Moderator: Redaktörer
mangs skrev:Ett annat exempel är om du tar en lågupplöst film och visar på en liten lågupplöst skärm på din mobiltelefon medan du tex åker tåg. Du kan som bedömare se vad bilden och filmen handlar om och kan efter en stunds acklimatisering troligtvis se klart filmen med någon form av behållning.
Ta sedan samma fil och spela upp i en dedikerad hembio med en högupplöst storbildsskärm. Du kommer då högst troligt finna att bildkvalitén är extremt dålig. Du kommer troligtvis störa dig så till den grad att du inte kan fokusera på filmen och stänga av. Detta trots att miljön och uppspelningsutrustningen medger en betydligt bättre förutsättning för att få till en bättre kvalité.
mangs skrev:Synen:
Ett annat exempel är om du tar en lågupplöst film och visar på en liten lågupplöst skärm på din mobiltelefon medan du tex åker tåg. Du kan som bedömare se vad bilden och filmen handlar om och kan efter en stunds acklimatisering troligtvis se klart filmen med någon form av behållning.
Ta sedan samma fil och spela upp i en dedikerad hembio med en högupplöst storbildsskärm. Du kommer då högst troligt finna att bildkvalitén är extremt dålig. Du kommer troligtvis störa dig så till den grad att du inte kan fokusera på filmen och stänga av. Detta trots att miljön och uppspelningsutrustningen medger en betydligt bättre förutsättning för att få till en bättre kvalité.
mangs skrev:Ja, eftersom dagens nyare mobiler har högupplösta skärmar så är det lättare att detektera skillnader såklart. Om du däremot sitter på en några år gammal mobiltelefon så ser materialet lika ut på lite avstånd. Liknelsen mellan de båda sinnena kanske inte kan göras såsom du också påpekar men min poäng är att en undermålig miljö och uppspelningsutrustning kan dölja artefakter och tillkortakommande av originalkällan för den kritiske observatören.
music4ever skrev:Och jag vill, med en dåres envishet, hävda att det man upplever är resultatet av hela kedjan. Det är därför jag inte håller med att en usel köksradio döljer några problem eftersom den totala summan blir så mycket sämre.
BORIS skrev:Surfade runt lite och Phil Tan kom upp..
Fantastiskt när faktiskt expertisen kliver fram och visar var skåpet ska stå med ett DR-värde
ottovonkopp skrev:"I don't use anything that says '-izer' on the end, but I get some projects come in here which have been really heavily processed at the mix stage. Sometimes I simply can't add any level at all because they are that loud already. The mix is turned into a square rather than being able to breathe, and the whole thing is just killed. Then again, some people really like that kind of sound though — it takes all kinds."
hifikg skrev:"People buy music for content not for level." Så rätt, så rätt, har aldrig tänkt på level före ett köp. Och tänker jag på det efter är det för att någon har kört sönder skitenFör det mesta är det inget problem med den musik jag föredrar. Så jag sitter normalt nöjd med mina inköp
ninecats skrev:hifikg skrev:"People buy music for content not for level." Så rätt, så rätt, har aldrig tänkt på level före ett köp. Och tänker jag på det efter är det för att någon har kört sönder skitenFör det mesta är det inget problem med den musik jag föredrar. Så jag sitter normalt nöjd med mina inköp
Du köper mest klassiskt eller jazz gissar jag?
hifikg skrev:ninecats skrev:hifikg skrev:"People buy music for content not for level." Så rätt, så rätt, har aldrig tänkt på level före ett köp. Och tänker jag på det efter är det för att någon har kört sönder skitenFör det mesta är det inget problem med den musik jag föredrar. Så jag sitter normalt nöjd med mina inköp
Japp De kategorierna är störst i min samling. Sist jag blev besviken på allvar var när jag köpte Amanda Jensens senaste album, det hade kunnat vara så mycket bättre.
hifikg skrev:ninecats skrev:hifikg skrev:"People buy music for content not for level." Så rätt, så rätt, har aldrig tänkt på level före ett köp. Och tänker jag på det efter är det för att någon har kört sönder skitenFör det mesta är det inget problem med den musik jag föredrar. Så jag sitter normalt nöjd med mina inköp
Japp De kategorierna är störst i min samling. Sist jag blev besviken på allvar var när jag köpte Amanda Jensens senaste album, det hade kunnat vara så mycket bättre.
hcl skrev:Eftersom man kan dra uppmärksamheten till sin låt genom att mixa/mastra till en stark medelnivå. Tack och lov så har några av de största aktörerna (Youtube och iTunes) vaknat och faktiskt (enligt uppgift) infört begränsning så att medelnivån hålls konstant mellan låtar. De följer dessvärre inte riktigt EBU R128, men ändå. T.ex. låtar som de som nämns ovan med en medelnivå ca. 7 dB under max kommer ofelbart låta fattigt jämfört med låtar som itnyttjar det dynamikområde som dessa altörer erbjuder (ca. 13 dB resp. ca. 16-17 dB, nivåer ur innet, jag skall försöka hitta var jag läst dessa siffror).
sprudel skrev:Hos många här har anläggningarna redan en kapacitet som ur kvalitetsaspekt vida överstiger den inspelade musikens. Ändå fortsätter man att lägga mer pengar på sin setup och rum för att höja nivån på anläggningen. Lite fel prioritering kan tyckas när krutet borde läggas på att driva frågan om inspelning och mastring. Eller?
Mangenot skrev:Lyssna på vad artister, låtskrivare, producenter och kompositörer tycker om komprimerad musik.
http://youtu.be/mDZcz-V29_M
Mangenot skrev:Lyssna på vad artister, låtskrivare, producenter och kompositörer tycker om komprimerad musik.
joakimfors skrev:Mangenot skrev:Lyssna på vad artister, låtskrivare, producenter och kompositörer tycker om komprimerad musik.
Låter mer som de blandar ihop begrepp och inte riktigt vet vad som är vad. Det är inte snålkodning som gör att det de själva släpper låter apa efter att dårarna i slutledet varit framme med sin AM-maskin. Gissar att de flesta som gnäller där inte skulle klara av att skilja på en 128 kbps AAC/Vorbis fil och en 24 bit 192 kHz förlustfri dito. Det som däremot är relativt lätt är att skilja på dynamiskt okomprimerat material och tokmisshandlat material (på samma medelnivå).
Mangenot skrev:" För somliga svin är marken alltid frusen"
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster