Och nu blir det surroundbygge à la a2-konceptkopia - FÄÄRDIG

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Tarzan

Re: Och nu blir det surroundbygge à la a2-konceptkopia - FÄÄ

Inläggav Tarzan » 2015-09-17 18:41

Nu är jag tillbaka ungefär där jag började tråden, i väntan på element från europe audio. Den här gången är det för att kunna bygga de två sista lådorna. Än så länge har jag inte ens et preliminärt datum...

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-09-19 13:21

Nu har jag tittat på lite film sen jag kopplade in de fyra som är klara (två per kanal). Med en EQ i receivern som dämpar diskanten något blir det riktigt bra tycker jag. Tidigare har jag inte reagerat på hur bra det låtit från surroundkanalerna, men det har jag gjort nu i några filmer och det borde ju peka på att jag gjort någonting rätt i alla fall.

Om jag tvingas använda några beskrivande ord för ljudet så skulle dessa vara: homogent, distinkt och (tyvärr) ljust.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-09-24 16:32

Jag fortsätter babbla på för mig själv. Nu har i alla fall element till den femte och sjätte högtalaren skickats från europe-audio. Jag tror jag har lärt mig hur det fungerar nu. Det är först när man glömt av att man lagt en order och grejerna skickas.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-09-24 17:51

Första riktigt bra anledningen till dåligt minne alltså? :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-09-24 17:59

Nattlorden skrev:Första riktigt bra anledningen till dåligt minne alltså? :mrgreen:

Precis. Att det skulle bli ett nederländskt företag med extremt smal målgrupp som bevisade att dåligt minne faktiskt kan vara bra trodde jag inte.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-10-15 18:14

Eftersom jag nu fått elementen och terminalerna måste jag ju bygga vidare. Man skulle ju kunna tänka sig att jag skulle bli bättre och bättre på att bygga för varje färdig låda. Men icke. Mest fel blev låda nummer två och näst mest fel låda nummer fem. Under byggets gång har i alla fall mina metoder utvecklats. Såhär limmades den sista baffeln till exempel:

Bild

Ett annat exempel på förfining av processen är att den där jobbiga vinkeln fram mot fjärde lådan sågades med bandsågen som jag först inte vågade använda mig av, alternativ antog var trasig. Många minuter sparades in där.

Bild

Dessutom tror jag att jag blivit bättre på att spackla på kuppen. Det är ju alltid kul.

Nu när den sista diskantvinkeln är sågad och fastlimmad kan jag meddela att jag inte lyckades få någon att stämma helt. Alla sitter fast med lite för mycket trälim och skarvarna täcks av lite för mycket spackel.

Nu funderar jag genast på vad nästa högtalarbygge ska bli för någonting. Jag är ganska sugen på schmutzigers sudden impact eller enforcer, eller i alla fall på någonting åt det hållet med seas ca22rny.

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2015-10-15 21:03

Bild

Jag tycker det ska vara den lilla varelsen på golvet som ska beklaga sig

Användarvisningsbild
andershelin

Inläggav andershelin » 2015-11-15 00:45

Helt ok ändå är vad jag att har att säga hittills. Jag ska kolla lite klipp med coola surroundspår snart, när AVSforums surroundtestskiva är färdignerladdad närmare bestämt.

Länk till den skivan?

Anders
Pioneer 668 DV--Denon 2105--NAD 208--Ino Audio pi60 samt bs60, a2.
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90
B&W P7, B&W PI7, Denon AH-D9200, Denon AH-D7200, Denon AH-D5000

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-11-16 19:19

andershelin skrev:Länk till den skivan?

Anders

Här är länken.

Efter ytterligare lekande har jag kommit fram till att högtalarna låter bäst med baffelstegskompensation och diskantdämpning i en och samma kurva: high-shelf med sin mitt i 900 Hz, -8 dB, q=0,5. Dessutom delar jag dem lite högre än 80 Hz eftersom de blev lite väl resonanta vid just 80 Hz.

Metoden var ganska enkel men kanske också helt missvisande? Jag skickade i alla fall ut rosa brus på alla kanaler så att jag utan fördröjning kunde växla ljudet fram och tillbaka mellan olika kanaler. Som referens användes L och R. Först lyssnade jag på L och R tillsammans för att sedan växla till surround. Med skillnaden i huvudet gissade jag på en lämplig "motkurva". Sen är det bara att göra om och göra om tills klangen var ungefär lika. Det var lite klurigt att lyssna sig fram till det eftersom ljudet från front och surround har så helt olika karaktär med avseende på hur lätta de är att placera. Ganska nöjd blev jag ändå.

Föregående

Återgå till DIY-forum