Bästa donatorer för egna byggen

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

pajas

Bästa donatorer för egna byggen

Inläggav pajas » 2015-07-14 21:12

tjoho! Första inlägget! Vill bygga ett par egna högtalare i 30- 100 litersklassen och är intresserad av att testa några praktiska idéer på hur olika lådor kan låta. Har ingen ideologi eller uppfattning om hur lådor bör se ut, mest bara olika idéer. Har noll koll på teori utan vill bara jobba intuitivt. Så det jag skulle behöva är tips på billiga högtalare som har bra enskilda komponenter som jag kan använda för att prova olika konstiga och säkert korkade idéer med, gärna trevägs. Har givit mig själv 10 år för praktiska experiment och kommer att använda mig av metall, betong och trä. Kramisar& tack!

pajas

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Bästa donatorer för egna byggen

Inläggav Perfector » 2015-07-15 03:37

pajas skrev:tjoho! Första inlägget! Vill bygga ett par egna högtalare i 30- 100 litersklassen och är intresserad av att testa några praktiska idéer på hur olika lådor kan låta. Har ingen ideologi eller uppfattning om hur lådor bör se ut, mest bara olika idéer. Har noll koll på teori utan vill bara jobba intuitivt. Så det jag skulle behöva är tips på billiga högtalare som har bra enskilda komponenter som jag kan använda för att prova olika konstiga och säkert korkade idéer med, gärna trevägs. Har givit mig själv 10 år för praktiska experiment och kommer att använda mig av metall, betong och trä. Kramisar& tack!

pajas

Element som är både billiga och bra finns an masse hos www.monacor.se
Sedan 1990 har jag labbat med nästan allt dom har i elementväg och inte hittat nåt som låter direkt illa.
Lycka till med lekstugan.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-07-15 08:05

En bra start för att gå åt rätt håll är nog en karta och kompass.
Den här boken ger ett rejält försprång:
http://www.amazon.co.uk/gp/product/0240 ... 1_1&sr=8-1
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-07-15 08:18

Eller denna
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-07-15 10:08

Båda är utmärkta på var sitt sätt. Den första svarar mer på frågor om hur det fungerar och hur det bör vara, och den andra hur man ser till så att det blir som man tänkt.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-07-15 10:49

Det är väl bara att leka fram den första konstruktionen och se vad som händer?
Det är nog så man får erfarenheter om vad som funkar och inte funkar.
Loppisar har ofta högtalare för en billig peng som man kan riva och bygga eget i.
När man labbat en stund brukar det uppenbara sig vad som kan tänkas låta bra och mindre bra.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-07-15 11:22

Jag håller med nattlorden och paa. Som komplement kan jag rekommendera denna:
http://www.adlibris.com/se/bok/master-h ... 0071841047

Vad du ska läsa först är svårt att säga. Har du brottom att bygga så skulle jag gå på nattlordens lektyrförslag samt att spana byggtrådar här på forumet.

Ett annat komplement skulle vara att simulera olika element för att se hur lådstorlek och portdimensionering påverkar elementval.

pajas

Inläggav pajas » 2015-07-15 12:16

Tack för alla tips! Det finns några b&o högtalare hos en kompis. Brukar inte de ha bra komponenter? Skall kolla upp boktipsen, vill betona att jag är rätt kass på all matematik & elektronik, men vill naturligtvis lära mig!

Tjipp, pajas

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-07-15 13:02

pajas skrev: Det finns några b&o högtalare hos en kompis. Brukar inte de ha bra komponenter?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-07-15 14:01

pajas skrev:Tack för alla tips! Det finns några b&o högtalare hos en kompis. Brukar inte de ha bra komponenter? Skall kolla upp boktipsen, vill betona att jag är rätt kass på all matematik & elektronik, men vill naturligtvis lära mig!

Tjipp, pajas

När det gäller Floyd E Tools bok så kan man få en liten uppfattning om vad han skriver om, genom följande föreläsning:
JM skrev:Bra ny föreläsning av Floyd Toole om hur bra ljudåtergivning kan ske mha "bra lådhögtalare" i vanliga små rum. På vägen dit ger han bra exempel på hur subjektiva lyssningstest o tekniska mätningar av högtalare bör ske.

https://www.youtube.com/watch?v=zrpUDuUtxPM

Publicerades den 14 maj 2015
CIRMMT Distinguished Lectures in the Science and Technology of Music
Floyd Toole, consultant to Harman International, USA
16 April 2015 - Tanna Schulich Hall
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-07-15 14:01

Senaste modellerna vet jag inte, men lite äldre var det inga speciella element i. Philips, vill jag minnas.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-07-15 14:03

Nattlorden skrev:Senaste modellerna vet jag inte, men lite äldre var det inga speciella element i. Philips, vill jag minnas.

Samt Danska Peerless som var väldigt trevliga element att arbeta med.
Även Norska SEAS förekom sporadiskt i deras produktion

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-07-15 15:29

En kommentar om att låta en högtalare donera element;

Om syftet är att lära sig så kan det bli en del trevande i mörker. De elementen som sitter i B&O-högtalarna har ju egenskaper som antagligen är okända för dig och det gör nog läroresan längre än den behöver vara. Det går ju såklart att mät upp parametrarna och tonkurva på elementet men är ju bara att krångla till det - du kan lika gärna simulera på element och lådkombinationer utan att skaffa eller ha något element överhuvudtaget.

Det du behöver då är ett simuleringsprogram och ett datablad på ett valfritt element. Båda dessa finns att få fram gratis, du kan ladda ned friversionen av Basta! (simuleringsptogram) från tolvan.com och datablad hittar du hos elementtillverkarna.

Jag skulle nog rekommendera att du skaffar boken nattlorden tipsar om, den förklarar från grunden hur element fungerar, hur de fungerar i olika typer av konstruktioner (lådtyper), delningsfilter osv. Kort kan man säga att det är en bra början hur man ska konstruera en högtalare med önskade egenskaper.

Boken paa tipsar om förklarar ungefär hur det bör låta och varför, kombinationen ger dig alltså en grunddläggande koll på hur en bra högtalare bör vara och hur du skall göra en sån.

(Rätt gärna mig om jag tänkt fel eller förbisett något :) )

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2015-07-15 20:18

Att köpa en billig färdig högtalare och börja labba med delningsfiltret, tycker jag låter som ett utmärkt billigt sätt att leka/lärasig på. Men utan djupa grundkunskaper i matematik och fysik, så får man mest se det som kul lek, än som att man kommer kunna åstadkomma något bra.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-07-15 20:28

Alexi skrev:Att köpa en billig färdig högtalare och börja labba med delningsfiltret, tycker jag låter som ett utmärkt billigt sätt att leka/lärasig på. Men utan djupa grundkunskaper i matematik och fysik, så får man mest se det som kul lek, än som att man kommer kunna åstadkomma något bra.

Every journey begins with a small step.
Lek och ha roligt samtidigt som du lär dig TS, så blir det bara bättre med tiden.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-07-15 20:30

Experimentera är bra, dock skulle jag nog säga att man skall mäta också för att se vad det är som händer.

.. och som tidigare sagt, läs byggtrådar här. :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-07-15 20:32

Cortado skrev:Experimentera är bra, dock skulle jag nog säga att man skall mäta också för att se vad det är som händer.

.. och som tidigare sagt, läs byggtrådar här. :)

Leka först, lära sedan.
Det gäller små barn och kunskap i samma måtta.
:-)

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-07-15 20:46

Perfector skrev:Leka först, lära sedan.

Så inte mäta?

För mig känns det för flummigt för att faktiskt lära sig något. Ungefär som att om man kan slå en spik i en planka så kan man ju även bygga ett hus, det är bara att smälla ihop lite plankor så blir det nog ett bra hus så småningom. :)
Senast redigerad av Cortado 2015-07-15 20:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-07-15 20:49

Cortado skrev:
Perfector skrev:Leka först, lära sedan.

Så inte mäta?

För mig känns det för flummigt för att faktiskt lära sig något. Ungefär som att om man kan slå en spik i en planka så kan man ju även bygga ett hus, det är bara att smälla ihop lite plankor så blir det nog ett bra hos så småningom. :)

Barn leker i 7 år innan dom börjar skolan och skaffar erfarenhet genom leken.
Jag tycker det är bra att först vara nyfiken och se vad man kan göra och seda lära sig mer genom studier så man kan införliva den nya kunskapen med sina egna önskemål.
Annars är risken att man blir nå't som andra redan varit eller är och då är det ju igen mening.
Eller?

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-07-15 23:54

Perfector skrev:Annars är risken att man blir nå't som andra redan varit eller är och då är det ju igen mening.
Eller?

Just det där var lite intressant. Kan du expandera på det?

(Edit: tog bort "quoteception")

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-07-16 09:17

Cortado skrev:
Perfector skrev:Annars är risken att man blir nå't som andra redan varit eller är och då är det ju igen mening.
Eller?

Just det där var lite intressant. Kan du expandera på det?

(Edit: tog bort "quoteception")

Om man bara gör efter vad andra redan har gjort så tappar man bort den egna inspirationen.
När jag började 1973 att leka högtalare visste jag bara att jag ville prova på och se hur det blev.
Så småningom märkte jag att jag VILLE lära mig mer, och då började jag förkovra mig.
Jag tänkte att TS nog kan göra samma sak, först bygga för att han vill och sedan fråga om det inte blir så bra so m han skulle vilja.
Jag frågade folk som visste snarare än läsa och har samlat på mig erfarenheter som blandas med insamlad kunskap.
Enligt mig själv har jag kommit längre genom att inte vara rädd för konstiga konceptideer utan bara provat och sedan förbättrat tills jag blivit nöjd.
Men det är jag det.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-07-16 12:53

Hittade denna som kan vara ett billigt bygge att börja med.
Då kan lådan göras efter eget gottfinnande och sen jämför man en låda med det man byggt själv.
filter kan byggas om det blir behov av det, annars flytta element och filter till den egna lådan.
http://www.blocket.se/stockholm/Hogtala ... ?ca=11&w=3

pajas

Inläggav pajas » 2015-07-16 15:16

Tack för alla tips! Jag köper nog ett par pioneer prologue 100 för 300:- och någon av ovanstående böcker. Finns det appar eller program för att prova frekvenskurvor & sånt eller måste man ha dyra testinstrument? Det är klart, öronen är ju gratis! Ska bli kul!

Tjipp, pajas

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-07-16 16:26

pajas skrev:Tack för alla tips! Jag köper nog ett par pioneer prologue 100 för 300:- och någon av ovanstående böcker. Finns det appar eller program för att prova frekvenskurvor & sånt eller måste man ha dyra testinstrument? Det är klart, öronen är ju gratis! Ska bli kul!

Tjipp, pajas

finns nog både appar och program att använda.
Kräver kanske en mikrofon av lite kvalitet för att ge en rättvis kurva dock.
Lycka till

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-07-16 17:32

För att mäta tonkurva behöver du en mätmick och ett mätprogram.

Billigare mätmickar har ofta en kalibreringsfil man matar in i programmet man mäter med. Dessutom är de USB-anslutna och kräver därför inget ljudkort. Dyrare mätmickar är tillräckligt linjära för att klara sig utan kalibreringsfil. De kräver mig veterligen alltid ett ljudkort med ingång för "professionella"mikrofoner.

Ett mätprogram som används flitigt och som dessutom är gratis är Holm impulse. Det finns att ladda ned på http://www.holmacoustics.com/holmimpulse.php

Jag tycker att du först köper loudspeaker design cookbook. Den kommer ge dig ett gott hum om vad du ger dig in på och du kommer antagligen själv kunna ta beslut om vad som är nästa steg. :D

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2015-07-17 13:28

Välkommen.
En negativ faktor är att ett dåligt högtalarelement är ett dåligt högtalarelement. MEN ett billigt och o-bra element kan man ju alltid ha för att testa en idé man har.
Jag har handlat lite billiga element från http://www.eluxson.se.
Lite "mer seriösa" och inte överdrivet dyra element kommer från TandBand och HiVi.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

pajas

Inläggav pajas » 2015-07-22 22:01

Har fått hem pioneer prologue 100 högtalarna och fick dessutom en fläskig Yamaha förstärkare "på köpet" (500 spänn totalt). Det låter väldigt bra och jag kommer att kunna återställa allt om jag tröttnar. Högtalarna väger 30 kg/ st och var tydligen pioneers totl i slutet av åttiotalet, kostade 12000:-. Så jag hoppas att det sitter justa komponenter i dom :D . Har laddar ner "Loudspeaker cookbook" från pirate bay och fattar nada, men det ordnar sig nog :D . Tänkte gjuta betonglådor och placera baselementet mot nedåt mot golvet. Sen bygger jag en trälåda som sticker in i betonglådan och kör mellanregistret framåt och diskanten vertikalt från trälådan. En reflektor studsar diskanten framåt och diffuserar den lite också. Kommer att se coolt ut. Reflektorn/ diffusorn blir ställbar. Funderar på att köra basreflex, det verkar som att det skulle kunna funka.

tjipp, pajas

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2015-07-22 22:38

Hör kan du se lite mätningar å fakta om högtalaren på näst sista sidan:
http://www.kallhovde.com/pioneer/1987_rev.pdf

Är tanken med din mycket udda idé, att i princip bara höra mellanregister?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

pajas

Inläggav pajas » 2015-07-22 22:57

Tack så mycket för testet, det var kul läsning! Högtalarna låter bra och har fräscha kanter, men de verkar svårdrivna som de är nu. Yamahan ( 70w) orkar knappt att driva dom.

Jag vet inte om jag har så många tanker kring ljudet överhuvudtaget just nu, mest att betong och trä och en ståldiffusor är snyggt. Att rikta basen nedåt är mest för att gömma den samtidigt som jag inbillar mig att det kommer att finnas bas ändå, att rikta diskanten uppåt och reflektera den framåt är mest för att få använda snygg och återvunnen plåt samtidigt som den sprids mer och jag hittar säkert på något sätt att fucka upp mellanregistret också :D. Funderar på att använda ett sånt där snyggt tegelrör som basreflexport framåt och köra utan dämpmaterial. Undrar om träöverdelen skall vara öppen mot betongnederdelen?

tjipp, pajas

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-07-22 23:17

pajas skrev:Har laddar ner "Loudspeaker cookbook"

Hur läser du boken? :) (ja, jag var faktiskt lite seriös med frågan)

Alla lär vi oss på olika sätt osv, jag skulle säga att du ska börja att läsa boken från början. Den börjar ju med att förklara hur ett element fungerar och sen går den in på hur olika egenskaper påverkar. Därefter kommer den in på hur ett element fungerar i en låda, basreflex osv.

Sen behöver du ju inte plöja boken på en vecka, läs lite och fundera, fråga här om det är nått du inte hajjar - det finns (nästan) alltid någon som hjälper till. :)

Nästa

Återgå till DIY-forum