Grafnörden: jämförelse av mätdata hos 11 populära effektsteg

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NirreFirre

Grafnörden: jämförelse av mätdata hos 11 populära effektsteg

Inläggav NirreFirre » 2015-08-20 22:17

Här kommer lite mätdata för poulära slutsteg här på faktiskt som jag sammaställt under sommaren. Tyckte det blev svårt att välja ett nytt när lyssning inte är möjlig, testdata är utspridd och priserna varierar så mycket för en given effekt.

Det finns solklara begränsningar vad man dra för slutsatser med endast mätdata men det är vad jag har att gå på så att säga. Följande punkter är svagheter man bör ha i åtanke när man tittar på dessa grafer. Jag rekommenderar alla att läsa vidare när denna information finns tillgänglig (länkar till källorna finns men alla är inte duktiga att ange fullständiga uppgifter) för att kunna bilda sig en bättre uppfattning om kvalitén på själva källan.
  • Data inhämtad från skilda källor med olika kvalité
  • Skilda (delvis ofullständiga) mätprocedurer och -protokoll
  • Lågupplösta källgrafer
  • Data från tillverkare (Anaview och delvis Hypex), markerade med *
Jag har "återdigitaliserat" mätgrafer som publicerats, felmarginalerna blir ju större när graferna är lågupplösta/strecken tjocka. Uppskattar att man kan säga att fel som härstammar från återdigitaliseringen är i trakterna 5-8%, baserat på stickprov från olika källor.

Så, förhoppningsvis ger det lite intressanta perspektiv (diskussionsunderlag!) på effekt per krona, hörbarhet av THD, nyttan av extremt låg THD vid måttligt effektuttag mm för att kunna hjälpa någon mot ett bra slutstegsköp. Jag är medveten om problematiken kring upphovsrätten men då en liknande jämförande sammanställning troligen aldrig kommer dyka upp från Stereophile/Secrets of Home Theatre and High Fidelity/HiFi News eller annan källa så väljer jag att ta en risk i konsumentupplysningens tecken. Kontakta mig via PM om du har upphovsrättsliga frågor/krav.

Också bra att veta:
  • Alla modeller har inte alla testdata.
  • NAD 208 har väldigt begränsad testdata men är med ändå.
  • "(2ch)" efter namnet betyder att testet är gjort med 2 kanaler drivna mot vanligare 1.
  • "(10kHz)" efter namnet betyder att testet är gjort vid 10kHz mot vanligare 1kHz.

Dessa är de mätdata jag har idagsläget:
  • Frekvenssvar
  • THD+N vs Power (8 och 4 ohm)
  • THD+N vs Frekvenssvar (vid ~2W, ~20W, ~max output)
För att inte riskera att otydliggöra denna data delar jag upp allt i delar, jag låter tråden bli lite smutsigt "cliffhangeraktig" :D och väljer ut i mitt tycke intressanta jämförelser allt eftersom. (Det pågår f ö ett litet webbsajtarbete med javascriptgrafkod så att man kan själv välja testtyp och jämförelseobjekt, lite som Headphone.com BuildAGraph) Givetvis tar jag emot förslag på jämförelser och andra skalor.

Klass AB

Klass D

Klass AAA

########
Så. SHOW ME THE MOOOONNEYY!! :mrgreen:
########
Spoiler:
Visa
THD vs Uteffekt. Alla utom IRAUD350, inkl bryggade AMS1000 och AHB-2
THDvsWatt8ohm_all.PNG
THD+N vs Power (8 Ohm)
THDvsWatt8ohm_all.PNG (219.47 KiB) Visad 3588 gånger

THD vs Uteffekt vid 8 ohm. Ändrad skala för close up av 0,03% resp 1% THD. OBS, alla utom XPA-2 och RB-1092 håller sig klart under 0.03% THD under 100W (det ser ut som deras eller mätningens brusgolv är högre än de andras, se ovan.
THDvsWatt8ohm_all_closeUp.PNG
THD+N vs Power (8 Ohm) CloseUp
THDvsWatt8ohm_all_closeUp.PNG (152.27 KiB) Visad 3588 gånger

THD vs Uteffekt vid 4 ohm (med close up):
THDvsWatt4ohm_all.PNG
THD+N vs Power (4 Ohm)
THDvsWatt4ohm_all.PNG (211.14 KiB) Visad 3588 gånger

