Inuke PA

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Egerwood

Inuke PA

Inläggav Egerwood » 2015-09-24 22:36

hm inväntar mina AE för att bygga en IB
det är mycket förhoppningar som skall infrias när jag nu köpt grisen i säcken. (aldrig hört en Ib lösning)

då till frågan Inuke är ju såklart en instegs modell och ett budget alternativ.
då jag redan har det kommer jag att prova med detta först innan jag investerar i ett bättre slutsteg.
Men jag blir inte klok på hur effekten pressneteras 2x500W 2ohm alt 2x300 4ohm
hur kan det då påstås ge 1x 1000w 4ohm

min avsikt är att köra basen i stereo och koppla dem på main out via en miniDSP.
det ger ju 300 w / kanal

om jag gör ett lappkast och väljer att lägga dem i serie på .1 eller sub out
så blir det 8 ohm på högtalarna och ett bryggat steg som borde ge 1000w då bryggningen av steget halverar lasten?

om man dubblar effekten borde bara ge 3 dB i ökning men ändå hur skall man resonerar egentligen?
så klart kan jag prova mig fram men vad säger grabbarna på FORAT man vill ju inte bli stekt som teknikpata säger här nere i östergötland...
Tomas Egerskog
Chronos 509|| Canton Smart Connect 5.1 | IB 2x18 AE|

Användarvisningsbild
flathead

Re: Inuke PA

Inläggav flathead » 2015-09-24 22:58

Om steget presterar 2x500 i 2ohm är väl 1000w i 4ohm bryggat ganska naturliga siffror ??
Har du 8ohms last lär du väl få ut 600w...

Användarvisningsbild
Egerwood

Inläggav Egerwood » 2015-09-25 07:07

Ofaan då har jag inte hängt med alltså?
Jag levde i tron att om man bryggar ett slutsteg så halveras ohm talet?
Dvs om man lägger en 4 ohms belastning till ett bryggat steg så arbetar steget som om det var 2 ohm?

Helt fel alltså?
Tomas Egerskog

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-09-25 07:12

Korrekt. Med en (total) bryggad last på 4ohm så arbetar var kanal med en last på 2ohm.

Effekten bryggat i 4ohm är dubbel så stor som var kanals effekt vid 2ohm. Vad är konstigt med det?

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2015-09-25 09:13

Egerwood skrev:Ofaan då har jag inte hängt med alltså?
Jag levde i tron att om man bryggar ett slutsteg så halveras ohm talet?
Dvs om man lägger en 4 ohms belastning till ett bryggat steg så arbetar steget som om det var 2 ohm?

Helt fel alltså?

Du tänker både rätt och fel. :)
Om du ska köra ett steg i fyra ohm bryggat måste du ha ett steg som går med på att köras i två ohm stereo. :)

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2015-09-25 19:11

INuke tror jag blir säkert aldeles utmärkt till dina basar. Speciellt till IB då du kan ställa in steget på "andra sidan väggen". Fläktljudet är ju nästan enda nackdelen med dom där apparaterna.
Påtaglig risk föreligger att talspolarna trycks ut utanför magnetgapet vid infrafrekvenser pga bristen på mottryck från högtalarlåda. Att slutsteget klipper innan elementen förstörs kan vara klokt.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

MattiasBGD

Inläggav MattiasBGD » 2015-10-03 08:44

Glöm inte att Behringer uppger peakeffekt vid första anblick ladda ner databladet för att få fram watt rms.

Användarvisningsbild
hennnkee

Inläggav hennnkee » 2015-10-04 01:22

Kan meddela att RMS specsen ser ut som följer:

NU1000
Stereo
8Ω 110W
4Ω 210W
2Ω 380W
Bryggad
8Ω 430W
4Ω 750W

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2015-10-04 15:52

Egerwood skrev:då till frågan Inuke är ju såklart en instegs modell och ett budget alternativ.
då jag redan har det kommer jag att prova med detta först innan jag investerar i ett bättre slutsteg.

Bara för att det är billigt betyder inte att du automatiskt hör skillnad mellan det och ett 10 ggr dyrare slutsteg, så länge steget klarar att driva högtalarna utan problem så har jag svårt att tro att du kommer höra någon skillnad när det gäller på pass låga frekvenser.

Användarvisningsbild
Egerwood

Inläggav Egerwood » 2015-10-04 16:25

hennnkee skrev:Kan meddela att RMS specsen ser ut som följer:

NU1000
Stereo
8Ω 110W
4Ω 210W
2Ω 380W
Bryggad
8Ω 430W
4Ω 750W

Hm letade lite efter siffrorna det var inte lätta att hitta.
jag har även ett lite äldre Inkel MA steg jag får se vilket som ger mest " Morr"
Tomas Egerskog

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2015-10-18 16:10

Har NU1000 något inbyggt HP-filter? Vill minnas att vissa av dessa PA-prylar har det vilket sätter käppar i hjulet för IB. :)

Användarvisningsbild
Spacebug

Inläggav Spacebug » 2015-10-19 10:52

joakimfors skrev:Har NU1000 något inbyggt HP-filter? Vill minnas att vissa av dessa PA-prylar har det vilket sätter käppar i hjulet för IB. :)

Ja de har inbyggda HP filter, eller åtminstone de 6000dsp och 3000dsp stegen jag har hemma, kan inte tänka mig att situationen är annorlunda för nu1000...
Däremot verkar det som att inuke stegen utan dsp har lite snällare HP filtrering än de med dsp, detta då dsp modulen verkar behöva lite DC block filter i signalvägen, något som verkar fattas på modellerna utan dsp.
Är inte säker på det dock det jag inte har några inuke steg utan dsp att kolla på.

Jag har moddat filtren i mina båda 6000dsp steg så de inte faller av så tidigt, verkar funka fint.
Det kan vara en lösning om man känner att man är händig med lödkolven och inte bryr sig om garantin.
Annars får du kanske se dig om efter annat steg, beroende på hur låga frekvenser du vill återge...

Användarvisningsbild
Egerwood

Inläggav Egerwood » 2015-10-19 12:05

hm tack för infon
jag får helt enkelt prova och se...
Tomas Egerskog

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-10-19 19:09

Spacebug skrev:
joakimfors skrev:Har NU1000 något inbyggt HP-filter? Vill minnas att vissa av dessa PA-prylar har det vilket sätter käppar i hjulet för IB. :)

Ja de har inbyggda HP filter, eller åtminstone de 6000dsp och 3000dsp stegen jag har hemma, kan inte tänka mig att situationen är annorlunda för nu1000...
Däremot verkar det som att inuke stegen utan dsp har lite snällare HP filtrering än de med dsp, detta då dsp modulen verkar behöva lite DC block filter i signalvägen, något som verkar fattas på modellerna utan dsp.
Är inte säker på det dock det jag inte har några inuke steg utan dsp att kolla på.

Jag har moddat filtren i mina båda 6000dsp steg så de inte faller av så tidigt, verkar funka fint.
Det kan vara en lösning om man känner att man är händig med lödkolven och inte bryr sig om garantin.
Annars får du kanske se dig om efter annat steg, beroende på hur låga frekvenser du vill återge...

Ungefär hur brant och vid vilken frekvens är HP-filtret i versionen med dsp?

Användarvisningsbild
Spacebug

Inläggav Spacebug » 2015-10-19 21:53

Shit, kom på att jag inte skrivit nåt om det på detta forumet :(

Ifall mina mätningar stämmer så verkar 6000dsp ha fallit av med ca 5dB extra vid 2Hz gentemot ej dsp varianten, ifall min teori stämmer och varianten utan dsp inte har de extra filtrena.

Slutsteget som helhet verkar ha en -3dB punkt omkring 11Hz ungefär om jag tolkar mätningarna rätt.
-6dB kring 7Hz
-10dB kring 4Hz
-20dB kring 2Hz

Jag skrev ihop en lite guide där jag sammanfattade vad jag kom fram till när jag undersökte steget och hur man kan göra om någon ville efterlikna det.
Skrev ihop det och postade på data-bass då det var några där som var nyfikna på hur jag gjort.
Beroende på intresse kanske jag kan knåpa ihop en översatt version och posta här, men tillsvidare så länkar jag till guiden.

http://data-bass.ipbhost.com/index.php?/topic/456-inuke-6000dsp-filter-mod-guide-for-less-low-frequency-rolloff/

Långt ner på första inlägget finns en bild med frekvens respons mätningar jag gjorde.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-10-20 15:03

Tack! Verkligen intressant. Jag får se om jag vågar mig på en mod någon gång i framtiden

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2015-10-27 01:18

Spacebug skrev:Shit, kom på att jag inte skrivit nåt om det på detta forumet :(

Ifall mina mätningar stämmer så verkar 6000dsp ha fallit av med ca 5dB extra vid 2Hz gentemot ej dsp varianten, ifall min teori stämmer och varianten utan dsp inte har de extra filtrena.

Slutsteget som helhet verkar ha en -3dB punkt omkring 11Hz ungefär om jag tolkar mätningarna rätt.
-6dB kring 7Hz
-10dB kring 4Hz
-20dB kring 2Hz

Jag ställer mig lite frågande till tänket bakom detta.
Kompetent och imponerande modifiering av steget helt klart, men om en digital parametrisk eq som miniDSP ska med i leken kan man ju kompensera HP-filtret i steget med detta. Det är inte många dB som ska till heller. Dessutom menar jag att dessa kompenseringar ändå blir ganska betydelselösa när systemet sjösätts och rummet får säga sitt.
En till grej jag funderar på är om miniDSP kan styra ut en Inuke ordentligt. Tidigare har jag hört att det är lite si och så med utspänningen; Typ max en volt?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Spacebug

Inläggav Spacebug » 2015-10-27 03:01

AndersP skrev:Jag ställer mig lite frågande till tänket bakom detta.
Kompetent och imponerande modifiering av steget helt klart, men om en digital parametrisk eq som miniDSP ska med i leken kan man ju kompensera HP-filtret i steget med detta. Det är inte många dB som ska till heller. Dessutom menar jag att dessa kompenseringar ändå blir ganska betydelselösa när systemet sjösätts och rummet får säga sitt.
En till grej jag funderar på är om miniDSP kan styra ut en Inuke ordentligt. Tidigare har jag hört att det är lite si och så med utspänningen; Typ max en volt?

Tidigare kompenserade jag för fallet genom signalkedjan (som då även innehöll en reciever) med EQ och "kastade då bort" närmare 10dB dynamik med höjt brusgolv som följd.
Men det funkade, typ...
Inuke steget jag har är med inbyggd DSP och fick rätat ut signalen fram till dsp modulen i steget rätt ok, men väl där slog jag i taket på limitern i DSPn ifall jag ville kompensera mer.
Dessvärre sitter filtret som orsakar det största fallet efter DSPn och därmed efter limitern, så det hindrar en från att kompensera bort det fallet med EQ, varesig det gäller den inbyggda dspn eller valfri pryl innan slutsteget, åtminstone ifall man fortfarande vill kunna driva steget fullt ut...

Beroende på vart i signalvägen limitern sitter i inuke varianten utan dsp (innan eller efter filtret som orsakar det största fallet) så kanske det går att kompensera med tex minidsp där.
Kanske ska säga att limitern inte går att koppla ur på dessa steg, mao "går det inte" att med hög insignal klippa steget, utan limitern går in och temporärt minskar gain på insignalen tills den når -0dBFS, eller till valt värde på DSP varianten.
Men ifall inuke stegen utan DSP har limiten placerad innan hp filtret såsom dess DSP tvilling är man in samma sits att man bara kan kompensera tills man slår i taket på limiten.
Skulle limitern sitta efter filtret borde det gå att kompensera bort...
Annars förstår jag din fråga, hade slutsteget inte haft någon limiter hade man bara kunnat brassa på med EQ lyft för att betydligt enklare kompensera för fallet, tills man klipper någonstans i signalvägen...

Hursom, efter modden fick jag rakare frekvensgång på stegen än tidigare då jag kompenserade det som gick med EQ, utan att få nackdelarna av ökat brusgolv eller minskad dynamik som jag hade tidigare.
I samma veva gick jag dock också och plockade bort recievern ur kedjan och kör nu pc ljudkort direkt till slutstegen, så det blev färre prylar som orsakar fall ner mot DC...

Ja självfallet lär det bli berg och dalbana frekvensgång på högtalarna i rum, det gäller ju varesig slutstegen har en -3db punkt vid 1Hz eller 20Hz.
Men om man exempelvis vill gräva djupt i infrabasen skadar det nog inte ifall man faktiskt kan driva basarna med en någorlunda utsträckt signal elektriskt...
Och ifall slutsteget som sådant går rakt långt ner i frekvens kan man använda dynamiken i DSPn till mer vettiga saker såsom att kompensera för fallet slutna lådor får exempelvis.

Jag tror att en minidsp (vanliga versionen) ganska grecis klarar av att styra ut Inuke stegen, inte säker dock då jag inte testat själv.
Såvitt jag hört kan minidsp svinga 1V på utgången, (absoluta värden eller Volt rms? ).
Inuke stegen utan DSP har en angiven ingångskänslighet på 0,775V vill jag minnas (rms eller inte? verkar sällan angivas).
Inuke stegen med DSP finns det ingen känslighet angiven då man kan justera i DSPn, men jag gissar väl på typ samma som på icke DSP varianten ifall man sätter DSP justeringarna på bypass.
Jag har iaf inga problem att driva mina inuke steg fullt ut med ljudkortet som kan mata ut 2Vrms, och då jag använder digital volymkontroll i datorn lämnar ljudkortet väldigt sällan så stark signal ut...

Användarvisningsbild
gonkius

Inläggav gonkius » 2015-10-27 20:52

Tack för tipset hur man ska modda inuken till lägre frekvenser!

Om man ska används miniDSPn med lägre frekvenser kan man modda den enkelt så att det går att flytta alla frekvenser en oktav lägre, ned till 5Hz, kan behövas vid IB byggen tex. Skrev om det för några år sedan i miniDSP-tråden (sidan 20 från 2011).

http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=35567&p=1118955&hilit=+5hz#p1118955
Maskinist på Holodeck 2

j_vorhees

Inläggav j_vorhees » 2015-10-30 11:11

Hur låter iNuke-stegen? Är det någon här som använder ett sådant för att köra vanlig stereo (hela registret) jag blir ju lite misstänksam mot dem när man ser hur små dom faktiskt är, samt vikten. För att ta ett exempel så väger ett NU3000DSP 3.1kg enlgit Condrad.se och har 2x620W RMS i 4 ohm.... Jämfört med min vincent rörhybrid som väger ca 25kg. Förklara för en lekman hur man får ut effekten utan en i mitt tycke rejäl nätdel. En vikt på 3.1kg är ju klockradio i sammanhanget.

Har själv tittat på Dynamic Precision när det gäller steg, och ett P4000 väger in på 49.8kg.....

Användarvisningsbild
Spacebug

Inläggav Spacebug » 2015-10-30 13:37

Jag har tillfälligt (?) använt ett överblivet NU3000DSP för att driva mina frontar i över ett år, temporärt då tills jag köper något annat :lol:
Låter väl ok och jag skulle alla dar i veckan välja det istället för mitt alternativ som förut var en för klen AVR, som klippte lite då och då vid högre lyssningsnivåer.
Så i mitt fall är det ett steg upp när ljudet förblir lugnt och fint på höga nivåer, gentemot klippt...
Skall man driva frontar tycker jag dock man kan skippa DSP varianten då jag misstänker att den brusar lite mer än icke DSP varianten.

Det sägs väl ibland att vissa klass-d steg lämnar lite att önska vad det gäller ljudkvalitet i de övre oktaverna, gissar att det beror på att nyttosignalen då kommer närmare switchfrekvensen så eventuella spår av switchningen kan påverka signalen man vill höra.
Hursom, mitt framtida steg för frontarna blir nog ett traditionellt linjärt steg, men tills dess får detta duga.

Gällande dess vikt/storlek så är det helt annan teknik det bygger på, gentemot traditionella steg, så det behövs inte speciellt stora eller tunga prylar för att leverera effekt.
Huruvida man tror på effektangivelserna Behringer speccar eller ej så levererar de ändå klart imponerande för dess vikt om man jämför med mer traditionella steg.
NU6000 har exempelvis blivit testad till runt 1800W per kanal i 4 Ohm, och väger runt 5,5Kg.
Det är annan teknik helt enkelt, och de olika slutstegs topologierna har sina för och nackdelar.
Men generellt gällande klass-D handlar det om rätt hög verkningsgrad, så behovet av stora och tunga kylflänsar är inte så stort.
Sedan använder de ofta en switchad nätdel som inte heller behöver vara så stor eller tung som en traditionell toroid...

j_vorhees

Inläggav j_vorhees » 2015-10-30 14:31

Stor och tungt är lika med bra för en baktåtsträvare som mig :) Pa som jag har provat på sistone tycker jag låter skit faktiskt, iaf jämfört med den förstärkare jag har nu.

Återgå till Teknikforum