Kef Reference 203/2 (skumgummi)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
rimbaud65

Kef Reference 203/2 (skumgummi)

Inläggav rimbaud65 » 2015-10-18 17:50

Hej!
Har haft ett par Kef Reference 203/2 ett tag men har inte varit helt nöjd med dem än så länge. Har placerat runt de i rummet på alla möjliga sätt men har inte riktigt lyckats få till ljudet som jag vill i det rum jag lyssnar i. Mest är det basen som jag tycker är för lätt, och även mellanregistret i relation till diskanten som liksom tar över ljudbilden något. Har funderat på att byta högtalarkablar eller till och med införskaffa en subbas, etc., men nu nyligen har jag blivit varse själva den basreflex-port som Kef Reference har - vet inte om alla modeller har den men Kef Reference 203/2. Det sitter skumgummi inne i basreflexporten som sägs påverka basen i ljudbilden.

(Plugging the port of a ported speaker will turn it (more or less) into a sealed box and thus the bass response will ”suffer” - Citat från Gearslutz).

Kan jag alltså ta bort skumgummit från basreflex-porten och få tyngre bas i högtalarna? Är det någon av er som har gjort det med Kef Reference 203/2, eller med några andra högtalare som har samma basreflexteknik? Med Kef Reference 203/2 hur plockar man lättaste bort skumgummit och hur sätter man tillbaka det igen - måste jag skruva av elementen helt eller hur gör jag? Har fått intrycket att de som har mindre rum än jag har har fått rådet att sätta in sådant här skumgummi i högtalarna för att få ner en för kraftig, bullrande bas, så det finns en viss logik i att ta bort de då om man vill ha en tyngre, mer markerad bas.

Tacksam för svar i denna fråga :-)

Användarvisningsbild
joakimfors

Re: Kef Reference 203/2 (skumgummi)

Inläggav joakimfors » 2015-10-18 18:36

Står inget om pluggade portar i KEFs manual för Reference serien bara om olika inställningar av delningsfiltret. Har du köpt högtalarna begagnade och den tidigare ägaren har pluggat portarna själv kanske? Skulle vara bra med lite bilder så kanske det är lättare att uttala sig. :)

Användarvisningsbild
rimbaud65

Inläggav rimbaud65 » 2015-10-18 19:01

Det är rätt att det inte står något i manualen om detta, vilket väl också är anledningen att jag inte riktigt har funderat på frågan förrän nu. De köptes begagnade, ja... Har du själv högtalarna i fråga? Sitter det inga skumgummipluggar eller vad det heter inne i basreflexporten? Det går att se de när man kikar in i dem och man känner att det sitter något därinne, ser ut som svart skumgummi.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-10-18 19:03

Från manualen:

Bild

Användarvisningsbild
rimbaud65

Inläggav rimbaud65 » 2015-10-18 19:07

RogerGustavsson skrev:Från manualen:

[ Bild ]

Tack! Det där finns i manualen och syftar på de guldfärgade skruvar som man skruvar i eller tar bort på baksidan av högtalarna.

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2015-10-18 19:13

rimbaud65 skrev:Det är rätt att det inte står något i manualen om detta, vilket väl också är anledningen att jag inte riktigt har funderat på frågan förrän nu. De köptes begagnade, ja... Har du själv högtalarna i fråga? Sitter det inga skumgummipluggar eller vad det heter inne i basreflexporten?

Nej, har inte de högtalarna och har inte sett dom på riktigt heller. Utgår bara från vad som står i manualen och bilder man hittar på dom.

Det går att se de när man kikar in i dem och man känner att det sitter något därinne, ser ut som svart skumgummi.

Om skumgummit sitter inne i själva porten så låter det ju minst sagt som något tidigare ägaren stoppat dit. Kanske denne har kört delat system och då inte behövt lika lång utsträckning nedåt på huvudhögtalarna.

Det verkar ju annars finnas mörkt skumgummi direkt bakom porten också inne i högatalren.

Bild

Användarvisningsbild
rimbaud65

Inläggav rimbaud65 » 2015-10-18 19:22

Det var jättebra med en bild, som jag förmodar är på Kef Refererence 203/2, eller hur? Jättetack! Men jag blir samtidigt konfunderad för det bör vara sådant mörkt skumgummi som sitter i mina högtalare just. Alltså inte i själva porten (om det är så det uttrycks) utan om jag sträcker in handen genom den så känns det att det sitter något slags skumgummi bakom porten, eller längst in...

Användarvisningsbild
rimbaud65

Inläggav rimbaud65 » 2015-10-18 19:26

Jag hade trott att det skulle kännas av lufttryck genom basreflexportar, ungefär som på subbasar, men på mina högtalare känns det aldrig någonting från basreflexporten. Inte ens på höga volymer.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-10-18 19:27

Jag tycker det låter som om högtalarna har skumgummi precis som de skall enligt genomskärningen och att det är något uttalande av någon som varit felaktigt eller som du missuppfattat.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-10-18 19:33

Att man ska in i högtalaren och plocka bort dämpning verkar inte troligt, då hade det väl funnits en enkel ingång dit. Däremot är det en del lyssnare som pluggat basreflexportarna (inte specifikt Kef) när de tyckt basåtergivningen vara bumlig eller odistinkt. Hur är basnivåjusteringen som nämns i manualen ställd på dina högtalare?

Användarvisningsbild
rimbaud65

Inläggav rimbaud65 » 2015-10-18 20:00

Nattlorden skrev:Jag tycker det låter som om högtalarna har skumgummi precis som de skall enligt genomskärningen och att det är något uttalande av någon som varit felaktigt eller som du missuppfattat.

Det är möjligt att det verkar så, ja... får kolla när jag kommer hem hur det egentligen är. Vet ni hur lång basreflexporten är tills skumgummit tar emot, i centimeter, så kan jag mäta exakt när jag kommer hem? Återigen, det var en väldigt bra bild där. Det förutsätter att någon av er har högtalarna i fråga förstår jag, vilket ni kanske inte har.

PS
Ni som har varit här lite längre kanske vet vilka som har dessa specifika högtalare. Namnge gärna dem för mig här, eller skicka något privat meddelande.

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2015-10-18 20:07

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-10-20 19:06

Kan ju inte låta bli att undra hur det skulle bli om man öppnade väggen mellan kamrarna och lät båda basarna dela på hela volymen.
Den större volymen borde nog ge mer botten än nu?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-10-20 19:10

Perfector skrev:Kan ju inte låta bli att undra hur det skulle bli om man öppnade väggen mellan kamrarna och lät båda basarna dela på hela volymen.

Varför det? Det blir ju samma volym per element.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-10-20 19:13

RogerGustavsson skrev:
Perfector skrev:Kan ju inte låta bli att undra hur det skulle bli om man öppnade väggen mellan kamrarna och lät båda basarna dela på hela volymen.

Varför det? Det blir ju samma volym per element.

varje element får större totallåda på samma sätt som om man sätter 2x8 eller 10" i en kavitet.
Större volym är lägre resonansbegivenhet och det ger bättre bottensvar.
I alla fall i den skola jag lärt mig av
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-10-20 22:21

Mjo men inte i detta fallet, båda spelar då fortfarande isamma volym/ element. (Samma volym / luftförflyttning)
Enda som jag kan se kommer att hända är att resonansfrekvensen på höjden i lådan flyttas ner i frekvens något och blir svårare att dämpa bort = eventuellt negativt.

Men ja jag ser ingen vinst i att ta bort mellanväggen :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2015-10-20 23:32

Vore inte det bästa att sälja högtalarna och köpa något du skulle bli mer nöjd med istället för att modda sönder dom (och förmodligen fortfarande vara missnöjd med dom efteråt) och därmed fimpa andrahandsvärdet helt?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-10-21 07:13

Till TS

Gällandes skum i porten eller inte, har du nu säkerställt att det INTE är något skum i portarna ?

Utan att mäta avståndet så är det ju oerhört enkelt ändå, om dämpmaterialet sitter efter porten (om du känner att porten slutar innan dämpmaterialet börjar) så är allt i sin ordning.
Men om du känner att dämpmaterialet kommer plötsligt inne i porten och utan att porten har hunnit sluta/ avrundningen/ tratten kan kännas innan dess. Då är det skum i porten och detta bör plockas ut.

I övrigt håller jag med JB!
Ha inte sönder dessa och andrahandvärdet, sälj och köp något som passar dig bättre.
Låna hem intressanta högtalare och utvärdera hemma så du vet hur det låter !hemma hos dig! :)

Lycka til.
Mvh//David

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2015-10-21 09:28

Hej TS, om du har den guldfärgade skruven isatt som på bilden ovan så du får den raka baskurvan och skumgummibitarna inte fallit loss från bakväggen och blockerar nån av portarna, så är troligtvis allt som det ska. Jag utgår från att du kollat att båda basarna funkar och att högtalarna jobbar i fas med varandra, dvs att plus går till plus på båda. Den svaga basnivån kan bero på din anläggning i övrigt eller på hur ditt lyssningsrum ser ut. Du kanske behöver en starkare basnivå för att kompensera för nån sådan faktor. Håller med övriga om att du inte bör börja såga i Keffarna för att lösa problemet. Antingen säljer du Keffarna eller så kan du prova att komplettera med en separat sub-bas (vilket iofs kan va svårt att få ihop bra med Keffarna). -Lycka till.
Senast redigerad av Prozac 2015-10-21 09:41, redigerad totalt 2 gånger.
Ha en rimligt trevlig dag.

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2015-10-21 09:40

Varför inte göra något åt akustiken i rummet, utifrån de principer Ingvar Öhman förespråkar, och se om du trivs bättre med ljudet från högtalarna då?

Användarvisningsbild
rimbaud65

Inläggav rimbaud65 » 2015-10-21 11:45

Tack för era svar! Det hör till saken att jag hade ett par Audio Tronic CM3 förut men sålde dem för att köpa dessa istället, så allt jag säger bör förstås i ljuset av den förbättring jag ville ha jämfört med det förra och vad KEF.arna faktiskt kostar. Audio Tronic CM3 är väldigt stora, med stora lådor, vilket ger en härlig baskänsla i rummet när man placerar dem rätt så jag har börjat förstå hur storleken spelar in så att säga. Så jag vill inte ge intrycket att jag är missnöjd med ljudet i sig, utan det är i jämförelsen.

De guldfärgade skruvarna ger alltså möjligheten att påverka ljudet - EQ - och jag har funnit att det för mig fungerar bäst om jag drar ner diskanten med -1.50 DB. Tidigare har jag mest kört med -0.75 eller 0.00 så det har rätt stor betydelse hur detta sätts.

Jag tror inte det är något skum i portarna men är inte 100%. De senaste dagarna såg jag några Youtubeklipp på folk som drog ut skumgummin ur basreflexportar och såg några audiofiler kommentera att basen blev starkare och bättre då, så det var därför jag tog upp frågan här. När jag såg genomskärningen som presenterades här så lämnade jag den tanken lite grann. Jag tänker definitivt inte börja mixtra och rota med högtalarna. Det låter helt idiotiskt eller riskfyllt värre kanske är ett mildare uttryck.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-10-21 11:53

rimbaud65 skrev:De senaste dagarna såg jag några Youtubeklipp på folk som drog ut skumgummin ur basreflexportar och såg några audiofiler kommentera att basen blev starkare och bättre då, så det var därför jag tog upp frågan här.

Och de klippen gällde just denna högtalarmodellen? Det är ju inget som går att generalisera över. Det finns ju högtalare som medvetet levereras med portpluggar, t.ex. XTZ subwoofers.

Användarvisningsbild
rimbaud65

Inläggav rimbaud65 » 2015-10-21 12:25

DVD-ai skrev:Till TS
Utan att mäta avståndet så är det ju oerhört enkelt ändå, om dämpmaterialet sitter efter porten (om du känner att porten slutar innan dämpmaterialet börjar) så är allt i sin ordning.
Men om du känner att dämpmaterialet kommer plötsligt inne i porten och utan att porten har hunnit sluta/ avrundningen/ tratten kan kännas innan dess. Då är det skum i porten och detta bör plockas ut.

Tack för det här. Får känna en gång till. Skall det var något mellanrum mellan avrundningen och skumgummit eller sitter det direkt på? Du säger att porten har hunnit sluta/avrundningen/tratten känns innan dess, så jag antar att det räcker att känna avrundningen.

Om någon vill så kan ni gärna beskriva, förklara basreflexportarnas funktion - hur fungerar de egentligen?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-10-21 12:39

Väldigt väldigt förenklat - man lägger till en resonans som skapas inuti lådan som nyttig output.

Om det hade varit en sluten låda -grå.
Resonansen - röd
Resultatkurva för basreflexlådan- blå
Bild

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-10-21 15:23

rimbaud65 skrev:
DVD-ai skrev:Till TS

Tack för det här. Får känna en gång till. Skall det var något mellanrum mellan avrundningen och skumgummit eller sitter det direkt på? Du säger att porten har hunnit sluta/avrundningen/tratten känns innan dess, så jag antar att det räcker att känna avrundningen.

Om någon vill så kan ni gärna beskriva, förklara basreflexportarnas funktion - hur fungerar de egentligen?

hur stort avstondet ska vara mellan port/ skum på väggen i lådan vet jag inte men gissningsvis några cm.
finn det ett avstånd där imellan så är det antagligen rätt och inget att bry sig om.

Dok är det så att skummet är inne i själva porten/ röret och inte efter, så är det något som du bör plocka ut, men det märker du ju hur enkelt som helst genom att känna.
Mvh//David

Användarvisningsbild
rimbaud65

Inläggav rimbaud65 » 2017-06-19 00:23

Det är länge sedan det var ett inlägg i det här, men eftersom jag startade tråden så vill jag bara säga följande. Jag upplever KEF Reference 203/2 som bättre idag än när jag gjorde dessa inlägg. Har väl hittat en bättre placering för dem i rummet, än jag av någon anledning gjorde tidigare, så mina tidigare klagomål på dålig bas gäller inte riktigt längre. Kanske är det delvis en vanesak, ljud i högtalare, för jag hade haft Audiotronic CM3 väldigt länge innan jag sålde dem.

Men det är några specifika saker som förbättrat ljudbilden, något länge avstånd mellan högtalarna än jag fick till tidigare, vilket ger bättre stereobild. Har mixat fram och tillbaka med LF och HF adjustments men har gått tillbaka till grundinställningen så att säga. Bytte även högtalarkabel till en Van den Hul. Har även dragit slutsatsen att förstärkaren blir bättre inställd när Source Direct används för de här högtalarna. Mixade väldigt mycket med bas, diskant och loudness, liksom HF adjustments förut men har slutat med det nu. Tror det kan vara så med high end högtalare, att de mår bäst av att bara få ljudsignalen amplifierad. Grillerna (skydden) påverkar ljudet också en hel del, så ibland har jag de på och ibland av. I manualen står det att KEf rekommenderar att ta av dem vid "serious listening."

Ja, jag ville bara kommentera det nu igen 2017, särskilt eftersom jag klagade på KEF Reference tidigare. Jag är alltså mer nöjd med dem nu.

Återgå till Generellt om hifi