THDvsWatt4ohm_all_closeUp.PNG
THD+N vs Power (4 Ohm) CloseUp
THDvsWatt4ohm_all_closeUp.PNG (155 KiB) Visad 3588 gånger

Spoiler:
Visa
THD vs Frekvenssvar. Alla steg vid ca 2, 20 resp 200W RMS. Anaview mätte tyvärr sin AMS1000 vid klippning i den sista grafen)
THDvsFR_2W.PNG
THD+N vs Frekvenssvar (vid ~2W)
THDvsFR_2W.PNG (238.21 KiB) Visad 3588 gånger

THDvsFR_20W.PNG
THD+N vs Frekvenssvar (vid ~20W)
THDvsFR_20W.PNG (135.95 KiB) Visad 3588 gånger

THDvsFR_200W.PNG
THD+N vs Frekvenssvar (vid ~ high output)
THDvsFR_200W.PNG (169.64 KiB) Visad 3588 gånger

Spoiler:
Visa
Frekvenssvar vid 1-2W RMS om inte annat anges:
FR.PNG
Frekvenssvar
FR.PNG (156.48 KiB) Visad 3588 gånger

To be continued... :D

WattPerSEK.png
Kronor per watt (8 resp 4 i klippning)
WattPerSEK.png (52.94 KiB) Visad 3588 gånger

Edit: Frekvenssvar
Edit2: Rensade. THD vs Uteffekt i 8ohm för nästan alla steg, inkl closeup skala mellan 100-600W
Edit3: Inkluderade Plinius A-biased (AB kommer) och THDvsPower i 4 ohm (inkl closeup skala mellan 100-600W)
Edit4: Marknadskoll med beg(lägsta resp högsta hittade) samt nypriser ger en kr per Watt lista
Edit5: NC500 med på vissa grafer, fixade döda dropboxlänkar
Senast redigerad av NirreFirre 2015-11-16 22:33, redigerad totalt 5 gånger.

Användarvisningsbild
philipbtz

Re: Grafnörden: jämförelse av mätdata hos populära effektste

Inläggav philipbtz » 2015-08-20 23:19

Intressant. Utan att kollat upp priser allt för noga så får man ungefär vad man betalar för. Är nöjd med mitt XPA-2 Gen2 än så länge.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-08-21 09:00

Kul ambition. Får man önska sig några ytterligare steg förutom NC 400 som jag redan har i setupen?
Tex Plinius sa-102, Conrad Johnson Premier sa 350!
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
NirreFirre

Inläggav NirreFirre » 2015-08-21 09:56

sprudel skrev:Kul ambition. Får man önska sig några ytterligare steg förutom NC 400 som jag redan har i setupen?
Tex Plinius sa-102, Conrad Johnson Premier sa 350!

Visst, det tar lite tid att suga in ny data men du menar dessa två?
http://www.stereophile.com/content/plin ... asurements
http://www.soundstage.com/measurements/ ... emier_350/

Lade till frekvenssvaren. (Notera att Jared R. på Secrets... säger att RB-1092 är ±0,3dB mellan 10-20kHz vilket stämmer om man normaliserar kring 10Hz och inte ~1kHz som jag och de flesta andra gjort)
F ö vore det kanske bra att addera ca priser (vad man får betala idag) i grafernas beskrivning, typ "Bryston 20-25kkr"?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-08-22 00:09

Tackar!
Man kan anta Plinius sa 102 och sa reference mäter hyggligt lika?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
NirreFirre

Re: Grafnörden: jämförelse av mätdata hos 11 populära effekt

Inläggav NirreFirre » 2015-08-27 12:30

Uppdaterade allt med Plinius SA-103 A-biased (AB kommer senare) och all data jag har f n. Dessutom en snabb marknadskoll på priser och därmed en liten intressant "kr per 8ohmswatt" lista, obs att begpriserna varierar kraftigt..

Det tar extra tid när graferna är svartvita med multipla serier...

F ö tycker jag inte man får så mycket för pengarna i THD och FR avseende med en Plinius :? Presterar ungefär som ett XPA-2 men ger 30-50% av effekten för rätt mycket mer pengar men THD är ju inte allt som sagts tidigare.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-08-27 13:36

Varför inte 4-ohmssiffror på 208:an? Ser ju nästan ut som om den inte skulle fixa det, vilken den gör utan problem, självfallet. Är det bara att det inte gått att hitta data?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
NirreFirre

Inläggav NirreFirre » 2015-08-27 14:18

Nattlorden skrev:Varför inte 4-ohmssiffror på 208:an? Ser ju nästan ut som om den inte skulle fixa det, vilken den gör utan problem, självfallet. Är det bara att det inte gått att hitta data?

Jepp, finns bara följande (tillgängliga) mätdata på 208an i 4 ohm. Morellos. Ingvar nämner i några trådar att de är i underkant men har inte presenterat några data vad jag vet. Kanske i en gammal MoLT månntro?

NAD208@4ohm
12,5W 0,00853%
200W 0,01414%
450W 0,01873%

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2015-08-28 18:59

NirreFirre skrev:Uppdaterade allt med Plinius SA-103 A-biased (AB kommer senare) och all data jag har f n. Dessutom en snabb marknadskoll på priser och därmed en liten intressant "kr per 8ohmswatt" lista, obs att begpriserna varierar kraftigt..

Det tar extra tid när graferna är svartvita med multipla serier...

F ö tycker jag inte man får så mycket för pengarna i THD och FR avseende med en Plinius :? Presterar ungefär som ett XPA-2 men ger 30-50% av effekten för rätt mycket mer pengar men THD är ju inte allt som sagts tidigare.

Du börjar ju själv din tråd med att säga
Det finns solklara begränsningar vad man dra för slutsatser med endast mätdata
och har du följt Sprudels vedermödor för att finna ett slutsteg han trivs med till sina ino i16s?
Trådarna var inte lätt att finna.
Gör dig tjänsten att åtminstone kika lite på dem innan du väljer och köper utifrån mätdata!
http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=45252&hilit=sprudel+rotel
http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=45063&hilit=sprudel+rotel
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
NirreFirre

Inläggav NirreFirre » 2015-08-28 22:19

Hoppsan Lennartj, jag utgick ifrån att Sprudel ville se de två modellerna jämförda före ett ev köp. Inte att han i "efterhand" ville kolla in nåt som han, nu när jag kollat lite i trådarna jag inte sett och läst i tidigare, redan är superdupernöjd med. Hoppas ni inte tog min "mätdissning" som nåt annat, jag är som ni nog hajjar, en bang-for-the-buck person.

Jag har dessvärre inte i närheten av varken budget, systemdelar i övrigt eller öron och rum som kommer kunna dra nytta av Stereophile Class A grejer. Inte heller tror jag att jag vinner särskilt mycket på att leta efter den "perfekta" elektroniken när allt jag vill ha är "gain on a wire". Jag blir nog nöjd med 500W+ med låg distortion, rak frekvensgång och så neutral hantering av signalen som möjligt. Tack för att du tipsade om ett annat sätt att välja förstärkeri, alltid lite kul med alternativa vägar.

Hade jag haft kunskaper om att elektronik med dessa kvalitetsnivåer skulle kunna särskiljas och dessutom rangordnas i blinda tester (med mina förutsättningar) kanske det vore smart och intressant med massa hemlån av steg men jag lägger nog tid o pengar på akustiken och högtalare när jag satt en bock vid "Förstärkning" [WHITE SMILING FACE]

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-08-28 22:26

Vete tusan om jag inte får ändå sämre siffror på mitt nya Conrad Johnson-steg :)
350 watt och nästan olösligt då det tillverkats i endast 200 ex och är högvilt bland entusiaster världen över.
Vi är alla olika, jag kan må lika gött av kompisen Haldor i Kirunas farsas hemkörda som finwhisky från Islay. Allt beror på tillfälle och plats, men alkohol per krona är inte det enda som styr mitt val på hojtarolja lika lite som hifi-apparater. :)
Senast redigerad av sprudel 2015-08-28 22:30, redigerad totalt 1 gång.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-08-28 22:29

Det är helt lugnt Nirre. Jag vet vad jag gör, tror jag! :D

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-08-28 23:21

sprudel skrev:Det är helt lugnt Nirre. Jag vet vad jag gör, tror jag! :D

8O

8) . . . typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Återgå till Teknikforum