Vart håller HiFi-Sverige hus?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-12-26 14:52

hoho! man kanske borde ge sig in i hifimöbelbranschen! den verkar lukrativ

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2005-12-26 17:27

Med tanke på hur många trådar man ser i stil med "vilken är bästa cd-spelaren för ca:30k?" och liknande är det ju inte så konstigt att man kan satsa på liknande projekt som Swedish Statement.
Priset verkar oftast var det bästa kvalitetsbeviset på nåt sätt och på en marknad med en så stor köpkraft som den amerikanska finns det säkert pengar att tjäna.

Jag förstår ändå inte varför någon steroanläggning ens skulle behöva kosta så mycket. Men det är väl klart, de där sista procenten välljud är ju de kostsammaste. Uppenbarligen.

Men däremot verkar ju hifiracket för $11000 vara rena kapet jämfört med kablaget som betingar $72000.
Hifirack brukar ju oftast vara flera gånger dyrare än kablage i vanliga fall :lol:
Undrar varför dom gick ut med så konserativ prissättning på det snygga racket?

Som någon sa tidigare i tråden, man tar hutlöst betalt för att man kan, inte för att man måste.
:?

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-12-26 17:34

tja alltså egentligen...kan man sälja saker så där dyrt å det finns en marknad...varför inte göra det?

ändå lite typiskt svenskt å sitta å klaga....för alltså det är ju inte bara välljud man är ute efter om man köper allt det där...utan skrytfaktor max! inget annat...

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-12-26 17:45

Jo att saker är dyra är en sak.
Men man skall också ha klart för sig att om ett system i denna nivå inte imponerar lika mycket som det kostar så drabbar det dom billigare sakernas säljande med buller o bong..

Så hoppas verkligen "grabbarna grus" i GBG fått till allt i en hutlöst bra nivå.. :)

För skriver folk sedan skit på forumen efter showen i USA osv så spelar det ingen roll alls vad enskilda och ev tidningar osv säger.

För folk ser ju prislappen och kommer ju också förvänta sig mirakel för denna summa.. Inte endart "bra ljud" med andra ord..

Så det blir spännande att följa detta projekts framfart däröver.. :D
Och jag önskar dom alla ett stort lycka till..

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2005-12-26 17:46

Svenskt att klaga? Kanske det.

Jag tycker det iaf ska finnas nåt hyffsad vettigt pris/prestandaförhållande.
Jag tycker det är skamligt att ta fånigt mycket betalt när man antagligen inte får något särskilt märkvärdigt för det, förutom något så dyrt att man nästan är ensam om att äga prylen/prylarna, dvs exklusiviteten.

Över en halv mille för kablar är exempelvis inte motiverat och borde IMHO vara kriminellt :wink:

Nåväl, "det drabbar ju ingen fattig" brukar det ju heta, och det stämmer kanske in här :)

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-12-26 18:14

fast ändå förekommer inte sånt här enbart inom hifi...finns många biltillverkare som inte har speciellt bra prestanda men ändå har en viss känsla av exklusivitet å kostar skjortan?

bentley osv...vänder sig nog mot samma kundkrets...

jag hade nog gjort samma sak om jag vore dom....deras billigare modeller lär sälja som saaatan just pga detta system

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-12-26 20:17

jag hade nog gjort samma sak om jag vore dom....deras billigare modeller lär sälja som saaatan just pga detta system

Så om detta supersystem gör folk knäsvaga så levereras det många mindre system. Vilket kanske är målet mer med stora system..

sedan finns det en stor marknad även för saker i dessa nivåer.. Alla bor ju inte i (S) Sverige.. :lol: menar dom med stora plånböcker..

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2005-12-27 21:19

..Och Ni funderar fortfarande varför handlarna lyser med sin frånvaro :roll:

Btw, det är som jag förstått det en herrans massa kablar i denna uppställning pga 2 (eller om det var 3) monoblock/högtalare.

// Jonas

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-12-27 21:52

Kul att några svenskar vågar sticka ut hakan! Lycka till säger Max!

Attbropå priset på kablaget: Jämför med rolex och klockan du köper på clas ohlson för 200. Båda går rätt, du ser lika bra vad klockan är mm. Ingen skillnad i funktion, men rolexen är kul att ha för somliga.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2005-12-27 22:46

jag tycker audio pro gör bra grejer för en liten peng. personligen skulle jag hellre köpa en audiopro högtalare än många många andra högtalare för samma summa. jag har hört många av deras grejer med löjligt billiga och dåliga förstärkare, bra förstärkare ja t o m rörförstärkare. synd bara att dom säljs på ica maxi typ.. dom förtjänar nåt bättre.

jo det är skillnad i funktion mellan klockor... en chlas ohlsson är en quartz o går inte det minsta fel, men det gör en rolex (dom kör bara automatverk om jag inte minns fel) "Chronometer" certifierade, COSC (Contrôle Officiel Suisse Chronomètres).
= the average tolerance after 15 days must not exceed -4/ + 6 seconds per day. det är ganska mycket tycker jag. jag har bara quartz numera. btw jag tycker det är kul med Rado Diamaster helt i wolframkarbid, jag älskar min klocka
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-12-27 23:51

Max_Headroom skrev:Kul att några svenskar vågar sticka ut hakan! Lycka till säger Max!

Attbropå priset på kablaget: Jämför med rolex och klockan du köper på clas ohlson för 200. Båda går rätt, du ser lika bra vad klockan är mm. Ingen skillnad i funktion, men rolexen är kul att ha för somliga.

Rolexen behöver inte batteri och håller inte tiden lika bra. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2005-12-28 01:41

Max_Headroom skrev:Kul att några svenskar vågar sticka ut hakan! Lycka till säger Max!

Skillnaden är att det finns en bevisbar kvalitets skillnad mellan klockorna (till Rolex fördel). Mellan en sigalkabel för 100 000 kr och en vettig kabel för ett par tior finns ingen bevisbar kvalitetsskillnad ( i alla fall inte till den dyra kabelns fördel)

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2005-12-28 01:54

housemicke skrev:jag tycker audio pro gör bra grejer för en liten peng. personligen skulle jag hellre köpa en audiopro högtalare än många många andra högtalare för samma summa. jag har hört många av deras grejer med löjligt billiga och dåliga förstärkare, bra förstärkare ja t o m rörförstärkare. synd bara att dom säljs på ica maxi typ.. dom förtjänar nåt bättre.

Jag tycker Audio Pro är på tok för dyra med tanke på hur dom låter.
Jag lyssnade på Black Diamond v2 som kostade 6000:- på OnOff.
Att gämföra dom mot tex ett par Carlsson Oa58 för samma pengar är som att gämföra en gammal Trabant mot en Bmw M3.
Har nog aldrig hört en seriös högtalare för 6000:- som låtit sämre än den gjorde.

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Re: Vart håller HiFi-Sverige hus?

Inläggav HolographicAudio™ » 2005-12-29 11:03

m_persson79 skrev: Fyll gärna i.

Å så har vi ju HOLOGRAPHIC AUDIO oxå. :roll:
Äger företaget INNOTEC som tillverkar audioprodukter med varumärket HOLOGRAPHIC AUDIO®.
http://www.holographicaudio.com
Pre Two>ULC>AMP Twentythree>Ino Audio Pi120s

Användarvisningsbild
krellfan

Inläggav krellfan » 2006-01-03 11:48

sanoj skrev:

Btw, det är som jag förstått det en herrans massa kablar i denna uppställning pga 2 (eller om det var 3) monoblock/högtalare.

Ja, det förklarar ju kabelpriset på en halv mille.... 8O

...samt det faktum att kablarna är gjorda av guld, koppar, teflon och valnöt (!) + ej att förglömma innehåller Bybee Slipstream Golden *host host* Quantum Purifiers (inne i valnötsdosorna antar jag).

Svensk ingenjörskonst att vara stolt över eller bondfångeri på internationell basis. Stryk det som ej önskas.

Kanske "Statement"-marknadsföring något för t.ex. Rolex att tänka på. Kvantpurifiering för atomursprecision i en Rolex Pure Quantum Golden Statement. Prislapp 1 MUSD. Men tidmätning går ju att kontrollera objektivt av mätnissar förstås...
:) :)

/k
Senast redigerad av krellfan 2006-01-03 15:07, redigerad totalt 1 gång.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-01-03 11:58

Det riktigt roliga med de bakom Swedish Statement är ju att de ofta brukar framhärda hur oberoende de är och att de inte alls sammarbetar, när någon kanske levererar en liten välriktad konspirationsteori. Nu kan ju var och en tydligt se hur det förhåller sig och att dessa herrar håller varandra hårt bakom ryggen, i alla väder. Inte bara vad gäller försöket att svindla rika amerikaner på stora belopp, utan förstås även då det gäller att (av)styra kritik på forum etc... :twisted:

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2006-01-03 13:29

Det riktigt roliga med de bakom Swedish Statement är ju att de ofta brukar framhärda hur oberoende de är och att de inte alls sammarbetar, när någon kanske levererar en liten välriktad konspirationsteori. Nu kan ju var och en tydligt se hur det förhåller sig och att dessa herrar håller varandra hårt bakom ryggen, i alla väder. Inte bara vad gäller försöket att svindla rika amerikaner på stora belopp, utan förstås även då det gäller att (av)styra kritik på forum etc...

Menar du att det varit oklart att Mårten design och Jorma ..som alltid ställer ut tillsammans...som använder Jorma design internt i sina högtalare, har ett intimt samarbete 8O

Om du kollar på Mårtens hemsida så ser du väl att de säljer Bladelius i deras butik...

...ute och cyklar igen Hetsporren:?:

// Jonas

Ändrade namn, vi använder nick här så långt det går /hali

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-01-03 14:06

Sanoj skrev:så ser du väl att de säljer

Jo tack, jag ser en hel del... 8O

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-01-03 14:07

Sanoj skrev:
Det riktigt roliga med de bakom Swedish Statement är ju att de ofta brukar framhärda hur oberoende de är och att de inte alls sammarbetar, när någon kanske levererar en liten välriktad konspirationsteori. Nu kan ju var och en tydligt se hur det förhåller sig och att dessa herrar håller varandra hårt bakom ryggen, i alla väder. Inte bara vad gäller försöket att svindla rika amerikaner på stora belopp, utan förstås även då det gäller att (av)styra kritik på forum etc...

Menar du att det varit oklart att Mårten design och Jorma ..som alltid ställer ut tillsammans...som använder Jorma design internt i sina högtalare, har ett intimt samarbete 8O

Om du kollar på Mårtens hemsida så ser du väl att de säljer Bladelius i deras butik...

...ute och cyklar igen *Hetsporren* :?:

// Jonas

.

Nu är det ju inte så att man låter bli att skylta med vad det är för kablar, vart de sitter etc etc, utan det pratas mkt öppet om det. Har iof bara sett NordOst tillsammans med cyrus och eben, Carlsson med GamuT (ja, båda har kopplingar till Larsen Hifi) etc etc. Swedish Statement är ju inget annat än en marknadsföringskampanj, synnerligen duktig sådan. Kul för dem.

Till sist vill jag påminna herr Sanoj att använda nick vid referenser och citat istället för namn, tills ägaren sagt annorlunda.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2006-01-03 14:26

Till sist vill jag påminna herr Sanoj att använda nick vid referenser och citat istället för namn, tills ägaren sagt annorlunda.

Det har så vitt jag vet redan tidigare fastslagits att eftersom herr Fri..Hetsporren använt sitt eget namn eller nicket "xxxxxx" vid tidigare tillfällen, så finns det ingen anledning att visa hänsyn till sagda önskemål.
Ska jag behöva leta upp tidigare ställningstagande av bla Hali :?:

mvh Jonas

Även om det har sagts tidigare så kan man alltid ändra sig och det bör ha framgått med önskvärd tydlighet att Hetsporren inte vill att man nämner hans relativt ovanliga efternamn. Man kan försöka vara vänlig och respektera folks önskan även om det inte står något om det i policyn ;)

/naq
ps. Leta gärna upp det hali sade.
ds.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-01-03 14:52

plus att Rolexen håller längre, bättre konstruktion och med mera. Du glömmer sanningen.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-01-03 14:55

plus att Rolexen håller längre, bättre konstruktion och med mera. Du glömmer sanningen.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-01-03 14:58

mats skrev:

nej mats...rolexen håller inte längre(en billig klocka kan hålla i ett helt liv...och gör den inte det så kan man ju köpa några till, till ett pris som är billigare än ett batteribyte i rolexen), men den har bättre garantier och är exklusivare....och sen så det viktigaste av allt, den visar inte bara tid, den visar även att man har pengar :wink:
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-01-03 15:04

Och alla schweiziska tillverkare använder en del delar som är tillverkade i asien utom kanske till vissa exklusiva enskilda modeller.

LeoArietis

Inläggav LeoArietis » 2006-01-03 21:12

Jag kan förstå att tillverkarna undviker forumen i allmänhet och faktiskt i synnerhet med tanke på det extremt hätska och emellanåt hatiska debattklimatet här på faktiskt.se

Det finns ju redan exempel i den här tråden.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-01-03 21:16

LeoArietis skrev:Jag kan förstå att tillverkarna undviker forumen i allmänhet och faktiskt i synnerhet med tanke på det extremt hätska och emellanåt hatiska debattklimatet här på faktiskt.se

Det kan du nog ha rätt i, även om klimatet här på faktiskt är en västanfläkt jämfört med hur det var på vissa andra fora för några år sedan.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-01-03 21:16

här vet man att folk iaf inte är falska iaf...men som du sa det gynnar kanske inte handlare...

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-01-03 21:22

LeoArietis skrev:Jag kan förstå att tillverkarna undviker forumen i allmänhet och faktiskt i synnerhet med tanke på det extremt hätska och emellanåt hatiska debattklimatet här på faktiskt.se

Det finns ju redan exempel i den här tråden.

Det förstår jag också. Tillverkare av typen som exemplifieras här i tråden har ju allt att förlora på att granskas kritiskt. Bäst att fortsätta med vad man är bäst på...

LeoArietis

Inläggav LeoArietis » 2006-01-03 22:01

patrikf skrev:Det förstår jag också. Tillverkare av typen som exemplifieras här i tråden har ju allt att förlora på att granskas kritiskt. Bäst att fortsätta med vad man är bäst på...

Det är ju inte lätt för en tillverkare som vill göra en vinst på sina produkter att på något sätt kunna priskonkurera med DIY eller aldrig så duktiga hobby-tillverkare utan vinstintresse och utan återförsäljare. Ingen kritik mot IÖ eller alla som håller på med DIY, utan snarare mot forumsvansen som allt som oftast vill göra prisvärdhetsjämförelser när dessa inte kan göras.

Man måste prissätta egen arbetstid, utvecklingskostnader, investeringar i produktionslina, marknadsföring, distrubition och alla andra faktorer + sociala avgifter + moms.

Någon tillverkare har öppet redovisat varför priserna är som de är men likväl möts de av spott och spe.

Om tex svensktillverkade ino-pip såldes färdigfanerad och monterad i butiken på gatan så gissar jag att priset skulle ligga betydligt närmare 20000 kr än 10000 kr, vilket är ganska långt ifrån DIY-priset för ett halvfabrikat. (Återigen inte någon kritik mot IÖ eller ino, utan bara ett tankeexperiment om vad det handlar om.)

Om EKK bara tillverkades i 5000 meter per år skulle den inte kosta 5 kr per meter utan troligvis 500 kr per meter eller rent av ännu mer. Jag tror det kallas stordriftsfördelar... men det här är ett hififorum och inte ett ekonomi-forum vilket lyckligtvis [:)] märks väldigt tydligt även om debatterna emellanåt blir lidande.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-01-03 22:03

du är rolig du leo...

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi