Att klaga på betal-program däremot ser jag närmast som användarens skyldighet

Tack Svante för Masvis och tack peh för beskrivningen hur man går till väga med SOX.
Den här möjligheten ska testas hemma.
Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Bill50x skrev:I alla fall för krångligt när det lika gärna kunde varit inbyggt från början....
Nu kan jag inte låta bli att säga som en (programmerar-)kollega: "Typisk användarkommentar..."
Du bör förstå att MasVis är utvecklad på min fritid och att bara för att något kan vara på ett visst sätt så blir det inte det av sig själv. Hade jag fö lyckats inkludera flac från början så hade inte sox gått att använda eftersom jag inte visste att den fanns.
Bill50x skrev:Jag provade fö med en 24-bitars flac igår och det fungerade bra det också. Är det sox som medger sådana filer?
peh skrev:Version 1.2 har hängt med ett tag nu, och det är klart: if it ain't broke, why fix it? MasVis är fantastiskt! Jag har lärt mig massor. Inte minst har jag lärt mig att det enskilt lättaste sättet att tweaka ljudet ur anläggningen är att hitta rätt mastering. Source first, typ!
Det finns emellertid några funktioner jag gärna skulle vilja se i en framtida MasVis-uppdatering:
Must have:
MasVis -R -o -aA *.flac *.mp3 *.ogg
AndreasArvidsson skrev:Kör masvis som administratör och skriv vad du vill.
joakimfors skrev:Nu har jag äntligen orkat ta tag i mitt PyMasVis-projekt lite. Hackade sönder min gamla hemska spagettikod en aning för att i framtiden kunna göra lite roligare grejer m.a.p. användargränssnittet. Hoppas jag hinner förverkliga mina idéer inom en snar framtid men det är inte så lätt när man har småbarn som kräver uppmärksamhet.
Nyheter för den här versionen är att jag extraherar lite mer metadata samt att resultatbilden blir lika stor som förlagans alster. Inga världsomvälvande uppdateringar men kanske uppskattas av någon.
ottovonkopp skrev:Kan man på ett enkelt sätt "se" om en inspelning är så "hög" att ljudet distar, hörbart eller ej?
peh skrev:joakimfors skrev:Nu har jag äntligen orkat ta tag i mitt PyMasVis-projekt lite. Hackade sönder min gamla hemska spagettikod en aning för att i framtiden kunna göra lite roligare grejer m.a.p. användargränssnittet. Hoppas jag hinner förverkliga mina idéer inom en snar framtid men det är inte så lätt när man har småbarn som kräver uppmärksamhet.
Nyheter för den här versionen är att jag extraherar lite mer metadata samt att resultatbilden blir lika stor som förlagans alster. Inga världsomvälvande uppdateringar men kanske uppskattas av någon.
Fancy! Ser fram emot vidareutvecklingen. Eftersom det är Python-baserat kanske mitt förslag ovan om CLI-funktioner lämpar sig bättre för din klon än originalet? Är det något du känner för att implementera, rent av?![]()
for f in *.flac; do python …/analyze.py "$f"; done
joakimfors skrev:PyMasVis är bara CLI för tillfället.
ottovonkopp skrev:Kan man på ett enkelt sätt "se" om en inspelning är så "hög" att ljudet distar, hörbart eller ej?
Vill för andra "oinsatta" visa hur illa det är på de flesta moderna rock o pop inspelningar. Just nu använder jag Dynamic Range Meter i foobar2000. Där får jag en enkel siffra att visa men är lite osäker på om den verkligen "bevisar" något.
Tex så har jag svårt att njuta av pop\rock som har ett värde under 8. Över 10 tycker jag låter betydligt bättre.
python analyze.py -u SvenSvensson -p HeMlIgT spotify:track:2vZxFJAYGcrwT8IVPgchHW
joakimfors skrev:ottovonkopp skrev:Kan man på ett enkelt sätt "se" om en inspelning är så "hög" att ljudet distar, hörbart eller ej?
Vill för andra "oinsatta" visa hur illa det är på de flesta moderna rock o pop inspelningar. Just nu använder jag Dynamic Range Meter i foobar2000. Där får jag en enkel siffra att visa men är lite osäker på om den verkligen "bevisar" något.
Tex så har jag svårt att njuta av pop\rock som har ett värde under 8. Över 10 tycker jag låter betydligt bättre.
Läser du igenom http://www.lts.a.se/lts/manual så är det ganska grundligt förklarat hur man ska tolka de olika graferna.
ottovonkopp skrev:
Tänkt mer att man kunde få en sammanfattning, typ en siffra som Dynamic Range Meter eller en enkel bild. Tex om jag mailar en musiker\skivbolag och påpekar att din inspelning låter inte bra och det beror på detta....
De flesta skulle bara ta en titt på diagrammen och ge upp.
AndreasArvidsson skrev:Crest finns ju redan? Graferna säger dock väldigt mycket mer än så. Allpass crest factor visar hur mycket dynamik som har tagits bort i masteringssteget.
Loudest part visar klippning. Spektrum visar om basen är bortskuren osv.
Allpassed crest factor
This graph probably is the most revealing graph in MasVis. It gives an estimate of how much the crest factor has been lowered by processing of the 2-channel master. In the graph, there are four curves, two red for the right channel, and two blue for the left channel. The dashed line shows the crest factor, ie the same information as above the waveform graphs. The solid line shows the crest factor of the signal after it has passed an allpass filter. This second crest factor is a rough, and typically underestimated value of how large the crest factor was prior to level maximation of the 2-channel master.
At first, it may seem impossible to make such an estimate, but experience shows that the method works. Of course it does not give an exact value of the original crest factor, but it is good enough to tell when the track has been subjected to destructive loudness maximation.
The difference between maximum in the solid line and the dashed line correlates quite well with the amount of crest factor loss that is a result of level maximation of the 2-channel mix.
Allpass filter
An allpass filter lets all frequencies pass without attenuation or amplification. However, the phase of different frequencies are shifted differently. The result is a signal that sounds very similar to the original signal, but with a quite different waveform.
2-ch skrev:Lätt för dig att säga som vet vad kurvorna står för![]()
Men att gemene man ska veta att spektrumet visar bortskuren bas är nog ett önsketänkande.
Jag är nog lite inne på samma spår som ottowonkopp.
Nu över till en dum fråga.
Hur i helskotta kan man klura ut hur mycket dynamik som har tagits bort i masteringssteget?
För mig är det som att man måste ha tillgång till före/efter. Vilket man naturligtvis inte har.
http://lts.a.se/lts/manual skrev:Allpassed crest factor
This graph probably is the most revealing graph in MasVis. It gives an estimate of how much the crest factor has been lowered by processing of the 2-channel master. In the graph, there are four curves, two red for the right channel, and two blue for the left channel. The dashed line shows the crest factor, ie the same information as above the waveform graphs. The solid line shows the crest factor of the signal after it has passed an allpass filter. This second crest factor is a rough, and typically underestimated value of how large the crest factor was prior to level maximation of the 2-channel master.
At first, it may seem impossible to make such an estimate, but experience shows that the method works. Of course it does not give an exact value of the original crest factor, but it is good enough to tell when the track has been subjected to destructive loudness maximation.
The difference between maximum in the solid line and the dashed line correlates quite well with the amount of crest factor loss that is a result of level maximation of the 2-channel mix.
Here is the method that MasVis uses to make the graph:
1. Draw a dashed line at the crest factor of the track.
2. Run the track through seven different first order allpass filters at 20, 60, 200, 600, 2000, 6000 and 20000 Hz
3. For each of the seven filtered signals, calculate a new crest factor value
4. Plot a solid line representing the crest factors of the seven signals as a function of filter frequency
ottovonkopp skrev:Tänkt mer att man kunde få en sammanfattning, typ en siffra som Dynamic Range Meter eller en enkel bild.
Almen skrev:ottovonkopp skrev:Tänkt mer att man kunde få en sammanfattning, typ en siffra som Dynamic Range Meter eller en enkel bild.
Ja, som redan sagts, Crest motsvarar ju DRM, men man måste ju titta på alla kurvorna för att få en helhetsbild. Det kan ju vara "dåliga" värden utan att det för den skull låter jättekasst.
Svante skrev:Alltså, musik har ju den dynamik den har, den avgörande frågan är om dynamiken har minskats i nivåhöjande syfte.
...och det ser det iofs ut som den har, men inte så farligt.
Vad jag vill säga är att toppfaktorsiffran INTE är avgörande, per definition.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster