Ormoljeförsäljar svammel !!!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2003-12-15 22:52

det är skillnad mellan att provocera för att starta debatt eller att provocera för att det är kul/elakt/jävelskap

hårfin skillnad...

nu skall jag provocera min säng (obs ej snuskigt, skall upp tidigt imorgon :)

/rickard

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-12-15 23:18

Håller med, pinsamt slut på tråden.
Väx upp ! :wink:

Förresten tycker jag mig märka att även herr moderator är OT. :wink:

Åter till ormoljeförsäljarsvammel tycker jag.

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-12-16 00:57

Har det ljudmässiga nackdelar om man gör olja av en vanlig snok ?
Hur gör man för att få orm till olja ?
Vad ska man smörja in ?

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2003-12-16 01:00

Helst skall det väl vara orm som krälat sig fram på Area 51 eller liknande militär plats i USA... det funkar kanske bra med en NASA-orm också... :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-12-16 01:06

Nja, är det inte så att ormoljan från början är tänkt att användas som solskydd till tama ormar?
Någon affärsinnad indier började sälja klet för detta ändamål till indiska ormtjusare. Detta funkade inte, ormtjusarna blev förbannade och deporterade säljaren till USA där han fortsatte att sälja ormolja, men nu skulle det tydligen vara bra mot allt möjligt...

"Ormolja" har sedan kommit att få beteckna alla typer av bluff-produkter. Men på 1980-talet valde en engelsman att gå tillbaka lite mera till ursprunget och lanserade en fin kräm att smörja in proppskåpet med. På så vis skulle strömen bli renare, typ. Marknadsföringen riktades helt till s.k. audiofiler, personer med onormal (ibland rent sjunkligt) fixering vid ljud. Märkligt nog försökte han så vitt jag vet inte sälja något till olika fysik eller elektroniklab, där ren ström borde vara A och O för alla små mätningarn dom håller på med. Mycket märkligt.

Nä, jag bara hittar på, allt utom proppskås-salvan.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-12-16 01:08

Area 51! Där sa du nåt! Tänk om man skulle börja sälja sand därifrån (med kosmisk interfrens från dom mera avspända delarna av galaxen 8O) till folk att fylla i sina sandfyllningsbara satativ, stereobänkar etc.

$$$! :D

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-12-16 01:19

Måste bli en enorm tystnad mellan tonerna och transparent svävande röster av det.

Men det går ju inte att mäta, inte för jag provat men sånt vet ju alla intelligenta människor på äkta "neutrala" hifi & ufo forum, så det måste vara så, annars är man trångsynt vitrockare i lögnar sekten LTS med avometrar i pannan och avlönad av sinnestängare från CIA som bara vill stoppa alla fantastiskt öppensinnade och supertrovärdiga entusiaster som säljer produkterna nästan utan att tjäna något på det bara för att de vill dela med sig av det i all välmening och omtanke om mänskligheten.

:wink: :wink: :wink:

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2003-12-16 09:25

Ormolja var ett välbeprövat, ehuru inte alltid fullt verksamt, medicinskt undermedel i nuvarande USA på "kabojtiden".

Mer om detta och massa annat kul på:

http://www.mtn.org/quack/welcome.htm

Det mesta fungerar säkert också på ljudanläggningar.

//Michael

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2003-12-16 09:28

En radioaktiv påse ovanpå tunern kanske? :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2003-12-16 09:32

mattepatte skrev:Måste bli en enorm tystnad mellan tonerna och transparent svävande röster av det.

Men det går ju inte att mäta, inte för jag provat men sånt vet ju alla intelligenta människor på äkta "neutrala" hifi & ufo forum, så det måste vara så, annars är man trångsynt vitrockare i lögnar sekten LTS med avometrar i pannan och avlönad av sinnestängare från CIA som bara vill stoppa alla fantastiskt öppensinnade och supertrovärdiga entusiaster som säljer produkterna nästan utan att tjäna något på det bara för att de vill dela med sig av det i all välmening och omtanke om mänskligheten.

:wink: :wink: :wink:

Du har fel mattepatte!! :roll:

CIA tillhör den snälla sidan om du inte visste det!!!

Personligen tror jag att LTS har samröre med Al Quaida. Och Saddam H. var förmodligen dess internationelle ledare.

Nu när han är fast, så kanske det är det är dags för CIA och marinkåren och börja syna den svenska grenen i grenen. :oops:

Så att vi äntligen kan få fred på jorden och till all människor ett platinapåstruket väggurtag.

//"En som vet"

Användarvisningsbild
Prozac

forts.

Inläggav Prozac » 2003-12-16 10:07

Hjulen snurrar men hamstern är död!
Ha en fortsatt trevlig dag.

hedjohan

Inläggav hedjohan » 2003-12-16 13:07

Mitt första inlägg på faktiskt.se efter min kontrovers med J..... och moderatorna på det andra forumet. Efter en debatt om Bybees kände jag mig icke önskvärd och lämnade forumet. Tack för att ni skapat detta forumet.
/HedJohan
Exilmas med enkupikt tegel

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2003-12-16 13:10

hedjohan skrev:Mitt första inlägg på faktiskt.se efter min kontrovers med J..... och moderatorna på det andra forumet. Efter en debatt om Bybees kände jag mig icke önskvärd och lämnade forumet. Tack för att ni skapat detta forumet.
/HedJohan

Du tror väl inte att Bybee är snake oil :?: :mrgreen:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

hedjohan

Inläggav hedjohan » 2003-12-16 13:22

Tänkte generellt vad som är accpeterat att diskutera och inte.
Har aldrig haft åsikt om produkten i sig däremot har jag försök debattera vad producenten anger som orsak till den ljudförbättring de anger.
Exilmas med enkupikt tegel

Användarvisningsbild
Ondjultomte

Inläggav Ondjultomte » 2003-12-16 13:32

Hmm, ja vad är dessa bybees tänkte att åstkomma egentligen ,men framför allt hur ? :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-12-16 13:36

hedjohan: Välkommen hit! Här kan man utan vidare diskutera vad som helst, helt seriöst, som du kan läsa om i denna tråd, som är en av dom bästa på detta forum.

"vad producenten anger som orsak till den ljudförbättring de anger."

Det var som fan! Jag visste inte ens att dom gav ljudförbättringar. Jag måste prova att göra egna, på nåt sätt.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2003-12-16 15:01

hedjohan skrev:Mitt första inlägg på faktiskt.se efter min kontrovers med J..... och moderatorna på det andra forumet. Efter en debatt om Bybees kände jag mig icke önskvärd och lämnade forumet. Tack för att ni skapat detta forumet.
/HedJohan

En till medlem på "missnöjes forumet"... :wink:

OBS, jag är själv inte här pga. missnöje utan snarare pga. komplement,.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2003-12-16 15:02

/HedJohan

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2003-12-16 15:10

faktiskt.se är ett komplement och inget missnöjesforum!
Vi skapade faktiskt.se för att diskutera hifi, teknik, musik etc.
Vi kände att den typ av forum vi ville ha saknades helt enkelt.
Alla dom olika forum som finns idag kompleterar varandra bra och vi ser dom inte som konkurenter!

Användarvisningsbild
Membranerik

Inläggav Membranerik » 2003-12-16 16:01

Det bästa är att man får ha en "egen" åsikt utan att bli utesluten, bannlyst och stenad :wink:

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2003-12-16 17:07

JockScott skrev:En till medlem på "missnöjes forumet"...

Åh shit...jag som inte är missnöjd - jag måste ha hamnat fel! Finns det fler hifi-forum (förutom det där som besvarar frågor typ "vilken CD-spelare skall jag köpa för 10.000 kr?" eller "Vilka kablar skall jag köpa för 50.000 kr?")?
:roll: :?:

För det kan väl aldrig vara så, att detta forum finns därför att det svarar mot ett behov som inte tillgodoses någon annanstans?!
Och att definiera det som missnöje... ...är kanske inte helt i linje med det sätt att använda svenska språket som normalt är brukligt bland personer som åtminstone hjälpligt behärskar detsamma.

Fast JockScott kanske bara försökte sig på den emellanåt något svårbemästrade konsten att göra sig lustig?

I så fall, artig som jag är, - :lol:

Hälsn. Michael

//Michael

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2003-12-16 17:22

MichaelG skrev:
JockScott skrev:En till medlem på "missnöjes forumet"...

Åh shit...jag som inte är missnöjd - jag måste ha hamnat fel! Finns det fler hifi-forum (förutom det där som besvarar frågor typ "vilken CD-spelare skall jag köpa för 10.000 kr?" eller "Vilka kablar skall jag köpa för 50.000 kr?")?
:roll: :?:

För det kan väl aldrig vara så, att detta forum finns därför att det svarar mot ett behov som inte tillgodoses någon annanstans?!
Och att definiera det som missnöje... ...är kanske inte helt i linje med det sätt att använda svenska språket som normalt är brukligt bland personer som åtminstone hjälpligt behärskar detsamma.

Fast JockScott kanske bara försökte sig på den emellanåt något svårbemästrade konsten att göra sig lustig?

I så fall, artig som jag är, - :lol:

Hälsn. Michael

//Michael

Lustigt...tja, det var en åsikt på skämt med en gnutta allvar. För det är väl så att det trots allt finns en hel del folk här dom rent ut sagt blivit utkastade eller inte almänt trivts med tillvaron på andra forum hät. Misnöjet luftas faktisk(.se) :wink: då och då som exempelvis i denna tråd mot peroner på andra forum. Sedan tror jag inte för en sekund att detta forum är skapat just i detta syfte att vara missnöjesforum.

Det finns givetvis många som allmänt tycker att detta forum är bra därav jag. Har hitills fått många bra svar på de frågor man ställt. Bland annat på den fråga som jag undrade hur folk kan veta hur musiken egentligen låter, neutralt, transparent färgat osv. På andra forumet fick jag inte ett enda svar på den frågan. Kanske för att ingen ville erkänna och gå ner på samma låga nivå som mig och erkänna att de egentligen inte visste. Här fick jag det ärliga svaret att det faktiskt är mycket gissningar inblandat...På andra forumet ville kanske ingen svälja egot och erkänna detta... 8)

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2003-12-16 17:32

JockScott skrev: Sedan tror jag inte för en sekund att detta forum är skapat just i detta syfte att vara missnöjesforum.

Det finns givetvis många som allmänt tycker att detta forum är bra därav jag.

:!: :D :wink:

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-16 19:30

JockScott skrev:
/HedJohan

Missnöjesforum, vaddå?

Det här är väl snarast ett nöjesforum! :D
(Snott från Ian W.)

Min uppfattning är att Faktiskt är ett forum där folk med sina inlägg i det stora hela gör vad de kan för att skapa glädje och trevnad, och ge intressanta vinklingar av gamla frågor, och många intressanta diversifierade infallsvinklar på nya frågor.

Förvisso är debatterna animerade ibland, men det har nog aldrig hänt hittills att folk inte alldeles själv lyckats blir goda vänner igen*.

Allt naturligtvis tack vare moderatorernas fenomenala grundinställning:
1. att alla skall vara välkomna
2. insikten att de flesta problem löser sig själv när alla får säga vad har att säga.

Att alla har fått säga vad de har upplevt, vad de tycker, tror, vill eller har dragit för slutsatser här på faktiskt, är nog nyckeln till den (nästan alltid) trevliga stämningen.

Det är ju som så att bara alla får komma till tals så ser man vad man är överens om, respektive tycker olika om vad gäller det subjektiva.

Vad det objektiva anbelangar är det ännu enklare - man fortsätter att diskutera tills alla är överens, eller säger "okej, jag förstår inte, men jag är nöjd med svaren". Dit kan man alltid nå, till sist

*Jo, kanske de värsta exemplen på ovilja att diskutera sakfrågor/vilja att säga något nedvärderande, är undantagna från det ovanstående, men det har ju självsanerats, således att sådana "debattörer" har dragit sig tillbaka frivilligt.

Vh, Ing. Öhman
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-12-17 11:11

Hej!

Självfallet tillhör LTS "the Dark side" som dock visat sig vara ett väldigt lärorikt
folkslag (någonstans mitt ibland all dess illvilja). Den konstruktiva kritik de har
mottagit på andra HiFiForum har de tagit till sig, bearbetat och analyserat (som
de lömska mät-robotar de ju är) vilket lett dem till nya och högre nivåer i både
insikt o i sin A*rgumentationsteknik! (o självfallet även i strikt o pur, elakhet (
samt ren ondska)).

Mvh A*

(OBS, A*tt det inte finns 100% bevis för att alla LTS-medlemmar är Robotar/
/A*ndroider!! Däremot är det vetenskapligt dokumenterat att de utgör eget
folkslag med onda avsikter)
Senast redigerad av Audiomanikern 2003-12-17 13:52, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2003-12-17 11:19

Audiomanikern skrev:
(OBS, det finns inga 100% bevis för att alla LTS-medlemmar är Robotar/A*ndroider!!
Däremot är det vetenskapligt dokumenterat att de utgör eget folkslag med onda avsikter)

Fast det skulle väl kunna bevisas att de är Robotar? A*ndroider kanske blir svårare.

-Eller vad säger våra värderade vetenskapsmän på forumet?

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2003-12-17 11:47

Audiomanikern skrev:OBS, det finns inga 100% bevis för att alla LTS-medlemmar är Robotar/A*ndroider!!

Så länge det inte är (till 100%) bevisat att ingen LTS-medlem är Robot/A*ndroid, förbehåller jag mig rätten att misstänka både det ena och det andra. Jag vet vad jag vet och tror vad jag tror! Och det finns mycket vi människor inte kan förklara... :twisted:

//M*

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-12-17 13:20

hahha, perfekt avslut med den fula smileyn också.
Träffsäkert :)

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-12-17 13:44

Hej!

Utifall att någon blir undrande så fanns det ej någon ironi uti det ovanstående
utav A* skrivna inlägget :evil: !

Vänligen, Lawrence.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2003-12-17 14:39

Bäste Lawrence,

Det vore mig fjärran att ens antyda att Du skulle hemfalla åt sådana lågt stående verksamheter som att idka ironi.

Den allvarstyngda seriositet med vilken Du frenetiskt avhandlar ämne efter ämne, betraktar jag som föredömlig för oss andra här på forumet.

Frukta därför icke! Om någon i egenskap av sin okunnighet (eller av ren illvilja) ens skulle antyda att Du hemfaller åt ironiseranden, kommer jag att likt en Sancho Pancha stå vid din sida. Tillsammans kan vi då förgöra dem som ifrågasätter din heder, ära och trovärdighet!

Din ödmjuke tjänare, M*

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi