Och nu blir det surroundbygge à la a2-konceptkopia - FÄÄRDIG

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Re: Och nu blir det surroundbygge à la a2-konceptkopia

Inläggav Kraniet » 2015-08-24 19:30

Här pratas lite skruv
viewtopic.php?t=51318

mitt tips är Bleckskruv från Lindab. Finns på K-Rauta
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2015-08-24 19:31

appropå fräsning av diskantelementet så ser det väldigt fint ut. Imponerande frihandsfräsning!
Dock tror jag inte det är helt nödvändigt att försänka dom. Undrar hur mycket påverkan det har på upplevt ljud.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-08-24 19:48

Stiligt Tarzan, årets kometkarriär!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-08-24 19:48

Kanon! Jag tar 4par ;)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-08-24 20:20

Kraniet skrev:appropå fräsning av diskantelementet så ser det väldigt fint ut. Imponerande frihandsfräsning!
Dock tror jag inte det är helt nödvändigt att försänka dom. Undrar hur mycket påverkan det har på upplevt ljud.

Medhåll, stor påverkan blir det nog inte, men ännu bättre hade det varit om frontplattan varit rektangulär.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-08-24 21:41

Kraniet skrev:appropå fräsning av diskantelementet så ser det väldigt fint ut. Imponerande frihandsfräsning!

Jag gör det ändå mest för att det var kul att fräsa och att det ser riktigt mycket snyggare ut.

Jag har ju redan kommit fram till att själva konstruktionen kräver helt andra element än de jag stoppat i, så det jag gör gör jag mest för det estetiska.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-08-24 22:43

Sent svar, men svart skruv brukar jag köpa hos Ljudia. De har tre storlekar, som passar allt från små diskanter till biffiga basar:
http://www.ljudia.se/produkter/tillbehor/beslag/skruv

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-08-24 23:06

Kalejdokom skrev:Sent svar, men svart skruv brukar jag köpa hos Ljudia. De har tre storlekar, som passar allt från små diskanter till biffiga basar:
http://www.ljudia.se/produkter/tillbehor/beslag/skruv

Inte alls för sent. Tack!

Och tack alla andra för all beröm. :) Men, jag är ju inte klar än...

Jag ska ju bland annat komma fram till ett vettigt filter för diskanten, någon kondensator och en l-pad för att få bukt på det lite vassa ljudet och kanske utsläckningen runt 1,5 kHz.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-08-25 10:17

Det blev skruvar från hifikit ändå eftersom motstånd och kondensatorer var lite billigare där.

Filtret som jag chansar på och nu har köpt komponenter till:

Kod: Markera allt
(+)_____________________________________+bas-_______________________________________(-)

(+)____[kondensator 1,5 uF]____[motstånd 3,3 ohm]_____-diskant+____-diskant+________(-)
                                                   /_____[motstånd 15 ohm]_____/

Inte hela världen om det blir fel eftersom det inte rör sig om så dyra komponenter. Parallellmotståndet på 15 ohm är till för att ta ner nivån runt resonansfrekvensen och seriemotståndet är till för att dels dämpa diskanten något och dels ta bort en "grop" i impedanskurvan så att den aldrig går under ca 7 ohm.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2015-08-25 11:01

Ljudias skruvar, RXS, är plåtskruvar. Fler varianter finns tex hos Autoexperten, både i 50- och 10-pack. https://www.autoexperten.se/sok/?query=RXS+svart

Svarta skruv.JPG
Svarta skruv.JPG (59.88 KiB) Visad 5623 gånger

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-08-26 19:54

Nu är skruvar, kondensatorer och motstånd på väg från hifikit :D

Jag testade min filterdesign fast med 1 och 22 ohm som jag hittade här hemma istället för de tänkta 3,3 och 15 ohm. Jag har i alla fall tänkt rätt gällande motståndens funktion – diskanten dämpades runt impedanstoppen och också något över hela registret.

Nu hoppas jag det blir ännu bättre med "rätt" värden på motstånden.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-08-27 17:40

Nu har brevet från hifikit dumpit ner i brevlådan, lika snabbt som jag tror mig minnas från förra gången, men när jag skulle mäta på det fina nya filtret visar det sig att mitt ljudkort inte längre funkat till OSX. Det är i sånnahär stunder jag känner mig skrämmande konservativ och tänker tankar som "det var bättre förr, innan uppdateringen".

Inte funkade REW på flickvännens pc heller, jag vet inte hur många fel jag hörde på ljudet som kom ut ur den. Datorn la till konstiga undertoner som kom som med ett bandeko. Helskumt.

Nu låter i alla fall högtalaren helt ok tycker jag om än kanske lite vasst, men det kan jag leva med. Det intressanta infinner ju sig tyvärr inte förrän två lådor är klara så jag kan se om jag lyckats med det där magiska, att få ljudet att inte kantra även om man sitter närmre en enskild högtalare.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-08-30 18:02

Jag kan säga att jag är glad att jag gjorde vinkeln såpass stor. Pilligt värre att löda filtret. Nu är i alla fall 3 monterade och klara.

Bild

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-09-03 15:06

Fjärde lådan är en katastrof, jag tror inte någon bit bliv rätt. Jag får helt enkelt hoppas att det håller tätt efter att den blivit dränkt i trälim i alla skarvar (glipor) på insidan och spackel på utsidan. Usch.

Element till de två sista är också beställda från europe audio nu, såhär efter sommarjobbslönen. Det lär väl dröja någon månad eller två innan dessa hittar hit.

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2015-09-04 12:55

Några veckor för sent ute men Tools (över vägen från Beijer) har all skruv man kan önska sig. ;)

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2015-09-04 13:17

Swedol har också svart skruv.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-09-04 16:30

Det var då värst vad folk gick igång på ämnet skruv :D Nu ligger den sista av de nu fyra möjliga (av sex potentiella) på tork, sen kan jag äntligen få till ett trevligt litet test.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2015-09-04 17:37

Svarta skruv finns billigt på Tradera!! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-09-04 17:46

Svart skruv är för mesar! :mrgreen: (om inte korgen är silver självklart - då går svart bra )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2015-09-04 19:45

Vilken diskant använder du?

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-09-04 20:16

landa skrev:Vilken diskant använder du?

https://www.madisoundspeakerstore.com/v ... truncated/
Den.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2015-09-04 21:59

Misstänkte nästan det. Undrar om jag inte har några på vinden. Hmm

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-09-06 19:34

Nu så! Nu vill min mac äntligen inse att ljudkortet faktiskt fungerar som det ska. Fram med mätuppställningen igen.

Bild

Det resulterade den här gången med nya fina filter i dessa fina mätningar. Först SPL och efter det fas.
Bild

Bild

Mätningarna har en gate på så lite som 4,3 ms för att inte få med någon reflektion. Med en gate på 9 ms slipper jag takreflexen, men då kommer en annan som jag misstänker är från det undanflyttade bordet med. Det betyder alltså att man inte ska ta det lågfrekventa på så värst stort allvar. Annars är det ingen smoothing på kurvorna. Att mätningen faller av så fort över ca 13kHz antar jag beror på mikrofonens vinkel.

Den röda är alltså on axis vilket är mellan 10 och 20 graders vinkel uppåt. Där kan man se baselementets problem med sin peak vid 10 kHz. Lite tråkigt, men ingenting som går att göra någonting åt på något sätt som jag orkar med. Jag tycker ändå att jag lyckades få kurvan inom ramen för vad som kan anses vara ok-rak – det är ju bara svängningar på under 10 dB. Kräsen ska man då inte vara.

Sen kommer den gula mätningen som är mätt ca 25° nedåt sett ifrån någon sorts punkt mellan elementen. Här kan man se både i SPL-mätningen att det mesta högfrekventa bilvit mycket svagare och i fasmätningen ser man att det beror på att diskanterna nu inte riktigt spelar i fas med basen längre. Precis som tanken var, helt enkelt. Något som inte är precis som tanken var väl hur basen sprider. Den är inte tänkt att användas över 5000 Hz och det förstår man ganska väl varför. Hade den inte väsnats så vid 10 kHz, hade jag kanske inte behövt dämpa diskanterna så mycket och då hade det ... nej, jag vet inte riktigt hur det hade blivit.

Den gröna och den blåa mätningen som är mätta ca 35° respektive 45° "nerifrån" visar hur det utfasade ljudet kryper längre och längre ner i registret precis som tanken var. Extra tydligt syns väl detta på fasmätningen.

Väggreflexen är ju viktig för basen, men den bidrar ju också med en utsläckning runt 450 Hz. Den blir mer och mer tydlig, fast också mer och mer smalbandig ju mer under själva högtalaren man kommer. Antagligen hade man kunnat kompensera för den med lite smarta avfasningar och mått på högtalarens undersida, men det förstår jag först nu med fyra lådor färdiga. Om jag får för mig att bygga surround någon annan gång kanske jag experimenterar lite mer med det och väljer ett baselement med snyggare spridning i diskanten.

Baffelsteget har jag inte heller riktigt förstått hur man ska få bukt med utan filter. Jag får väl helt enkelt välja ett element som spelar starkare under 750 Hz, om det nu finns, men det kanske också kan kompenseras med smartare mått på lådan? Som tur är finns det ju eq i receivern :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Och nu blir det surroundbygge à la a2-konceptkopia - FÄÄ

Inläggav paa » 2015-09-06 19:44

Vad är det för mätprogram?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-09-06 19:48

Spännande. Några utlåtande om hur de låter?

paa skrev:Vad är det för mätprogram?

Room eq wizard.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-09-06 19:56

AndreasArvidsson skrev:Spännande. Några utlåtande om hur de låter?

Helt ok ändå är vad jag att har att säga hittills. Jag ska kolla lite klipp med coola surroundspår snart, när AVSforums surroundtestskiva är färdignerladdad närmare bestämt.
AndreasArvidsson skrev:
paa skrev:Vad är det för mätprogram?

Room eq wizard.

Stämmer bra det.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-09-06 19:59

Jag har sett någon anmärka på att REW får med för mycket av rummet vid mätningen, och rekommenderat andra program.
Är det inget problem menar du?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-09-07 13:55

paa skrev:Jag har sett någon anmärka på att REW får med för mycket av rummet vid mätningen, och rekommenderat andra program.

Jag har i och för sig inte testat några andra program, men jag förstår inte riktigt hur själva programmet skulle påverka hur mycket av rummet som kommer med. Man kan ju titta under fliken "impulse" där starka reflexer syns tydligt och sätta en gate därefter. Det kanske är ett projekt för någon här på forumet, att jämföra lite olika mätprogram?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-09-07 16:41

Tarzan skrev:
paa skrev:Jag har sett någon anmärka på att REW får med för mycket av rummet vid mätningen, och rekommenderat andra program.

Jag har i och för sig inte testat några andra program, men jag förstår inte riktigt hur själva programmet skulle påverka hur mycket av rummet som kommer med. Man kan ju titta under fliken "impulse" där starka reflexer syns tydligt och sätta en gate därefter. Det kanske är ett projekt för någon här på forumet, att jämföra lite olika mätprogram?

Hittade det här inlägget i en gammal tråd:

schmutziger skrev:REW är inte rätt verktyg om det är i28 på 1m du vill mäta.
Ladda hem arta, holmimpulse, sirp o dylika isf.

Du får med på tok för mycket av rummet med REW.

Kan det vara så att någon missat att det går att ställa in gate-tiden även i REW?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-09-07 16:57

paa skrev:
Tarzan skrev:

Hittade det här inlägget i en gammal tråd:

schmutziger skrev:REW är inte rätt verktyg om det är i28 på 1m du vill mäta.
Ladda hem arta, holmimpulse, sirp o dylika isf.

Du får med på tok för mycket av rummet med REW.

Kan det vara så att någon missat att det går att ställa in gate-tiden även i REW?

REW uppdateras ganska ofta, så innan vi anklagar schmutziger för att vara blind kan vi anta att den funktionen inte fanns då :)

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum