Klipschhornschock!

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Renobo

Klipschhornschock!

Inläggav Renobo » 2015-09-28 20:38

Ja helskotta vikke drag! Inte roligt att gå hem. Vad gör man nu?
/krister

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Klipschhornschock!

Inläggav petersteindl » 2015-09-28 21:21

Renobo skrev:Ja helskotta vikke drag! Inte roligt att gå hem. Vad gör man nu?
/krister

Köper Klipschorn. :| :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2015-09-28 22:46

Jag hade tänkt föreslå The Caveman 15 från http://no-frills-audio.se/forum/viewforum.php?f=16
som också erbjuder ett sjuhelsikes drag och med verkningsgrad nästan som Klipschorn, men tyvärr måste du
leta efter begagnade i så fall. No Frills Audio var nämligen ett fritidsprojekt för de inblandade och när
fritiden inte räckte till...
http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=1743398#p1743398
Det var väldigt synd för The Caveman 15 förbättrades drastiskt.
Jag tror jag hörde dem första gången 2012 och då hade de ju i första hand spelglädjen och förmågan att
spela ohälsosamt starkt, men jag kunde inte åta bli att kommentera till Bernt att det var de värst gammaldags
hornfärgade högtalare jag hört på över 30 år. Det var rena rama karikatyren på rena och ofärgade klanger.
2014 lät de betydligt neutralare utan men för spelglädjen.

Bild

Tänkte det kan vara bra att upplysa om att alla Cavemen inte låter lika om Renobo eller andra hittar ett par.

Det borde inte vara rocket science att bygga ett par bautalådor för Beymas fetaste 15" koaxialelement,
om det inte hade behövts en del tweaks för att minska färgningen för att jag skulle stå ut med dem.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2015-09-29 08:54

När jag kommit hem lyssnade jag lite på Mozart i min OA52 anläggning.maken till platt ljud har jag aldrig hört. Jämförelsedjävulen har slagit till.

Det är kablarna det är fel på :twisted:
/krister

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-09-29 09:26

Är det någon som kan berätta varför Klipschorn så ofta har det här intrycket på folk? Jag har själv hört dem rätt mycket på 70-talet.

Är det maximal nivå?
Är det transientåtergivning?
Är det tonkurvan?
Är det spridningen?
Är det kablarna? 8O
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-09-29 09:33

Renobo skrev:Ja helskotta vikke drag! Inte roligt att gå hem. Vad gör man nu?
/krister

Stod högtalarna placerade i hörn längs med långväggen eller kortväggen?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-09-29 09:34

Transientförmåga och dynamik - med lekmannatermer. I en hornhögtalare bränner man inte bort en massa energi i dämpning av låda kombinerat med hög massa och en massa "fluff" inuti, där förstärkareffekten används till att värma upp materialet. Kanske konarea har ett finger med i spelet.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-09-29 09:47

Bill50x skrev:Transientförmåga och dynamik - med lekmannatermer.

Det borde gå att mäta i så fall, men jag har aldrig sett sådana mätningar.

Jag har dessutom hört jättestora system av annan art, t.e.x. Komoroks Ino-system, utan att få den känslan som K-horn ger. Skulle de alltså vara sämre på den punkten?

Om jag kunde, skulle jag vilja ha K-horn och ett par Quad-elektrostater i samma rum, noggrant kalibrerade i utnivå, och jämföra hur de låter.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-09-29 10:17

Sätter man Klipschorn längs med långväggen och sitter på ekvidistans i den punkt som ger On-axis från bägge högtalarna så blir vinkeln +/- 45 grader och är man något längre bak så är man oftast på position med mer än +/- 30 grader.

De är riktade och placerade i hörn. Det betyder stor vinkel och liten andel reflexer från sidoväggar. Spelar man stor orkester så kan intrycket bli att orkestern spelar i skala 1:1 och att man befinner sig i inspelningslokalen. Det ger en mycket levande klang. De har en viss färgning på grund av dess tonkurva, speciellt i området mitt i mellanregistret, men det hindrar inte att andra högtalare låter anemiskt, platt och utan lite ynkligt i jämförelse.

På kortvägg infinner sig inte samma känsla på stor orkestermusik, men jazz a la 50-tal funkar utmärkt.

Det är mina upplevelser av Klipschorn. En Heresy i mitten är inte fel, speciellt om man utnyttjar dessa med optimerade algoritmer för stereo med 3 högtalare. Klipsch spelade själv med Heresy som center hemma sedan urminnes tider :) men utan optimal 3-kanalsmatris.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2015-09-29 11:27

En del äldre McIntoshförsteg som t.ex. C29 har väl också trekanalsmatris?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-09-29 11:38

lennartj skrev:En del äldre McIntoshförsteg som t.ex. C29 har väl också trekanalsmatris?

Jo, fast det finns olika typer av matriser. Klipsch använde H, L och H+L som signal in i högtalarna. Den vanliga metoden som även t.ex. Haffler använde sig av och jag tror även McIntosh. Det finns dock betydligt bättre varianter.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2015-09-29 15:52

PerStromgren skrev:

Jag har dessutom hört jättestora system av annan art, t.e.x. Komoroks Ino-system, utan att få den känslan som K-horn ger. Skulle de alltså vara sämre på den punkten?

Om jag kunde, skulle jag vilja ha K-horn och ett par Quad-elektrostater i samma rum, noggrant kalibrerade i utnivå, och jämföra hur de låter.

Nu har jag ju inte lyssnat på Mickes prylar, men på Tommys som är ett rätt ballt system ifrån Ino.
I56 och ett gäng LMS, det kan spela starkt som satans men saknar attacken och rivet för att jag skall känna att systemet är helt hemma.
Start/stopp är något jag ofta känner att jag använder i hifitermer, kanske är det dynamiken/transienter jag menar?!

Det låter absolut inte dåligt, men lite snällt och anonymt.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2015-09-29 15:54

Evil_Homer skrev:
PerStromgren skrev:

Nu har jag ju inte lyssnat på Mickes prylar, men på Tommys som är ett rätt ballt system ifrån Ino.
I56 och ett gäng LMS, det kan spela starkt som satans men saknar attacken och rivet för att jag skall känna att systemet är helt hemma.
Start/stopp är något jag ofta känner att jag använder i hifitermer, kanske är det dynamiken/transienter jag menar?!

Det låter absolut inte dåligt, men lite snällt och anonymt.

Den beskrivningen håller jag med om. Jag har många gånger försökt sätta ord på det utan att lyckas. Det hade varit fantastiskt trevligt om det du beskriver hade gått att kvantifiera eller i alla fall härleda till någon teknisk parameter.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-09-29 16:14

Hmmm... man kanske skulle vilja kika på själva "tryckvågorna" på annat (beröringsfritt helst) sätt än en mikrofon. Någon som vet om det går att göra optiskt?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-09-29 17:06

petersteindl skrev:
lennartj skrev:En del äldre McIntoshförsteg som t.ex. C29 har väl också trekanalsmatris?

Jo, fast det finns olika typer av matriser. Klipsch använde H, L och H+L som signal in i högtalarna. Den vanliga metoden som även t.ex. Haffler använde sig av och jag tror även McIntosh. Det finns dock betydligt bättre varianter.

Mvh
Peter

Var köper man en apparat med den bättre varianten?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2015-09-29 19:51

petersteindl skrev:De är riktade och placerade i hörn. Det betyder stor vinkel och liten andel reflexer från sidoväggar. Spelar man stor orkester så kan intrycket bli att orkestern spelar i skala 1:1 och att man befinner sig i inspelningslokalen. Det ger en mycket levande klang. De har en viss färgning på grund av dess tonkurva, speciellt i området mitt i mellanregistret, men det hindrar inte att andra högtalare låter anemiskt, platt och utan lite ynkligt i jämförelse.

Det kan väl inte bara vara Klipschorn som har denna egenskap?
Även andra högtalare som har stor memberanyta borde väl ge liknande dynamik o skjuts i ljudet?

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2015-09-29 20:04

petersteindl skrev:Sätter man Klipschorn längs med långväggen och sitter på ekvidistans i den punkt som ger On-axis från bägge högtalarna så blir vinkeln +/- 45 grader och är man något längre bak så är man oftast på position med mer än +/- 30 grader.

De är riktade och placerade i hörn. Det betyder stor vinkel och liten andel reflexer från sidoväggar. Spelar man stor orkester så kan intrycket bli att orkestern spelar i skala 1:1 och att man befinner sig i inspelningslokalen. Det ger en mycket levande klang. De har en viss färgning på grund av dess tonkurva, speciellt i området mitt i mellanregistret, men det hindrar inte att andra högtalare låter anemiskt, platt och utan lite ynkligt i jämförelse.

På kortvägg infinner sig inte samma känsla på stor orkestermusik, men jazz a la 50-tal funkar utmärkt.

Det är mina upplevelser av Klipschorn. En Heresy i mitten är inte fel, speciellt om man utnyttjar dessa med optimerade algoritmer för stereo med 3 högtalare. Klipsch spelade själv med Heresy som center hemma sedan urminnes tider :) men utan optimal 3-kanalsmatris.

Mvh
Peter

Det var hemma hos J i Sala. Rummet är nog kvadratiskt o ca 100m2 med 3.50 i takhöjd. Orkester skala 1:1 var ordet.
/krister

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-09-29 20:04

sportbilsentusiasten skrev:
petersteindl skrev:De är riktade och placerade i hörn. Det betyder stor vinkel och liten andel reflexer från sidoväggar. Spelar man stor orkester så kan intrycket bli att orkestern spelar i skala 1:1 och att man befinner sig i inspelningslokalen. Det ger en mycket levande klang. De har en viss färgning på grund av dess tonkurva, speciellt i området mitt i mellanregistret, men det hindrar inte att andra högtalare låter anemiskt, platt och utan lite ynkligt i jämförelse.

Även andra högtalare som har stor memberanyta borde väl ge liknande dynamik o skjuts i ljudet?

Mina Quad-elektrostater har stor membranyta, men ingen kan väl anklaga dem för att låta som Klipschorn? 8O
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-09-29 21:20

PerStromgren skrev:Mina Quad-elektrostater har stor membranyta, men ingen kan väl anklaga dem för att låta som Klipschorn? 8O

Nä, det är märkligt. Men det blir liksom inget tryck i elektrostater. Det låter ofta stort, rent, vackert och med "rätt" musik blir man lätt förförd. Det hemska är att ett billigt lättdrivet 15" baselement tillsammans med ett piezohorn ger betydligt mer drag på rock/punk-musik.

Kan det vara så att hög verkningsgrad är nyckeln?

/ B

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-09-29 21:35

Fast det är ingen förklaring, egentligen, ju? Allt annat lika, menar jag.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-09-29 21:35

Bill50x skrev:
PerStromgren skrev:Mina Quad-elektrostater har stor membranyta, men ingen kan väl anklaga dem för att låta som Klipschorn? 8O

Nä, det är märkligt. Men det blir liksom inget tryck i elektrostater. Det låter ofta stort, rent, vackert och med "rätt" musik blir man lätt förförd. Det hemska är att ett billigt lättdrivet 15" baselement tillsammans med ett piezohorn ger betydligt mer drag på rock/punk-musik.

Kan det vara så att hög verkningsgrad är nyckeln?

/ B

Det vore ju väldigt enkelt att prova. Ställ in en förstärkaren som driver ett par Quad så att 0 dBFS från signalen ger 100W ut (ung max för Quad). Justera en annan förstärkare ansluten till den där 15-tumslådan så att den högtalaren ger exakt samma nivå. Spela omväxlande i bägge systemen. Jag är rätt övertygad om att det blir avsevärt mer slam i 15-tumslådan ändå.

Det vore kul att prova!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-09-29 23:24

darkg skrev:Fast det är ingen förklaring, egentligen, ju? Allt annat lika, menar jag.

Ja, när allt annat är lika så blir det ingen skillnad ;-)

/ B

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-09-30 00:56

Jag tror inte det har med membranytan att göra. Jag har aldrig hört t.ex. elektrostater eller magnetostater med den lyssningsmässiga egenskapen som Klipschorn har.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-09-30 01:34

Renobo skrev:
petersteindl skrev:Sätter man Klipschorn längs med långväggen och sitter på ekvidistans i den punkt som ger On-axis från bägge högtalarna så blir vinkeln +/- 45 grader och är man något längre bak så är man oftast på position med mer än +/- 30 grader.

