pajas skrev:Har pluggat på lite i Loudspeaker design cookbook och börjar få en minimal aning om vad jag håller på med (kanske) och blir lite ängslig. Donatorhögtalaren är ungefär lika stor som den nya lådan, men jag har ju valt att använda mig av basreflex istället för sluten kammare. Donatoren var fullproppad med dämpmaterial.
Dämpmaterialet har två viktiga uppgifter och det är att minska resonanser i lådan och att isotermisera lådan. Volymen inuti lådan ökar när du har i materialet, under förutsättningen att materialet är isotermiserande. Detta behandlas även i boken, lite längre fram. (Sidan 39, punkt 1.80)
pajas skrev:Kan det vara farligt för elementen att gå från sluten kammare till basreflex?
Gissar att du börjat på kapitel 2?

Vill du vara på den säkra sidan så bör du ta reda på (MÄTA) vilken avstämningsfrekvens du får och sen knåpa ihop ett filter eller se till att du inte spelar material med frekvenser långt under din avstämningsfrekvens.
.. och förresten så tycker jag att det är askul att du läser i boken och börjar få ett hum. Det finns massor av kompetens här på forumet, om du fastnar i något så är det bara att fråga - oftast får man svar, eller i värsta fall en uppmaning om att använda sökfunktionen.

Du kan se dig efter ett DATS-system, den är enkel att använda både för att mäta elements parametrar och avstämning i både sluten och portad låda. Gå till http://www.parts-express.com/ och sök på just "dats".