Moderator: Redaktörer
Glasmannen skrev:Hihi blev Vinyl för hela slanten igår så jag glömde av er![]()
Är riktigt nöjd med dualen spelar finfint! En fråga om ratten bak på tonarmen hur ska man ställa in den?
Måste ge Rehifi en eloge för det mkt välemballerade paketet.
Återkommer med lite bilder senare

Glasmannen skrev:Det var vikten i bakkant på armen jag syftade på. Ska man balansera med den så nålen svävar fritt precis ovanför skivan?
Conan skrev:Kolla med Rehifi så jag inte har fel, men i princip ska du ska balansera ut tonarmen med motvikten så att nålen (utan skyddet) svävar fritt ovanför skivan. Båda justeringarna för nåltryck resp. antiskate ska vara på "0". Sätt tillbaka tonarmen i fästet och justera till 1.5 både på nåltryck och antiskate, sen är det bara att lira.
PekkaJohansson skrev:Om inte justeringarna redan är gjorda: Börja med att ställa nåltryck och antiskating på noll. Motvikten, det vill säga den stora klumpen längst bak på armen, ska sedan justeras så att armen är i jämvikt, det vill säga står vågrätt ovanför skivtallriken med tonarmslyften nedsänkt. Nålen ska alltså inte nästan nudda tallriken! Därefter anbringas nåltryck med hjälp av den lilla ratten på sidan samt antiskating om cirka 1,5 gram vardera för OM40.
Med vänlig hälsning
Pekka
Laila skrev:Ska verkligen inte "inte" tas bort från det fetade . . . typ ?
Glasmannen skrev:Ok jag satte bara dit den och skruvade tills nålen precis nuddade skivan och bra låter det. Kan jag ha sönder grejerna nu då eller?
vart skaffar man en sådan våg? Mvh Jimmy
Conan skrev:Glasmannen skrev:Det var vikten i bakkant på armen jag syftade på. Ska man balansera med den så nålen svävar fritt precis ovanför skivan?
När jag fick min Pioneer PL-505 från Rehifi var motvikten klokt nog bortplockad och separat inplastad i bubbelplast. Satt motvikten på tonarmen på din Dual?
Kolla med Rehifi så jag inte har fel, men i princip ska du ska balansera ut tonarmen med motvikten så att nålen (utan skyddet) svävar fritt ovanför skivan. Båda justeringarna för nåltryck resp. antiskate ska vara på "0". Sätt tillbaka tonarmen i fästet och justera till 1.5 både på nåltryck och antiskate, sen är det bara att lira.
PekkaJohansson skrev:Laila skrev:Ska verkligen inte "inte" tas bort från det fetade . . . typ ?
Nej. Jag ser nu att formuleringen är otydlig men den syftar på Bill50x inlägg alldeles ovan. Poängen är under alla omständigheter att armen ska ställas i våg innan övriga justeringar görs.
Conan skrev:Glasmannen skrev:Det var vikten i bakkant på armen jag syftade på. Ska man balansera med den så nålen svävar fritt precis ovanför skivan?
När jag fick min Pioneer PL-505 från Rehifi var motvikten klokt nog bortplockad och separat inplastad i bubbelplast. Satt motvikten på tonarmen på din Dual?
Kolla med Rehifi så jag inte har fel, men i princip ska du ska balansera ut tonarmen med motvikten så att nålen (utan skyddet) svävar fritt ovanför skivan. Båda justeringarna för nåltryck resp. antiskate ska vara på "0". Sätt tillbaka tonarmen i fästet och justera till 1.5 både på nåltryck och antiskate, sen är det bara att lira.
Nej, med "min" metod är det endast nåltrycksinställningen (oavsett om denna skapas med en fjäder eller en vikt) sopm skapar "nåltrycket".PekkaJohansson skrev:Gör som Conan och jag beskriver.
Med Bill50x metod används både motvikt och nåltrycksfjäder för att anbringa nåltrycket och då blir det inte optimalt. Hela vitsen med nåltrycksfjädern (som alltså sitter innanför den lilla ratten för nåltrycksjustering) är att nåltrycket anbringas endast av den och inte av att armen är en aning framtung.
Glasmannen skrev:En annan sak jag märkte va att jag för höja volymen en hel del met än tex vid dator/cd lyssning ska det vara så? Eller kan ett ext riia hjälpa upp signalen?
RogerGustavsson skrev:Glasmannen skrev:En annan sak jag märkte va att jag för höja volymen en hel del met än tex vid dator/cd lyssning ska det vara så? Eller kan ett ext riia hjälpa upp signalen?
Det hör ihop med vilken förstärkningsgrad dina prylar har. Det blir sällan samma nivåer på olika källor. En del apparater har justerbar nivå, exempelvis på ingångarna för de olika källorna. I den digitala domänen är det mera standardiserade nivåer. Hur ser din apparatkedja ut?
Glasmannen skrev:Tack för all hjälp. Är förövrigt väldigt nöjd med skivspelaren spelar väldigt snygt med en värme i musiken som jag gillar.
En annan sak jag märkte va att jag för höja volymen en hel del met än tex vid dator/cd lyssning ska det vara så? Eller kan ett ext riia hjälpa upp signalen? Mvh Jimmy
Användare som besöker denna kategori: juanth och 14 gäster