Varför låter nästan all musik skit?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

mangs

Re: Varför låter nästan all musik skit?

Inläggav mangs » 2015-04-23 12:27

Hur vi upplever och värderar något som skit varierar från person till person men jag har svårt att tänka mig att att denna forma av värdering enbart håller sig inom musikavlyssning. Vi har ju ett antal sinnen som vi kan mata med information för att sedermera bedöma.

För mig är det uppenbart att den information som når våra sinnen är en produkt av originalet som ofta filtreras av såväl miljön och vår sinnesstämning innan vi medvetet/omedvetet använder all denna information för att försöka avgöra kvalitén på just originalet.

Befinner du dig i en trivsam och för aktiviteten lämplig miljö (en som inte färgar dina omdömen ) och din sinnesstämning är på topp så är det lättare att göra en korrekt bedömning av originalet medan avvikelser i överföringskedjan kan skala bort inte bara nyanser utan stora delar av originalet.

Jämför tex med våra andra sinnen.

Smaken:
Om du får serverat två maträtter där det sedan tidigare är känt att en av dessa är tillagad av världens bästa kock och den andra av en riktig klåpare. Du blir serverad denna rätt i en del olika fiktiva miljöer från soptipp med tillhörande stank till en gourmetrestaurang med världens bästa serveringspersonal.

Det är högst rimligt att miljöerna och förutsättningarna ovan kommer ge dig en färgning i dina bedömningar av köttbiten. Kanske kanske att skillnaden dem emellan är så stor att du med enkelhet kan avgöra skillnaderna.

Om vi sedan tex lägger till trevligt sällskap eller drar ifrån en del kunskap genom att du tex är förkyld och därmed har betydligt svårare att avgöra skillnader på smak och lukt medan övriga sinnen är hyfsat intakta. Hur påverkar detta din bedömning?

Det är uppenbart i fallen ovan att du använder en kombination av dina sinnen + en del förutfattade meningar och erfarenheter sedan tidigare för att göra en enklare bedömning av maten.

Synen:
Ett annat exempel är om du tar en lågupplöst film och visar på en liten lågupplöst skärm på din mobiltelefon medan du tex åker tåg. Du kan som bedömare se vad bilden och filmen handlar om och kan efter en stunds acklimatisering troligtvis se klart filmen med någon form av behållning.

Ta sedan samma fil och spela upp i en dedikerad hembio med en högupplöst storbildsskärm. Du kommer då högst troligt finna att bildkvalitén är extremt dålig. Du kommer troligtvis störa dig så till den grad att du inte kan fokusera på filmen och stänga av. Detta trots att miljön och uppspelningsutrustningen medger en betydligt bättre förutsättning för att få till en bättre kvalité.

När du sitter hemma vid din fina och välljudande anläggning så inträffar troligtvis ibland en kombination av de båda ovanstående exemplen. Musik som i en mer störande miljö och med bristfällig uppspelningsutrustning kan låta helt ok kan i din kontrollerade miljö avslöjas som direkt dåliga. Speciellt om du är van att avspisa mer välljudande fonogram i just denna miljön.

Jag ser inte det som något konstigt att en välljudande anläggning får fina inspelningar att upplevas fantastiskt och tvärtom. Tror det handlar om relativitet och väntevärde hos dig som lyssnare.

Tar du och mäter på hur illa det mäter ovan så lär ju din fin-anläggning ge en finare frekvensgång etc. men detta kanske då är underordnat alla andra tillkortakommanden i inspelningen. Om det inte är så att inspelningen innehåller extremt dålig/Missljudande information utanför det frekvensområde som den mindre kompetenta anläggningen klarar av att förmedla men som då låter apa i den bättre anläggningen.

Saker som normalt sett grumlas och filtreras bort kan nu framträda på ett märkbart sätt och då är det svårt att som betraktare bortse från just dessa.
Det mest intressant är när man hittar inspelningar som överlag är välljudande och aktas högt av många och även av en själv men när man sedan hör dem i en riktigt avslöjande anläggning så hör man detaljer som man aldrig gjort tidigare och sedan är det svårt att bortse från dessa även när man lyssnar på dem i mindre avslöjande anläggningar "what has once been heard can't be unheard" typ.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-04-23 13:50

Väl formulerat! Medhålles.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-04-23 14:04

Jag tror nog att "överkomprimerad" musik kan i princip alla instämma i att den gör ont i öronen att lyssna på om man lyfter volymen lite oavsett om man känner till anledningen bakom eller ej, så det borde vara rimligt att få klassa just den delen som "skit".
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-04-23 14:15

mangs skrev:Ett annat exempel är om du tar en lågupplöst film och visar på en liten lågupplöst skärm på din mobiltelefon medan du tex åker tåg. Du kan som bedömare se vad bilden och filmen handlar om och kan efter en stunds acklimatisering troligtvis se klart filmen med någon form av behållning.

Ta sedan samma fil och spela upp i en dedikerad hembio med en högupplöst storbildsskärm. Du kommer då högst troligt finna att bildkvalitén är extremt dålig. Du kommer troligtvis störa dig så till den grad att du inte kan fokusera på filmen och stänga av. Detta trots att miljön och uppspelningsutrustningen medger en betydligt bättre förutsättning för att få till en bättre kvalité.

Glöm inte att detta är den version som filmbolaget väljer att lägga på senaste Bluray-utgåvan också, och dessutom kallar det Extended and Restored Highly Enhanced Picture Quality. Sedan ger de ut en högupplöst version på VHS!! 8O
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-04-23 18:52

mangs skrev:Synen:
Ett annat exempel är om du tar en lågupplöst film och visar på en liten lågupplöst skärm på din mobiltelefon medan du tex åker tåg. Du kan som bedömare se vad bilden och filmen handlar om och kan efter en stunds acklimatisering troligtvis se klart filmen med någon form av behållning.

Förutom att det är väldigt vanskligt att jämföra två helt olika sinnen, så håller jag inte med. T ex så kommer dåligt kodad bild även vara uppenbar även på en mobil. Eller menar du att det inte är någon skillnad mellan se en 8 år gammal 240p video på youtube och en ny fräsch 720p video på youtube på din mobil? Men det största problemet, enligt mig, är att man framför att titta på en film på en mobil som något med behållning! Behållningen är, enligt mig, väsentligt bättre i hemmabion än mobilen.

mangs

Inläggav mangs » 2015-04-27 11:25

Ja, eftersom dagens nyare mobiler har högupplösta skärmar så är det lättare att detektera skillnader såklart. Om du däremot sitter på en några år gammal mobiltelefon så ser materialet lika ut på lite avstånd. Liknelsen mellan de båda sinnena kanske inte kan göras såsom du också påpekar men min poäng är att en undermålig miljö och uppspelningsutrustning kan dölja artefakter och tillkortakommande av originalkällan för den kritiske observatören.

En smårepad bil som är rejält smutsig kan i dunkel belysning se helt ok ut i lacken för betraktaren. En tvättning senare och lite solsken och bilen framträder mer korrekt varvid alla repor syns och betraktaren då reagerar på alla repor som han inte tidigare såg.

I våra anläggningar är vi vana att förbluffas av välljud från inspelningar, vi tillhör dessutom ett minoritetssläkte som faktiskt brinner för att höra skillnader mellan olika anläggningar och pressningar så det är inte förbluffande att en dålig inspelning i vår miljö därför låter ännu värre ur en aspekt än den hade gjort på en mer medioker anläggning. Jämför återigen med den tvättade bilen ovan, den tvättade bilen är ren men framhäver alla skönhetsfläckar som vi inte tidigare sett.

