Bästa donatorer för egna byggen

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Re: Bästa donatorer för egna byggen

Inläggav Cortado » 2015-07-27 23:42

pajas skrev:Har pluggat på lite i Loudspeaker design cookbook och börjar få en minimal aning om vad jag håller på med (kanske) och blir lite ängslig. Donatorhögtalaren är ungefär lika stor som den nya lådan, men jag har ju valt att använda mig av basreflex istället för sluten kammare. Donatoren var fullproppad med dämpmaterial.

Dämpmaterialet har två viktiga uppgifter och det är att minska resonanser i lådan och att isotermisera lådan. Volymen inuti lådan ökar när du har i materialet, under förutsättningen att materialet är isotermiserande. Detta behandlas även i boken, lite längre fram. (Sidan 39, punkt 1.80)

pajas skrev:Kan det vara farligt för elementen att gå från sluten kammare till basreflex?

Gissar att du börjat på kapitel 2? :D

Vill du vara på den säkra sidan så bör du ta reda på (MÄTA) vilken avstämningsfrekvens du får och sen knåpa ihop ett filter eller se till att du inte spelar material med frekvenser långt under din avstämningsfrekvens.

.. och förresten så tycker jag att det är askul att du läser i boken och börjar få ett hum. Det finns massor av kompetens här på forumet, om du fastnar i något så är det bara att fråga - oftast får man svar, eller i värsta fall en uppmaning om att använda sökfunktionen. :)

Du kan se dig efter ett DATS-system, den är enkel att använda både för att mäta elements parametrar och avstämning i både sluten och portad låda. Gå till http://www.parts-express.com/ och sök på just "dats".

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-07-27 23:45

Ett trådtips förresten:

viewtopic.php?f=10&t=60135

pajas

Inläggav pajas » 2015-07-28 08:25

Tack för input, det är en bra och trevlig bok, skriven på ett lättsamt sätt. Dickason är inte kategorisk utan har ett öppet förhållningssätt. Det verkar finnas fördelar och nackdelar med alla konstruktioner och att pröva sig fram verkar helt acceptabelt. Skälet att jag valde basreflex från början var att jag upplevde donatorhögtalarna som trögdrivna och tänkte att det kunde bero på den slutna konstruktionen. Ett stort plus var också att jag fick använda mig av de snygga tegelrören. I tråden som cortado länkade till förs det fram en uppfattning om att basreflexlådor har högre verkningsgrad och det är ju det jag intuitivt hoppades på. Sen kan man kanske använda sig av lite dämpning också ifall konutslaget blir för vilt. Dickason nämnde någonstans att 50% stoppning är vanligt till br- lådor.
Nu får jag jaga reda på min biffige granne så låda nr 1 kan baxas upp för trappan in i lyssningsposition, dags att kötta.

tjipp, pajas

pajas

Inläggav pajas » 2015-07-28 21:39

Bakslag på bakslag. Idag var en riktig skitdag. Jag hade limmat min 90 gradiga lösa baffel, men limmet hade släppt. Fick limma om, Förlorade en dag. Grannarna var hemma så jag kunde inte bränna bort frigolitpluggen. Fick hacka ur, tog två timmar. Kunde inte hitta min braiga borrmaskin till hålen för elementen, fick använda sticksåg. Sågade fel och fick köra med pp100 för att kompensera. Röv. Nya friska tag imorrn! Nu tar jag mig en sup.

tjipp, pajas

pajas

Inläggav pajas » 2015-07-31 16:21

Tjoho! Nu är den första burken igång och det låter faktiskt helt okej, fast mycket högre.

Limmade dit filtren med fogskum

Bild

Äntligen igång!

Bild

Snedtak

Bild

Taket reflekterar fram mellanregistret och diskanten riktigt bra, men det går nog att göra en hel del för att få fram ljudet bättre och förbättra ljudbilden. Jag tänkte inte hålla på och tweaka innan den andra högtalaren är färdig, men sen blir det en orgie i ljudreflekterande laborerande. Baselementet skall försänkas och så hade jag tänkt att göra ett vitt skydd för basen också. Högtalaren spelar som sagt mycket högre än donatorn, intressant.

tjipp, pajas

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-07-31 16:40

egen härd är guld värd.
Snyggt jobbat.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2015-07-31 16:50

Inte så illa pinkat alls! 8)
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-07-31 16:52

Jag älskar folk som inte bara gör som alla andra, utan kör sitt eget race oavsett vart det tar vägen och sen förfinar allt eftersom.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

pajas

Inläggav pajas » 2015-08-03 10:19

Nån som har en bra byggbeskrivning på en mätmikrofon?

