Parasound P5 & Modell 2100

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
distad

Parasound P5 & Modell 2100

Inläggav distad » 2015-08-03 14:26

Ja vad säger ni om dessa, P5 11.900kr och Modell 2100 8300kr. Båda har bypass så de går att integrera i en hembio och är minsta sagt flexibla. För oss som inte kör med Ino så är det ett steg i rätt riktning. Hoppas någon köper så man kan få lite intryck för jag är sugen på att köpa när jag väl får råd

Bild
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av distad 2015-08-17 18:18, redigerad totalt 2 gånger.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Re: Parasound P5 & Modell 2100 *schweizerknivar*

Inläggav Emanuelgbg » 2015-08-03 14:35

Vet man viken branthet det är på filtren?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-08-03 14:38

Är delningsfilterna aktiva även vad det gäller balanserad out, eller verkar de bara på rca?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2015-08-03 14:42

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2015-08-03 18:13

Jag älskar designen! Nästan allt som det står Parasound har väldigt trevlig design.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2015-08-03 18:24

En nätt liten undran, men varför är det inte ett steg i rätt riktning för folk som kör med Ino?

Summer Passing

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2015-08-03 18:26

Emanuelgbg skrev:Vet man viken branthet det är på filtren?

För P5: Hi/Low pass crossover slope 12dB / Oct

Summer Passing

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2015-08-03 19:00

Ingvar grejer är är väl lite bättre ? Och ni får gärna förklara lite mer klargörande, tänk att det är er mormor ni förklarar för 8OJag är inte hemma på detta området. Om jag skulle köpa något om av dessa så hade jag tänkt att köra med vanliga aktiva subbar (kanske PA subba i framtiden, idiot eller inte :oops:) och då jag inte är någon DIY kille alls med egen verkstad eller villa. Men jag gillar BAS

Ps. Och jag har tänkt mig detta som ett längre projekt utdraget på några/flera år,annars går regeringen i taket här hemma., då hon tycket att jag har tillräckligt med "lådor" som hon kallar det :( Men någonstans ska man böja och dessa Parasound verkar vara en bra start.
Senast redigerad av distad 2015-08-03 19:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-08-03 19:07

Aerob skrev:En nätt liten undran, men varför är det inte ett steg i rätt riktning för folk som kör med Ino?

Om man redan kör med cr80/e/s så behöver man ju inte delningsfunktionaliteten i dessa. (Enbart pass-through och det finns det ju fler som erbjuder - och är inte helt svårt att hitta zero-gain läge på det mesta heller om man vill.)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2015-08-03 19:31

Jag gillar andra funtioner som tontroller och jag vet att det är bannlyst här men jag gillar det. :) vi har helt enkelt inte samma syn på transparent åtrgivning, men ni får hemst gärna koma med mer input som är bra med dessa Parasound försteg, frågar jag en handlare så är allt perfekt.*vilt gissat*

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-08-03 19:36

FBK skrev:vi har helt enkelt inte samma syn på transparent återgivning

Förutom att det inte existerar något sådant, så går det inte logiskt ihop att ha olika syn på det. Om det funnits en transparent återgivning så hade det inte gått att ha en annan korrekt syn. :wink:

För övrigt har jag en intuitivt positiv känsla för parasound, även om jag inte sett några tester.

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2015-08-03 20:03

Jag tycker P5 verkar intressant och en sådan hade gärna stått hemma hos mig :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2015-08-03 20:10

http://www.stereophile.com/content/para ... uRwlSLf.97 "hoppas de inte sågar den"
Hittade tyvärr bara den här testen på modell 2100 :( http://www.enjoythemusic.com/magazine/e ... 0_2125.htm
Längst nere på sidan i gultetex finns två mer serisa tester på modell2100 http://www.parasound.com/2100.php#

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-08-03 20:38

FBK skrev:http://www.stereophile.com/content/parasound-halo-p-5-21-channel-da-preamplifier#uT4q08jAduRwlSLf.97 "hoppas de inte sågar den"
Hittade tyvärr bara den här testen på modell 2100 :( http://www.enjoythemusic.com/magazine/e ... 0_2125.htm
Längst nere på sidan i gultetex finns två mer serisa tester på modell2100 http://www.parasound.com/2100.php#

As an analog preamplifier, Parasound's Halo P 5 is well engineered and offers excellent performance at an affordable price. The digital section, however, I feel should be regarded as more of a convenience than offering measured performance that matches that of the analog circuitry.—John Atkinson

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-08-03 22:01

Om det är prisvärdhet och flexibilitet du är ute efter så är nog en hemmabioreceiver med pre out förmodligen svårslagen som "försteg".

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2015-08-04 10:26

Conan skrev:Om det är prisvärdhet och flexibilitet du är ute efter så är nog en hemmabioreceiver med pre out förmodligen svårslagen som "försteg".