Mvh
Peter

Det var hemma hos J i Sala. Rummet är nog kvadratiskt o ca 100m2 med 3.50 i takhöjd. Orkester skala 1:1 var ordet.
/krister

10x10 meter är ett väldigt stort rum. Det blir 10 meter mellan högtalarna. Det blir inte många andra högtalare som kan haka på i en sådan situation.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2015-09-30 06:26

petersteindl skrev:

Jag tror inte det har med membranytan att göra. Jag har aldrig hört t.ex. elektrostater eller magnetostater med den lyssningsmässiga egenskapen som Klipschorn har.

Mvh
Peter

Inte jag heller, men jag snackar membranyta på vanliga högtalare, tex Megatrend...stora JBL...
Dvs förmåga att flytta luft!
Elektrostater är stora men har ingen slaglängd i membranen = flyttar inte stora luftmängder.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-09-30 12:00

Membranyta? Du menar att ökad membranyta i mellanregister och i diskant får konhögtalare och domehögtalare att låta precis som Klipschorn? Förutsättningen är då enligt dig t.ex. att domediskanten har lång slaglängd.

Jag ställer mig tveksam.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-09-30 12:48

Bara membranyta verkar inte hjälpa. Och det finns ju massor med högtalarkonstruktioner som bygger på typ elektrostat/stor membranyta för mellanregister och diskant samt ett vanligt (kon-)högtalarelement för basen.

Men jag tror inte det är så enkelt, Sportis, du saknar ju själv lite drag i vissa nyare Linn-högtalare. Jag menar, hur fint de än spelar. Personligen gillar jag tex Akubarik bättre än Klimax-högtalarna just av den anledningen, att det är mer tryck i Akubarikarna.

Jag har vid ett par tillfällen hyrt PA-högtalare för lite större fester. Dessa högtalare består ofta av stort baselement och några piezo-horn. Det låter inte speciellt bra med hifi-mått men det svänger som fasen. Och det är ju vad som behövs när man vill ha folk till att dansa. Och det är vad de duger till, att spela körmusik eller klassiskt är helt dödfött.

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2015-09-30 14:40

Den häftigaste ljudupplevelse jag har haft var med ett LLW PA-system i Piteå. Linjeljudkällor med banddiskanter drivna av Dynamic Precisionsteg. Rummet var gott och väl 300m2 men dämpat med draperier o matta och mängder av PA-prylar. Där spelades det all sköns musik på ett fenomenalt sätt. Bla. Operan har en sådan uppsättning. LLW gjordes i Uppsala.

/Krister

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2015-09-30 15:17

Halloj !
Glömmer inte när jag besökte HiFi-Huset i Örebro (Johan Löwgren) och lyssnade på klipschorn för första gången, det är utan jämförelse det bästa hornsystem jag lyssnat på.

Tror nog att alla som lyssnat på nämnda Klipschorn,(eller liknande konstruktioner) ragerar instinktvis på dess utmärkta transientåtergivning och attack i ljudet, artikulationen i basområdet om man jämför med många dåligt konstruerade och avstämda basreflex/slutna lådor (vilket principen inte skall skyllas för, har hört basreflex med mycke bra artikulation och attack också, dessutom mer utsträckt nedåt) , kanske är det bristen på riktigt djupbas i horkonstruktioner som gör att vi upplever hornkonstruktioner som mer dynamiska ???, eller dess riktverkan, men visst spelar bra konstruerade hornkonstruktioner med fysisk tydlighet och artikulation, jag kan tycka att det både är en styrka och brist.

Har svårt för att lyssna på vissa instrument via hornsystem, trumpeter är ett exempel, vet inte varför jag tycker att det låter färgat och ansträngt, kan mellanregister kompressions Horn vara boven ?, eller om det är något annat som felar ?, integration mellan elementen ?, för stora avstånd för att få till en bra vågform ?, men något känns rätt, annat känns bara fel via hornsystem, när jag refererar till live händelser på riktigt, blåsorkester/musikkårer, eller musik live, oförstärkt finns aldrig dessa ansträngningar.

Mvh Göran

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2015-09-30 22:00

petersteindl skrev:Membranyta? Du menar att ökad membranyta i mellanregister och i diskant får konhögtalare och domehögtalare att låta precis som Klipschorn? Förutsättningen är då enligt dig t.ex. att domediskanten har lång slaglängd.

Jag ställer mig tveksam.

Klart jag menar basmelement Peter.
Nämnde ju två talare som har stor sådan.

Nästa

Återgå till Vintage-hifi