tjipp, pajas

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-08-03 10:20

pajas skrev:Nån som har en bra byggbeskrivning på en mätmikrofon?

tjipp, pajas

Undrar om det inte är bäst att köpa en som är kalibrerad och klar att använda?
Kanske denna?
http://www.monacor.se/produkter/studiom ... nr/232230/

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-08-03 11:24

Perfector skrev:
pajas skrev:Nån som har en bra byggbeskrivning på en mätmikrofon?

tjipp, pajas

Undrar om det inte är bäst att köpa en som är kalibrerad och klar att använda?
Kanske denna?
http://www.monacor.se/produkter/studiom ... nr/232230/

Är den kalibrerad? Det står ingenstans där att den ÄR det. Det står bara "Supplied with frequency graph".

Vissa andra tillverkare har en kompensationsfil man laddar ner för det unika exemplar av mick med hjälp av ett serienummer.

Edit: Aisopos byggde någon mick med någon kapsel, vet inte hur resultatet blev och om det är värt besväret.

Edit2: Lägger du bara till ett par hundralappar på det där så får du en mick som är erkänt bra för mätningar och även musikinspelning (Line Audio OM-1).

pajas

Inläggav pajas » 2015-08-08 19:05

Nu spelas det för fullt, låter faktiskt helt okej. Håller på och prövar mig fram med reflektorer & dylikt. För närvarande är det blomkrukor i keramik från Bauhaus som gäller. Upplever dock högtalarna som lite basfattiga, tror ni att det skulle vara någon idé att byta ut baselementet mot något ballare?

Bild

Bild

tjipp, pajas

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-08-08 19:11

pajas skrev:Nu spelas det för fullt, låter faktiskt helt okej. Håller på och prövar mig fram med reflektorer & dylikt. För närvarande är det blomkrukor i keramik från Bauhaus som gäller. Upplever dock högtalarna som lite basfattiga, tror ni att det skulle vara någon idé att byta ut baselementet mot något ballare?

[ Bild ]

[ Bild ]

tjipp, pajas

Kan basfattighet vara samma som för hög känslighet på de andra elementen?
I så fall skulle jag rekommendera dämpning av mellan och diskant.
2.2 oHm 10 watt serie och 22 ohmparallell för mellan.
Kanske 3.3 ohm 10 watt serie och 12 ohm parallell för diskanten.
Det kan ju vara så att dessa register dränker basen.
Men endast en utprovning av hur mycket dämpning kan ge svar på den frågan.
Bifogar dämplista med serie och parallellmotstånd samt kontrollräkning av slutlasten.
Lycka till.

Edit:
Vid närmare titt på pottorna undrar jag om man kan leka med tjocka skumfronter som man klipper till och stoppar i dom för att mjuka upp ljudet.
fast det är bara ett tankeexperiment.
Bilagor
dämplista.jpg
dämplista.jpg (63.62 KiB) Visad 1957 gånger

pajas

Inläggav pajas » 2015-08-08 20:07

Jag upplever dom som basfattiga. Mellan och diskant är bra, hör en massa detaljer i låtar som jag aldrig hört förut. Jag klagade ju lite sen tidigare att donatorhögtalarna var trögdrivna och spelade lågt. Skall definitivt testa med lite skum i pottorna, tack för tipset!

tjipp, pajas

pajas

Inläggav pajas » 2015-08-14 21:34

Hej alla goa gubbar! Jag funderar på att råda bot på basfattigheten antingen genom att byta ut pioneer bas/miden mot något fläskigare eller genom att ta upp ett till hål i lådorna och dra dit en woofer och driva den med förstärkarens b- kanal. Vad tror ni? finns det några feta bas/ mid element som skulle kunna ge mer bas utan att modifiera filtren? Är väldigt nöjd med högtalarnas mellanregister och diskant som är både detaljerat och behagligt. Tror att basfattigheten mest beror på att lådorna är helt stumma och inte spelar med basen. Kan man addera en woofer utan filter eller måste man koppla på ett filter? I värsta fall så har jag en velodyne sub, men det skulle kännas som ett nederlag att tvingas koppla in den.

tjipp, pajas

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-08-14 21:47

Hur mycket bas blir det om du håller för mellan och diskant?
Jag lutar ändå mot att du liksom dränker basen med mellan och diskanterna.
Prova.
Om det blir bas som låter längre ner i frekvens när du håller för de andra elementen så bör du dämpa innan du byter ut .

pajas

Inläggav pajas » 2015-08-14 22:18

Tack Perfector, du är en riktig hjälp. Tyvärr så är det så att det saknas bas. La en kudde över diskant och mid, men det verkar som att bas/ mid elementet funkar så mycket sämre i betonglådorna än i trälådorna. Det blir helt enkelt för lite bas, t.o.m med max bas på förstärkaren, en yamaha 70- wattare från -93.
Men jag ger mig inte! Resultaten hittills är uppmuntrande, inte nedslående. Men det krävs något radikalt.

tjipp, pajas

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-08-14 23:07

Om jag inte är ute och cyklar så pratar Perfector om baffelstegskompensation och om så så har han en poäng. Det vill säga, du sänker nivån på höga mellan och diskant för att få basen att ha högre nivå i förhållande till mellan och diskant. Du får ju inte högre nivå på basen, men i relation till mellan och diskant som är sänkta så blir basen högre. Du kommer att få vrida på mer volym på förstärkaren.

Men, det är ett skott i mörkret så att säga. Vi saknar ALLA parametrar för att ge dig vagt kvalificerade gissningar till vad du skulle behöva göra eller testa.

- Vi har ju ingen aning om elementparametrarna, så det går inte att simulera något.
- Vi har ingen aning om hur ditt delningsfilter ser ut.
- Vi har ingen aning om hur lådan är byggd, volym och avstämning på basport (har för mig att lådan du byggde är portad).

Det är lite som att man frågar på ett bilforum om varför ens bil går sakta, utan att säga vad det är för bil, vad det är för motor, hur mycket effekt motorn lämnar, osv. Det vi vet är att det är en bil och att den har fyra hjul, ungefär. Vi vet ju bara att man tycker att bilen går för sakta, vi vet ju inte ens hur fort man kör den.. :D

Att börja byta element är ännu ett skott i mörkret. Du vet ju inte varför högtalaren är basfattig, hur ska du då veta om ett elementbyte kommer göra någon skillnad? - Det kan faktiskt bli sämre.

Ett elementbyte bör isåfall ske till ett element där du känner till elementparametrarna så att man kan simulera och räkna ut hur lådan ska byggas för att du ska få ut bas ur den.. eller "rätt ljud", vad det nu må vara. Man måste anpassa lådan efter det SPECIFIKA elementets egenskaper, inte efter "det är en tiotummare då gör man så här!".

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-08-14 23:35

Cortado skrev:Om jag inte är ute och cyklar så pratar Perfector om baffelstegskompensation och om så så har han en poäng. Det vill säga, du sänker nivån på höga mellan och diskant för att få basen att ha högre nivå i förhållande till mellan och diskant. Du får ju inte högre nivå på basen, men i relation till mellan och diskant som är sänkta så blir basen högre. Du kommer att få vrida på mer volym på förstärkaren.

Men, det är ett skott i mörkret så att säga. Vi saknar ALLA parametrar för att ge dig vagt kvalificerade gissningar till vad du skulle behöva göra eller testa.

- Vi har ju ingen aning om elementparametrarna, så det går inte att simulera något.
- Vi har ingen aning om hur ditt delningsfilter ser ut.
- Vi har ingen aning om hur lådan är byggd, volym och avstämning på basport (har för mig att lådan du byggde är portad).

Det är lite som att man frågar på ett bilforum om varför ens bil går sakta, utan att säga vad det är för bil, vad det är för motor, hur mycket effekt motorn lämnar, osv. Det vi vet är att det är en bil och att den har fyra hjul, ungefär. Vi vet ju bara att man tycker att bilen går för sakta, vi vet ju inte ens hur fort man kör den.. :D

Att börja byta element är ännu ett skott i mörkret. Du vet ju inte varför högtalaren är basfattig, hur ska du då veta om ett elementbyte kommer göra någon skillnad? - Det kan faktiskt bli sämre.

Ett elementbyte bör isåfall ske till ett element där du känner till elementparametrarna så att man kan simulera och räkna ut hur lådan ska byggas för att du ska få ut bas ur den.. eller "rätt ljud", vad det nu må vara. Man måste anpassa lådan efter det SPECIFIKA elementets egenskaper, inte efter "det är en tiotummare då gör man så här!".

Instämmer helt med dig.
Ny bas är av nöden.
Vad det är beror på lådan i skrivande stund.
Lycka till Pajas, det blir säkert bra i slutänden

pajas

Inläggav pajas » 2015-08-15 15:12

Tack Cortado och Perfector! Ni har naturligtvis rätt. Hur skall man kunna hjälpa någon om man inte vet parametrarna? Det går ju inte. Nu har emellertid ett underverk inträffat. Jag satte igång anläggningen och plötsligt är det alldeles FÖR mycket bas. Hmm. Trycker in line direct- knappen på förstärkaren och plötsligt låter det perfekt. Sätter på min basreferenslåt "Buffalo Blues" med Maskinen och hela huset vibrerar. Antagligen har något i förstärkaren vaknat till liv. Det låter helt enkelt toppen. Underbar separation och bra med tryck. Dock står högtalarna lite för långt ifrån varann, stereobilden går inte "ihop". Lite för mycket bas (säkert för att den ena högtalaren står i ett hörn. Nu blir det småtweak framöver. Lycklig!

tjipp, pajas

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-08-15 15:18

pajas skrev:Tack Cortado och Perfector! Ni har naturligtvis rätt. Hur skall man kunna hjälpa någon om man inte vet parametrarna? Det går ju inte. Nu har emellertid ett underverk inträffat. Jag satte igång anläggningen och plötsligt är det alldeles FÖR mycket bas. Hmm. Trycker in line direct- knappen på förstärkaren och plötsligt låter det perfekt. Sätter på min basreferenslåt "Buffalo Blues" med Maskinen och hela huset vibrerar. Antagligen har något i förstärkaren vaknat till liv. Det låter helt enkelt toppen. Underbar separation och bra med tryck. Dock står högtalarna lite för långt ifrån varann, stereobilden går inte "ihop". Lite för mycket bas (säkert för att den ena högtalaren står i ett hörn. Nu blir det småtweak framöver. Lycklig!

tjipp, pajas

Jag gläds med dig.
Det lilla som återstår löser du lika enkelt som du gjort hittills.
Gruppen Muse med låten uprising bör provas med hög volym

pajas

Inläggav pajas » 2015-08-28 17:51

Lyssnat en hel del på PB- 1 högtalarna och de låter verkligen toppen! Har dock tvingats plugga basreflexporten för att få bort en del bas. Experimenterat med olika reflektorer för mid och diskant på ovansidan, men kommit fram till att det låter precis likadant utan, säkert tack vare snedtaket. Däremot så är de jäkligt fula rent ut sagt, så jag tänker gjuta ett par toppar och rikta diskanten framåt. Jag loosar den vinklade träbaffeln och kör elementen utanpåliggande samtidigt som jag siktar på en DDR- känsla. Jäkligt smidigt med betong!

Bild

Bild

tjipp, pajas

pajas

Inläggav pajas » 2015-08-28 19:15

En liten undran förresten. Jag blir otroligt lugn och nästan lite dåsig (på ett behagligt sätt) när jag lyssnar, oavsett musikstil eller musikkälla. Någon som vet vad det fenomenet beror på? Har aldrig märkt den effekten tidigare.

tjipp, pajas

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-08-28 19:19

pajas skrev:En liten undran förresten. Jag blir otroligt lugn och nästan lite dåsig (på ett behagligt sätt) när jag lyssnar, oavsett musikstil eller musikkälla. Någon som vet vad det fenomenet beror på? Har aldrig märkt den effekten tidigare.

tjipp, pajas

alfavågor gör hjärnan slö.

pajas

Inläggav pajas » 2015-08-28 19:33

[/quote]
alfavågor gör hjärnan slö.[/quote]

Spännande. Om mina högtalare hjälper hjärnan att framkalla dessa alfavågor..... Det vore coolt. Skall testa på kompisar om de upplever samma fenomen.

tjipp, pajas

pajas

Inläggav pajas » 2015-08-29 13:10

Den ena toppen färdig, det här blir jäkligt bra. Råsponten ger grymt snygg textur. Gjutformen redo för nästa topp.

Bild

Bild

Bild

tjipp, pajas

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2015-08-29 13:21

Vad ska jag säga om det här?? WOWSIE!!!! är det enda som kommer för mig. Jag är djupt impad.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-08-29 22:51

Snälla, ta anställning på trafikverket så kanske vi får lite snygga broar.
Det där är helt lysande.

pajas

Inläggav pajas » 2015-08-30 12:13

Tack boyz! Kul med er support. Inspirationen till estetiken kommer från en sen kväll då jag hamnade i någon viadukt vid slussen i sth. Rätt nära där Noice plåtades mot en gul kakelvägg för något omslag. Betong är inte bara snyggt, det är flexibelt också. Nu är högtalarna klara och v2 ser både tjusigare ut och låter väldigt fint. Stort lugn men med bra attack och dynamik. Vi får väl se om det blir någon v3, men just nu är jag väldigt nöjd med resultatet.

v2

Bild

v1

Bild

Bild

tjipp, pajas

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2015-08-30 15:31

Är höger och vänster spegelvända?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io