Men dessa har bypasss :D något som lockar mycket + enkla tonkontroler som är lätt att komma åt.I ärlighetens man så är jag inte så kompis med AV-receivers krånglightet med menyer här och där.Jag gillar som det var förr-
Därför lockar dessa två aparater

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2015-08-04 15:36

Min Yamaha-receiver gör typ allt som de där gör, möjligen inte lika bra men i grova drag.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2015-08-04 15:37

Om det är prisvärdhet och flexibilitet du är ute efter så är nog en hemmabioreceiver med pre out förmodligen svårslagen som "försteg".

Det fina med P5:an är att den förmodligen är analog invändigt om man nu gillar det. En receiver är nog bra men den dra väldigt mycket mera ström. Min egen drar minst 80 watt och drar jag sedan på volymen för att använda den som förstärkare utan att ansluta högtalare, då rar den flera hundra watt. Jag använder min receiver endast som FM-radio. Det borde egentligen finnas en möjlighet att kunna stänga av slutstegen i receiver.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2015-08-04 16:46

Och jag som trodde att jag fick något som kunde vara bra för oss som inte vill ha ino-rigg, shi fick jag :(

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2015-08-04 17:09

Jag tror att det är utmärkta försteg båda två. Lite brantare filter hade såklart varit trevligt, samtidigt är försteg med HT-Bypass något det finns allt för få utav. Jag skulle själv vilja ha ett sådant. :)

Däremot kostar de ganska mycket, och som många säger får du samma funktionalitet i en surroundreceiver, fast till ett lägre pris. Det är alltså två typer av apparater som kan åstadkomma samma sak. De nämnda förstegen har dock en stor fördel jämfört med en surroundreceiver i mina ögon, och det är att de är otroligt mycket mer genomtänkta manövreringsmässigt. En massa grafiska GUI'n, displayer och trassel finns det många som gärna slipper.

Vad Ino har med saken förstår jag dock inte. Är det att förstegen har delningsfilter du syftar på? Det sitter i var och varannan surroundreceiver. Att använda dem är dock frivilligt, precis som på Parasound-grejerna. Att köra ett delat Ino system med dessa fungerar precis lika bra som med en receiver.
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2015-08-04 17:29

I min dumstrut så trodde jag att detta kunde vara ett smidigt sätt att koppla toppar med aktiva basmodeler och få några smarta funktioner på köpet som jag uppskattar. Får jag råd så köper jag en ändå då jag är heligt trött på massykosen av finesser i dagens surroundreceiver.
Ps. Ni ska ha heder av att svaren. På Hififorum där jag startade samma tråd är det stendött :(

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2015-08-04 23:11

Fostex skrev:Jag tror att det är utmärkta försteg båda två. Lite brantare filter hade såklart varit trevligt, samtidigt är försteg med HT-Bypass något det finns allt för få utav. Jag skulle själv vilja ha ett sådant. :)

Nja, det finns allt en hel del att välja på. På den här sidan finns en översikt över både försteg och förstärkare med HT-bypass, och det är rätt många. Själv har jag en Advantage P1 med den funktionen, en sån finns även till salu på Hifimagasinet.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2015-08-05 09:18

Tack för länken Mirage! Hade en annan lista, men den var inte alls lika omfattande. :)
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2015-08-07 17:44

Nattlorden skrev:
Aerob skrev:En nätt liten undran, men varför är det inte ett steg i rätt riktning för folk som kör med Ino?

Om man redan kör med cr80/e/s så behöver man ju inte delningsfunktionaliteten i dessa. (Enbart pass-through och det finns det ju fler som erbjuder - och är inte helt svårt att hitta zero-gain läge på det mesta heller om man vill.)

Det finns en sak som jag STARK illvilja emot och det och det är vippbrytaren längst till höger, varför så stora skillnader ifrån 0 til 6db och sedan 10db (om jag nu minns rätt) när jag var hemma hos en Ino ägare så visade han mig den dör funktionen och det blev för stora mängd skillnader i basen, det hade varit lagom med 2db höjning i taget. (Och han höll med mig)
Bild

Snälla nu gör inte denna tråd till ännu en Ino tråd, men jag ville förklara för dig så gott jag kunde Nattlorden
Senast redigerad av distad 2015-08-07 18:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2015-08-07 17:57

Och jag har små framtida funderingar på en aktiv 15-tum eller 18-tum med någon DSP krunka för att få det låta skapligt och då funderade jag på dessa Parasound som kanske skulle kunna vara något då jag gillar HT-Bypass och tonkontroller. (JAG VET ATT JAG INTE ÄR SOM ANDRA :| )

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-08-08 08:36

FBK skrev:JAG VET ATT JAG INTE ÄR SOM ANDRA

Det är väl ingen här som är som "dom andra"... :D

Jag tror väl egentligen att du inte är helt galet ute med ett försteg från Parasound om du nu verkligen inte gillar hemmabiostärkare. Parasounds grejer verkar ju ändå rätt prisvärda och jag har själv lurat på deras Halo P7 en gång i tiden (för 7.1-ingångarna), men den är rätt mycket dyrare än vad jag vill betala.

Var själv inställd på att köra ungefär som du hade tänkt med ett bra, analogt försteg till stereo-lyssning och sen "hänga på" en hemmabioreceiver i mellanklassen för filmljud. Jag hade t.o.m. beställt en HA PRE 25 med en markering vid volymratten för "gain 1,0" och tanken var såklart att koppla från hemmabiostärkarens pre out till en av ingångarna på PRE 25 och s.a.s. ha den i HT bypass på det sättet.

Men efter att ha inhandlat en hemmabioreceiver till fyndpris (ett skyltex) och efter lyssning hemma på bara förstegedelen i denna, så avbeställde jag PRE 25:an och kör nu med receivern kopplad via pre out till stereo-slutsteget (receivern själv försörjer surroundhögtalarna med kräm) för all lyssning. Det funkar skitsmidigt (t.ex. AirPlay, Spotify Connect och ARC från TV:n) och låter kanon. Jag kör t.o.m. utan den utmärkta D/A-omvandlaren i min Oppo BDP-95 utan kopplade bara med HDMI in i receivern 8O . Enda som går analogt ut från Oppon är nu till hörlursstärkaren.

Så visst är det smutt med en "2-kanals uppsättning" som man sen hänger på en hemmabioreceiver på, och jag säger inte att detta är fel väg för dig, men jag är i vart fall supernöjd med att köra receivern som försteg även för "seriös" stereolyssning. Och om nåt så innebär det ju en apparat mindre i hyllan... :mrgreen:

Användarvisningsbild
ljungberg_Sthlm

Inläggav ljungberg_Sthlm » 2015-08-15 21:59

Har provlyssnat för och slutstegskombo i en gammal arbetskamrats butik, Audio Connect.

Det var mycket kraft och energi i ljudet. Det jag har fått fram via tester är att det är mycket ljud för pengarna i Parasounds produkter.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-08-16 03:31

FBK skrev:
Nattlorden skrev:

Det finns en sak som jag STARK illvilja emot och det och det är vippbrytaren längst till höger, varför så stora skillnader ifrån 0 til 6db och sedan 10db (om jag nu minns rätt) när jag var hemma hos en Ino ägare så visade han mig den dör funktionen och det blev för stora mängd skillnader i basen, det hade varit lagom med 2db höjning i taget. (Och han höll med mig)
[ Bild ]

Snälla nu gör inte denna tråd till ännu en Ino tråd, men jag ville förklara för dig så gott jag kunde Nattlorden

Ursäkta OT.

Det beror på att om du dubblar antalet basmoduler från två till 4 så får du just 6db akustisk ökning. Har du kalibrerat för två och sedan köper två till är det enkelt att anpassa. Där har du anledningen till +6db switchen. Injusteringar görs inuti lådan med potentiometrar. Verkar som att din polare inte riktigt hade koll på tanken med designen.

I övrigt förstår jag inte varför du avråder folk från en produkt som du tror är bra. Den bedömningen är väl enklast om de gör själva.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2015-08-16 12:34

MagnusÖstberg skrev:
FBK skrev:
Nattlorden skrev:

[ Bild ]

Ursäkta OT.

Det beror på att om du dubblar antalet basmoduler från två till 4 så får du just 6db akustisk ökning. Har du kalibrerat för två och sedan köper två till är det enkelt att anpassa. Där har du anledningen till +6db switchen. Injusteringar görs inuti lådan med potentiometrar. Verkar som att din polare inte riktigt hade koll på tanken med designen.
I övrigt förstår jag inte varför du avråder folk från en produkt som du tror är bra. Den bedömningen är väl enklast om de gör själva.

övrigt förstår jag inte varför du avråder folk från en produkt som du tror är bra. Den bedömningen är väl enklast om de gör själva.
Och jag avråder inte folk ifrån något vi lever i ett fritt samhälle,men man måste få tycka när det kan finnas förbättringar att göra som i detta fallet var fel ifrån min sida, och vi är väl här för att försöka hjälpa varanadra eller??. och angående tyckandet så tycks "det enormt mycket här", frågan är bara om man råkar "tycka rätt" om inte så blir det
Bild
För övrigt så kan vi avsluta tråden här då jag inte tror det blir så mycket mer konstruktiva tankar/förslag efter min blunder att jag *avråder folk* 8O Få söka efter hjälp och kunskap på annat håll efter det tar hus i helvete så fort en Ino produkt kommer upp och inte hyllas (även om det var felfakta ifrån mig denna gång denna gång) Man blir fanimej mer deprimerad bara man läser läser här :( Tack för den MagnusÖstberg :roll:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-08-16 13:59

Ah, du kastar in det kortet.

Annars så tyckte jag att det fanns alla möjligheter att stänga av filtret, om man nu vill använda något som passar än bättre (vilket jäkla fabrikat som helst alltså) och såg absolut inget i apparaten som direkt borde vara avrådande för någon. Så jo, jag tyckte det var märkliga hintar om att det inte skulle fungera och "inte var gott nog".

Kul med dubbelbottnade trådar. Varsegod, det blev som du önskade, vare sig det var medvetet eller omedvetet.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Nästa

Återgå till Generellt om hifi