boom skrev:bakerman22 skrev:BPM skrev:Det är tvärsnittsarean som är 2.5mm.. Jag vet bara inte hur man skriver den upphöjda 2:an på datorn. Med telefonen går det bra, men..
Boom.
Steget är avsäkrat med 2x25A..så jag ligger nog i underkant av vad som är rekommenderat..
Jag kommer som sagt inte använda så mycket effekt, de 10A jag räknar med ska flyta i kabeln momentant är med stegets säkert dåliga effektivitet i åtanke.
Jag ska dock vara på hugget i början och noga undersöka om det blir värmeutveckling i kablarna.
Jag kan ju inte sånt här, så det jag skriver är kanske helt tokigt, men skulle det inte bara gå att säkra ner steget?
Så går säkringarna innan kablarna brinner?
problemet med för klen kabel när det är 12 volt det finns inget kärnkraftverk som ösar ström utan ett litet batteri och en generator.
Vad som händer är att om man säkrar ner är som att du kör med 6A i ditt proppskåpi stället för 16A när batteriet ösar på med sina ?A så blir kabeln en flaskhals.Så om man tänker så här så är steget avsäkrat till 50A.
Men enlig tabeller så kan han säkra av 10 kvadrat till 60A men då finns inte utrymme för något mera.
Ser att jag råkat ut för en positiv överraskning.. Köpte en 5m-längd av 10mm2 (tack för tipset, Svante) kabel och både plastpåsen och pappen som försluter påsen säger just 10mm2. På själva kabeln står dock tryckt 16mm2.. Jag antar att det är större chans att kabeln lagts i fel förpackning än att det står fel på själva kabeln så det är nog 16mm2 jag har dragit. Konstigt att jag inte upptäckt det tidigare.. Ännu mera safe alltså. Nu har jag istället problemet att jorden är tunnare än strömmen (10mm2 vs 16mm2) men att jorden bara är någon meter lång borde väl kompensera för det?