Tips på skivspelare LP

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Jansson
Tänk på livet

Re: Tips på skivspelare LP

Inläggav Jansson » 2015-09-18 19:45

Ska bli kul att läsa hur det blev.
Ställ den på ett lämpligt underlag bara (fast det vet du säkert) så lär den spela fint.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2015-09-19 00:33

Att han aldrig kom tillbaka till datorn tolkar jag som positivt :mrgreen:

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Glasmannen

Inläggav Glasmannen » 2015-09-19 09:59

Hihi blev Vinyl för hela slanten igår så jag glömde av er :D

Är riktigt nöjd med dualen spelar finfint! En fråga om ratten bak på tonarmen hur ska man ställa in den?
Måste ge Rehifi en eloge för det mkt välemballerade paketet.

Återkommer med lite bilder senare

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2015-09-20 02:18

Glasmannen skrev:Hihi blev Vinyl för hela slanten igår så jag glömde av er :D

Är riktigt nöjd med dualen spelar finfint! En fråga om ratten bak på tonarmen hur ska man ställa in den?
Måste ge Rehifi en eloge för det mkt välemballerade paketet.

Återkommer med lite bilder senare

Kul.

Kan du förklara lite närmare vilken ratt det är? Kanske en bild?

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2015-09-20 15:18

Gissar det är ratten för inställningen av nåltrycket.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Glasmannen

Inläggav Glasmannen » 2015-09-20 21:00

Precis det va den jag menade. hur hårt ska nålen gå emot skivan? Kan inget om detta :oops:

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-09-20 21:05

Det beror på vilket nåltryck din pickupnål vill ha..... för det mesta mellan 1-3g, men det är vikigt att det blir rätt. Vinyl Calle vet
man kan använda en sådan här eller liknande. våg alltså:

Bild
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-09-20 21:13

Enligt Ortofon ska OM40 ha ett nåltryck på 1.25-1.75 g
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Glasmannen

Inläggav Glasmannen » 2015-09-21 17:31

Ok jag satte bara dit den och skruvade tills nålen precis nuddade skivan och bra låter det. Kan jag ha sönder grejerna nu då eller?
vart skaffar man en sådan våg? Mvh Jimmy

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-09-21 17:55

Om jag inte har helt fel så gör man väl så här på en Dual cs5000:

1. Sätt skalan för både nåltryck och antiskate på "0"
2. Balansera med vikten i bakkanten på armen tills den "flyter fritt" ovanför skivan
3. Sätt tillbaka armen i fästet
4. Skruva nu upp både nåltryck och antiskate till 1,5 (för OM40)
5. Spela på

Lycka till!

Användarvisningsbild
Glasmannen

Inläggav Glasmannen » 2015-09-21 18:13

Detta skall vara gjort från Rehifi. Det var vikten i bakkant på armen jag syftade på. Ska man balansera med den så nålen svävar fritt precis ovanför skivan?
Ursäkta kanske dumma frågor men har aldrig pulat med detta innan :oops:

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2015-09-21 18:48

Det är svårt att förstå riktigt bra vad du syftar på. Mitt förslag är att du skickar ett mail till ingemar snabel A rehifi.se han bör kunna reda ut exakt hur det ligger till.

Spelar du med alldeles för lågt nåltryck är den främsta risken att du skadar skivorna.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-09-21 20:55

Glasmannen skrev:Det var vikten i bakkant på armen jag syftade på. Ska man balansera med den så nålen svävar fritt precis ovanför skivan?

När jag fick min Pioneer PL-505 från Rehifi var motvikten klokt nog bortplockad och separat inplastad i bubbelplast. Satt motvikten på tonarmen på din Dual?

Kolla med Rehifi så jag inte har fel, men i princip ska du ska balansera ut tonarmen med motvikten så att nålen (utan skyddet) svävar fritt ovanför skivan. Båda justeringarna för nåltryck resp. antiskate ska vara på "0". Sätt tillbaka tonarmen i fästet och justera till 1.5 både på nåltryck och antiskate, sen är det bara att lira.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-09-21 21:15

Conan skrev:Kolla med Rehifi så jag inte har fel, men i princip ska du ska balansera ut tonarmen med motvikten så att nålen (utan skyddet) svävar fritt ovanför skivan. Båda justeringarna för nåltryck resp. antiskate ska vara på "0". Sätt tillbaka tonarmen i fästet och justera till 1.5 både på nåltryck och antiskate, sen är det bara att lira.

Nålen ska inte "sväva fritt" ovanför skivan utan precis nudda skivan när man har balans. Denna balansering sker genom att flytta motvikten och när nålen nuddar vid skivan, då kan man vrida den graderade ratten till det rekommenderade värdet. För min egen del brukar jag nästan alltid lägga mig på den övre delen av intervallet, enligt mig låter det bäst då. Ett aningen för högt nåltryck sliter för övrigt mindre på skivorna än ett för lågt nåltryck.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2015-09-21 21:58

Om inte justeringarna redan är gjorda: Börja med att ställa nåltryck och antiskating på noll. Motvikten, det vill säga den stora klumpen längst bak på armen, ska sedan justeras så att armen är i jämvikt, det vill säga står vågrätt ovanför skivtallriken med tonarmslyften nedsänkt. Nålen ska alltså inte nästan nudda tallriken! Därefter anbringas nåltryck med hjälp av den lilla ratten på sidan samt antiskating om cirka 1,5 gram vardera för OM40.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-09-21 23:01

PekkaJohansson skrev:Om inte justeringarna redan är gjorda: Börja med att ställa nåltryck och antiskating på noll. Motvikten, det vill säga den stora klumpen längst bak på armen, ska sedan justeras så att armen är i jämvikt, det vill säga står vågrätt ovanför skivtallriken med tonarmslyften nedsänkt. Nålen ska alltså inte nästan nudda tallriken! Därefter anbringas nåltryck med hjälp av den lilla ratten på sidan samt antiskating om cirka 1,5 gram vardera för OM40.

Med vänlig hälsning

Pekka

Ska verkligen inte "inte" tas bort från det fetade . . . typ ?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2015-09-21 23:24

Laila skrev:Ska verkligen inte "inte" tas bort från det fetade . . . typ ?

Nej. Jag ser nu att formuleringen är otydlig men den syftar på Bill50x inlägg alldeles ovan. Poängen är under alla omständigheter att armen ska ställas i våg innan övriga justeringar görs.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-09-21 23:35

Glasmannen skrev:Ok jag satte bara dit den och skruvade tills nålen precis nuddade skivan och bra låter det. Kan jag ha sönder grejerna nu då eller?
vart skaffar man en sådan våg? Mvh Jimmy

Det ska gå att justera tillräckligt bra med armens egna justeringsinställningar. Nålvågen behövs inte!
Ska man göra ännu mer noggranna inställningar så är det inte något speciellt exakt nåltryck man jagar, utan man finjusterar nåltrycket mot spårning, distorsion och överhörning mellan kanalerna. Och det använder man inte en nålvåg till.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2015-09-22 00:49

Conan skrev:
Glasmannen skrev:Det var vikten i bakkant på armen jag syftade på. Ska man balansera med den så nålen svävar fritt precis ovanför skivan?

När jag fick min Pioneer PL-505 från Rehifi var motvikten klokt nog bortplockad och separat inplastad i bubbelplast. Satt motvikten på tonarmen på din Dual?

Kolla med Rehifi så jag inte har fel, men i princip ska du ska balansera ut tonarmen med motvikten så att nålen (utan skyddet) svävar fritt ovanför skivan. Båda justeringarna för nåltryck resp. antiskate ska vara på "0". Sätt tillbaka tonarmen i fästet och justera till 1.5 både på nåltryck och antiskate, sen är det bara att lira.

Det där med hur spelaren skickas kan nog variera lite. Naturligtvis skickar man dock inte spelaren på ett sätt att man riskerar att skada lager. Tanken är ju att skicka spelaren så nära spelbart som möjligt samtidigt som man inte riskerar några skador. Kan tänka mig att vissa spelare går att skicka med motvikt på om man bara ser till att stabilisera den tillräckligt.

Just för att jag inte vet hur den skickats föreslår jag att man hör direkt med Ingemar (vilken jag angett mailadress för innan). Han har förmodligen stenkoll på det.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-09-22 08:37

PekkaJohansson skrev:
Laila skrev:Ska verkligen inte "inte" tas bort från det fetade . . . typ ?

Nej. Jag ser nu att formuleringen är otydlig men den syftar på Bill50x inlägg alldeles ovan. Poängen är under alla omständigheter att armen ska ställas i våg innan övriga justeringar görs.

Nej, det har inte något med att armen ska vara i våg när den är "nollad" Om armen ligger vågrätt utmed skivytan och du har typ ett par mm kvar innan nålen nuddar vid skivytan, då kommer du använda en del av nåltrycket enbart (inte så mycket iofs) för att få ner nålen till skivytan. Och det är väl inte tanken? Har man en arm som är justerbar i höjdled är det lätt fixat att efter den är i våg så sänker man den tills nålen når skivytan.

Att armen är i våg med skivytan är inte speciellt viktigt, det viktiga är att nålarmen har rätt vinkel i förhållande till skivytan. Om detta uppnås när armen är i våg, då är det jättebra. Då är alla parametrar anpassade till varandra. Men pickuper kan tex vara byggda på olika sätt, vara olika höga. Har man då en arm som inte kan justeras i höjdled så är man rökt. Då får man vinkla pickupen med hjälp av shims/mellanlägg och se till att man får rätt nålarmsvinkel och rätt nåltryck, oavsett i vilken våg (ton)armen befinner sig.

/ B

Användarvisningsbild
Glasmannen

Inläggav Glasmannen » 2015-09-22 09:31

Conan skrev:

Den var bortplockad och inplastad. Därav min fråga hur man ska tänka när man skruvar tebax det på armen mvh

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2015-09-22 16:10

Gör som Conan och jag beskriver.

Med Bill50x metod används både motvikt och nåltrycksfjäder för att anbringa nåltrycket och då blir det inte optimalt. Hela vitsen med nåltrycksfjädern (som alltså sitter innanför den lilla ratten för nåltrycksjustering) är att nåltrycket anbringas endast av den och inte av att armen är en aning framtung. Jämför till exempel Rega RB250 med RB300 där den förra bara har motvikten att justera nåltryck med. Med denna metod riskerar tonarmen i högre grad att wobbla vid ojämna skivor. Med en dynamiskt balanserad, det vill säga fjäderbelastad, arm är nåltrycket konstant.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Glasmannen

Inläggav Glasmannen » 2015-09-22 17:29

Tack för all hjälp. Är förövrigt väldigt nöjd med skivspelaren spelar väldigt snygt med en värme i musiken som jag gillar.
En annan sak jag märkte va att jag för höja volymen en hel del met än tex vid dator/cd lyssning ska det vara så? Eller kan ett ext riia hjälpa upp signalen? Mvh Jimmy
Bilagor
image.jpeg
image.jpeg (57.09 KiB) Visad 7312 gånger

Användarvisningsbild
Glasmannen

Inläggav Glasmannen » 2015-09-22 17:33

Lite mer bilder tagna med min telefon :D
Bilagor
image.jpeg
image.jpeg (65.3 KiB) Visad 7311 gånger
image.jpeg
image.jpeg (64.35 KiB) Visad 7311 gånger
image.jpeg
image.jpeg (59.31 KiB) Visad 7311 gånger

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-09-22 18:08

PekkaJohansson skrev:Gör som Conan och jag beskriver.

Med Bill50x metod används både motvikt och nåltrycksfjäder för att anbringa nåltrycket och då blir det inte optimalt. Hela vitsen med nåltrycksfjädern (som alltså sitter innanför den lilla ratten för nåltrycksjustering) är att nåltrycket anbringas endast av den och inte av att armen är en aning framtung.
Nej, med "min" metod är det endast nåltrycksinställningen (oavsett om denna skapas med en fjäder eller en vikt) sopm skapar "nåltrycket".

Vad menar du med "framtung" arm?

/ B

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-09-22 18:14

Glasmannen skrev:En annan sak jag märkte va att jag för höja volymen en hel del met än tex vid dator/cd lyssning ska det vara så? Eller kan ett ext riia hjälpa upp signalen?

Det hör ihop med vilken förstärkningsgrad dina prylar har. Det blir sällan samma nivåer på olika källor. En del apparater har justerbar nivå, exempelvis på ingångarna för de olika källorna. I den digitala domänen är det mera standardiserade nivåer. Hur ser din apparatkedja ut?

Användarvisningsbild
Glasmannen

Inläggav Glasmannen » 2015-09-22 20:03

RogerGustavsson skrev:
Glasmannen skrev:En annan sak jag märkte va att jag för höja volymen en hel del met än tex vid dator/cd lyssning ska det vara så? Eller kan ett ext riia hjälpa upp signalen?

Det hör ihop med vilken förstärkningsgrad dina prylar har. Det blir sällan samma nivåer på olika källor. En del apparater har justerbar nivå, exempelvis på ingångarna för de olika källorna. I den digitala domänen är det mera standardiserade nivåer. Hur ser din apparatkedja ut?

Emotiva usp-1 försteg, Holographic amp17 slutsteg, Cd spelare pioneer dv668,dator mac mini med en hrt music streamerII+2011 Dac, Och så Dualen då. Högtalarna är Guru junior

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-09-22 20:54

Förr i tiden när känsligheten på line-ingångarna var på 0.5-0.7 volt så brukade det lira ihop bättre med ingångskänsligheten på RIAA-steget, men när nu apparaterna ger 2V linjenivå så verkar det inte som att man följt upp med känsligheten för skivspelaringången, utan det blir ofta lägre volym där.
Ibland finns det justeringar i nån meny, men annars är det bara att vrida på volymratten tills man blir nöjd.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-09-22 22:27

Glasmannen skrev:Tack för all hjälp. Är förövrigt väldigt nöjd med skivspelaren spelar väldigt snygt med en värme i musiken som jag gillar.
En annan sak jag märkte va att jag för höja volymen en hel del met än tex vid dator/cd lyssning ska det vara så? Eller kan ett ext riia hjälpa upp signalen? Mvh Jimmy

Ja det brukar vara så å kan t.o.m. vara en fördel då volymkontrollen(om analog) ofta får arbeta i ett mer gynnsamt läge
m.a.p. kanalbalans . . . typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2015-09-23 00:17

Härligt Glasmannen att du verkar fått till det.

Som sagt så är det helt normalt att man kan behöva vrida upp volymen mer när man spelar ifrån en skivspelare. Så länge du inte vrider upp allt det går och det fortfarande är för lågt så kan du vara lugn.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd