Köpråd, högtalare ca 40.000SEK

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
distad

Re: Köpråd, högtalare ca 40.000SEK

Inläggav distad » 2015-08-09 20:57

Dynaudio Fokus XD 200 med ovanstående. Fokus är lite dyrare så frågan är om de är bättre eller bara surfar på Hifi nördens fåfänga..
De dör nya digitala för hemiljö är nog bland det mest överprissatta burkar jag någonsin hört :? Och jag gillat många Dynaudio högtalare.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
SRe

Inläggav SRe » 2015-08-09 21:33

FBK skrev:
Dynaudio Fokus XD 200 med ovanstående. Fokus är lite dyrare så frågan är om de är bättre eller bara surfar på Hifi nördens fåfänga..
De dör nya digitala för hemiljö är nog bland det mest överprissatta burkar jag någonsin hört :? Och jag gillat många Dynaudio högtalare.

Anser du de passiva Fokus 160 mer prisvärda om man adderar lämplig och likvärdigt prissatt förstärkare? Blir naturligtvis nyfiken på vilka monitorer skulle du rekommendera istället?
STARE

Användarvisningsbild
SRe

Inläggav SRe » 2015-09-27 21:18

Efter lite träda gjorde jag i helgen ett litet inhopp för att åter lyssna på Dynaudio Contour S1.4LE som jag senast tyckte lät riktigt bra. Passade även på att jämföra med S3.4LE och Foxus XD 200 (aktiv). 1.4 gjorde mig inte besviken denna gång heller. 3.4 lät verkligen precis likadant men med något mer kropp. 200XD hade grym kontroll men gav tyvärr inte alls samma verklighetstrogna ljud som Contour ( enligt mig). Det är kanske inte konstigt då Contour drevs av dyr Mcintosh elektronik med ett betydligt högre totalpris. Hade nog hoppats att XD med digitalt anpassade filter och direktkopplade förstärkare skulle kunna utmana. Det var nog ett önsketänkande för att potentiellt slippa uppgradera min förstärkare som troligen är för klen för att göra contour rättvisa. Hade varit optimalt om jag kunde testa med en enklare förstärkare också.. Suck. Får väl köpa såna där INO som alla här dyrkar :P
STARE

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2015-09-27 21:57

SRe skrev:Får väl köpa såna där INO som alla här dyrkar :P

Well.. Kanske det. Men om man tänker efter... Vore det så illa? De som ofta framhäver Ino är inte sällan de som faktiskt vet vad ljudåtergivning handlar om rent fysiskt..och som samtidigt har ett långt och djupt intresse. Om det resulterar i att man (de) landar i Ino så måste hypen faktiskt innehålla något.
Jag har lyssnat på rätt mycket i min dag, men det bästa jag hört var Ino..(om än ett rätt stort system. Har inte haft värre än piP.. Ännu..)..

Din mening är flamebait, men vem vet: Du kanske finner vad du söker i just Ino. pi60 är ju inom räckhåll med den budgeten. Kanske hälsa på i källaren?

Alternativ finns i mängder..men Ino är inte en hype utan substans. Handlar väl om vad man är ute efter.

Meningslöst inlägg kanske..men trots att jag inser det ironiska i din citerade mening så reagerade jag. Är väl trött på Ino-tjafset kanske..

Hoppas du finner vad du söker!
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2015-09-27 22:44

Såg att du själv lyssnat nu och kanske håller med mig att det är ett rövarpris på dem. och de låter inte det minsta naturligt utan märkligt i mina öron. Men gillar du andra Dynaudio så bör du lyssna mer med elektronik som du har råd med, INNAN du helt plötsligt hoppar över till något annat märke. Säger en som varit Dynaudio Contour 3.4 och pi60 ägare. Har nu gått tillbaka till Dynaudio och det blev studimonitorer BM5A MKII.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2015-09-28 12:40

SRe: Förstod inte riktigt varför du inte kunde skaffa Contour 1.4? Det låter ju som den bästa kandidaten.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2015-09-28 12:54

Hm att i ett 40kvm väldämpat lysningsrum byta till en stativare med 86dB känslighet som bara går ner till 41Hz (Dynaudio Contour S 1.4 LE) . Kan upplevas som en stor begränsning i hur starkt du kan spela lite mer dynamiskt material. Vad använder du för musik när du går runt och lyssnar?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
SRe

Inläggav SRe » 2015-09-28 13:47

Contour S1.4LE (eller S3.4LE) är absolut en intressant och tänkbar investering men jag har hittills bara lyssnat med dyr och kraftfull elektronik. De har låg verkningsgrad och det "sägs" att de kräver stabil förstärkare för att låta riktigt bra. Jag har Naim nac 112/Nap150 (+hicap) som troligen är för klen för att ge det ljud jag gillar..? Tänker mig samtidigt en uppgradering till tex NAC-N272/NAP250DR alternativt lite billigare Hegel360 eller likande. Fortfarande en hel del pengar därav förhoppningen att aktiv XD200/400 skulle vara ett intressant alternativt, men tyvärr inte...

För säkerhets skull vill jag förtydliga att jag inte alls har något emot INO. Har bara hört Guru QM10 som är väldigt imponerande men tror de är för små för mitt rum. Guru 60 är ju intressant men mycket pengar. Har tyvärr också lite krav på utseende och då är Guru fina men verkar inte möjligt att få I träfaner. Om jag förstått saken rätt kan erbjuder Ino 60 betydligt större frihet map ytfinish vilket är positivt. För INO är väl annars väntetiden (flera år?) ett hinder? Någon som har relativt ny erfarenhet om det?

Rummet är förvisso ~37m2 (3.7mx10m) men lyssningsavståndet till högtalarna är ca 2-2.5m och jag spelar oftast inte jättehögt. Jag ser helts en golvhögtalare men då jag har subwoofer kan en duglig stativare kanske vara väl så bra.

Är det möjligt med en liten utvikning av Dynaudio's aktiva proffsmonitorer. Vad fick dig att byta från så fina högtalare?
STARE

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-09-28 14:18

Beror väl på vad du menar med fanér dock...
Bild
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2015-09-28 14:55

SRe skrev:Contour S1.4LE (eller S3.4LE) är absolut en intressant och tänkbar investering men jag har hittills bara lyssnat med dyr och kraftfull elektronik. De har låg verkningsgrad och det "sägs" att de kräver stabil förstärkare för att låta riktigt bra. Jag har Naim nac 112/Nap150 (+hicap) som troligen är för klen för att ge det ljud jag gillar..? Tänker mig samtidigt en uppgradering till tex NAC-N272/NAP250DR alternativt lite billigare Hegel360 eller likande. Fortfarande en hel del pengar därav förhoppningen att aktiv XD200/400 skulle vara ett intressant alternativt, men tyvärr inte...

För säkerhets skull vill jag förtydliga att jag inte alls har något emot INO. Har bara hört Guru QM10 som är väldigt imponerande men tror de är för små för mitt rum. Guru 60 är ju intressant men mycket pengar. Har tyvärr också lite krav på utseende och då är Guru fina men verkar inte möjligt att få I träfaner. Om jag förstått saken rätt kan erbjuder Ino 60 betydligt större frihet map ytfinish vilket är positivt. För INO är väl annars väntetiden (flera år?) ett hinder? Någon som har relativt ny erfarenhet om det?

Rummet är förvisso ~37m2 (3.7mx10m) men lyssningsavståndet till högtalarna är ca 2-2.5m och jag spelar oftast inte jättehögt. Jag ser helts en golvhögtalare men då jag har subwoofer kan en duglig stativare kanske vara väl så bra.

Är det möjligt med en liten utvikning av Dynaudio's aktiva proffsmonitorer. Vad fick dig att byta från så fina högtalare?
Ok, på 2-2,5 meter kan det fungera. De tål bara 160W (IEC) så jag skulle kika på Rotel RB-1552 MkII som ger 240W i 4 ohm.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
SRe

Inläggav SRe » 2015-09-28 16:05

Nattlorden skrev:Beror väl på vad du menar med fanér dock...
[ Bild ]

De var fina :). Är de en tidigare utgåva? Idag verkar de bara finnas med vit eller svart pianolack (enligt hemsidan I alla fall... )
STARE

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2015-09-28 23:03

SRe

Jag tror inte nap250 DR kommer att räcka till.

Hade för många månvarv sedan ett nap 250 som jag ville driva ett par stativare med.
De var förvisso en ännu svårare last än de Dynaudio som lyssnat på. Hade då ett par Totem Mani 2.
Bytte därför till ett par nap 135 (monoblock 75 w vardera).
Fläktkylningen gick igång bara jag vred upp en aning. Inte heller de räckte för mina behov. Kroknade rätt snabbt.
Jämförbart lyssningsrum kvadratmetervis som ditt vid den tiden.

Jag gick senare över till golvhögtalare med betydligt bättre verkningsgrad.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-09-28 23:36

SRe skrev:
[ Bild ]

De var fina :). Är de en tidigare utgåva? Idag verkar de bara finnas med vit eller svart pianolack (enligt hemsidan I alla fall... )

Man kan nog få vad man vill. Utom filt kanske.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-09-29 08:39

SRe skrev:
[ Bild ]

Oj... har de slutat med den varianten? 8O Det var ju trist....

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2015-09-29 13:17

Den finns kvar. Eller en liknande iallafall.

Hör med Guru Audio direkt, jag kan tänka mig att de kan göra specialversioner mot tillägg.

Mina svarta QM60 är verkligen sjukt svarta för den delen. Imponerande svarta, lixom. Det är nog väldigt påkostad lack.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
W201

Inläggav W201 » 2015-10-02 09:15

Sitter SRe fortfarande på tvären i lyssningsrummet och soffan nära väggen? Med den information vi fått verkar det som en mycket större utmaning ur ljudhänseende än att hitta rätt högtalare.
Givet att långsidorna är något sånär symmetriska tycker jag ABSOLUT att SRe skall iaf prova att möblera om och sitta "på rätt håll". Ställ högtalarna vid en kortvägg och sätt dig att lyssna i samma halva av rummet. Prova att flytta runt både lådor och sittplats tills du hittar en kompromiss som genererar så lite störningar och resonanser som möjligt.
Jag tror det kommer att dramatiskt förändra din lyssningsupplevelse. Till det bättre.
Obs! Eftersom högtalarna nu hamnar nära sidoväggarna kan du lämpligen rigga upp lite akustikmaterial (eller täcken/filtar) där för att reducera första sidoreflektionen.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2015-10-02 19:26

Mitt förslag är Devialet.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-10-11 22:25

Elfsberg skrev:Den finns kvar. Eller en liknande iallafall.

Hör med Guru Audio direkt, jag kan tänka mig att de kan göra specialversioner mot tillägg.

2012 betalade jag 2400 kr exkl. för eget val av lack på QM10two.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
SRe

Inläggav SRe » 2015-10-31 14:18

Besökte Hifi-klubben på Skånegatan i Göteborg förra helgen för att kolla de nya B&W 804/805 D3. Har tidigare lyssnat på 805D2 vs Epicon 2, se tidigare inlägg. Samma jämförelse igen men nu med de nya 805 D3. Första varvet med högtalarna bredvid varandra där B&W stod på utprovad position och Epicon innanför. B&W drevs av Classe Sigma förstärkare [~76.000kr) och Epicon 2 av NAD M12/M22 (~54.000kr). Allstå ev två nackdelar för B&W. Ljudet från B&W har ändrat karaktär ganska radikalt och ger ett betydligt större och mer upplöst intryck än föregångaren. Epicon är också väldigt bra men ljudbilden krymte ihop relativt B&W. Fick därefter Epicon flyttade till samma position som B&W men mindre in-vinklade enligt rekommendation. Det gav en marginell förbättring på ljudbilden. Insåg först då att de spelade med olika förstärkare varför de också växlades mellan högtalarna. Mitt intryck är att Classe ger en relativt stor ljudförbättring för båda högtalarna men kostar också 40% mer än NAD. Kanske indikerar det att båda högtalarna har stor potential. Med Epicon 2 på "rätt" plats driven av Classe gavs ett fullödigare ljud och något större ljudbild än initial kombination. Högtalarnas karaktär är dock större än skillnaden på förstärkarna så det första intrycket består. Provade till sist B&W 804 D3 med Classe. 805 och 804 har väldigt lik ljudåtergivning och steget var faktiskt mindre än väntat. Spelade förvisso inte särskillt länge och inte med utpräglat bastung musik så kanske det var orättvist då 804 skall gå riktigt djupt. För mig var den tydligaste förbättringen ett större lugn som väl kan härledas till lägre distorsion då mellanregitret slipper lastas med basinformation som hos 805? Både 805 D3 och 804 D3 har ökat i pris och kostar ~50.000kr respektive 80.000kr.
Jag blev ganska överaskad av den stora ljudskillnaden den nya 800-serien har relativt dess föregångare och skulle nog kunna betraktas som en ny serie som kunde gets ett nytt namn typ 900...
Jag lutar nog åt att B&W passade mig bättre än Dali men det är inte självklart. Båda presterar på väldigt hög nivå men med olika karaktär och de måste provas i tänkt miljö innan man väljer. Med högtalare på denna nivå riskerar man att inte bli riktigt nöjd utan att ge dem en riktigt bra förstärkare. Mycket pengar blir det.... :?
STARE

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-11-26 14:05

Hu gåre nurå? Lyssnat på Ino än? :)

B&W brukar låta fint, hittar du rätt modell där så blir du nog nöjd.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
SRe

Inläggav SRe » 2015-11-26 20:01

Inga paket till den som inte tror på Tomten! Det var länge sen barnen genomskådade mig :( Det kanske är en öppning trots allt :roll:
STARE

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2015-11-27 15:45

Det ligger ute ett par Revel F208 för c:a 40 papp på Hifimagasinet just nu. Jag tycker de är fruktanvärt prisvärda även till sitt nypris på drygt 60 papp.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-11-27 16:25

SRe skrev:Inga paket till den som inte tror på Tomten! Det var länge sen barnen genomskådade mig :( Det kanske är en öppning trots allt :roll:

Menar du att du skippar julklappar till barnen i år och köper högtalare i stället? :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
SRe

