Vägar att oljudsdämpa bil

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6841
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Vägar att oljudsdämpa bil

Inläggav ChristianAndersson » 2015-10-08 14:47

Vilka sätt är bra om man vill få ner bakgrundsljudnivån i en bilkupé

Smalare däck, ffa på vintern är det läge för högprofil, kompenserat med lägre fälg diameter.

Rostskydd/hålrumsbehandling dagens bilar har tunnare hhf plåt.

Golvmattor av tyg, sveriges slaskklimat föranleder annars gummi.

Lammfälls klädsel?
Shatterer of words

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 23675
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vägar att oljudsdämpa bil

Inläggav RogerGustavsson » 2015-10-08 15:38

Däcken har utan tvekan stor betydelse. Min Mercedes B250 är bullrigare med sommardäcken än de dubbfria vinterdäcken. Det är framförallt när man åker i baksätet det bullrar. Kommer att byta till en annan däckstyp nu när Continental-däcken är slut. Goodyear har en typ som är 5 dB tystare på utsidan och jag hoppas det gäller även inne i bilen. Flera tyska bilar har däck speciellt modellanpassade men det hjälper inte i mitt fall.

Mattor och klädsel gör inte så mycket. Däremot gör panoramatak i glas det till det sämre.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35976
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Vägar att oljudsdämpa bil

Inläggav paa » 2015-10-08 15:42

ChristianAndersson skrev:Vilka sätt är bra om man vill få ner bakgrundsljudnivån i en bilkupé

Smalare däck, ffa på vintern är det läge för högprofil, kompenserat med lägre fälg diameter.

Rostskydd/hålrumsbehandling dagens bilar har tunnare hhf plåt.

Golvmattor av tyg, sveriges slaskklimat föranleder annars gummi.

Lammfälls klädsel?



Det finns inga lätta sätt. I dagens bilmodeller har man optimerat dämpningen så långt det går med enkla medel, och vill man ha märkbart mer dämpning så är det ganska mycket som ska till.
En sak som jag tror möjligen skulle märkas, är riktigt tjocka heltäckningsmattor. Såna där som brukar rekommenderas till hemmabio.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2405
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Vägar att oljudsdämpa bil

Inläggav nuffe » 2015-10-08 15:56

Det mesta av ljudet i en modern bil kommer från däcken, både ute o inne. Så du är inne på helt rätt spår
smalare däck med högre profil väsnas mindre än breda lågprofil däck som är på modet just nu.
Mattorna är uppgyggda av flera olika skikt, tungt gummi sen skum och överst en ganska tjock matta,
så ser det ut i ganska nya bilar. Äldre bilar har ofta bara en tunn matta. Hålrummen i balkar har alltid
ljudspärrar inpressade (egentligen skummande plast som jäses upp i lackboxen). Textil klädsel är
bättre än läder på att dämpa.

Att ljuddämpa en modern bil är inte enkelt, det enda som är enkelt är att fylla baggen med fluff, även
under lastrumsgolvet där kan finnas stora hålrum .

Slutsats: välj rätt när du köper bil.

Henrik

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28429
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Vägar att oljudsdämpa bil

Inläggav PerStromgren » 2015-10-08 16:25

Vår Passatkombi (2010) bullrar litet trist mycket, med tanke på att motorn aldrig hörs! Jag tänkte optimera däckvalet med avseende på ljudnivå nästa gång, kan det ge något?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35976
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Vägar att oljudsdämpa bil

Inläggav paa » 2015-10-08 16:32

PerStromgren skrev:Vår Passatkombi (2010) bullrar litet trist mycket, med tanke på att motorn aldrig hörs! Jag tänkte optimera däckvalet med avseende på ljudnivå nästa gång, kan det ge något?

Jag tycker det märks när däcken är slitna så att det är mindre med gummi mellan vägen och stålcorden.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Vägar att oljudsdämpa bil

Inläggav boom » 2015-10-08 16:39


Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 23675
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vägar att oljudsdämpa bil

Inläggav RogerGustavsson » 2015-10-08 17:23

paa skrev:
PerStromgren skrev:Vår Passatkombi (2010) bullrar litet trist mycket, med tanke på att motorn aldrig hörs! Jag tänkte optimera däckvalet med avseende på ljudnivå nästa gång, kan det ge något?

Jag tycker det märks när däcken är slitna så att det är mindre med gummi mellan vägen och stålcorden.


Det är min erfarenhet att slitna däck väsnas mera än nya. Det kanske beror på det du nämner.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35976
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Vägar att oljudsdämpa bil

Inläggav paa » 2015-10-08 17:28

boom skrev:Bra skit mot bullrig bil http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilst ... 000032878/

Det finns inte många fläckar på en bil där något sådant skulle göra skillnad i dagens bilar.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Vägar att oljudsdämpa bil

Inläggav boom » 2015-10-08 17:32

paa skrev:
boom skrev:Bra skit mot bullrig bil http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilst ... 000032878/

Det finns inte många fläckar på en bil där något sådant skulle göra skillnad i dagens bilar.

Jo det gör det lyft lite på mattor och dörrar så finns det tillstymmelse till att ta ut resonanstoner.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6841
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Vägar att oljudsdämpa bil

Inläggav ChristianAndersson » 2015-10-08 17:41

PerStromgren skrev:Vår Passatkombi (2010) bullrar litet trist mycket, med tanke på att motorn aldrig hörs! Jag tänkte optimera däckvalet med avseende på ljudnivå nästa gång, kan det ge något?


Hjälpte inte rebrandingen?
Märkes volvo gör tystare bilar.
Shatterer of words

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 23675
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vägar att oljudsdämpa bil

Inläggav RogerGustavsson » 2015-10-08 17:52

boom skrev:
paa skrev:
boom skrev:Bra skit mot bullrig bil http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilst ... 000032878/

Det finns inte många fläckar på en bil där något sådant skulle göra skillnad i dagens bilar.

Jo det gör det lyft lite på mattor och dörrar så finns det tillstymmelse till att ta ut resonanstoner.


Men de flesta nyare bilar har redan liknande dämpmattor monterade. Ett inte ovanligt problem är att när man gjort sådana dämpningar i efterhand, sticker en del oljud ut ännu mer. Framförallt är det lågfrekventa störljud som blir "blottlagda" när de mera högfrekventa reducerats en aning.

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Vägar att oljudsdämpa bil

Inläggav boom » 2015-10-08 17:57

RogerGustavsson skrev:
boom skrev:
paa skrev:Det finns inte många fläckar på en bil där något sådant skulle göra skillnad i dagens bilar.

Jo det gör det lyft lite på mattor och dörrar så finns det tillstymmelse till att ta ut resonanstoner.


Men de flesta nyare bilar har redan liknande dämpmattor monterade. Ett inte ovanligt problem är att när man gjort sådana dämpningar i efterhand, sticker en del oljud ut ännu mer. Framförallt är det lågfrekventa störljud som blir "blottlagda" när de mera högfrekventa reducerats en aning.

Har dom jag har just dämpat en 09 som var undermånligt dämpad .lyft lite på paneler och dyligt så är dom inte så väl dämpade som du tror
Eller om man omvandlar frågan hur många gånger har du rivit ner inredningen i en nyare bil?

Användarvisningsbild
flathead
 
Inlägg: 992
Blev medlem: 2010-12-12

Re: Vägar att oljudsdämpa bil

Inläggav flathead » 2015-10-08 21:37

Lägg till lite vikt i form av dämpmattor.
Inte så mycket fluff man behöver som vikt.
Dagens bilar slåss mot miljökrav/bränsleförbrukning/tillverkningskostnad.
Ett antal kilo dämpmattor är inte bra för nåt av ovanstående :lol:
Ljudet fortplantar sig inte in lika lätt genom en tung dämpad plåt som en 0.4mm tjock !!

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3724
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Vägar att oljudsdämpa bil

Inläggav Adhoc » 2015-10-08 23:14

Oljudet från däcken är svårt att göra något åt, annat än att byta typ av däck.

Dämpa oljud från plåtar och interiört går att få till det bättre. Kolla igenom databladen från DAFA för olika varianter här: http://www.dafa-as.com/downloads/produc ... dafa-sound Jämför mot vad finns på Biltema, Mekonomen och andra ställen. Försök komma underfund med om det är stomburet oljud som kan dämpas vid källan eller om du kan göra något interiört.

Byta 2 mm tjock bitumenbehandlad pappskiva (typ 2BT) med ytvikt under 2 kg/m²och som sitter på en plåt mot 4 mm tjock ren bitumen med ytvikt 7,5 kg/m² (typ 7BT) visar en skillnad på ca 10 dB i diagrammen, tvärs över hela frekvensområdet från 100 till 5000 Hz. Det är en rejäl skillnad! (Den kan var olämplig på varma ställen för den mjuknar ju vartefter med ökande temperatur. - Hur varm blir bakluckan på en svartlackad bil i sommarens solgass ...) Om du kan använda skumskivorna (PUR) utan vätskeavvisande aluminumfolie, gör det. Med aluminiumfolien försämras absorbtionen dramatiskt från ca nedre diskant och nedåt. Om problemfrekvenserna ligger där, är den kanske närmast värdelös pga alu-folien. Om du måste "snåla" med materialet, sätt det i mitten av plåten eller där plåten inte är uppstyvad med veckningar. Högre ytvikt ger generellt alltid bättre ljuddämpning för materialen på DAFAs sida.

(När jag fortsätter med nästa högtalararbygge, kommer jag nog använda både bitumenskivor och "constrained layer damping" för att dämpa resonanser i lådväggarna.)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35976
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Vägar att oljudsdämpa bil

Inläggav paa » 2015-10-08 23:19

Om man har tio (jättelågt räknat) ljudkällor som låter med säg 80 dB. Hur mycket sjunker bullret totalt om en av dessa tio bullerkällor nu lyckas dämpas med 10 dB?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2405
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Vägar att oljudsdämpa bil

Inläggav nuffe » 2015-10-09 10:31

paa skrev:
PerStromgren skrev:Vår Passatkombi (2010) bullrar litet trist mycket, med tanke på att motorn aldrig hörs! Jag tänkte optimera däckvalet med avseende på ljudnivå nästa gång, kan det ge något?

Jag tycker det märks när däcken är slitna så att det är mindre med gummi mellan vägen och stålcorden.


Helt rätt men det är nog mer yta gummi mot vägbanan som bildar bullret. Klackarna som ligger an mot vägbanan blir större
när de slits, de har en släppvinkel kanske 5 grader per sida. Även de "rillor" som finns i resp. klack är inte lika djupa som mönstret
emellan klackarna, dvs ytan ökar vid förslitning. Resultat mer buller.

Henrik

PS även detta pekar mot smalare däck, mindre yta gummi mot vägen.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6841
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Vägar att oljudsdämpa bil

Inläggav ChristianAndersson » 2015-10-09 12:07

Brukar byta däck i halvtid, fram mot bak.
2WD
Shatterer of words

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Vägar att oljudsdämpa bil

Inläggav boom » 2015-10-09 12:24

nuffe skrev:
paa skrev:
PerStromgren skrev:Vår Passatkombi (2010) bullrar litet trist mycket, med tanke på att motorn aldrig hörs! Jag tänkte optimera däckvalet med avseende på ljudnivå nästa gång, kan det ge något?

Jag tycker det märks när däcken är slitna så att det är mindre med gummi mellan vägen och stålcorden.


Helt rätt men det är nog mer yta gummi mot vägbanan som bildar bullret. Klackarna som ligger an mot vägbanan blir större
när de slits, de har en släppvinkel kanske 5 grader per sida. Även de "rillor" som finns i resp. klack är inte lika djupa som mönstret
emellan klackarna, dvs ytan ökar vid förslitning. Resultat mer buller.

Henrik

PS även detta pekar mot smalare däck, mindre yta gummi mot vägen.

Det finns tabeller för hur mycket ett däck får bullra.
Det är inte säkert att ett smalare däck bullrar mindre än ett däck som är anpassad för fordonet.
Sen finns det något som heter helbild godkänd den saken skall man nog känna till vad den innebär.

Användarvisningsbild
flathead
 
Inlägg: 992
Blev medlem: 2010-12-12

Re: Vägar att oljudsdämpa bil

Inläggav flathead » 2015-10-09 12:54

Inte så att ytan ökar drastiskt utan mängden gummi mellan däckets stomme och vägbanan minskar ju typ 10mm.
Och mindre gummi som kan forma sig ger mer ljud.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6841
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Vägar att oljudsdämpa bil

Inläggav ChristianAndersson » 2015-10-09 13:26

boom skrev:
nuffe skrev:
paa skrev:Jag tycker det märks när däcken är slitna så att det är mindre med gummi mellan vägen och stålcorden.


Helt rätt men det är nog mer yta gummi mot vägbanan som bildar bullret. Klackarna som ligger an mot vägbanan blir större
när de slits, de har en släppvinkel kanske 5 grader per sida. Även de "rillor" som finns i resp. klack är inte lika djupa som mönstret
emellan klackarna, dvs ytan ökar vid förslitning. Resultat mer buller.

Henrik

PS även detta pekar mot smalare däck, mindre yta gummi mot vägen.

Det finns tabeller för hur mycket ett däck får bullra.
Det är inte säkert att ett smalare däck bullrar mindre än ett däck som är anpassad för fordonet.
Sen finns det något som heter helbild godkänd den saken skall man nog känna till vad den innebär.


Kan Hjuldimensionen i typgodkännandet skilja sig från helbils-godkännandet?
Rumble in the Däckdjungel, får googla runt lite...
Shatterer of words

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6841
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Vägar att oljudsdämpa bil

Inläggav ChristianAndersson » 2015-10-09 13:29

flathead skrev:Inte så att ytan ökar drastiskt utan mängden gummi mellan däckets stomme och vägbanan minskar ju typ 10mm.
Och mindre gummi som kan forma sig ger mer ljud.


Typ 5 mm, sen sätter sig radialdäcken efterhand, vilket kan spela in.
Däcksidorna är förvånansvärt mjuka och tunna.
5 Cent
Shatterer of words

Användarvisningsbild
flathead
 
Inlägg: 992
Blev medlem: 2010-12-12

Re: Vägar att oljudsdämpa bil

Inläggav flathead » 2015-10-09 13:32

Helbilsgodkännandet kan ju innehålla flera alternativa däcksdimensioner.
Vad sedan myndigheterna skriver i regbeviset är emellanåt rena kaoset.

Användarvisningsbild
flathead
 
Inlägg: 992
Blev medlem: 2010-12-12

Re: Vägar att oljudsdämpa bil

Inläggav flathead » 2015-10-09 13:32

ChristianAndersson skrev:
flathead skrev:Inte så att ytan ökar drastiskt utan mängden gummi mellan däckets stomme och vägbanan minskar ju typ 10mm.
Och mindre gummi som kan forma sig ger mer ljud.


Typ 5 mm, sen sätter sig radialdäcken efterhand, vilket kan spela in.
Däcksidorna är förvånansvärt mjuka och tunna.
5 Cent


5mm slitmån på ett däck ???

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6841
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Vägar att oljudsdämpa bil

Inläggav ChristianAndersson » 2015-10-09 16:23

Jag gör en "Hans Rosling"

http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-skal-for-minskat-monsterdjup

"Det är inte så många år sedan som de flesta nya däck hade ett mönsterdjup mellan 8–10 mm. Numera har de flesta däck 7–8 mm och Michelin endast 6,9 mm. Däckbranschen rekommenderar byte vid 3 mm mönsterdjup, vilket betyder däckbyte allt oftare!"
Shatterer of words

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6841
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Vägar att oljudsdämpa bil

Inläggav ChristianAndersson » 2015-10-09 16:30

boom skrev:
nuffe skrev:
paa skrev:Jag tycker det märks när däcken är slitna så att det är mindre med gummi mellan vägen och stålcorden.


Helt rätt men det är nog mer yta gummi mot vägbanan som bildar bullret. Klackarna som ligger an mot vägbanan blir större
när de slits, de har en släppvinkel kanske 5 grader per sida. Även de "rillor" som finns i resp. klack är inte lika djupa som mönstret
emellan klackarna, dvs ytan ökar vid förslitning. Resultat mer buller.

Henrik

PS även detta pekar mot smalare däck, mindre yta gummi mot vägen.

Det finns tabeller för hur mycket ett däck får bullra.
Det är inte säkert att ett smalare däck bullrar mindre än ett däck som är anpassad för fordonet.
Sen finns det något som heter helbild godkänd den saken skall man nog känna till vad den innebär.


http://teknikensvarld.se/far-jag-byta-dackdimension-118989/

"När bilar började helbilsgodkännas för hela EU, för Sveriges del i mitten av 1990-talet, så ansåg framför allt bilfabrikanterna att man endast skulle få använda originaldimensioner, alltså de som står i registreringsbeviset, och originalfälgar. Men sedan 2006 har reglerna i Sverige lättats och är numera så här:
”Utbyte av hjul och däck på personbil, släpvagn med en totalvikt av högst 3 500 kg eller motorcykel under förutsättning att hjul och däck har fritt utrymme vid fjädringsrörelser samt att hjul och däck täcks av fordonets ursprungliga stänkskydd (stänkskärm). För personbil och motorcykel gäller dessutom att hjul och däck går fritt vid fulla manöverrörelser samt att hastighetsmätaren uppfyller föreskrivna krav.”
Det är ordagrant från Vägverkets föreskrifter 2006:63 punkt 6. Det du ska tänka på är däckets bärighet, loadindex, och hastighetskod. Däcket måste klara bilens tyngd och sommardäck måste klara bilens toppfart och vinterdäck minst 160 kilometer i timmen. Så står det 205/55 16 91V på dina däck så är allt okej. 91 är däckets bärighet och räcker för din bil och V är upp till 240 kilometer i timmen. Bilprovningen kommer inte att anmärka."
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3724
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Vägar att oljudsdämpa bil

Inläggav Adhoc » 2015-10-10 03:39

paa skrev:Om man har tio (jättelågt räknat) ljudkällor som låter med säg 80 dB. Hur mycket sjunker bullret totalt om en av dessa tio bullerkällor nu lyckas dämpas med 10 dB?


Ingenting, sett (hört!) rent praktiskt, om var o en bullrade med 80 dB och vid ungefär samma frekvens.

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Vägar att oljudsdämpa bil

Inläggav boom » 2015-10-10 13:40

ChristianAndersson skrev:
boom skrev:
nuffe skrev:
Helt rätt men det är nog mer yta gummi mot vägbanan som bildar bullret. Klackarna som ligger an mot vägbanan blir större
när de slits, de har en släppvinkel kanske 5 grader per sida. Även de "rillor" som finns i resp. klack är inte lika djupa som mönstret
emellan klackarna, dvs ytan ökar vid förslitning. Resultat mer buller.

Henrik

PS även detta pekar mot smalare däck, mindre yta gummi mot vägen.

Det finns tabeller för hur mycket ett däck får bullra.
Det är inte säkert att ett smalare däck bullrar mindre än ett däck som är anpassad för fordonet.
Sen finns det något som heter helbild godkänd den saken skall man nog känna till vad den innebär.


Kan Hjuldimensionen i typgodkännandet skilja sig från helbils-godkännandet?
Rumble in the Däckdjungel, får googla runt lite...

Vilket är fin däcket och vilket är fuldäcket
Bilagor
2015-10-10_133747.png
2015-10-10_133747.png (74.16 KiB) Visad 3274 gånger
2015-10-10_133722.png
2015-10-10_133722.png (75.31 KiB) Visad 3274 gånger

Användarvisningsbild
flathead
 
Inlägg: 992
Blev medlem: 2010-12-12

Re: Vägar att oljudsdämpa bil

Inläggav flathead » 2015-10-10 17:25

Däck är ju som allt annat en kompromiss.
Grepp,slitstyrka.bärighet mm.
Från gamla Michelin X som höll i all evighet och hade konsistens av en hockey puck till Pirellis suddigummin som separerade och slets ut över en helg.
Man kan inte få alla gobitarna på en gång så blir till att leva med några nackdelar för att få andra fördelar...

Användarvisningsbild
dac83
 
Inlägg: 415
Blev medlem: 2007-12-29
Ort: Norrköping

Re: Vägar att oljudsdämpa bil

Inläggav dac83 » 2015-10-10 21:40

däck gör en del för ljudet, biltemas vibrations dämpande matta som boom nämnde är riktigt bra, bara riva ur mattorna i bilen och klistra på, framförallt runt hjulhusen så klart, sen kan ju en bra underends behandling hjälpa också.

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster