Skapa en tjock kabel av flera tunna?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BPM

Re: Skapa en tjock kabel av flera tunna?

Inläggav BPM » 2015-09-20 22:40

boom skrev:
bakerman22 skrev:
BPM skrev:Det är tvärsnittsarean som är 2.5mm.. Jag vet bara inte hur man skriver den upphöjda 2:an på datorn. Med telefonen går det bra, men..

Boom.
Steget är avsäkrat med 2x25A..så jag ligger nog i underkant av vad som är rekommenderat..
Jag kommer som sagt inte använda så mycket effekt, de 10A jag räknar med ska flyta i kabeln momentant är med stegets säkert dåliga effektivitet i åtanke.
Jag ska dock vara på hugget i början och noga undersöka om det blir värmeutveckling i kablarna.

Jag kan ju inte sånt här, så det jag skriver är kanske helt tokigt, men skulle det inte bara gå att säkra ner steget?
Så går säkringarna innan kablarna brinner?

problemet med för klen kabel när det är 12 volt det finns inget kärnkraftverk som ösar ström utan ett litet batteri och en generator.
Vad som händer är att om man säkrar ner är som att du kör med 6A i ditt proppskåp :) i stället för 16A när batteriet ösar på med sina ?A så blir kabeln en flaskhals.Så om man tänker så här så är steget avsäkrat till 50A.
Men enlig tabeller så kan han säkra av 10 kvadrat till 60A men då finns inte utrymme för något mera.

Ser att jag råkat ut för en positiv överraskning.. Köpte en 5m-längd av 10mm2 (tack för tipset, Svante) kabel och både plastpåsen och pappen som försluter påsen säger just 10mm2. På själva kabeln står dock tryckt 16mm2.. Jag antar att det är större chans att kabeln lagts i fel förpackning än att det står fel på själva kabeln så det är nog 16mm2 jag har dragit. Konstigt att jag inte upptäckt det tidigare.. Ännu mera safe alltså. Nu har jag istället problemet att jorden är tunnare än strömmen (10mm2 vs 16mm2) men att jorden bara är någon meter lång borde väl kompensera för det?
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2015-09-20 22:47

murgatroyd skrev:För Dell gäller< Fn >< F2 > Enables or disables Number lock.

Återigen, det kräver att man har en numpad på datorn.
Mitt tangentbord ser ut såhär: Bild

Jag har alltså (återigen) inget separat numeriskt tangentbord bredvid bokstäverna, och alltså inget behov av en numlock då FN-tangenten aktiverar de sekundära funktionerna hos siffertangenterna som annars är aktiva som just siffror. Lösningar som involverar att man aktiverar numlock är alltså inte applicerbara på min dator.

Men Svantes tips om att helt enkelt skriva mm2 och skippa det upphöjda är klockrent. Och självklart, när man tänker efter.
Vi behöver inte göra det krångligare än så.

*edit*
Ser att min signatur visar fel dator.. :oops:
Min heter Dell Latitude 6410 och inte 6420. En ren felskrivning som ska åtgärdas pronto.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-09-20 23:00

Pratar vi om samma sak? 8) :lol:

Jag menar det INRINGADE Num-bordet här som finns på de flesta laptops....

NumLock.jpg
NumLock.jpg (67.54 KiB) Visad 447 gånger
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2015-09-20 23:18

murgatroyd skrev:Pratar vi om samma sak? 8) :lol:

Jag menar det INRINGADE Num-bordet här som finns på de flesta laptops....

NumLock.jpg

Oj då.. Det har jag aldrig ens reflekterat över att det finns..
Hursomhelst så gör FN+f2 ingenting på min dator när det kommer till att aktivera dessa siffror. FN samtidigt som jag skriver och det blir siffror istället för bokstäver men FN+f2 är ingen toggle utan ger samma resultat som bara FN.

Knappkombinationen som angetts tidigare i tråden ger fortfarande inte heller en upphöjd 2:a..

Nåväl.. Tråden är väl förbi sitt bäst före och handlade om något helt annat så vi kan väl anse saken utagerad. Du kan säkert mycket mer om datorer än jag, och jag har heller aldrig påstått annat än att jag inte kan få fram en upphöjd 2:a via datorns tangentbord. Att JAG hävdar att JAG inte klarar något är inte på något vis detsamma som att jag hävdar att det för alla är omöjligt. Att JAG inte fixar biffen trots säkerligen fungerande metoder gäller det mesta.. Inte bara upphöjda 2:or.. :wink:
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-09-20 23:21

hehe, du är inte ensam om att INTE sett detta på sin egen latop.... men lycka till med tråden.... :D

Du trycker FN + nån av de INRINGADE sifforna, så funkar det som ett NUMERISKT TANGENTBORD.

(Att FN & f2 skulle lira, grundade jag på att du tidigare hade ett annat modellnummer i din SIG för din DELL)

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2015-09-20 23:40

murgatroyd skrev:hehe, du är inte ensam om att INTE sett detta på sin egen latop.... men lycka till med tråden.... :D

Du trycker FN + nån av de INRINGADE sifforna, så funkar det som ett NUMERISKT TANGENTBORD.

(Att FN & f2 skulle lira, grundade jag på att du tidigare hade ett annat modellnummer i din SIG för din DELL)

Jo, ledsen för det. Måste hittat fel nuffra.. Faran med att inte ha ett numeriskt tangenbord (som man känner till...)..

Konstigt att man inte sett misstaget innan, men vem läser för all del sin signatur.. Jag såg det inte förrän jag googlade efter en bild på 6420 tangentbord..och såg att det inte alls liknar det jag har. Då som först läser jag på datorn..
Ah well, jag inser att du försökt hjälpa en som begriper sämre och jag är tacksam.
Blir ändå en windows-platta snart..och med lite tur behöver jag aldrig mer bekymra mig över hur jag skriver en upphöjd 2:a på ett tangentbord.. :)
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-09-20 23:52

Hehe! :lol: varsågod.

Annars tar du bara Windows "teckenuppsättning" och klipper ock klistrar... (eller snor den från Google)

² tex..... hittar du här: (För tex...)

NumLock2.jpg
NumLock2.jpg (122.52 KiB) Visad 433 gånger

Föregående

Återgå till Generellt om hifi