Cykelpump i örat!

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

MattiasBGD

Re: Cykelpump i örat!

Inläggav MattiasBGD » 2015-08-14 06:25

Tänkte lägga in en dimension till i denna tråd :) jag reagerar starkt på våra barns skrik och det är ju helt naturligt men jag har märkt att jag verkar extra känslig jämfört med andra i omgivningen för jag upplever just pulserandet och med de kommer stress och ångest också helt naturligt när det är ens egna barn såklart men konstigt nog upplever jag inte pulserande eller smärta när andra barn skriker i samma omfattning.

http://horsellinjen.se/horsellinjen/ljudoverkanslighet
Överanvändning utav hörselkåpor känner jag igen mig i eftersom jag jobbar som elektriker och gärna lyssnar på radion i dom. Dock gick dom sönder för 1år sedan efter 9års användande så nu är det sällan dom används förutom när det verkligen behövs såklart.

BosseS

Inläggav BosseS » 2015-08-14 08:04

Undrar om mitt symptom har samma orsak. Jag upplever knaster i vänster öra vid höga ljudnivåer, fast bara ibland, och enbart i vänster öra. Ja, det låter precis som en sprucken högtalare. Kanske är det ett väldigt högfrekvent "pumpande" som ni andra upplever. Om det kommer en kort ljudstöt så uppstår knastret när ljudet upphört, och varar någon sekund, som om det sker någon form av tryckutjämning.

Lösningen är att helt enkelt dra ned på volymen, eller dra sig undan från det som låter, det kan vara barnskrik också. Har haft detta problem i 30 år och aldrig kommit närmare någon förklaring eller lösning. Så jag följer denna tråd med intresse.

Användarvisningsbild
RuneStone

Inläggav RuneStone » 2015-08-14 09:48

BosseS skrev:Undrar om mitt symptom har samma orsak. Jag upplever knaster i vänster öra vid höga ljudnivåer, fast bara ibland, och enbart i vänster öra. Ja, det låter precis som en sprucken högtalare. Kanske är det ett väldigt högfrekvent "pumpande" som ni andra upplever. Om det kommer en kort ljudstöt så uppstår knastret när ljudet upphört, och varar någon sekund, som om det sker någon form av tryckutjämning.

Lösningen är att helt enkelt dra ned på volymen, eller dra sig undan från det som låter, det kan vara barnskrik också. Har haft detta problem i 30 år och aldrig kommit närmare någon förklaring eller lösning. Så jag följer denna tråd med intresse.

Har samma/liknande problem, vid högre ljudnivåer börjar högerörat dista, men det som är mest märkligt är att det beror på hur rent ljudet man lyssnar på är.. på en billig skräpstereo med dåliga mp3or så kan obehaget komma redan på ganska moderata nivåer. Har vid enstaka tillfällen kunnat lyssna ruskigt högt om man lyckats hitta en distfri anläggning. Det är lite som att högerörat inte tål dist och börjar dista i sig självt..
Kompromiss är aldrig ett alternativ

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-08-14 12:09

Det där en ett klassiskt audiofil-fenomen.

Men det menar jag inte att bara audiofiler drabbas, bara att de reflekterar mycket mera över sådana där fenomen, eftersom de har sin lyssning som ett intresse och stor del av sitt liv. Därför är det kollossalt vanligt bland audiofiler. Det är lite som att samma människor reflekterat över hur illa inspelningar som mastrats låter, medan "vanliga människor" (människor utan uttalat lyssningsintresse) mera tänker - vaddå, låter inte vanliga inspelningar bra?

Hur som helst är mer eller mindre spastiska reaktioner från de små mellanöronmusklerna (de tillhör mellanörat, inte innerörat) något som man kan provocera från nästan vem som helst, med rätt ljudstimuli. De flesta människor har även någon gång i livet upplev att dessa spastiska reaktioner sker spontant, alltså utan ljudstimuli, men det är ändå extremt sällsynt om man jämför. Jag har några ljudkällor som provocerar fram reaktionerna från praktiskt taget alla. Hur stark "basljudet" av muskelryckningarna blir beror på örats inre geometrier. Men med rätt superprovocerande ljudstimuli kan effekten fås fram hos praktiskt taget alla. Av för mig okänt skäl tycks vänsterörat vara känsligare än högerörat hos de flesta.

Knasterljud har som regel inte samma ursprung, utan beror ofta på slemhinnekontakter i mellanörat. Alltså att innerörats delar inte går riktigt fritt och gör ömsom kontakt ömsom inte. Både mängden slem/sekret i innerörat och svullander i kanalerna påverkar. Även själva örontrumpetens öppning/stängning ger, trots det större avståndet till örats "rörliga delar" hörbara ljud ifrån sig till sin ägare, men de flesta hör det som klick-/knäppljud, snarare än som knaster.

"Lock för örat" beror oftast på fel tryck i mellanörat vilket leder till en buktning av trumhinnan. Är man förkyld kan denna buktning vara åt vilket håll som helst, det beror på vad som föregått lomhördheten, men är man frisk som har man som regel bara problem med inåtbuktande trumhinna om man känner lock för örat, eftersom trumpeten bara låser vid undertryck. Den som behärskar någon tryckutjämningsteknik kan då avhjälpa problemet, eftersom ett tillfälligt övertryck (utåtbuktande trumhinna) läcker ut av sig själv (om man är frisk och normalkonstruerad). Vissa kan tryckutjämna bara genom att gapa eller gästa, andra behöver ta till lite intrikatare knep, men nästan alla kan lära sig att göra det.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-08-14 14:23

PS. Lock för örat-känsla kan dock uppstå av en rad olika orsaker, som inte är kopplade direkt till över- eller undertryck i mellanörat, och då hjälper det typiskt inte att tryckutjämna. Dock kan ändå tryckutjämnning påverka även sådana effekter då tryckutjämningen är en chock av hela systemet. Själva den hastiga förändringen av tryck kan helt enklelt råka rätta till (eller förvärra) andra effekter som skapar en känsla av lock för öronen, t ex svullnad eller slem.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Erick

Inläggav Erick » 2016-02-04 11:00

Även jag har fått detta symtom i mitt vänstra öra. Vid enstaka tillfällen senaste veckorna har jag haft det i det högra (?) men i regel uteslutande i vänster.

Jag upplever det i princip EXAKT som första inlägget i denna tråden beskriver.

Jag har i alla år haft knaster och klick i öronen när jag sväljer eller gäspar, men för ett par tre månader sedan började det regelbundna dunket i örat. Det känner verkligen som en muskelryckning som säger "dunk dunk dunk" med kanske 4-8 dunk i sekunden. Jag känner mej även väldigt öm inne i öronen och är känslig för höga och skarpa ljud.
Ibland är det tyst på morgonen när jag vaknar men börjar sen vid första bästa ljud när jag går upp.

Jag var hos vårdcentralen som bara lyste i öronen och sa att allt så bra ut. Skall kontakta dem igen och be om remiss till öronläkare.

Föregående

Återgå till Teknikforum