Klarar man att bortse från detta? Tveksamt skulle jag säga. Du kanske inte reagerar på en repa över motorhuven på en smutsig bucklig gammal golf på gatan men om du kommer till en utställningshall och ser en fabriksny högpolerad Ferrari med en lika liten repa på motorhuven skulle du som bilentusiast reagera/anmärka på den.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-04-28 07:04

mangs skrev:Ja, eftersom dagens nyare mobiler har högupplösta skärmar så är det lättare att detektera skillnader såklart. Om du däremot sitter på en några år gammal mobiltelefon så ser materialet lika ut på lite avstånd. Liknelsen mellan de båda sinnena kanske inte kan göras såsom du också påpekar men min poäng är att en undermålig miljö och uppspelningsutrustning kan dölja artefakter och tillkortakommande av originalkällan för den kritiske observatören.

Och jag vill, med en dåres envishet, hävda att det man upplever är resultatet av hela kedjan. Det är därför jag inte håller med att en usel köksradio döljer några problem eftersom den totala summan blir så mycket sämre.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-04-28 07:38

music4ever skrev:Och jag vill, med en dåres envishet, hävda att det man upplever är resultatet av hela kedjan. Det är därför jag inte håller med att en usel köksradio döljer några problem eftersom den totala summan blir så mycket sämre.

Helt rätt.

Men en bild kan se skarp ut på en 5" skärm eftersom du förmodligen inte kan fokusera på så kort avstånd att du ser några pixlar men kör upp bilden på en 50" tv så ser det kass ut. Men jämförelsen med ljud haltar, det är snarare som att jämföra ljudet i ett par hörlurar på avsedd plats jämfört med att lägga dem ifrån sig och lyssna på två meters avstånd...

Jag är också emot "maskeringstanken", att ett sämre ljud skulle låta bättre om källan är dålig. Har man en vass diskant så kan man visst dämpa det registret. Men diskanten är ju lika illalåtande för det, bara lägre i nivå.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2015-04-28 11:57

Maskering gör att vissa problem blir mindre tydliga, vilket kan göra lyssningen mer behaglig. Men inget är gratis, man förlorar naturligtvis välljud i motsvarande utsträckning. Kanske är det fel att påstå att det låter bättre, men det kan göra det mer lättlyssnat iaf.

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2015-09-23 12:24

Surfade runt lite och Phil Tan kom upp. Har har tydligen mixat Diamonds med Rihanna och det verkar som han har gjort ett bra jobb enligt branschen. https://www.google.se/webhp?sourceid=ch ... 20diamonds

Lyssnar jag på den låten på Spotify så låter det distat och jobbigt. Man sänker volymen för att sedan stänga av helt. Låten är ju ändå rätt ok.

Ser inte kul ut här men det kanske inte säger så mycket om ljudet. http://dr.loudness-war.info/album/view/69492

Jag blir ju mörkrädd om det är så här det ska vara. Inte undra på att man fastnat i 80-talet.
Det kanske är mig det är fel på?

Vore kul om någon med en bra anläggning och tillgång till låten på cd\lossless kunde verifiera eller dementera mina intryck.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-09-23 13:07

Surfade runt lite och Phil Tan kom upp..

Fantastiskt när faktiskt expertisen kliver fram och visar var skåpet ska stå med ett DR-värde

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2015-09-23 13:23

BORIS skrev:Surfade runt lite och Phil Tan kom upp..

Fantastiskt när faktiskt expertisen kliver fram och visar var skåpet ska stå med ett DR-värde

Hm, skjut inte på pianisten eller vad det heter. Läste igenom lite också.

Phil Tanner:

“I prefer not to handcuff the mastering engineer by giving him something that’s so loud that he can’t do anything with it. I tend to send a version that’s anything from 5-7dB quieter, giving him headroom to be able to do his thing.

http://www.audiotechnology.com.au/wp/in ... -phil-tan/
Undrar om det var i nästa led det gick snett.

Där e han. http://sterling-sound.com/sv/engineers/ ... highlights

Inte hans fel enligt honom själv.

http://www.soundonsound.com/sos/jun03/a ... ringer.asp

You can't talk to a mastering engineer these days without the conversation turning to the issue of loudness. Chris has some strong views on the subject: "Everybody's problem is level. Everybody wants the loudest disc and it's a real roller-coaster ride. I really hope someday that everyone lets all that go. CDs are so much louder than any previous medium, but I don't know anybody who says 'Your disc is louder than mine, it's going to sell more!' People buy music for content not for level. With the radio stations today using all that processing and digital limiting everybody's stuff is topped off at the same level.

"People ask me all the time to make their tracks loud, and I just try to make it as loud as I can until I hear it distort and then back it down a little, and that's the record. But even then I have guys that tell me 'No, it's got to be louder!' — and I say 'If you're going to tell me what to do, then it's your record!' I really like it when people give me the tapes and say 'Go ahead and do your thing' — I feel like I'm free to do my best work then.

"I don't use anything that says '-izer' on the end, but I get some projects come in here which have been really heavily processed at the mix stage. Sometimes I simply can't add any level at all because they are that loud already. The mix is turned into a square rather than being able to breathe, and the whole thing is just killed. Then again, some people really like that kind of sound though — it takes all kinds."

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-09-23 18:29

"People buy music for content not for level." Så rätt, så rätt, har aldrig tänkt på level före ett köp. Och tänker jag på det efter är det för att någon har kört sönder skiten :-( För det mesta är det inget problem med den musik jag föredrar. Så jag sitter normalt nöjd med mina inköp :-)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-09-23 20:32

ottovonkopp skrev:"I don't use anything that says '-izer' on the end, but I get some projects come in here which have been really heavily processed at the mix stage. Sometimes I simply can't add any level at all because they are that loud already. The mix is turned into a square rather than being able to breathe, and the whole thing is just killed. Then again, some people really like that kind of sound though — it takes all kinds."

Då vore det väl rimligare att skicka det tillbaka och säga att man inte kan jobba med så dåligt material - eller riskera sitt namn på arbetet.

ninecats

Inläggav ninecats » 2015-09-23 23:40

hifikg skrev:"People buy music for content not for level." Så rätt, så rätt, har aldrig tänkt på level före ett köp. Och tänker jag på det efter är det för att någon har kört sönder skiten :-( För det mesta är det inget problem med den musik jag föredrar. Så jag sitter normalt nöjd med mina inköp :-)

Du köper mest klassiskt eller jazz gissar jag?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-09-24 06:35

Jag är fullständigt övertygad om att en stoooor bidragande del till detta problem är hur dåliga folks uppspelnings utrustning är...

När allting låter likadant oavsett programmaterial så är det svårt att argumentera för den versionen av programmaterialet som är "bra" om denna enbart upplevs lite eller mycket lägre i nivå så att man måste höja mer (nej, bli tvungen att ha volymkontrollen högre, det va ju jobbigt... ;) )

Den enda gången då man möjligtvis kan börja att uppfatta skillnadernas proportioner är i dom få ganska bra hörlurar som gemene man har till sin portabla musiklyssning, men problemet här är ändå att basen är ofta så boostad, gärna någon förprogramerad EQ på och omgivningen så stimig att tydligheten ändå i stort sätt helt uteblir.

Om ingen hör skillnad, varför ska man då bry sig ?
Då är det bara eftersträvansvärt att slippa ( :roll: fattar inte, hur jobbigt kan det vara) höja volymkontrollen lika mycket.

Jag kan tillägga att jag grundar detta på alla jag känner någorlunda väl och deras lyssnings vanor, tydligt är att önskan om ljudkvalitet står i direkt proportion till uppnått välljud.
Man måste själv få höra skillnaden för att inse hur kasst mycket av den musik som produceras idag verkligen låter.

Dom jag har visat detta för har börjat att bry sig mer eller mindre och dom som har börjat att bry sig om välljud för att få ut det mesta ur musiken bryr sig än mer.
Tydligt är att folk bryr sig, när det finns anledning ;) (förvånande va ?)

Så jag tycker att det borde införas en fast lägsta nivå på ljudsystems ljudkvalitativa egenskaper som gör att gemenen man inte tappar greppet om sådana här saker :lol:
Är inte det en ypperlig ide ?!
Mänskligheten ska ljudfrälsas :twisted:

Ta fram några vettiga konstruktioner som är kostnadseffektiva för var och ett av dom vanliga användningsområdena, och sedan så kan man variera design osv... på dessa.
resulatet: det finns en handfull olika signaturer på varje typ av hörlur eller högtalare osv... och sedan olika design i den mån det går, för att tilltala olika köpare estetiskt.
Men alla har en lästa nivå som är hög, men då det tillverkas så otroligt många av varje av dessa grunddesigner så blir ändå kostnaden överkomlig trots hög kvalitet.

Tadaaaa! :P

Jag tror att detta skulle lösa problemet i stort, då skulle folk välja dom ljudfiler som låter bäst och därmed styra utvecklingen dit :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-09-24 07:14

ninecats skrev:
hifikg skrev:"People buy music for content not for level." Så rätt, så rätt, har aldrig tänkt på level före ett köp. Och tänker jag på det efter är det för att någon har kört sönder skiten :-( För det mesta är det inget problem med den musik jag föredrar. Så jag sitter normalt nöjd med mina inköp :-)

Japp De kategorierna är störst i min samling. Sist jag blev besviken på allvar var när jag köpte Amanda Jensens senaste album, det hade kunnat vara så mycket bättre.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2015-09-24 07:23

hifikg skrev:
ninecats skrev:

Japp De kategorierna är störst i min samling. Sist jag blev besviken på allvar var när jag köpte Amanda Jensens senaste album, det hade kunnat vara så mycket bättre.

Skicka tillbaka den med en enkel förklaring på varför du tycker den låter dåligt. Det tänker jag göra nästa gång jag köper ett album som jag tycker låter distat eller tröttsamt för öronen.

ninecats

Inläggav ninecats » 2015-09-24 14:15

hifikg skrev:
ninecats skrev:

I hear you. Jag har nästan helt slutat köpa ny musik så långe det inte är inom just jazz, eller några andra kämpar (exempelvis Steven Wilson). Nya David Gilmour hade bra omskrivningar så den köpte jag och, ja, det låter riktigt bra. Annars är det äldre utgåvor som gäller.

Jag har inga speciella saker, hygglig Yamaha-surroundare med XTZ-golvare i stereo men hör direkt på musiken om den är undermåligt inspelad/hanterad. Ibland nästan önskade man att högtalarna var mer förlåtande gentemot det dåliga ljudet :p

Jag är av uppfattningen att musiken kommer först, skiter det sig där så spelar ingen utrustning eller inställning någon roll.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2015-10-01 00:12

Eftersom man kan dra uppmärksamheten till sin låt genom att mixa/mastra till en stark medelnivå. Tack och lov så har några av de största aktörerna (Youtube och iTunes) vaknat och faktiskt (enligt uppgift) infört begränsning så att medelnivån hålls konstant mellan låtar. De följer dessvärre inte riktigt EBU R128, men ändå. T.ex. låtar som de som nämns ovan med en medelnivå ca. 7 dB under max kommer ofelbart låta fattigt jämfört med låtar som itnyttjar det dynamikområde som dessa altörer erbjuder (ca. 13 dB resp. ca. 16-17 dB, nivåer ur innet, jag skall försöka hitta var jag läst dessa siffror).

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-10-01 07:22

Hos många här har anläggningarna redan en kapacitet som ur kvalitetsaspekt vida överstiger den inspelade musikens. Ändå fortsätter man att lägga mer pengar på sin setup och rum för att höja nivån på anläggningen. Lite fel prioritering kan tyckas när krutet borde läggas på att driva frågan om inspelning och mastring. Eller?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-10-01 08:13

hcl skrev:Eftersom man kan dra uppmärksamheten till sin låt genom att mixa/mastra till en stark medelnivå. Tack och lov så har några av de största aktörerna (Youtube och iTunes) vaknat och faktiskt (enligt uppgift) infört begränsning så att medelnivån hålls konstant mellan låtar. De följer dessvärre inte riktigt EBU R128, men ändå. T.ex. låtar som de som nämns ovan med en medelnivå ca. 7 dB under max kommer ofelbart låta fattigt jämfört med låtar som itnyttjar det dynamikområde som dessa altörer erbjuder (ca. 13 dB resp. ca. 16-17 dB, nivåer ur innet, jag skall försöka hitta var jag läst dessa siffror).

...fast samtidigt så vill det ju till att det högdynamiska materialet inte processas av leverantörena, och då måste medelnivån läggas lägre än -13 dB. Annars är ju bara nivåutjämningen mellan låtar vunnen.

Kanske borde de nivåutjämna låtarna till kanske -30 dB, låta det gå genom en digital volymkontroll i appen och sedan lägga en limiter efter det för att hindra fulklippning i slutstegen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-10-01 08:14

sprudel skrev:Hos många här har anläggningarna redan en kapacitet som ur kvalitetsaspekt vida överstiger den inspelade musikens. Ändå fortsätter man att lägga mer pengar på sin setup och rum för att höja nivån på anläggningen. Lite fel prioritering kan tyckas när krutet borde läggas på att driva frågan om inspelning och mastring. Eller?

Sett på systemnivå ja. Alla borde spela in de stora artiskerna själva. Typ.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2015-10-04 09:47

Den här introduktionen är ganska bra (tyckte jag): Introduction to EBU R128 (länk från SR:s hemsida om dagens program på temat "loudness war" (Loudness War - Vad är det som låter?)

Användarvisningsbild
Mangenot

Inläggav Mangenot » 2015-10-19 15:13

Lyssna på vad artister, låtskrivare, producenter och kompositörer tycker om komprimerad musik.
http://youtu.be/mDZcz-V29_M

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-10-19 15:35

Mangenot skrev:Lyssna på vad artister, låtskrivare, producenter och kompositörer tycker om komprimerad musik.

Fast inte ett pip om den kompression som "de" själva står för via hård mastring.... bara gnäll på strömmandet vidare.

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2015-10-19 16:38

Mangenot skrev:Lyssna på vad artister, låtskrivare, producenter och kompositörer tycker om komprimerad musik.

Låter mer som de blandar ihop begrepp och inte riktigt vet vad som är vad. Det är inte snålkodning som gör att det de själva släpper låter apa efter att dårarna i slutledet varit framme med sin AM-maskin. Gissar att de flesta som gnäller där inte skulle klara av att skilja på en 128 kbps AAC/Vorbis fil och en 24 bit 192 kHz förlustfri dito. Det som däremot är relativt lätt är att skilja på dynamiskt okomprimerat material och tokmisshandlat material (på samma medelnivå).

Användarvisningsbild
Mangenot

Inläggav Mangenot » 2015-10-19 16:45

Lustigt med Faktiskt.se. Jag kommer allt oftare till att tänka på ordspråket:
" För somliga svin är marken alltid frusen" :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-10-19 16:48

joakimfors skrev:

Låter mer som de blandar ihop begrepp och inte riktigt vet vad som är vad. Det är inte snålkodning som gör att det de själva släpper låter apa efter att dårarna i slutledet varit framme med sin AM-maskin. Gissar att de flesta som gnäller där inte skulle klara av att skilja på en 128 kbps AAC/Vorbis fil och en 24 bit 192 kHz förlustfri dito. Det som däremot är relativt lätt är att skilja på dynamiskt okomprimerat material och tokmisshandlat material (på samma medelnivå).

Exakt, man blandar ihop dynamisk komprimering med snålkodning. Det är också vad några påpekar i kommentarerna. Vilket också fick mig att sluta lyssna/titta på videon. Kan man inte ens hålla isär dessa begrepp är trovärdigheten borta.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
ostmaccan

Inläggav ostmaccan » 2015-10-19 17:00

Mangenot skrev:" För somliga svin är marken alltid frusen" :)

Aldrig hört förut? I vilket sammanhang används det?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi