även nästa gång, men hoppas verkligen att du kan vara bussig att sluta upp med tarvligheterna.

Jag vet inte hur jag skall få dig att fatta hur trist det är att bli påhoppad av dig ständigt och jämnt dock. Hur många gånger skall jag behöva be dig att sluta?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-12-20 08:45

IngOehman skrev:Hur många gånger skall jag behöva be dig att sluta?

Enklare att bara ignorera, som alla andra gör?!

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-12-20 09:09

IÖ bla bla bal :lol: :lol: Jag skall inte störa den store herren mera, så var inte orolig. Inget mer agg mot ino eller dina andra gull

Användarvisningsbild
Henrik_Holst

Inläggav Henrik_Holst » 2005-12-20 11:04

Vad vill du med dina trakasserier egentligen?
Är inte det uppenbart? Han vill naturlgitvis att du ska bli upprörd och skriva just så som du skriver så att han kan känna sig nöjd över att ha gjort dig förbannad.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-12-20 11:09

Henrik_Holst skrev:
Vad vill du med dina trakasserier egentligen?
Är inte det uppenbart? Han vill naturlgitvis att du ska bli upprörd och skriva just så som du skriver så att han kan känna sig nöjd över att ha gjort dig förbannad.

NO, men IÖ tycks vara en person som verkar överlägsen andra och till mig låter han säga vad jag vill, men jag skall veta att han är bäst i allt. OK Iö du är bäst!

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-12-20 11:15

Mats för helvete, kom in i matchen nu, det här börjar bli tröttsamt :roll:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-12-20 11:25

Rydberg skrev:Mats för helvete, kom in i matchen nu, det här börjar bli tröttsamt :roll:

Ok då, jag skall sluta(hurra säger Ingvar the great), vilken match menar du? IÖ mot mats? Förlåt jag kunde inte låta bli :lol: Alla vet ju att IÖ har vunnit.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-12-20 11:30

Den matchen finns bara i din överaktiva fantasi, mats. Det är det som är så tråkigt - att du sitter och upprör dig över något som inte finns. Tro mig, du kommer att må mycket bättre om du släpper de tankegångarna och koncentrerar dig på att prata hifi istället för att sitta och fingranska inlägg efter "potentiella påhopp på mats".

Så... hur skall vi ha det? Skall vi inte ta och prata lite hifi istället? snälla?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi