MasVis - masteringsvisualisering

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
2-ch

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav 2-ch » 2015-06-24 07:25

Bill. Hur kan du klaga på programvaror som kostar gratis!?
Att klaga på betal-program däremot ser jag närmast som användarens skyldighet 8)

Tack Svante för Masvis och tack peh för beskrivningen hur man går till väga med SOX.
Den här möjligheten ska testas hemma.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-06-24 08:01

Svante skrev:
Bill50x skrev:I alla fall för krångligt när det lika gärna kunde varit inbyggt från början....

Nu kan jag inte låta bli att säga som en (programmerar-)kollega: "Typisk användarkommentar..." :D

Du bör förstå att MasVis är utvecklad på min fritid och att bara för att något kan vara på ett visst sätt så blir det inte det av sig själv. Hade jag fö lyckats inkludera flac från början så hade inte sox gått att använda eftersom jag inte visste att den fanns.

Jodå, jag är medveten om att detta är ett av dina hobbyprojekt och jag har inga som helst krav. Men däremot önskemål :-)

Jag provade fö med en 24-bitars flac igår och det fungerade bra det också. Är det sox som medger sådana filer?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-06-25 09:26

Bill50x skrev:Jag provade fö med en 24-bitars flac igår och det fungerade bra det också. Är det sox som medger sådana filer?

Ja, det måste vara att det står "16" på den där lite kryptiska texten som du fyllde i under codec som gör att sox konverterar till 16-bit.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
peh

Re: Min önskelista

Inläggav peh » 2015-08-16 15:00

peh skrev:Version 1.2 har hängt med ett tag nu, och det är klart: if it ain't broke, why fix it? MasVis är fantastiskt! Jag har lärt mig massor. Inte minst har jag lärt mig att det enskilt lättaste sättet att tweaka ljudet ur anläggningen är att hitta rätt mastering. Source first, typ!

Det finns emellertid några funktioner jag gärna skulle vilja se i en framtida MasVis-uppdatering:

Must have:

Nu kom jag precis på en annan grej som jag gärna sätter som "Must have" på min önskelista:

• Möjlighet att köra MasVis från kommandotolken och i script. På så vis skulle man enkelt kunna få MasVis att skapa GIF:ar av hela musikbiblioteket. Exempel:

• Analysera samliga filer i actuellt directory, samt alla underliggande: (-R) för "Recursive".
    • Spotta ut en "overview" i respektive directory (-o).
    • Spotta även ut en analysanimation för Alla filer i respektive directory (-aA).
    Kod: Markera allt
    MasVis -R -o -aA *.flac *.mp3 *.ogg
Sen låter man MasVis gå över natten, och på morgonen är hela musikbiblioteket analyserat! Perfekt för oss som bara använder CD-spelare för att rippa...
Rock me, Amadeus!

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2015-08-29 11:49

Windows 10

Masvis kräver någon form av registrering. Vad skall man skriva för att det skall starta?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-08-29 11:58

Kör masvis som administratör och skriv vad du vill.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2015-08-29 12:03

AndreasArvidsson skrev:Kör masvis som administratör och skriv vad du vill.

Trodded jag testat det, men tydligen inte. Funkar. Tack!

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2015-09-23 08:51

Kan man på ett enkelt sätt "se" om en inspelning är så "hög" att ljudet distar, hörbart eller ej?

Vill för andra "oinsatta" visa hur illa det är på de flesta moderna rock o pop inspelningar. Just nu använder jag Dynamic Range Meter i foobar2000. Där får jag en enkel siffra att visa men är lite osäker på om den verkligen "bevisar" något.

Tex så har jag svårt att njuta av pop\rock som har ett värde under 8. Över 10 tycker jag låter betydligt bättre.

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2015-10-14 16:41

Nu har jag äntligen orkat ta tag i mitt PyMasVis-projekt lite. Hackade sönder min gamla hemska spagettikod en aning för att i framtiden kunna göra lite roligare grejer m.a.p. användargränssnittet. Hoppas jag hinner förverkliga mina idéer inom en snar framtid men det är inte så lätt när man har småbarn som kräver uppmärksamhet.

Nyheter för den här versionen är att jag extraherar lite mer metadata samt att resultatbilden blir lika stor som förlagans alster. Inga världsomvälvande uppdateringar men kanske uppskattas av någon. :)

Bild

P.S. Har sönder Spotify-stödet i PyMasVis för tillfället men tänkte fixa det ikväll (famous last words). ;)

Användarvisningsbild
peh

Inläggav peh » 2015-10-14 22:21

joakimfors skrev:Nu har jag äntligen orkat ta tag i mitt PyMasVis-projekt lite. Hackade sönder min gamla hemska spagettikod en aning för att i framtiden kunna göra lite roligare grejer m.a.p. användargränssnittet. Hoppas jag hinner förverkliga mina idéer inom en snar framtid men det är inte så lätt när man har småbarn som kräver uppmärksamhet.

Nyheter för den här versionen är att jag extraherar lite mer metadata samt att resultatbilden blir lika stor som förlagans alster. Inga världsomvälvande uppdateringar men kanske uppskattas av någon. :)

Fancy! Ser fram emot vidareutvecklingen. Eftersom det är Python-baserat kanske mitt förslag ovan om CLI-funktioner lämpar sig bättre för din klon än originalet? Är det något du känner för att implementera, rent av? 8)

ottovonkopp skrev:Kan man på ett enkelt sätt "se" om en inspelning är så "hög" att ljudet distar, hörbart eller ej?

Ser att ingen svarat på din fråga, så passar på nu. Bättre sent än aldrig. :)

Svaret är enkelt: Titta på histogrammet (som t.ex. i PyMasVis-exemplet ovan)! Histogrammet visar en fördelning av alla samplingnivåer över inspelningen. En sådan graf borde vara pyramidformad. Ser man däremot att den även har "spikar" i höger+vänster (-1 samt +1) betyder det att det finns för många samplingar på dessa nivåer = klippning. Börjar grafen dessutom anta formen av ett "H" är det verkligen fara och färde...

Sen ser man ju förstås ofta även på "Loudest part" att det finns klippta toppar.
Rock me, Amadeus!

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2015-10-14 22:28

peh skrev:
joakimfors skrev:Nu har jag äntligen orkat ta tag i mitt PyMasVis-projekt lite. Hackade sönder min gamla hemska spagettikod en aning för att i framtiden kunna göra lite roligare grejer m.a.p. användargränssnittet. Hoppas jag hinner förverkliga mina idéer inom en snar framtid men det är inte så lätt när man har småbarn som kräver uppmärksamhet.

Fancy! Ser fram emot vidareutvecklingen. Eftersom det är Python-baserat kanske mitt förslag ovan om CLI-funktioner lämpar sig bättre för din klon än originalet? Är det något du känner för att implementera, rent av? 8)

PyMasVis är bara CLI för tillfället. ;)

Ex

for f in *.flac; do python …/analyze.py "$f"; done

Det är därför jag fulhackade ihop klonen; för att kunna skapa grafer både på min fruktdator utan att krångla med WINE och att kunna köra det på mina Linux-servrar eller någon annanstans där jag har musikfiler och/eller mycket processorkraft men bara ssh-åtkomst. :)

Användarvisningsbild
peh

Inläggav peh » 2015-10-14 22:38

joakimfors skrev:PyMasVis är bara CLI för tillfället. ;)

Såld! I helgen skall det lekas PyMasVis!
Rock me, Amadeus!

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2015-10-14 22:51

ottovonkopp skrev:Kan man på ett enkelt sätt "se" om en inspelning är så "hög" att ljudet distar, hörbart eller ej?

Vill för andra "oinsatta" visa hur illa det är på de flesta moderna rock o pop inspelningar. Just nu använder jag Dynamic Range Meter i foobar2000. Där får jag en enkel siffra att visa men är lite osäker på om den verkligen "bevisar" något.

Tex så har jag svårt att njuta av pop\rock som har ett värde under 8. Över 10 tycker jag låter betydligt bättre.

Läser du igenom http://www.lts.a.se/lts/manual så är det ganska grundligt förklarat hur man ska tolka de olika graferna.

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2015-10-15 14:29

Fick fixat tillbaka Spotify-stöd nu. Krävdes omimplementation då APIt jag jobbar mot hade ändrats så mycket sen sist. Blev därför klassisk superful kod utan felhantering eller annat lull… men det funkar… för det mesta. :twisted:

python analyze.py -u SvenSvensson -p HeMlIgT spotify:track:2vZxFJAYGcrwT8IVPgchHW

blir till

Bild

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2015-10-15 14:36

joakimfors skrev:

Läser du igenom http://www.lts.a.se/lts/manual så är det ganska grundligt förklarat hur man ska tolka de olika graferna.

Tänkt mer att man kunde få en sammanfattning, typ en siffra som Dynamic Range Meter eller en enkel bild. Tex om jag mailar en musiker\skivbolag och påpekar att din inspelning låter inte bra och det beror på detta....

De flesta skulle bara ta en titt på diagrammen och ge upp.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-10-15 14:38

ottovonkopp skrev:
Tänkt mer att man kunde få en sammanfattning, typ en siffra som Dynamic Range Meter eller en enkel bild. Tex om jag mailar en musiker\skivbolag och påpekar att din inspelning låter inte bra och det beror på detta....

De flesta skulle bara ta en titt på diagrammen och ge upp.

Crest finns ju redan? Graferna säger dock väldigt mycket mer än så. Allpass crest factor visar hur mycket dynamik som har tagits bort i masteringssteget.
Loudest part visar klippning. Spektrum visar om basen är bortskuren osv.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2015-10-15 15:18

AndreasArvidsson skrev:Crest finns ju redan? Graferna säger dock väldigt mycket mer än så. Allpass crest factor visar hur mycket dynamik som har tagits bort i masteringssteget.
Loudest part visar klippning. Spektrum visar om basen är bortskuren osv.

Lätt för dig att säga som vet vad kurvorna står för :wink:
Men att gemene man ska veta att spektrumet visar bortskuren bas är nog ett önsketänkande.
Jag är nog lite inne på samma spår som ottowonkopp.

Nu över till en dum fråga.
Hur i helskotta kan man klura ut hur mycket dynamik som har tagits bort i masteringssteget?
För mig är det som att man måste ha tillgång till före/efter. Vilket man naturligtvis inte har.

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2015-10-15 15:22

Tur att någon redan besvarat den frågan. ;)

Från http://www.lts.a.se/lts/manual

Allpassed crest factor

This graph probably is the most revealing graph in MasVis. It gives an estimate of how much the crest factor has been lowered by processing of the 2-channel master. In the graph, there are four curves, two red for the right channel, and two blue for the left channel. The dashed line shows the crest factor, ie the same information as above the waveform graphs. The solid line shows the crest factor of the signal after it has passed an allpass filter. This second crest factor is a rough, and typically underestimated value of how large the crest factor was prior to level maximation of the 2-channel master.

At first, it may seem impossible to make such an estimate, but experience shows that the method works. Of course it does not give an exact value of the original crest factor, but it is good enough to tell when the track has been subjected to destructive loudness maximation.

The difference between maximum in the solid line and the dashed line correlates quite well with the amount of crest factor loss that is a result of level maximation of the 2-channel mix.

Samt

Allpass filter

An allpass filter lets all frequencies pass without attenuation or amplification. However, the phase of different frequencies are shifted differently. The result is a signal that sounds very similar to the original signal, but with a quite different waveform.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-10-15 15:23

2-ch skrev:Lätt för dig att säga som vet vad kurvorna står för :wink:
Men att gemene man ska veta att spektrumet visar bortskuren bas är nog ett önsketänkande.
Jag är nog lite inne på samma spår som ottowonkopp.

Nu över till en dum fråga.
Hur i helskotta kan man klura ut hur mycket dynamik som har tagits bort i masteringssteget?
För mig är det som att man måste ha tillgång till före/efter. Vilket man naturligtvis inte har.

Hehe ja så är det ju alltid. Jag menar bara att du kan inte få ned all den informationen i en enda siffra. Möjligt att man kan väga resultatet från de olika stegen och göra något form av "betyg", men det är ju så klart en förvanskning av sanningen.

Du har rätt i att man inte till 100% kan veta det utan att ha tillgång till källmaterialet innan mastering, men det går att göra en ganska kvalificerad gissning mha ett allpass filter.
Låter Svante förklara:
http://lts.a.se/lts/manual skrev:Allpassed crest factor

This graph probably is the most revealing graph in MasVis. It gives an estimate of how much the crest factor has been lowered by processing of the 2-channel master. In the graph, there are four curves, two red for the right channel, and two blue for the left channel. The dashed line shows the crest factor, ie the same information as above the waveform graphs. The solid line shows the crest factor of the signal after it has passed an allpass filter. This second crest factor is a rough, and typically underestimated value of how large the crest factor was prior to level maximation of the 2-channel master.

At first, it may seem impossible to make such an estimate, but experience shows that the method works. Of course it does not give an exact value of the original crest factor, but it is good enough to tell when the track has been subjected to destructive loudness maximation.

The difference between maximum in the solid line and the dashed line correlates quite well with the amount of crest factor loss that is a result of level maximation of the 2-channel mix.

Here is the method that MasVis uses to make the graph:

1. Draw a dashed line at the crest factor of the track.
2. Run the track through seven different first order allpass filters at 20, 60, 200, 600, 2000, 6000 and 20000 Hz
3. For each of the seven filtered signals, calculate a new crest factor value
4. Plot a solid line representing the crest factors of the seven signals as a function of filter frequency

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-10-15 15:28

ottovonkopp skrev:Tänkt mer att man kunde få en sammanfattning, typ en siffra som Dynamic Range Meter eller en enkel bild.

Ja, som redan sagts, Crest motsvarar ju DRM, men man måste ju titta på alla kurvorna för att få en helhetsbild. Det kan ju vara "dåliga" värden utan att det för den skull låter jättekasst.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-10-15 15:32

Almen skrev:
ottovonkopp skrev:Tänkt mer att man kunde få en sammanfattning, typ en siffra som Dynamic Range Meter eller en enkel bild.

Ja, som redan sagts, Crest motsvarar ju DRM, men man måste ju titta på alla kurvorna för att få en helhetsbild. Det kan ju vara "dåliga" värden utan att det för den skull låter jättekasst.

Värt att notera är dock att crest och DR inte är samma sak.

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2015-10-15 17:04

Tycker Svante sa något bra som är värt att tänka på:

Svante skrev:Alltså, musik har ju den dynamik den har, den avgörande frågan är om dynamiken har minskats i nivåhöjande syfte.

...och det ser det iofs ut som den har, men inte så farligt.

Vad jag vill säga är att toppfaktorsiffran INTE är avgörande, per definition.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-10-15 17:55

Svante har helt rätt. Därför är allpass-grafen mycket viktigare än crest-faktorn för att avgöra hur masteringen har påverkat dynamiken.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2015-10-16 07:11

Det är alltid lika skönt att slänga ut en fråga här på Faktiskt.
Det tar inte lång tid innan man får kompetenta svar.

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2015-11-04 01:47

Labbar lite med att detektera verkliga toppvärden och inte bara sample-toppvärde.

5k51251p08ampl22p5phaseandmin3dB.wav-pymasvis.png
5k51251p08ampl22p5phaseandmin3dB.wav-pymasvis.png (30.69 KiB) Visad 6683 gånger

Kör med 4 ggr översampling och sen ett 96 tappars FIR lågpassfilter på det, allt enligt ITU/EBU-rekommendationer. Kunde säkert bli bättre men det är väl tveksamt om man skulle vinna något på det. :)

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2015-11-05 09:51

Hej!

Kan jag använda MasVis för att visa att brus har bättre värden än x-låt?

-audiocheck.net_pinknoise.gif
-audiocheck.net_pinknoise.gif (25.23 KiB) Visad 6628 gånger

Tänkte att det kunde vara en kul jämförelse.

Seinabo Sey låt Pretend vs Pink Noise vs Accept Balls to the wall (första cd-utgåva som låter fantastikt bra).
Overview.gif
Overview.gif (6.27 KiB) Visad 6619 gånger

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-11-05 15:22

:D
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

endian

Inläggav endian » 2015-11-12 16:18

Kanye West - My Beautiful Dark Twisted Fantasy är en av 2010's bästa plattor, men det är också den värsta syndaren jag sett när det gäller clipping!

https://en.wikipedia.org/wiki/My_Beauti ... ed_Fantasy

Kolla tex Monster... Bild

http://endian.net/kanye/index.htm

/ Kenneth

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2015-11-12 21:44

8O

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-11-12 23:26

En s.k. galicianare.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi