Moderator: Redaktörer
Egerwood skrev:Ofaan då har jag inte hängt med alltså?
Jag levde i tron att om man bryggar ett slutsteg så halveras ohm talet?
Dvs om man lägger en 4 ohms belastning till ett bryggat steg så arbetar steget som om det var 2 ohm?
Helt fel alltså?
Egerwood skrev:då till frågan Inuke är ju såklart en instegs modell och ett budget alternativ.
då jag redan har det kommer jag att prova med detta först innan jag investerar i ett bättre slutsteg.
hennnkee skrev:Kan meddela att RMS specsen ser ut som följer:
NU1000
Stereo
8Ω 110W
4Ω 210W
2Ω 380W
Bryggad
8Ω 430W
4Ω 750W
joakimfors skrev:Har NU1000 något inbyggt HP-filter? Vill minnas att vissa av dessa PA-prylar har det vilket sätter käppar i hjulet för IB.
Spacebug skrev:joakimfors skrev:Har NU1000 något inbyggt HP-filter? Vill minnas att vissa av dessa PA-prylar har det vilket sätter käppar i hjulet för IB.
Ja de har inbyggda HP filter, eller åtminstone de 6000dsp och 3000dsp stegen jag har hemma, kan inte tänka mig att situationen är annorlunda för nu1000...
Däremot verkar det som att inuke stegen utan dsp har lite snällare HP filtrering än de med dsp, detta då dsp modulen verkar behöva lite DC block filter i signalvägen, något som verkar fattas på modellerna utan dsp.
Är inte säker på det dock det jag inte har några inuke steg utan dsp att kolla på.
Jag har moddat filtren i mina båda 6000dsp steg så de inte faller av så tidigt, verkar funka fint.
Det kan vara en lösning om man känner att man är händig med lödkolven och inte bryr sig om garantin.
Annars får du kanske se dig om efter annat steg, beroende på hur låga frekvenser du vill återge...
Spacebug skrev:Shit, kom på att jag inte skrivit nåt om det på detta forumet
Ifall mina mätningar stämmer så verkar 6000dsp ha fallit av med ca 5dB extra vid 2Hz gentemot ej dsp varianten, ifall min teori stämmer och varianten utan dsp inte har de extra filtrena.
Slutsteget som helhet verkar ha en -3dB punkt omkring 11Hz ungefär om jag tolkar mätningarna rätt.
-6dB kring 7Hz
-10dB kring 4Hz
-20dB kring 2Hz
AndersP skrev:Jag ställer mig lite frågande till tänket bakom detta.
Kompetent och imponerande modifiering av steget helt klart, men om en digital parametrisk eq som miniDSP ska med i leken kan man ju kompensera HP-filtret i steget med detta. Det är inte många dB som ska till heller. Dessutom menar jag att dessa kompenseringar ändå blir ganska betydelselösa när systemet sjösätts och rummet får säga sitt.
En till grej jag funderar på är om miniDSP kan styra ut en Inuke ordentligt. Tidigare har jag hört att det är lite si och så med utspänningen; Typ max en volt?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster