Senaste konserten

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Re: Senaste konserten

Inläggav HenrikTornquist » 2015-08-09 19:10

Fish i Köpenhamn. Farewell to Childhood innebär att den skivan framfördes i sin helhet. Succen är självklar om man var med när den kom, och tog den till sig då. Tredje gången jag ser den framföras i sin helhet på konsert, och fortfarande fantastiskt bra.
Övriga låtar som spelades är naturligtvis och så väldigt bra.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-08-09 19:16

HenrikTornquist skrev:Fish i Köpenhamn. Farewell to Childhood innebär att den skivan framfördes i sin helhet.

Det hade suttit bra att få höra hela Marillion-skivan live, den var ju bra när den kom och är inte sämre nu :-)

Själv har jag lysssnat på ett stort antal artister på Stockholm Folk Festival på Hesselby Slott. För mig var höjdpunkterna Ale Möller/Eric Bibb, Nino Ramsby och Ebba Forsberg. Men även några tjejer i SSW-tältet (Female Singer/Songwriter) var ruskigt duktiga och hörvärda.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
data_foggen

Inläggav data_foggen » 2015-08-15 15:09

Controller på 350 w. Broadway. Tydligen ett lokalt hippt band i NY med lite U2 komplex. Men det svängde bra.
Finns på Spotify. Jag svängde bra oxå, ölen var gratis, Brooklyn Lager.
:)
Det finns ingen planet B.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2015-08-15 21:08

HenrikTornquist skrev:Fish i Köpenhamn. Farewell to Childhood innebär att den skivan framfördes i sin helhet. Succen är självklar om man var med när den kom, och tog den till sig då. Tredje gången jag ser den framföras i sin helhet på konsert, och fortfarande fantastiskt bra.

Oj! Om jag hade vetat om det hade jag tagit mig till Danmark! Jag såg "Misplaced childhood"-turnén i Eriksdalshallen i Stockholm 1985 och det är den absolut bästa konserten jag någonsin har upplevt såväl musikaliskt som ljudkvalitetsmässigt. Hur klarade den gode Fish sånginsatserna den här gången?

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2015-08-22 23:46

PekkaJohansson skrev:
HenrikTornquist skrev:Fish i Köpenhamn. Farewell to Childhood innebär att den skivan framfördes i sin helhet. Succen är självklar om man var med när den kom, och tog den till sig då. Tredje gången jag ser den framföras i sin helhet på konsert, och fortfarande fantastiskt bra.

Oj! Om jag hade vetat om det hade jag tagit mig till Danmark! Jag såg "Misplaced childhood"-turnén i Eriksdalshallen i Stockholm 1985 och det är den absolut bästa konserten jag någonsin har upplevt såväl musikaliskt som ljudkvalitetsmässigt. Hur klarade den gode Fish sånginsatserna den här gången?

Med vänlig hälsning

Pekka

Ser nu att svaret jag skrev för flera dagar sedan inte gick in.
Jodå, med tanke på åldern gick det bra. Ännu viktigare var hans humör. Publikens gensvar fick den gode Derek på ett synnerligen gott humör. Under hela Misplaced-biten sjöng publiken helt och hållet, och sångaren stod bara och mös belåtet. Jag såg Misplaced i Köpenhamn när det begav sig, och jag såg Return to när den turnén spelades. Detta var inte på något sätt en mindre upplevelse, kanske snarare bättre med tanke på att de högt ställda förväntningarna infriades.
Möjligen var ljudnivån för hög, danskarna är ju väsentligt mer liberala än vi.
Kort summering: allsång i total lycka.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2015-08-23 00:11

HenrikTornquist skrev:Ser nu att svaret jag skrev för flera dagar sedan inte gick in.

