Moderator: Redaktörer
pajas skrev:tjoho! Första inlägget! Vill bygga ett par egna högtalare i 30- 100 litersklassen och är intresserad av att testa några praktiska idéer på hur olika lådor kan låta. Har ingen ideologi eller uppfattning om hur lådor bör se ut, mest bara olika idéer. Har noll koll på teori utan vill bara jobba intuitivt. Så det jag skulle behöva är tips på billiga högtalare som har bra enskilda komponenter som jag kan använda för att prova olika konstiga och säkert korkade idéer med, gärna trevägs. Har givit mig själv 10 år för praktiska experiment och kommer att använda mig av metall, betong och trä. Kramisar& tack!
pajas
pajas skrev: Det finns några b&o högtalare hos en kompis. Brukar inte de ha bra komponenter?
pajas skrev:Tack för alla tips! Det finns några b&o högtalare hos en kompis. Brukar inte de ha bra komponenter? Skall kolla upp boktipsen, vill betona att jag är rätt kass på all matematik & elektronik, men vill naturligtvis lära mig!
Tjipp, pajas
JM skrev:Bra ny föreläsning av Floyd Toole om hur bra ljudåtergivning kan ske mha "bra lådhögtalare" i vanliga små rum. På vägen dit ger han bra exempel på hur subjektiva lyssningstest o tekniska mätningar av högtalare bör ske.
https://www.youtube.com/watch?v=zrpUDuUtxPM
Publicerades den 14 maj 2015
CIRMMT Distinguished Lectures in the Science and Technology of Music
Floyd Toole, consultant to Harman International, USA
16 April 2015 - Tanna Schulich Hall
Nattlorden skrev:Senaste modellerna vet jag inte, men lite äldre var det inga speciella element i. Philips, vill jag minnas.
Alexi skrev:Att köpa en billig färdig högtalare och börja labba med delningsfiltret, tycker jag låter som ett utmärkt billigt sätt att leka/lärasig på. Men utan djupa grundkunskaper i matematik och fysik, så får man mest se det som kul lek, än som att man kommer kunna åstadkomma något bra.
Cortado skrev:Experimentera är bra, dock skulle jag nog säga att man skall mäta också för att se vad det är som händer.
.. och som tidigare sagt, läs byggtrådar här.
Perfector skrev:Leka först, lära sedan.
Det gäller små barn och kunskap i samma måtta.
Cortado skrev:Perfector skrev:Leka först, lära sedan.
Det gäller små barn och kunskap i samma måtta.
Så inte mäta?
För mig känns det för flummigt för att faktiskt lära sig något. Ungefär som att om man kan slå en spik i en planka så kan man ju även bygga ett hus, det är bara att smälla ihop lite plankor så blir det nog ett bra hos så småningom.
Perfector skrev:Annars är risken att man blir nå't som andra redan varit eller är och då är det ju igen mening.
Eller?
Cortado skrev:Perfector skrev:Annars är risken att man blir nå't som andra redan varit eller är och då är det ju igen mening.
Eller?
Just det där var lite intressant. Kan du expandera på det?
(Edit: tog bort "quoteception")
pajas skrev:Tack för alla tips! Jag köper nog ett par pioneer prologue 100 för 300:- och någon av ovanstående böcker. Finns det appar eller program för att prova frekvenskurvor & sånt eller måste man ha dyra testinstrument? Det är klart, öronen är ju gratis! Ska bli kul!
Tjipp, pajas
pajas skrev:Har laddar ner "Loudspeaker cookbook"
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot], Michael och 14 gäster