Det finns solklara begränsningar vad man dra för slutsatser med endast mätdata men det är vad jag har att gå på så att säga. Följande punkter är svagheter man bör ha i åtanke när man tittar på dessa grafer. Jag rekommenderar alla att läsa vidare när denna information finns tillgänglig (länkar till källorna finns men alla är inte duktiga att ange fullständiga uppgifter) för att kunna bilda sig en bättre uppfattning om kvalitén på själva källan.
- Data inhämtad från skilda källor med olika kvalité
- Skilda (delvis ofullständiga) mätprocedurer och -protokoll
- Lågupplösta källgrafer
- Data från tillverkare (Anaview och delvis Hypex), markerade med *
Så, förhoppningsvis ger det lite intressanta perspektiv (diskussionsunderlag!) på effekt per krona, hörbarhet av THD, nyttan av extremt låg THD vid måttligt effektuttag mm för att kunna hjälpa någon mot ett bra slutstegsköp. Jag är medveten om problematiken kring upphovsrätten men då en liknande jämförande sammanställning troligen aldrig kommer dyka upp från Stereophile/Secrets of Home Theatre and High Fidelity/HiFi News eller annan källa så väljer jag att ta en risk i konsumentupplysningens tecken. Kontakta mig via PM om du har upphovsrättsliga frågor/krav.
Också bra att veta:
- Alla modeller har inte alla testdata.
- NAD 208 har väldigt begränsad testdata men är med ändå.
- "(2ch)" efter namnet betyder att testet är gjort med 2 kanaler drivna mot vanligare 1.
- "(10kHz)" efter namnet betyder att testet är gjort vid 10kHz mot vanligare 1kHz.
Dessa är de mätdata jag har idagsläget:
- Frekvenssvar
- THD+N vs Power (8 och 4 ohm)
- THD+N vs Frekvenssvar (vid ~2W, ~20W, ~max output)

Klass AB
- Bryston 4B SST (Soundstage, BHK Labs)
- Emotiva XPA-2 (Sectrets of..)
- Rotel RB-1090 (Stereophile)
- NAD 208 (Morello)
- Plinius SA-103 A-bias respektive AB-bias (Stereophile)
Klass D
- Rotel RB-1092 (Secrets of..)
- Hypex nCore NC400 (Audiocirle forum user 'mgalusha')
- Hypex nCore NC500 (Officiellt datablad)
- NAD M22 (nCore moduler) (Secrets of..)
- Anaview AMS1000-2600 (Officiellt datablad och mer testdata från Etal Group lab)
- IRAUD350 (Bilder från Aliexpress.. :/)
Klass AAA
- Benchmark AHB-2 (Soundstage, BHK Labs, Stereophile)
########
Så. SHOW ME THE MOOOONNEYY!!

########
Spoiler:
Visa
Spoiler:
Visa
Spoiler:
Visa
To be continued...

Edit: Frekvenssvar
Edit2: Rensade. THD vs Uteffekt i 8ohm för nästan alla steg, inkl closeup skala mellan 100-600W
Edit3: Inkluderade Plinius A-biased (AB kommer) och THDvsPower i 4 ohm (inkl closeup skala mellan 100-600W)
Edit4: Marknadskoll med beg(lägsta resp högsta hittade) samt nypriser ger en kr per Watt lista
Edit5: NC500 med på vissa grafer, fixade döda dropboxlänkar