Det gick in och jag hann läsa innan webbplatsen kraschade! Faktum är att jag tack vare den här diskussionen har gått omkring de senaste dagarna och nynnat på en rad formuleringar av vår obskyre skotske poet. Till mina favoriter på skivan hör raden "and it was morning and i found myself mourning". Absolut bäst på albumet är nog följande från "Bitter suite":

On the outskirts of nowhere
On the ring road to somewhere
On the verge of indecision
I'll always take the roundabout way

Det får bli hela skivan som avslutning i kväll - ett bra sätt att minnas på konserten för trettio år sedan. Tack för kommentarer - kul att veta att fler har levt med det fantastiska albumet under alla dessa år!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2015-08-23 11:00

PekkaJohansson skrev:
HenrikTornquist skrev:Ser nu att svaret jag skrev för flera dagar sedan inte gick in.

Det gick in och jag hann läsa innan webbplatsen kraschade! Faktum är att jag tack vare den här diskussionen har gått omkring de senaste dagarna och nynnat på en rad formuleringar av vår obskyre skotske poet. Till mina favoriter på skivan hör raden "and it was morning and i found myself mourning". Absolut bäst på albumet är nog följande från "Bitter suite":

On the outskirts of nowhere
On the ring road to somewhere
On the verge of indecision
I'll always take the roundabout way

Det får bli hela skivan som avslutning i kväll - ett bra sätt att minnas på konserten för trettio år sedan. Tack för kommentarer - kul att veta att fler har levt med det fantastiska albumet under alla dessa år!

Med vänlig hälsning

Pekka

Troligtvis den av mina skivor som hållit bäst genom åren. Den har alltid spelats,och kommer nog alltid att spelas med jämna mellanrum. Skönt att inte vara ensam om detta.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-08-23 15:47

Thåström på malmöfestivalen var ju trevligt. Stundtals lite segt, stundtals riktigt bra.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-08-24 08:54

Sista föreställningen av Cosi fan tutteConfidencen igår kväll, med självaste Stephen Hawking på plats två rader bakom mig. :o :D
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2015-08-24 18:54

Kollade på Metallica i lördags. Helt enkelt fantastiskt. :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
zorro

Inläggav zorro » 2015-08-28 11:16

Sett tre konserter hittills denna vecka:

Tisdag, Nicolai Dunger på Musikbåten. Åt under första akten och lyssna på andra. Var lite väl egoistisk och körde 4-5 låtar från sin kommande helt instrumentella och något exprimentella skiva. Efter det släppte det och han körde lite gamla klassiker. 3/5.
Onsdag, Respect My Hustle-kollektivet firande 10 år med en "fest" på Trädgården. Kvällens höjdpunkt var när Michel Dida körde en remix på sin låt "Höru mej bae", tillsammans med Mapei, Cherrie, Sabina Ddumba, Seinabo Sey, Silvana Imam och Zara Larsson. Kvällen avslutades med Silvana Imam. 4/5
Torsdag. Rhye på Södra Teatern. 5/5. Det var helt makalöst bra. Bandet var lekfulla med många solon, publiken var i extas och Milosh lena stämma ramade in allt.
//mvh Johan

Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Jonas » 2015-09-01 21:07

PekkaJohansson skrev:

Med vänlig hälsning

Pekka

Kan bara hålla med Pekka, man behöver ha bättre koll.... Såg samma turné i Frölundaborg i GBG 1985 fantastiskt. Kollade igenom vinylsamlingen nyligen och "upptäckte" en Marillion bootleg (tre lp) jag glömt bort 8O som uppenbarligen är inspelad i Eriksbergshallen 1985... Skall bli kul att lyssna på :)

Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Jonas » 2015-09-01 21:07

PekkaJohansson skrev:

Med vänlig hälsning

Pekka

Kan bara hålla med Pekka, man behöver ha bättre koll.... Såg samma turné i Frölundaborg i GBG 1985 fantastiskt. Kollade igenom vinylsamlingen nyligen och "upptäckte" en Marillion bootleg (tre lp) jag glömt bort 8O som uppenbarligen är inspelad i Eriksbergshallen 1985... Skall bli kul att lyssna på :)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-09-12 23:37

John Mayall på Nalen denna afton . . . förutom att andra halvan av spelningen till viss del förstördes av överstyrt ljud
(attans lomhörda tekniker :evil:) så platsar konserten nog på min topp 10-lista . . . gubben kan än + vilka musiker han har med sig !!! Spitzenklasse . . . typ ! :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2015-09-13 02:06

Laila skrev:John Mayall på Nalen denna afton . . . förutom att andra halvan av spelningen till viss del förstördes av överstyrt ljud
(attans lomhörda tekniker :evil:) så platsar konserten nog på min topp 10-lista . . . gubben kan än + vilka musiker han har med sig !!! Spitzenklasse . . . typ ! :)

Håller med om allt det där. Var P Green och E. Clapton med, också?
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-09-17 11:47

Nä, men den som var med(Rocky Athas) spelade nog minst lika bra (tror jag) . . . typ. :)
(Mitt första egeninköpta LP-album hette förexten John Mayall Crusade).
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2015-09-17 13:18

Såg svenska jazztrion Fire! på klubben Pardon To Tu i Warszawa i måndags. Har inte lyssnat så mycket på Fire! som på relaterade Fire! Orchestra, men fy fanken vad bra det var, helt magiskt faktiskt. Ångrar att jag inte gick båda kvällarna de spelade. Trodde nog aldrig jag skulle komma att uppskatta denna formen av jazz (eller någon form av jazz). Märks att jag börja komma närmare fyrtiostrecket…

Nu på lördag blir det åka av igen: Merzbow.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2015-09-17 14:02

Såg Judas Priest i Helsingfors i somras, Rob Halford presterade något enormt jämför med när jag såg dom i Singapore 2012.
Blir W.A.S.P. i Oktober i Luleå och sen Iron Maiden nästa sommar när biljetterna släpps.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-09-24 22:19

Wierd Al, nu!

(grönan)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-09-24 22:20

Hur bra som helst!

Vh, iö

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-09-24 23:16

Vem är Wierd Al?

Är han bättre än Weird Al? :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-09-25 10:43

Jag stavade fel bara.

Vh, iö

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-09-25 14:39

:D Jag förmodade det, men man vet aldrig innan man frågar.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
stefaninorr

Inläggav stefaninorr » 2015-09-27 00:16

Beethovenens nia i royal Albert hall

Med en kör på 120 röster. Mäktigt!!!!

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2015-10-02 07:07

Joe Bonamassa igårkväll på Globen.
Den killen vet hur man ska behandla en gitarr.

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2015-10-02 19:08

Jag var en av de 4000 som njöt av Joe Bonamassa på Globen igår. Helt suveränt :) Jag och brorsan som är musiker imponerades även av hans sång som var riktigt bra!
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, OD11, Bremen 3D8, Martin Logan ESL, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1,8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna) samt 6st Bremenbasar i 27l slutna lådor.

Användarvisningsbild
data_foggen

Inläggav data_foggen » 2015-10-04 20:01

20151004_195837.jpg
20151004_195837.jpg (114.49 KiB) Visad 13717 gånger
Opeth konserthuset.

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2015-10-05 09:05

Som ovan, men annan vinkel. Vad tyckte du om konserten, data_foggen?

Bild

/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
data_foggen

Inläggav data_foggen » 2015-10-05 13:37

Dartman skrev:Som ovan, men annan vinkel. Vad tyckte du om konserten, data_foggen?

/Jonas

Grymt sopigt ljud i första passet och rätt så oengagerad Opeth, kändes som att de bara ville spela av Ghost Reveries, men de tände till i slutet när The Grand Conjuration spelades.

Andra passet var bra mycket roligare och engagerande och något bättre ljud. Det svängde helt enkelt. Mycket glad att få höra "By the pain I see in others" live då det är en körabilenförfortmelodi för mig.
Vad tyckte du?
//H

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2015-10-05 15:02

Håller med om ljudet före paus, framförallt första låten (Ghost of Perdition) lät riktigt illa. Det blev bättre efter paus och "en massa sprit" :)
Är ändå nöjd med spelningen som helhet, och det va lite annorlunda med en lugn sittande publik jämfört med hur det brukar vara annars.

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan