Bygga om köpe-högtalare till onwall

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Tudor

Bygga om köpe-högtalare till onwall

Inläggav Tudor » 2015-09-07 14:52

Hej,
Ny på forumet och ny även i HiFi-världen.

Kort intro - hoppa ner till frågeställning om det inte intresserar.

Intro och förutsättningar
Som kort intro så har jag aldrig snöat ner mig i hifi eller ägt olika system.
Ser knappt på film utan det är musik i moderata ljudnivåer som gäller.

För ett par år sedan packade jag ner vårt "Samsung all-in-one plast 2.1 DVD/CD/USB"-system och ersatte med en Dynavox vr70e II och ett par Dynavoice DM-6. Helt fantastiskt vilken skillnad. Är supernöjd med systemet så när som på högtalarnas format. Tyvärr passar de inte så bra att placera dessa (för mig) djupa högtalare. Jag behöver a dem väggmonterade och med måtten 33 cm i djup samt ca 10 cm utifrån vägg sticker de ut ordentligt där man ibland behöver passera.

Det ideella formatet skulle ju såklart vara en onwall-högtalare utan sub men det känns sådär att lägga 4000-5000:- för att ersätta dem med ett par renodlade onwall när ändå är så nöjd med ljudet. Tilläggas att jag köpte dessa för ynka 600:-

Således började fundera på att bygga något själv och kände att detta var ett mycket intressant och roligt område, men fortfarande landade jag på runt 1500-2000:- lådan.. och då slog det mig.. kan jag jag inte ge mig på att bygga om bara själva lådan för mina dm6?

Frågeställning

Jag vill minska djupet och ha den onwall i egenbyggd låda, vilket jag tänker mig ger följande skillnader:
* Flytta basreflex från bak till fram
* Större baffel (känns nödvändigt för att minska djupet men behålla lådans litermått)
* Behålla litermåttet (känns klokt)

Jag har mer att säga ang rummet de ska sitta i men tänkte hålla start-posten lite kortare, detta är det väsentliga just nu.

Jag förstår att det är massa saker att förhålla sig till - hur nuvarande lådan är uppbyggd, baffelstorlek, reflexrörets storlek, dämpning - ni vet bättre -
Vad tror ni? Är det dömt att misslyckas eller kan det fungera? Vad bör jag tänka på osv?

Tack på förhand

Länk
Dynavoice Definition DM-6

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Bygga om köpe-högtalare till onwall

Inläggav Perfector » 2015-09-07 16:15

Rent instinktivt känner jag att det blir bättre med färdiga in-wall-högtalare för dom där är så bra att det känns lite mordiskt att såga i dom.
Men det är jag det.

Edit:
Detta kanske kan vara ett alternativ till att sätta sågen i lådorna
http://www.monacor.se/produkter/laag-ohm-2/
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Doofus

Inläggav Doofus » 2015-09-07 16:26

Jag undrar hur mycket hänsyn till just baffelformen och avståndet till bakväggen som dynavoice har tagit vid framställningen av delningsfilter och val av element, det kanske går att utröna om man får några bilder på delningsfiltret ?

Riktningen på basreflexröret är inte lika avgörande sålänge innervolym på lådan och dimension på röret är detsamma, mitt förslag är att rikta det nedåt. Detta är högst spekulativt och tumregelsmässigt.

Jag skulle byggt en låda precis så djup att magneten på basen får någon cm eller två till baksidan, förutsatt att basen är ventilerad där. Annars kan avståndet göras ännu mindre.

Jag tror inte det är så farligt att platta till högtalaren, man kan nog gissa sig till en aningen mulligare tonkurva i det lägre registret i och med det ökade väggstödet.

Allt detta är bara gissningar men kanske ger någon typ av riktning i projektet. Lycka till !
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-09-07 16:28

Lådan är en basreflex som enligt dem själva går hela vägen ner till 35 Hz. Om du är villig att bygga bas(ar ;)) skulle du kunna bygga om lådan till en sluten, för jag tror det är dumt att ändra baffelformen eftersom den garanterat påverkar en hel del.

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2015-09-07 16:37

Hej, du behöver väl inte såga sönder de gamla lådorna utan behåll dem tills du är nöjd med de nya. Skruva ut element och filter mycket försiktigt.

Jag tycker du ska prova att bygga ett par nya lådor med säg 10-15cm djup på insidan. Baffeln behöver säkert bli lite större och om baffelmåtten blir annorlunda kan det bli en icke-avsedd påverkan från det men det är inte säkert att den blir avgörande. Det finns en gratis programvara för att testa (the edge på tolvan.com). Där kan du se hur den gamla baffeln påverkar och idealt kanske du kan få till en ny baffel som ger liknande påverkan?

Om samma innervolym och samma element används borde du kunna använda samma basreflexavstämning och därmed ett likadant basrör. Du får dock rikta det åt ett annat håll än bakåt/framåt så att det inte blir för trångt inne i lådan. Här finns ju alltid en möjlighet att laborera med andra avstämningar.

Med högtalaren hängande på väggen kan du även få en kraftigare förstärkning av basen, men det beror på hur dina lådor står placerade idag.
Ha en rimligt trevlig dag.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2015-09-07 17:22

Ärligt talat så tror jag att det varken gör bu eller bä att sätta samma konfiguration av element/delningsfilter i en helt annan låda. Jag hade provat att göra en helt ny låda med den design jag vill ha.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Tudor

Inläggav Tudor » 2015-09-07 17:32

Tack för alla svar!

Ang såga:
Tänkte nog också att jag kan få ut det mesta utan att såga sönder. Eller kanske omöjligt att få ut filtret, får se när jag vågar, men jag vågar inte innan jag får lite stöd härifrån, hehe. I så fall trasha bakre väggen så ingreppet blir möjligt att dölja hyfsat, hehe.

Ang djup:
Då det idag är ca 40-45cm utanför vägg (33 cm djup + 10-15 cm avstånd) tror jag ett yttermåtts-djup på 25 känns helt ok, så det behöver inte vara såå snävt på insidan. Jag resonerar som så att ju djupare jag tillåter dem vara, desto mindre behöver jag förstora baffeln från orginalet.

Ang baffel
Hur är det med att vinkla 45 graderfrån baffel (sedan 45 igen halvägs mot väggen) istället för 90
(för mindre baffel med större volym)?

typ ( B är baffelvägg)
Kod: Markera allt

________
|       |
 \__B__/

istället för

________
|       |
|___B___|

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-09-07 20:09

Du kan lägga högtalarnas filter i en låda och börja designa nya. De kommer inte fungera längre.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-09-07 21:38

MagnusÖstberg skrev:Du kan lägga högtalarnas filter i en låda och börja designa nya. De kommer inte fungera längre.

+1.

Som med alla typer av högtalarkonstruktion bör man veta hur elementet beter sig och för att veta det behöver man mäta det på olika sätt. Filtret är som Magnus antyder anpassad för den befintliga lådan (får man väl hoppas åtminstone) och att göra om lådan eller montera elementen i en vägg gör att du måste anpassa filtret efter de nya förutsättningarna. Baffelformen såklart en del i ekvationen men inte allt.

Idealet sägs väl att ha högtalaren så långt från bakomvarande vägg som möjligt eller inbyggd i den för att minska problem med den tidiga reflexen mot den bakomvarande väggen. Beroende på vad du har för krav och mål så kan det bli väldigt knepigt att bygga in högtalarna i väggen. Saker du då bör tänka på är väl spridningsegenskaper och tidiga reflexer.

Doofus

Inläggav Doofus » 2015-09-08 08:44

Tudor skrev:Tack för alla svar!

Ang såga:
Tänkte nog också att jag kan få ut det mesta utan att såga sönder. Eller kanske omöjligt att få ut filtret, får se när jag vågar, men jag vågar inte innan jag får lite stöd härifrån, hehe. I så fall trasha bakre väggen så ingreppet blir möjligt att dölja hyfsat, hehe.

Ang djup:
Då det idag är ca 40-45cm utanför vägg (33 cm djup + 10-15 cm avstånd) tror jag ett yttermåtts-djup på 25 känns helt ok, så det behöver inte vara såå snävt på insidan. Jag resonerar som så att ju djupare jag tillåter dem vara, desto mindre behöver jag förstora baffeln från orginalet.

Ang baffel
Hur är det med att vinkla 45 graderfrån baffel (sedan 45 igen halvägs mot väggen) istället för 90
(för mindre baffel med större volym)?

typ ( B är baffelvägg)

________
|       |
 \__B__/

istället för

________
|       |
|___B___|

Jag skulle hålla mig till det som är mycket simplare att bygga, c.a 20-25 cm djup, kopiera sen baffelbredden och elemenplacering från toppen och dra ut lådan neråt tills rätt volym erhålls.

Mvh Doof
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
Tudor

Inläggav Tudor » 2015-09-08 09:37

MagnusÖstberg skrev:Du kan lägga högtalarnas filter i en låda och börja designa nya. De kommer inte fungera längre.

Detta känns dock helt utanför mina kunskaper. Innebär det inte förutom att själva byggandet av filtret, också mäta fram hur filtret ska bete sig och på så vis räkna ut vilka komponenter som ska användas?

Det är hårda ord, att "de inte kommer att fungera längre", men så illa är det väl inte? De kommer bara inte vara optimerade för min låda? De kommer ju fortfarande vara en förhoppningsvis välbyggt och genomtänkt 3-stegs filter för just de element jag ska använda. Eventuella justeringar i filtret för baffel och placering, är inte dessa justeringar rätt små förhållandevis?

Allt måste inte vara perfekt, jag är verkligen inte på den nivån, har den tiden eller den ens den ambitionen. Dessutom blir det här mitt absolut första diy-bygge.

Jag vill bara undvika att ställa dessa lådor i en garderob, lägga ut 3000-4000 för nya och ändå sluta med sämre ljud och bli bitter. Bygger jag om dem själv för 1000 kommer nog kunna vara lite stolt att "jag gjort dem själv" och leva med att de låter lite sämre än tidigare.

(Vid behov kanske kan jag modifiera filtret? Känns lite lättare att byta/ta bort/lägga till en komponent än bygga nytt från scratch - och om filtret bara fungerar för den specifika lådan gör den heller ingen nytta i en låda.)

Användarvisningsbild
Tudor

Inläggav Tudor » 2015-09-08 09:47

Doofus skrev:Jag skulle hålla mig till det som är mycket simplare att bygga, c.a 20-25 cm djup, kopiera sen baffelbredden och elemenplacering från toppen och dra ut lådan neråt tills rätt volym erhålls.

Intressant,
är det alltså främst bredden på baffeln som är avgörande, medan höjden inte har lika stor betydelse?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-09-08 09:49

Får jag sticka ut hakan och föreslå en udda skapelse?
Baffel och bakstycke 35 x 55 cm
Ytterdjup 19 cm baserat på 22 mm material
Elemeten så högt upp det går i lådan, sida vid sida
Reflexrör under basen.
Rörets dimensioner är åxå udda men funkar.
Innerdiameter 70 mm och längden avräknad så det slutar 22 mm från inre bakvägg.
Tanken är att omkrets x höjd från bakvägg skall ge samma yta som areaöppningen i röret, då vet inte elementet var lådan slutar och rummet börjar.
Detta gjorde när jag snickrade sådana att hela rummet användes som resonanskammare med ett otroligt ljudtryck och det lät väldigt rent.
En rundstav mellan fram och bakstycke kan behövas för att staga de stora ytorna fram och bak
Mätning på Hihi Connection i Mälarhöjden visade att det både mätte och spelade vackert.
Du kan då prova att använda dina filter och se hur det låter.
Lådan blir så platt du vill ha den och sedan är det upp till dig att snygga till utanverket efter egna önskemål.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Doofus

Inläggav Doofus » 2015-09-08 09:52

Tudor skrev:
Doofus skrev:Jag skulle hålla mig till det som är mycket simplare att bygga, c.a 20-25 cm djup, kopiera sen baffelbredden och elemenplacering från toppen och dra ut lådan neråt tills rätt volym erhålls.

Intressant,
är det alltså främst bredden på baffeln som är avgörande, medan höjden inte har lika stor betydelse?

Höjden har mycket mindre betydelse än bredden, att ställa en stativhögtalare på just ett stativ förstör inte högtalaren. Edge påvisar samma fenomen, just bredden och elementens placering i förhållande till topp / sida / sida har störst effekt.

Användarvisningsbild
Tudor

Inläggav Tudor » 2015-09-08 09:53

Tarzan skrev:Lådan är en basreflex som enligt dem själva går hela vägen ner till 35 Hz. Om du är villig att bygga bas(ar ;)) skulle du kunna bygga om lådan till en sluten, för jag tror det är dumt att ändra baffelformen eftersom den garanterat påverkar en hel del.

Hehe, jag är (i nuläget) inte villig att bygga bas, så jag vill behålla så mycket det går då jag idag de klarar sig mycket fint utan.
Men visst - jag blir sjukt sugen på att bygga horn och grejer när jag kollar på era projekt (eller klä dem i tyg :) men jag får inse mina begränsningar och kanske börja enkelt om inte annat. Bara att flytta alla befintliga komponenter till en ny låda kanske är över mina begränsningar, det återtår att se.

Användarvisningsbild
Tudor

Inläggav Tudor » 2015-09-08 10:49

Perfector skrev:Får jag sticka ut hakan och föreslå en udda skapelse?

Kul, tack, klart du får!
Denna låda skulle då blir större till och med än nuvarande. Närmare ~22l mot nuvarande ~15l får jag det till. Annars tycker jag iden låter likt det Doofus skriver med att dra ut baffeln nedåt.

Doofus skrev:/../ c.a 20-25 cm djup, kopiera sen baffelbredden och elemenplacering från toppen och dra ut lådan neråt tills rätt volym erhålls.

Jag ska räkna på vad höjden blir när jag får en liten ostörd 5-minutare över.

Perfector skrev:Tanken är att omkrets x höjd från bakvägg skall ge samma yta som areaöppningen i röret, då vet inte elementet var lådan slutar och rummet börjar.

Hmm, det är mycket att tänka på!

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-09-08 20:04

Reflexrör under basen.
Tanken är att omkrets x höjd från bakvägg skall ge samma yta som areaöppningen i röret, då vet inte elementet var lådan slutar och rummet börjar.
Detta gjorde när jag snickrade sådana att hela rummet användes som resonanskammare med ett otroligt ljudtryck och det lät väldigt rent.
En rundstav mellan fram och bakstycke kan behövas för att staga de stora ytorna fram och bak
Mätning på Hihi Connection i Mälarhöjden visade att det både mätte och spelade vackert.
Lådan blir så platt du vill ha den och sedan är det upp till dig att snygga till utanverket efter egna önskemål.

Baserat på vilka elementparametrar får du fram de mått du föreslår?

Det där är jag nyfiken på, kan du förklara mer hur det där fungerar?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-09-08 20:09

Cortado skrev:
Reflexrör under basen.

Baserat på vilka elementparametrar får du fram de mått du föreslår?

Det där är jag nyfiken på, kan du förklara mer hur det där fungerar?

1.
Lådan var ett felbygge som blev alldeles rätt.
Edit:
Enligt philips skall lådans djup vid delning vara längre än en kvarts men mindre än en halv våglängd för att "kortsluta basen så ett 6dB filter räcker.
Jag räknade om till mer än 3/4 men mindre än en hel våglängd och det funkade sanslöst bra.
2.
Omkretsen x höjden skall ge samma area som rörets egen, och enligt HiFi Connection så blev resultatet att Elementet inte vet var lådan slutar och rummet börjar så den använder hela rummet som resonanskammare.
Jag ska inte försöka att förstå vad Göran king menade men resultatet blev otroligt bra.
6½" bas i den lådan Blir nästan för bra.
Elementen var Visaton W170 och DT70 NG.
Det spelar dock ingen roll vilket 6½" element du använder, resultatet blir kanon oavsett.

Kan varmt rekommendera en stunds lekstuga och provlyssning på det.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-09-08 21:31

Perfector skrev:1.
Edit:
Enligt philips skall lådans djup vid delning vara längre än en kvarts men mindre än en halv våglängd för att "kortsluta basen så ett 6dB filter räcker.
Jag räknade om till mer än 3/4 men mindre än en hel våglängd och det funkade sanslöst bra.

Lådans innerdjup, 146mm, ger en våglängd på lite drygt 2300Hz. Så dubbla det för att få fram "halvvågsutsläckningen" du pratar om. Spelar baselementet verkligen vid 4,6-4,7kHz?

Jag måste säga att jag behöver få detta förklarat för mig djupare, mer grundläggande så att jag förstår hur du menar. Just nu är jag bara mer förvirrad.

Perfector skrev:2.
Omkretsen x höjden skall ge samma area som rörets egen, och enligt HiFi Connection så blev resultatet att Elementet inte vet var lådan slutar och rummet börjar så den använder hela rummet som resonanskammare.

Detta är jag väldigt förvirrad av. Hur fungerar det?

Om du menar att du stämmer av lådan så att den har en ordentlig peak vid rummets kraftigaste resonans så kan jag förstå att det låter mycket, vid just den frekvensen. Antagligen låter också rent.

Perfector skrev:Jag ska inte försöka att förstå vad Göran king menade men resultatet blev otroligt bra.

Den där basen skulle jag inte använda. Lådan är räknad med 20,5L effektiv volym (volym - port, elementen). Porten är 70mm invändigt och 146mm långt, ger en avstämning på ca 48Hz. Antagligen lite lägre i verkligheten. Ska man tro på simuleringen så finns det ju ingen bas och så är lufthastigheten i porten alldeles för hög vid den där effekten (2.83V). Jag undrar hur många som egentligen skulle tycka att det där låter kanon. Utöver vad simuleringen säger så är elementets tonkurva ett större problem.

Omtalad_högtalare.JPG
Omtalad_högtalare.JPG (182.3 KiB) Visad 2358 gånger

Perfector skrev:Det spelar dock ingen roll vilket 6½" element du använder, resultatet blir kanon oavsett.

Jo, fast.. näe.

Om det där vore sant, varför tillverkar man ens olika högtalarelement och varför har man olika parametrar på dem när det inte påverkar slutresultatet?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-09-08 21:36

Cortado skrev:
Perfector skrev:1.
Edit:

Lådans innerdjup, 146mm, ger en våglängd på lite drygt 2300Hz. Så dubbla det för att få fram "halvvågsutsläckningen" du pratar om. Spelar baselementet verkligen vid 4,6-4,7kHz?

Jag måste säga att jag behöver få detta förklarat för mig djupare, mer grundläggande så att jag förstår hur du menar. Just nu är jag bara mer förvirrad.

Perfector skrev:2.

Detta är jag väldigt förvirrad av. Hur fungerar det?

Om du menar att du stämmer av lådan så att den har en ordentlig peak vid rummets kraftigaste resonans så kan jag förstå att det låter mycket, vid just den frekvensen. Antagligen låter också rent.

Perfector skrev:Jag ska inte försöka att förstå vad Göran king menade men resultatet blev otroligt bra.

Den där basen skulle jag inte använda. Lådan är räknad med 20,5L effektiv volym (volym - port, elementen). Porten är 70mm invändigt och 146mm långt, ger en avstämning på ca 48Hz. Antagligen lite lägre i verkligheten. Ska man tro på simuleringen så finns det ju ingen bas och så är lufthastigheten i porten alldeles för hög vid den där effekten (2.83V). Jag undrar hur många som egentligen skulle tycka att det där låter kanon. Utöver vad simuleringen säger så är elementets tonkurva ett större problem.

Omtalad_högtalare.JPG

Perfector skrev:Det spelar dock ingen roll vilket 6½" element du använder, resultatet blir kanon oavsett.

Jo, fast.. näe.

Om det där vore sant, varför tillverkar man ens olika högtalarelement och varför har man olika parametrar på dem när det inte påverkar slutresultatet?

Delningen i lådan låg på Ca: 2800 Hz så Djupet räcker väl för det.
Notera att jag kommer med en "udda" låda och det är precis vad den är.
Till skillnad från dina beräkningar så har jag byggt och lyssnat på den, både med W170 och med W100 i samma låda och jo, den låter alldeles utmärkt.
Jag har framfört mina tanke på ett "tokbygge" och avstår ifrån vidare diskussion.
Meningen med den här exercisen är ju at ge TS lite olika vinklar, inte att tvinga honom till bygge av en speciell låda.
Den biten får han stå för själv.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-09-08 21:54

Perfector skrev:Delningen i lådan låg på Ca: 2800 Hz så Djupet räcker väl för det.
Till skillnad från dina beräkningar så har jag byggt och lyssnat på den, både med W170 och med W100 i samma låda och jo, den låter alldeles utmärkt.
Jag har framfört mina tanke på ett "tokbygge" och avstår ifrån vidare diskussion.
Meningen med den här exercisen är ju at ge TS lite olika vinklar, inte att tvinga honom till bygge av en speciell låda.

Jag har inget emot att du presenterar udda idéer men "udda" lockar ju också fram frågorna. Att sen bli ifrågasatt för dem får man nog vara lite beredd på, speciellt på faktiskt.se. Faktiskt!

Högtalare, hörsel, akustik, psykoakustik är inte några färska ämnen och många högtalare ser ut på ett visst och är konstruerade på vissa sätt för goda anledningar. Ju mer jag nördat in mig i detta har jag dock upptäckt att nästan fler högtalare verkar vara konstruerade utan hänsyn till vedertagen fysik eller forskning. Men fan vet jag, jag är bara amatör. :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-09-08 21:58

Cortado skrev:
Perfector skrev:Delningen i lådan låg på Ca: 2800 Hz så Djupet räcker väl för det.

Jag har inget emot att du presenterar udda idéer men "udda" lockar ju också fram frågorna. Att sen bli ifrågasatt för dem får man nog vara lite beredd på, speciellt på faktiskt.se. Faktiskt!

Högtalare, hörsel, akustik, psykoakustik är inte några färska ämnen och många högtalare ser ut på ett visst och är konstruerade på vissa sätt för goda anledningar. Ju mer jag nördat in mig i detta har jag dock upptäckt att nästan fler högtalare verkar vara konstruerade utan hänsyn till vedertagen fysik eller forskning. Men fan vet jag, jag är bara amatör. :)

Även jag är amatör, trots 25 år branchen. :-)
Jag har alltid byggt först och kollat sedan vad som händer.
Via hjälpsamma människor på HiFi-Kit och HiFi-Connection har jag alltid fått kloka svar och kunnat kassera ideer som inte varit bra för örat.
Att jag blir kollad har jag inget emot, tvärtom.
Men prova gärna den platta lådan och avgör själv
Kan tillägga att filtret var ett standardfilter med tillägg för impedanskorrigering och dämpning för anpassning av diskanten.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-09-08 23:19

Perfector skrev:Via hjälpsamma människor på HiFi-Kit och HiFi-Connection har jag alltid fått kloka svar och kunnat kassera ideer som inte varit bra för örat.

Det är alltid bra med hjälpsamma människor, med en god och välmenande agenda. Dock måste man ibland låta sig själv ifrågasätta de kunskaperna man har och se om t.ex. läroböcker i ämnet säger samma sak som man själv.

Perfector skrev:Att jag blir kollad har jag inget emot, tvärtom.

Då måste jag föreslå att du också löper linan ut och förklarar vad folk frågar om eller ifrågasätter tills de förstår hur du menar. Visar det sig sen att det är fel får man, tycker jag iaf, acceptera det och byta ut felaktig kunskap. Det behöver dock inte medföra att man inte kan bygga högtalare på sitt egna udda sätt.

Det lämnar en lite dålig eftersmak när man ber om en förklaring och sen får man ett svar i stil med "jag tänker inte diskutera det eftersom det alltid fungerat för mig i 25år".

Perfector skrev:Men prova gärna den platta lådan och avgör själv
Kan tillägga att filtret var ett standardfilter med tillägg för impedanskorrigering och dämpning för anpassning av diskanten.

Det vore bra om du kunde backa dina egna konstruktioner med faktiska mätningar, istället för att hänvisa till andra personer, företag eller föreningar. Det skulle öka trovärdigheten i det du säger.

Nu hoppas jag att vi kan komma framåt med trådens faktiska ämne. :D

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-09-08 23:23

Mätningarna gjorde på mitten av 80-talet och har försvunnit i flytten till Trosa såvida dom inte ligger i stora hyllan i källaren dit jag inte går så ofta.
speciellt som jag lagt byggandet på hyllan.
Men jag tvingar ingen att tro mig på mitt ord och erfarenhet utan låter var och en ha en personlig uppfattning om vad jag skriver.
Om någon väljer att bygga vore jag oändligt tacksam för ett intryck hur det låter.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-09-08 23:55

Efter att ha läst lite så känner jag nog att vi behöver mer information, eventuellt information du kanske inte kan ge oss.

- Vilka element är det som sitter i högtalaren?
Mja, egentligen spelar det ingen roll. Det viktiga är att få veta hur elementen beter sig. Parametrar, spridningsegenskaper och tonkurva. För detta behövs en mätmick och t.ex. en elementparametermätare (Dayton DATS t.ex.). Det är alltså investeringar som kostar säg 1500-2000 beroende på lite, vad du köper och vart. Det kan hända att det finns någon vänlig själ här på forumet som bor i närheten av dig som har utrustning och som kan hjälpa dig med mätningar.

Med den informationen kan du med lite hjälp, bokläsning osv komma närmare en alternativ konstruktion för de befintliga elementen.

- Hur ser delningsfiltret ut?
Kanske skulle ett kopplingsschema eller bilder på det ge lite idéer på hur det är tänkt. Om det är ett simpelt delningsfilter (härligt relativt..) så delar den bara mellan elementen. Med lite otur så gör den andra saker också och då blir det knepigt att ändra på elementplacering och utformningen av baffeln.

Jag ska upprepa Prozacs tips om att spana in The Edge (http://www.tolvan.com) och se vad baffelformen KAN göra. Det du gör med programmet är att placera ett element av valfri form och storlek på en baffel av valfri form och storlek och se hur kombinationen påverkar tonkurvan. Söker du på forumet här så kan du säkert hitta mer om det. Det finns mycket kunskap i faktiskts arkiv... väldigt mycket bra trådar.

(Med detta sagt så ser det ju onekligen ut att vara mycket möda som behövs om det skall bli ett vettigt resultat.. och om du ska få vettig hjälp här.)

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-09-09 00:13

Perfector skrev:Om någon väljer att bygga vore jag oändligt tacksam för ett intryck hur det låter.

Där har du en idé för en egen byggtråd. Du konstruerar och någon annan, kanske fler, bygger. Sen presenterar man mätningar och diskuterar resultat och intryck.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-09-09 00:14

Cortado skrev:
Perfector skrev:Om någon väljer att bygga vore jag oändligt tacksam för ett intryck hur det låter.

Där har du en idé för en egen byggtråd. Du konstruerar och någon annan, kanske fler, bygger. Sen presenterar man mätningar och diskuterar resultat och intryck.

Eller om TS väljer att leka lite och sedan berättar hur det blev.

Användarvisningsbild
Tudor

Inläggav Tudor » 2015-09-10 14:08

Tack, jo
Jag ska väl försöka bryta så lite regler som möjligt nu i mitt första projekt. Jag kommer troligtvis följa råden att behålla baffelbredd och dra ut lådan nedåt för att behålla samma litermått. Det känns som minsta möjliga påverkan. Blir det bra blir det bra, blir det dåligt kan jag börja laborera lite med andra lösningar.

Lite snabbräknat ser det ut så här med 22 mm MDF:

Inre bredd:
200 (bibehållen baffelbredd) - 22*2 = 156 = B

Inre djup:
250-22*2 = 206 = D

inre höjd:
X

Då lådan ska bli  ~15 liter
B*D*X = 15 000 000 -> 15000000/156/206 =  X
X = 466
baffelhöjd blir då 466 + 44 = taddaa!! [b]500[/b]
(wow - det måste vara ett tecken på att jag är på helt rätt väg och det kommer låta sjukt fantastiskt! ;)

Kommer nog inte påbörja lådbygge förrän i oktober, men nu har jag tillräckligt mod att ge mig på det, tack vare era tips :)

Doofus

Inläggav Doofus » 2015-09-10 15:00

Vilken vackra siffror det blev, yttermått 20x50 cm, det kan bli ganska vackra !

Det jag kom att tänka på är hur du tänkt lösa toe-in för högtalaren om den befinner sig på väggen. Kanske att du bygger en vinklad baffel direkt ? Eller sätter klackar mot väggen av olika längder på vänster och höger baksida.

Hoppas iaf det blir bra ! Jag tror att om baffelbredden och avstånden för elementen höger/vänster/upp behålls. Så är åverkan på högtalarens beteende så liten den kan bli. Förutsatt att inte dynovoice själva säger att placering nära vägg är helt omöjligt, vilket jag kan tycka vore en ganska stor designmiss.

Doofus

Inläggav Doofus » 2015-09-10 15:17

Doofus skrev:Vilken vackra siffror det blev, yttermått 20x50 cm, det kan bli ganska snyggt !

Det jag kom att tänka på är hur du tänkt lösa toe-in för högtalaren om den befinner sig på väggen. Kanske att du bygger en vinklad baffel direkt ? Eller sätter klackar mot väggen av olika längder på vänster och höger baksida.

Hoppas iaf det blir bra ! Jag tror att om baffelbredden och avstånden för elementen höger/vänster/upp behålls. Så är åverkan på högtalarens beteende så liten den kan bli. Förutsatt att inte dynovoice själva säger att placering nära vägg är helt omöjligt, vilket jag kan tycka vore en ganska stor designmiss.

Nästa

Återgå till DIY-forum