Inläggav SRe » 2015-12-28 19:44

Jaha, då var det jullov och lite tid för att söka vidare efter högtalare att ersätta mina Audiovector M3 Signatur :)
Kort summering av senaste årets lyssningsövningar är att bara Dynaudio Contour har levererat ett riktigt bra ljud utan något som "gnager" (för vettiga pengar...). Nyaste B&W 805 D3 är också riktigt bra men jag är fortfarande tveksam till stativhögtalare. B&W 804 D3 är lösningen men priset är helt enkelt för högt. Har inte haft möjlighet att direkt jämföra Dynaudio med någon bra referens så när nu Hemmabioconsult inlemmat Dynaudio i sitt sortiment for jag dit för att ställa dem mot Audiovector och Audio Physic Avanti.
Började med Dynaudio S3.4LE och bekräftade ganska snart sommarens upplevelse av ett mycket fylligt men ändå neutralt ljud utan något som sticker ut. De gav svår "vill ha känsla" :D :D ...
Därefter växlade vi in Audio Physic Avanti som är en relativt ny 3-vägshögtalare. Även dessa gav ett överraskande stort och fylligt ljud trots en klart mindre låda. Röster framträdde kanske något tydligare men utan att alls bli påträngande. Basen upplevdes lika djup och mycket väl kontrollerad men Dynaudio var nog en smula mer fysisk i mellanbasen och nedre mellanregister vilket gav lite tydligare rytmik och kropp. Båda prestetrar väldigt bra och jag har svårt att välja vilket som är bättre :? ...
Kopplade därefter in Audiovector SR3 Signatur som är det närmaste man kommer mina M3-or men skall vara bättre.. Det behövdes inte lång tid för att konstatera att de ligger i en klart lägre nivå vilket väl är ok då också priset är lägre. En mer rättvis jämförelse vore att ta Audiovector Avantgarde och helst Arrete. Trots att de senare imponerar i början så har jag vid ett antal tillfällen alltid upplevt de för påstridiga och tröttande i längden så vi avstod jämförelsen.
Alla matades med musik från Tidal till Hegel HD25 till Hegel P20/H20 vilket är fin och kraftfull elektronik. Som vanligt upplystes jag att Dynaudio kräver kraftfull förstärkare för att blomma ut (är det sant eller bara en gammal virusslinga som frodas vidare i forum som dessa...?). Säljaren rekommenderade därför Audio Physic framför Dynaudio om man som jag skall driva dem med Naims instegsserie. Man kan undra om det verkligen finns belägg för detta då båda har nästan likvärdiga verkningsgrader och impedanskurvor utan elaka bottennapp? För att testa myten flyttades högtalarna in i ett annat rum med Naim Supernait 2. Supernait 2 ger 80W men är strömstark och vi tyckte båda att de funkade alldeles utmärkt med både Dynaudio och Audio Physic. Huruvida det lät bättre eller sämre eller ens annorlunda än med Hegel kunde jag faktiskt inte bedöma och jag gissar att bytet av rum hade större inverkan. Nu är mina äldre Naim 112/150 ännu klenare så kanske det finns en gräns där det blir problem? Hur som så är planen att först hitta rätt högtalare och därefter byta förstärkare om det behövs.
För första gången har jag åkt hem med en känsla av att nu har jag hittat vad jag gillar. Både Dynaudio och Audio Physic funkar bra och är ungefär lika dyra men tyvärr spräcker båda min tänkta högtalarbudget på 40kkr :(
Troligen blir det utseende som får fälla avgörandet. Båda är riktigt fina byggen men min känsla har alltid varit att Dynaudio blir ganska dominerande i inredningen så just nu lutar det åt Audio Physics Avanti :? Ett alternativ skulle vara att välja Dynaudio Contour S1.4LE då jag ju faktiskt har en subwoofer vilket ger en del pengar över till ny förstärkare (om det nu behövs.. :? :?
Ångest.. /SRe
STARE

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2015-12-28 21:49

Om man kan leva med utseendet så får man råd med en hygglig förstärkare också.

http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... sID=155663

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2016-01-05 08:48

B&W 802d, pruta lite? Om den nu trivs med Naim är väl osäkert.. dippar rätt bra i bas/mellan ner till 3 Ohm.

http://hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=302943

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-01-05 10:24

Du har inte kikat på Spendor?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
SRe

Inläggav SRe » 2016-01-14 23:16

Efter mer än ett år är det avgjort :!:
Nu står det ett par Audio Physic Avanti i min "gillestuga". Dom kräver inspelning men redan nu är ljudet fantastiskt :D
Tack för alla intressanta inlägg och diskussioner
/SRe
STARE

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-01-14 23:22

SRe skrev:Efter mer än ett år är det avgjort :!:
Nu står det ett par Audio Physic Avanti i min "gillestuga". Dom kräver inspelning men redan nu är ljudet fantastiskt :D
Tack för alla intressanta inlägg och diskussioner
/SRe

Kör Joachim Gerhard fortfarande med toklåg delning mot diskanten, eller kommer de att tåla att spela ut lite?

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2016-01-14 23:37

Diskanten verkar delas vid 3600Hz. Hittade en spec på Avanti från 2015-05.

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd