Moderator: Redaktörer
ChristianAndersson skrev:Vilka sätt är bra om man vill få ner bakgrundsljudnivån i en bilkupé
Smalare däck, ffa på vintern är det läge för högprofil, kompenserat med lägre fälg diameter.
Rostskydd/hålrumsbehandling dagens bilar har tunnare hhf plåt.
Golvmattor av tyg, sveriges slaskklimat föranleder annars gummi.
Lammfälls klädsel?
PerStromgren skrev:Vår Passatkombi (2010) bullrar litet trist mycket, med tanke på att motorn aldrig hörs! Jag tänkte optimera däckvalet med avseende på ljudnivå nästa gång, kan det ge något?
paa skrev:PerStromgren skrev:Vår Passatkombi (2010) bullrar litet trist mycket, med tanke på att motorn aldrig hörs! Jag tänkte optimera däckvalet med avseende på ljudnivå nästa gång, kan det ge något?
Jag tycker det märks när däcken är slitna så att det är mindre med gummi mellan vägen och stålcorden.
boom skrev:Bra skit mot bullrig bil http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilst ... 000032878/
paa skrev:boom skrev:Bra skit mot bullrig bil http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilst ... 000032878/
Det finns inte många fläckar på en bil där något sådant skulle göra skillnad i dagens bilar.
PerStromgren skrev:Vår Passatkombi (2010) bullrar litet trist mycket, med tanke på att motorn aldrig hörs! Jag tänkte optimera däckvalet med avseende på ljudnivå nästa gång, kan det ge något?
boom skrev:paa skrev:boom skrev:Bra skit mot bullrig bil http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilst ... 000032878/
Det finns inte många fläckar på en bil där något sådant skulle göra skillnad i dagens bilar.
Jo det gör det lyft lite på mattor och dörrar så finns det tillstymmelse till att ta ut resonanstoner.
RogerGustavsson skrev:boom skrev:paa skrev:Det finns inte många fläckar på en bil där något sådant skulle göra skillnad i dagens bilar.
Jo det gör det lyft lite på mattor och dörrar så finns det tillstymmelse till att ta ut resonanstoner.
Men de flesta nyare bilar har redan liknande dämpmattor monterade. Ett inte ovanligt problem är att när man gjort sådana dämpningar i efterhand, sticker en del oljud ut ännu mer. Framförallt är det lågfrekventa störljud som blir "blottlagda" när de mera högfrekventa reducerats en aning.
paa skrev:PerStromgren skrev:Vår Passatkombi (2010) bullrar litet trist mycket, med tanke på att motorn aldrig hörs! Jag tänkte optimera däckvalet med avseende på ljudnivå nästa gång, kan det ge något?
Jag tycker det märks när däcken är slitna så att det är mindre med gummi mellan vägen och stålcorden.
nuffe skrev:paa skrev:PerStromgren skrev:Vår Passatkombi (2010) bullrar litet trist mycket, med tanke på att motorn aldrig hörs! Jag tänkte optimera däckvalet med avseende på ljudnivå nästa gång, kan det ge något?
Helt rätt men det är nog mer yta gummi mot vägbanan som bildar bullret. Klackarna som ligger an mot vägbanan blir större
när de slits, de har en släppvinkel kanske 5 grader per sida. Även de "rillor" som finns i resp. klack är inte lika djupa som mönstret
emellan klackarna, dvs ytan ökar vid förslitning. Resultat mer buller.
Henrik
PS även detta pekar mot smalare däck, mindre yta gummi mot vägen.
boom skrev:nuffe skrev:paa skrev:Jag tycker det märks när däcken är slitna så att det är mindre med gummi mellan vägen och stålcorden.
Helt rätt men det är nog mer yta gummi mot vägbanan som bildar bullret. Klackarna som ligger an mot vägbanan blir större
när de slits, de har en släppvinkel kanske 5 grader per sida. Även de "rillor" som finns i resp. klack är inte lika djupa som mönstret
Henrik
Det finns tabeller för hur mycket ett däck får bullra.
Det är inte säkert att ett smalare däck bullrar mindre än ett däck som är anpassad för fordonet.
Sen finns det något som heter helbild godkänd den saken skall man nog känna till vad den innebär.
flathead skrev:Inte så att ytan ökar drastiskt utan mängden gummi mellan däckets stomme och vägbanan minskar ju typ 10mm.
Och mindre gummi som kan forma sig ger mer ljud.
ChristianAndersson skrev:flathead skrev:Inte så att ytan ökar drastiskt utan mängden gummi mellan däckets stomme och vägbanan minskar ju typ 10mm.
Och mindre gummi som kan forma sig ger mer ljud.
Typ 5 mm, sen sätter sig radialdäcken efterhand, vilket kan spela in.
Däcksidorna är förvånansvärt mjuka och tunna.
5 Cent
boom skrev:nuffe skrev:paa skrev:Jag tycker det märks när däcken är slitna så att det är mindre med gummi mellan vägen och stålcorden.
Henrik
Det är inte säkert att ett smalare däck bullrar mindre än ett däck som är anpassad för fordonet.
Sen finns det något som heter helbild godkänd den saken skall man nog känna till vad den innebär.
paa skrev:Om man har tio (jättelågt räknat) ljudkällor som låter med säg 80 dB. Hur mycket sjunker bullret totalt om en av dessa tio bullerkällor nu lyckas dämpas med 10 dB?
ChristianAndersson skrev:boom skrev:nuffe skrev:
Henrik
Kan Hjuldimensionen i typgodkännandet skilja sig från helbils-godkännandet?
Rumble in the Däckdjungel, får googla runt lite...
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 13 gäster